Kyseinen ilmiö tuli biopower konversion yhteydessä, tehtaanvakiosoftalla ilmiötä ei ollut. Softana trionictuningin aeron biopower softa 240hv/420nm. Ja kyseessä MY2005 aero femma, aj. 107tkm.
Vaihteiston käsivaihtoasennossa, kun kiihdyttää kaasu pohjassa esim. vaihteella 3 ja pyytää isompaa pykälää kierrosalueella 3500-5000rpm niin vaihteisto menee sekaisin. Ensin kierrokset nousee sitten laskee ja nousee kunnes asettuu. Samaten veto häviää kokonaan laatikon arpoessa. Sama ilmiö toistuu kun vaihtaa vaihteelta 4 -> vaihteelle 5 samalla kierrosalueella pedaalin ollessa pohjassa.
Jos taas kiihdyttää tietyllä vaihteella, eikä vaihda ei vetokatkoksia esiinny vaan ongelmat liittyvät siihen kun pyytää isompaa vaihdetta kesken kiihdytyksen.
Jos kiihdyttää punarajalle asti ja vaihtaa niin laatikko toimii normaalisti. Samaten perusajossa.
DI kasetti uusittu versioon 3.7
Sytytystulpat vaihdettu BP tulppiin.
Polttoaineen suodatin vaihettu.
mAir & mReq seuraavat toisiaan mallikkaasti eikä vaihteiston arpomisen ajan vaihdu/laske vaan pysyvät hyvin arvoissaan. 3.sylinterin missfire on yli tuplat muiden sylinterien arvoihin nähden. Tämän päivän testailun jälkeen 3. sylkän arvo päätyi 54, muiden ollessa alle 30.
Ilmiötä voisi kuvata jossainmäärin samalla tavalla kuin manuaalivaihteisessa autossa kytkin luistaisi hieman. Mutta kierrosten pomppimista se ei kyllä oikein selitä..
Automaattilaatikossa on Saabin uusin softa. Ja öljyt vaihdettu laatikkoon huolto-ohjelman mukaisesti 60tkm kohdalla.
Onko kellään ollut mitään vastaavaa joko softatuissa tai vakioissa ja mistähän tämä voisi johtua?
Aero A5 + BP konversio, vaihteisto sekoilee
Aero A5 + BP konversio, vaihteisto sekoilee
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Aero A5 + BP konversio, vaihteisto sekoilee
Tosiaan outoa.
Pohja on Original_9-5_B235R_ESP_from_EC2000_and_55P_ ET02U01C.46S + jc:n julkaisema 5-vaihteisen B235R automaatin TP jossa väännöt nostetaan manuaalimman tasolle.
Voisko syypää olla niinkin yksinkertainen kuin fast throttle ruksi, sitä kyllä muillekin on laitettu ilman valituksia, mutta voihan sitä kokeilla
Pohja on Original_9-5_B235R_ESP_from_EC2000_and_55P_ ET02U01C.46S + jc:n julkaisema 5-vaihteisen B235R automaatin TP jossa väännöt nostetaan manuaalimman tasolle.
Voisko syypää olla niinkin yksinkertainen kuin fast throttle ruksi, sitä kyllä muillekin on laitettu ilman valituksia, mutta voihan sitä kokeilla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Aero A5 + BP konversio, vaihteisto sekoilee
Fast throttlea en suosittele automaatin kanssa. Aerossa voi loota toimia fiksummin jos Out.X_accpedal kartta on 2008 Aerosta siirretty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero A5 + BP konversio, vaihteisto sekoilee
Tarkastelin mReq & mAir lukemista ottamaani videota ja siinä vaihtojen yhteydessä mReq ei laske vaan kestää siellä 1150-1200 lukemissa. Eräs kaveri jolla BP softattu kolkki niin sanoi että hänellä vaihdon yhteydessä mReq laskee kun TCM pyytää momentinrajoitusta. Voiko tässä olla nyt sitten joku häiriö jos TCM ei saa pyytämäänsä momentinrajoitusta vaihdon ajaksi?
Sitten hieman typerä kysymys
Saabisti lehdessä kun on kuvankaappaus tästä trionic suitesta niin siinä options kohdassa näkyy olevan rastitus mahdollisuus kohdassa "car has automatic gearbox". Pitääkö softalle erikseen kertoa että se on automaatin softa, vai pitäisikö sen selvittää se itse keskustelmalla auton kanssa?
Sitten hieman typerä kysymys

Saabisti lehdessä kun on kuvankaappaus tästä trionic suitesta niin siinä options kohdassa näkyy olevan rastitus mahdollisuus kohdassa "car has automatic gearbox". Pitääkö softalle erikseen kertoa että se on automaatin softa, vai pitäisikö sen selvittää se itse keskustelmalla auton kanssa?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Aero A5 + BP konversio, vaihteisto sekoilee
Kuvakaappauksessa lienee ilmamassasimulaattorin ikkuna jossa automaattivaihteen ruksilla saadaan automaatin ilmamassoihin vaikuttavat limitterit ja arvot näkyville.
Softahan on sama sekä manuaalille että automaatille mutta eri vaihteistoille on eri karttoja samassa paketissa.
jc:
Out.XAccPedal löytyy muttei sitä pysty editoimaan ? Onko tuo joku runtime parametri. tarkoititko TorqueCal tai TorqueProt karttoja ?
Softahan on sama sekä manuaalille että automaatille mutta eri vaihteistoille on eri karttoja samassa paketissa.
jc:
Out.XAccPedal löytyy muttei sitä pysty editoimaan ? Onko tuo joku runtime parametri. tarkoititko TorqueCal tai TorqueProt karttoja ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Aero A5 + BP konversio, vaihteisto sekoilee
Mulla on 9-3 sport sedanissa automaatin (5-pykäläinen) kanssa tällä hetkellä vähän saman tyyppistä ongelmaa, vaikka vielä ei ole biopower softaa. Mielenkiinnolla odotan miten käy, kun saadaan biopower softa vaihdettua autoon jcarlsonin toimesta vajaan viikon päästä.
Itse en käytä manuaali puolta automaatissa oikeastaan ollenkaan, kun kerran haluan ajaa automaatilla. Hoitakoon automaatti tehtävänsä. Ongelma mulla on ilmiönä vähän sama kuin Pakarilla, mutta se ilmenee automaatin vaihtaessa yhtäkkiä pari pykälää alaspäin. Laatikko ei oikeastaan sekoile vaan luistaa aluksi vaihdon jälkeen lyhyen hetken. Ilmeisesti luistaa liikaa, koska Trionic 8 Ecu tulkitsee sen vikatilaksi, koska auton nopeus ja kierrosluku ei vastaa kunnolla automaattivaihteiston mitään välityksiä. Mulla syntyy liian suuri ilmamassa vikatila.
Yksi vaihtoehto on tietenkin, ettei vaihteiston pyytämä momentin rajoitus vaihdon ajaksi oikein toteudu kunnolla T8:n osalta. Johtuneeko Maptunin softasta vai mistä (kaasuläppämoottorista)? Toisena vaihtoehtona pidän vaihteiston hidastelua, joka johtuu ikääntymisestä ja ajetuista kilometreistä.
Ongelmaa ei esiinny aina vaan silloin tällöin. Kun lyö kaasua äkkiä lisää, laatikko päättää vaihtaa pari pykälää alas, kuulee jo heti vaihdon tapahduttua menikö kaikki putkeen vai ei. Jos vika menee päälle vaihdon aikana, koneen kierrokset "hurahtavat" ja veto häviää vikatilan myötä. Vastaavasti onnistuneen vaihdon aikana kierrokset vain nätisti nousevat ylös, kun pienempi pykälä on vaihdettu.
Todennäköisempänä vikana itselläni pidän laatikkoa ja sen öljyjä. Ajettu on nyt 200 tkm ja öljyt vaihdettu 125 tkm kohdalla ensimmäisen kerran. Nyt vaihdetaan ensin biopower softa ja sitten joka tapauksessa kesällä laatikon öljyt "juoksutus tekniikalla" niin, että kaikki öljy vaihtuu varmasti. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä onko T8 softalla tähän mitään vaikutusta vai onko ongelma puhtaasti laatikko-pohjainen.
En tiedä onko Pakarin ongelma loppujen lopuksi olleenkaan samasta syystä johtuva, mutta jotain yhteistä niissä kuitenkin tuntuisi olevan. Ja se olisi vaihdon aikainen koneen kierrosten "hurahtaminen" juuri niinkuin kytkin luistaisi manuaalissa tai kuski töpeksisi. Mutta ... mehän ajammme AUTOMAATILLA!
Itse en käytä manuaali puolta automaatissa oikeastaan ollenkaan, kun kerran haluan ajaa automaatilla. Hoitakoon automaatti tehtävänsä. Ongelma mulla on ilmiönä vähän sama kuin Pakarilla, mutta se ilmenee automaatin vaihtaessa yhtäkkiä pari pykälää alaspäin. Laatikko ei oikeastaan sekoile vaan luistaa aluksi vaihdon jälkeen lyhyen hetken. Ilmeisesti luistaa liikaa, koska Trionic 8 Ecu tulkitsee sen vikatilaksi, koska auton nopeus ja kierrosluku ei vastaa kunnolla automaattivaihteiston mitään välityksiä. Mulla syntyy liian suuri ilmamassa vikatila.
Yksi vaihtoehto on tietenkin, ettei vaihteiston pyytämä momentin rajoitus vaihdon ajaksi oikein toteudu kunnolla T8:n osalta. Johtuneeko Maptunin softasta vai mistä (kaasuläppämoottorista)? Toisena vaihtoehtona pidän vaihteiston hidastelua, joka johtuu ikääntymisestä ja ajetuista kilometreistä.
Ongelmaa ei esiinny aina vaan silloin tällöin. Kun lyö kaasua äkkiä lisää, laatikko päättää vaihtaa pari pykälää alas, kuulee jo heti vaihdon tapahduttua menikö kaikki putkeen vai ei. Jos vika menee päälle vaihdon aikana, koneen kierrokset "hurahtavat" ja veto häviää vikatilan myötä. Vastaavasti onnistuneen vaihdon aikana kierrokset vain nätisti nousevat ylös, kun pienempi pykälä on vaihdettu.
Todennäköisempänä vikana itselläni pidän laatikkoa ja sen öljyjä. Ajettu on nyt 200 tkm ja öljyt vaihdettu 125 tkm kohdalla ensimmäisen kerran. Nyt vaihdetaan ensin biopower softa ja sitten joka tapauksessa kesällä laatikon öljyt "juoksutus tekniikalla" niin, että kaikki öljy vaihtuu varmasti. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä onko T8 softalla tähän mitään vaikutusta vai onko ongelma puhtaasti laatikko-pohjainen.
En tiedä onko Pakarin ongelma loppujen lopuksi olleenkaan samasta syystä johtuva, mutta jotain yhteistä niissä kuitenkin tuntuisi olevan. Ja se olisi vaihdon aikainen koneen kierrosten "hurahtaminen" juuri niinkuin kytkin luistaisi manuaalissa tai kuski töpeksisi. Mutta ... mehän ajammme AUTOMAATILLA!
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)