hieman sivuaa aihetta joten laitan tänne.
Eli stefa vuotaa ja odottelee vaihtoa, mutta onko mahdollista että pohjan osuessa kiveen alkaa moinen vuoto? Oli vaimo pohjan johonkin ajanut mutta väitti kiven osuneen "keskelle" autoa. Voiko kone liikahtaa ja aloittaa vuodon ko paikasta? Jotenkin epäilen, mutta sieltä vuotaa ja ihan selvästi. Kävin ajamassa tapahtuman jälkeen ja ahtopaineetkin karkaa johonkin eli selvä suhina pellin alta ja tehot kadoksissa, sitä en tiedä onko asiat missään yhteydessä toisiinsa ja miten pitkin on paineet vuotanut?
Voiko kampiakseli vääntyä ulkoisesta kolhusta, jotenkin tuntuu sekin oudolta?
No eipä kampiakseli kyllä ole vääntynyt, tai öljypohjan pitää olla viimosenpäälle rutussa ja ei autosi toimisi. Eihän vaan välijäähdytin ole saanut siipeensä.
sen mitä pääsin auton alle ryömimään ni en nähnyt mitään kolhuja missään(pakoputkessa oli yksi lommo alkupäässä mutta sekin niin symmetrinen että liekkö alkuperäista muotoilua), ilmeisesti välijäähdyttimem alla on muovisuoja/levy, ehkä?-ja se näytti kovin ehjältä, eli en ihan heti lähtis välijäähdytintä vaihtamaan.. En vaa jotenki ymmärrä miten hitos se stefa voi ruveta vuotaa "osumasta"?
luulin/luulen niin koska ajoin heti kolauksen jälkeen autolla ja vika ilmeni heti eli siis paineen katoaminen ja sitä kävin tutkimaan kun huomasin öljy vuodon. Sitä en tiedä miten kauan öljy vuoto on ollut mutta ei varmasti kovin pitkään koska vuoto on aika runsasta. Mutta ei siis välttämättä johdu osumasta.
Kiitoksia laajemmasta näkökulmasta.
Toivotoivoton kirjoitti:sen mitä pääsin auton alle ryömimään ni en nähnyt mitään kolhuja missään(pakoputkessa oli yksi lommo alkupäässä mutta sekin niin symmetrinen että liekkö alkuperäista muotoilua), ilmeisesti välijäähdyttimem alla on muovisuoja/levy, ehkä?-ja se näytti kovin ehjältä, eli en ihan heti lähtis välijäähdytintä vaihtamaan.. En vaa jotenki ymmärrä miten hitos se stefa voi ruveta vuotaa "osumasta"?
Ei toki vaihtamaan, arvelin vaan, että olisi jostain syystä päässyt ahtimen läpi öljyä välijäähdyttiimeen ja nyt letkun irrottua tulee öljyä ja paineet karkaa.
kovat on alkuperäisten hinnat lahdessa laakkosella 49€ ja viimeinen hinta olis ollu 40 ja tietenkin nuukana miehenä jätin hyllyyn. Moto netin tiiviste vuoti vaihdon jälkeen, mut vielä kerran kokeilen vaihtaa kun uuden sain ja jos vuotaa ni sit pakko taipuu alkuperäisen hintaan... Mitään eroa tosin en silmällä huomannut alkuperäiseen. Saako kunnollista tiivistettä tilattua mistään?
eikä muuten pitäny sekään tiiviste. Voiko niissä olla todella niin iso ero? Myyjä vakuutti että tiivisteen laadussa ei pitäisi olla sanomista ja että sama valmistaja tekee esim. Volvoon kaikki alkuperäiset tiivisteet.
Hihnapyörän keskiössä on selvä huullos jossa ilmeisesti vanha stefa oli. Onko kulunut vai kuuluuko olla? Pitäisikö vaihtaa koko hihnapyörä? Kannattaako uusi tiiviste laittaa samaan kohtaan? Jos koko on sama alkup. Tiivisteessä niin eikö sekin vuoda jos hihnapyörä on kulunut, vai kannattaisiko kokeilla hieman suurempaa stefaa? Voiko/kannattaako käyttää liima tiivistettä apuna?
Se hihnapyörä saattaa päästä kulumaan niin, ettei sitä stefaa saa pitämään... Omassa 9-5 eivät saaneet edes paikallisessa merkkiliikkeessä pitämään stefaa, koska hihnapyörä oli kulunut... Nyt myöhemmin vaihdettu uus stefa ja hihnapyörä...
Kumma kyllä, mutta tiedän oman tapauksen lisäksi toisen, johon laitettiin laadukas tarvike koneremontin yhteydessä, vuoti useita litroja/10tkm, jonka jälkeen laitettiin alkuperäinen, ja öljynkulutus putosi 1/10 osaan. Takana omassa ja kaverin tapauksessa 200tkm, joten ei hinhapyörän tiivistepinnat oleet ihan virheettömiä, mutta orkkis auttoi...
Ostin halvan jä "säästin"
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Aikanaan ladan huollossa kiristettiin vuotavia stefoja. Jousi irti, pieni pätkä pois ja takaisin paikoilleen.
Tuolla konstilla loppui moni vuoto uudesta vuotavasta tiivisteestä.
Ihan vain tiedoksi jos joku haluaa askarrella ja kokeilla.
Kannattaa tosiaan huomioida ettei asenna tiivistettä samaan kohtaan jos hihnapyörään on kulunut ura. Ja tietenkin tiivisteen pitää olla varmasti suorassa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Tänne mainintaa sen verran että MOTONET myy nykyään juurikin payenin tiivistettä tuohon 7,4e hintaan. Kävin piruuttaan kattomassa äskettäin ja yhden koppasin sieltä mukaanikin.
Tosin myyjältä tuli hyvää palautetta kun sanoin että saanko vilkaista sitä tiivistettä kun on niin huonoa mainetta niittänyt. Siihen myyjä tokaisi että jos se vuotoo niin voihan sinne laittaa sikavalmisteita
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
kokemukseni perustuu vag tekniikkaan, mutta vastaavia oireita..
akseliin oli kulunut ura stefan kohtaan ja siitä välittämättä asensin motonetin tarvikestefan samaan kohtaan, otin mattoveitsellä ylimääräisiä kuminvalusta jääneitä höttöjä pois ja lyhensin vaan hieman jousta ja laitoin paikalleen.. ei vuotoa.
toinen vaihtoehto on ostaa yleismallinen stefa muuten orggis mitoilla, mutta pienemmällä akselireiällä.. kumipörsseistä ainakin ennen sai tilattua.. vink*