Saab 9-5 harkinnassa seuraavaksi autoksi: onko järkeä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
laude
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 18:45

Re: Saab 9-5 harkinnassa seuraavaksi autoksi: onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja laude »

Itsellä saab ura alkoi 9-5 V6 3.0t bensa automaatilla joku 5 vuotta sitten. Vaihdoin 2004 aero manuaaliin puoli vuotta sitten. V6 oli silloin ajettu 280 tkm (itse ajoin sillä noin 100 tkm) eikä siinä ollut mitään suurempia vikoja. Ja jos nyt löytäisi hyvän V6sen niin vaihtaisin Aeron siihen takaisin. Aero vie manuaalina hiukan vähemmän bensaa - noin litran per 100km. Aerolla Lapin reissu meni boksi katolla 7.6 ja V6 vuotta aiemmin noin 8.4. Molemmilla kaupungissa se 12 L/100km. V6 hiljaisempi , automaatti miellytti enemmän ja V6 vääntö teki autosta sporttisemman kuin Aero. Tuli vaimolle hankittua myös 9-3 Tid automaatti farkku. Se on pirteä peli. 9-3 luotettavuus ei ehkä 9-5 tasolla.
9-5 3.0t V6 SE wagon -99, 9-3 1.9 TiD SC Vector A 2008
Ex. 9-5 Aero sedan manual 2004, ex. 9-5 3.0t V6 SE sedan 1998.
stresspill
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 14:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-5 harkinnassa seuraavaksi autoksi: onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja stresspill »

Saab tuli sitten hankittua, eli foorumilla kirjoittelevan Tanniston auto vaihtoi omistajaa.
Subaru Forester 2.5 XT
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 harkinnassa seuraavaksi autoksi: onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

stresspill kirjoitti:Saab tuli sitten hankittua, eli foorumilla kirjoittelevan Tanniston auto vaihtoi omistajaa.
Kiitos vielä kaupoista. Auto on palvellut hienosti, joten toivottavasti sama meininki jatkuu vielä pitkälle tulevaisuuteen. Hyviä kilsoja 8)
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
turboboost
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 29, 2012 18:23

Re: Saab 9-5 harkinnassa seuraavaksi autoksi: onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja turboboost »

Palataanpa jälleen aiheen pariin. Näyttäisi mukavasti syntyvän keskustelua asian tiimoilta..

Olen taas pyöritellyt lukuisia vaihtoehtoja seuraavan auton suhteen, ja edelleen ysiviitonen Saabi on listalla aikalailla kärjessä. Välillä olen harkinnut Volvoakin, mutta ainoa sopivannäköinen Volvo on S60, jossa taas vierastan ahtaiden tilojen ja kuorma-auton kääntöympyrän yhdistelmää. Muuten vaikuttaisi ihan kivalta autolta, tosin uskoisin turbosaabin menevän vähemmällä bensalla, kuin esim. S60 2.4T-mallin. No se siitä Volvosta..

Joku mainitsi omistaneensa ysivitosen kolmilitraisella mahtimoottorilla. Olen kuullut tuosta koneesta oikeastaan vain hyvää, vaikka Opel-kone onkin. Itsekin kolmilitraisella bensakuutosella ajelevana arvostan kuutiotuumien tuomaa aitoa voimaa ja kuutosmoottorin hienostuneisuutta, siksi myös Saabin 3.0t-kiinnostaa. Bonuksena tuossa moottorissa on sen mukana tuleva automaatti, jota itse olen kovasti alkanut kaivata.

Olisiko tuollainen 3.0t järjetön malli n.18 tkm:n vuosiajoille (vrt. Aero automaatti)? Onkohan automaatti-Aeron ja tuollaisen kolmilitraisen kulutusero käytännössä kovinkin suuri? Automaatin lisäksi 3.0t-mallissa kiinnostaa mukavuuspainotteinen alusta ja järkevän kokoluokan renkaat. Vierastan näet madalluksia ja matalaprofiilirenkaita. Ilmeisesti tuossa Opel-koneessa ei ole muuta erikoishuomiota vaativaa, kuin kuminauhavetoinen jakopää, vai olenko ymmärtänyt oikein?
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Saab 9-5 harkinnassa seuraavaksi autoksi: onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Ei kai se järjetön vaihtoehto ole. Meillä taloudessa automaattiaero(-04) ja 3.0t(-99) ja aero menee kyllä vähemmällä bensalla, ainakin meidän ajoissa. Tosin aerolla ollaan ajeltu nykyään vaan etanolilla.

Tuo 3-litraisen hommasin vaimolle käyttöön 9-3 vaparin tilalle eikä siinä vaihdossa bensakulut juuri kasvanut... :D Itsekin olen tykännyt sillä ajella niin, että perheen kanssa ajetaan pääasiassa 3-litraisella (ei jaksa lastenistuimia jatkuvasti vaihdella) ja onhan se mukava. Bonuksena mielestäni vielä se, että eivät ole hinnankiroissa ja varustelutasokin on ihan kohdillaan yleensä, varsinkin Griffin-malleissa. Ja tuosta bensanjanosta vielä, niinkuin katsastusinssikin totesi, ettei savua ilman tulta :lol:

Kulutuslaskelmia en ole tehnyt, mutta mitä ajotietokoneilta seurannut, niin aero vei bensaa (98) pääasiassa matkajolla motarilla (130km/h) sellaista 8,6 l ja Griffin on ottanut sekalaisessa sellaista 9-10 l ,enimmäkseen kuitenkin matkaa ajettuna (myös 98) Toki vaimolla rauhallisempi ajotyyli....
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
Vastaa Viestiin