Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

9-5 2.3t -98 Mitsun turbolla ja jcarlsonin softalla.

Eli nyt käy niin, että vedätettäessä 5000 kierrokseen meno puutuu tykkänään ja samalla alkaa valoshow. Sid ilmoittaa vikakoodin 4864 eli P1300.

Uusittu on ennen turbon vaihtoa sytkäkasetti ja tulpat. Turbon vaihdon jälkeen on uusittu nyt ilmamassamittari, kun mReq ja mAir eivät kohdanneet. Eli vasta nyt olen tehnyt yhtää pidempiä vetoja kaasu pohjassa. Ainakin vitosvaihteella molemmat arvot asettuivat nyt 1250 ja auto toimii tällöin ok. Kakkosvaihteella olen kokeillut tuonne 5k kierroksiin asti, jolloin veto häviää ja tulee se vikakoodi. Ehkäpä pienemmillä vaihteilla pyynti ja mitattu ilmamassa ei kohtaa yhtä hyvin.

Loppuukohan siinä viidessätonnissa sitten bensa ja menee laihalle vai mitä siinä oikein tapahtuu?

Ajattelin kuitenkin lähteä huomenna Lappiin muutamaksi päiväksi rauhallisesti ajellen, niin uskoisin auton toimivan reissun. Vian tutkinta jatkuu sitten ensi viikolla, mutta hyviä ideoita otetaan vastaan.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sytytyshäiriöitä.

Mitkä tulpat vaihdettu ja mikä kasetti ?

Miten ahtopaine ja toteutunut ilmamassa korreloi, eli paljon painetta 1000/1100 mg ilmamassoilla ?

bensakin voi loppua, bensapumpun ja suodattimen ikä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Et sanonut, miten paljon ajettu tulppien vaihdon jälkeen. Mutta ilmeisesti ei paljoa, koska et pidä niitä syypäinä. Itselläni ei 180tkm ajettu bensapumppu enää jaksanut työntää bensaa riittävästi, vedossa alkoi nypyttämään ja puutumaan. Uudella pumpulla taas veto tallella. Toki syitä voi olla muitakin, mutta ei siitä pumpunvaihdosta haittaakaan ole, varsinkin jos meinaa tulevaisuudessa ajella etanolilla.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se 5000rpm rötäys on aika yleinen murhe näissä 2,3t 15T ja Aeroissa.. syypäitä voi olla monia, mutta perinteisiä on ainakin ilmavuodot, sytytyskasetin maadoituksen kunto ja väsynyt bensapumppu.

Mutta ehkä päällimmäisenä lähtisin niinkin yllättävästä paikasta kuin pakoputken tukkoisuudesta. Tukkeutunut katalysaattori tai äänenvaimennin saattaa aiheuttaa tuollaisen oireen.

Massamittari on todennäköisesti nyt sitten kunnossa kun mReq ja mAir asettuu hyvin, kerro vielä mitä Pinl näyttää? Voi olla aika korkea, jos putki on tukossa vaikka massamittari olisi ehjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Noniin, tarkistin huoltokirjasta, että bensapumppu on vaihdettu vuonna -09 30 tkm sitten. Tosin mitään tietoa ei ole, mikä pumppu siinä on. Samoin suodattimen vaihdosta ei ole tietoa.

Tulpilla on ajettu ehkä max 1000 km, tosin vanhalla savuttavalla turbolla puolet tuosta matkasta. Sytkäkasetti merkkitiskiltä ostettu.

Imuvuotoja pitää vielä tutkia, kunhan ehtii. Hiukan vajaalla kaasulla mitattu ilmamassa tahtoo edelleenkin jäädä jonkin verran jälkeen. Ahtopaineita katselin myös nyt, niin 1 bar ylityskin ottaa aika paljon aikaa, taisi nyt maksimissaan 1,1 nousta kun aikansa odotteli. Jotenkin olin kyllä silloin heti turbon vaihdon jälkeen katsonut sidistä, että ne nousi silloin 1,2-1,3 bar :? . Eli täytynee paineistaa putkia ahtovuotojen etsimiseksi.

Ilmoittelen ensi viikolla paineet eri ilmamassoilla jne. Jos tuo sinne asti kestää kasassa :D
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Sainkin yksityisviestin, jossa kerrottiin samanlaisen ongelman olleen tukkeutuneessa katissa.

Syy hiukan möreisiin ääniinkin löytyi tänään. Takapöntöstä meni ruuvimeisseli parista kohtaa läpi. Välipöntön uusimistakin mietin, kun sekään ei ihan parhaalta näyttänyt enää. Samalla kun putkistoa uusii, niin voikin tutkia katin jne.

Tein pientä paineistusta imu/ahtoputkiin ja pari pientä vuotoa jouduinkin korjaamaan.Toiveikkaana sitten koeajolle, niin esim kolmosvaihteella parista tuhannesta kierroksesta kiihdytystä aloittaen mitattu ilmamassa jää pyynnistä ja ahtopainekin tahtoo jäädä 0,9 bar pintaan. 1 bar tuli 4500 kierroksen paikkeilla, jolloin menokin alkoi samaan aikaan hyytymään. Mitattu ilmamassa pyöri koko vedon ajan 1100 pinnassa, pyyntihän taitaa olla kuitenkin reilu 1200.

Vitosella vedättäen mitattu ilmamassa pysyy sitten liki pyyntilukemassa ja ahtopaineetkin 1,1 bar. Jos putki on tukossa, niin pienemmillä kierroksilla putken virtauksen voisi ajatella riittävän, mutta suuremmilla ahdistavan jolloin ahtopaineet ei enää pääsisi nousemaan.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Saab elää :D :D

Eli jcarlsonin arvaus nro 1 osui oikeaan! Katin sisukset oli aivan palasina. Katti rälläköitiin pois ja tilalle hitsattiin suora putki. Nyt kiertää iloisesti kuuteen tonniin ilman vikavaloja. Nyt myös mAir pomppaa hetkessä pyyntiin. Kiitokset vian haussa auttaneille!

Ainiin, leimasin Saabin toissapäivänä hyväksyttävin päästöin tukkoisella katilla. Ainoastaan co tahtoi olla hiukan rajoilla ja vaati jonkin aikaa kierroksilla käyttöä että meni rajoihin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mukava lukea hyviä uutisia ja tiedotus siitä että ongelma on myös ratkennut. :) Toivon mukaan tästä on myös muille jatkossa hyötyä jos tulee samanlaisia tapauksia eteen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Itellä kans räppäs ensimmäistä kertaa vastaavan vikakoodin (P1300). Tapahtumaketju: Vedätystä noin 160vauhtiin, sit hidastamaan ja jossain kohtaa jätin kolmos vaihteen päälle..kierrokset jossain päälle 4500-5000. Hetken matkaa ajoa ja kaasu pohjaan kierrättäen loppuun kolmonen, tai yritin kierrättää, mutta jäätävä rötäys ja valoshow alko. Tämän jälkeen ongelmaa ei oo ilmennyt, vaikka vedättää, kierrättää tai mitä vaan. Toimii aivan normaalisti.

Kattia ei ole joka vois olla tukkeena, sytkäkasetti on suht uusi, bensapumppu on uusi (henko), suuttimet isommat ja juuri tarkistettu eli puhtaat. Mair kohtaa Mreqin hienosti (1380). Ainut minkä keksin aiheuttajaks vois olla vanhat tulpat (12tkm) ja voisko tuo vaikuttaa kun cobran ja turbon kiinnityskohdassa pieni rako näköjään..? (vislaa vähän kun ajaa hiljaa ja turbo alkaa heräileen)..
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja artako »

Mistä alkaisi vikaa etsiä, kun toteutunut ilmamassa jää pyynnöstä ja ahtopaineet nousee kuitenkin normaalisti. Tämä siis kaasu pohjassa, osakuormalla ongelmaa ei ole. Esimerkiksi pyynnön ollessa n. 1100 jää toteutunut alle 1000. Ahtopaine on silloin reilu 1.2 bar. Vikakoodeja ei ole tullut eikä moottori pätki. Kiihtyvyys tuntuu hiukan normaalia heikommalta. Aikaisemmin mAir seurasi mReq:iä nopeasti.

Auto on 9-5 2.0t jcarlsonin RE85 softalla.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmamassamittari rikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja melberi »

Kyselin jo trionictuningin puolella, mutta laitetaan tähän topikkiin. Misfireä pukkasi n. 5000 rpm kohdilla kolmosvaihteella CE-valon vilkuttelun kera. Heti välittömästi 5. ja 4. vaihteilla ei kiihtyvyyttä ja valo vilkkui edelleen. Heitti vikakoodit P0302 (2. syl. misfire) ja P1300 (random misfire).

Sattumalta olin loggaamassa, tässä kuvaaja: http://dl.dropbox.com/u/71263413/misfire.PNG

Auto -99 2.3t, -06 TD04 ahdin, deka 630cc suuttimet, henkon pumppu ja re85 tankissa. Kotiin päästyä vaihdon uudenveroisen DI-kasetin (molemmat TK3.7) ja tarkistin tulpat (BCPR7ES) ja kärkivälit. Myöhemmin samana päivänä veti normaalin tuntuisesti.

Kysymys kuuluukin, missä vika? Ehkä korjaantui kasetin vaihdolla, mutta nähtäväksi jää. Takapönttö on uusi tarvikemallinen, pitää jonkinlaista suhinaa täyskaasulla. Katsastuksen päästömittaus meni pari viikkoa sitten läpi ilman ongelmia eli katti toimii ainakin jotenkuten.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Todennäköisesti oli se DI-kasetti koska paikallistui tiettyyn sylinteriin.

Login perusteella kyllä ilmamassamittari on hieman epäilyttävä, noilla ahdoilla pitäisi toteutua enemmän massaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja melberi »

Ja lisäyksenä vielä, että noihin ilmamassoihin/paineisiin pääsemiseksi boost-karttaa piti keskialueella (2000-3500 rpm muistaakseni) korottaa aika rankalla kädellä verrattuna Aeron vakiokarttaan. Muuten ei riittänyt säätimen säätövara / ei ehtinyt säätyä ennen korkeampia kierroksia.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Meno puutuu 5000 rpm, vikakoodi P1300

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sekin viittaisi siihen että ilmamassan mittaus on pielessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin