Ohjaustehostin antamassa periksi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ihan hyvin voi olla fiksumpikin paikka laskee ölpät pihalle, tuo säiliöstä imurointi ei vaadi minkään liitoksen avaamista, ainoastaan sen säiliön tulpan aukaisun. "Yllättäen " myöskään ohjaustehostinnesteiden vaihto ei kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan. 9-5T varmaan kommentoi, että onko kestäny miljuuna km orkkis tehostinnesteillä ilman vaihtoja?
Itse ainakin näin paremmaksi vaihtaa liemet huomattavsti pienmmillä kilometrilukemilla.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tuiisa kirjoitti:
Kun lähdin parkkihallista niin huomasin sen valuttaneen lattialle parisen desiä sellaista ruskeaa mönjää, ei ihan öljyn väristä. Samaa löytyy pihalta hangelta.

Ajoin auton suoraan motonettiin, josta täydensin pienen about 0,5 litran purkillisen tehostinöljyä. Metelit lakkasivat ja ohjaus kävi kevyeksi heti, joten ajoin kotiin (mukaan ostin myös litran redlineä).

Pihassa etsin vuotojälkeä enkä löytänyt mistään. Se täyttöastia oli märkä, mutta sen alla ei näkynyt selvää valumapaikkaa. Ylhäältäpäin ei näkynyt mitään, mistä nestettä olisi voinut vuotaa. Alhaalta kun katsoi niin näkyi pari jotain letkua, mitkä olivat märkiä, mutta niistäkään ei osannut sanoa oliko niistä vuotanut vai oliko niiden yläpuolella vuoto.

Pistin auton käymään ja väänsin rattia puolelta toiselle, jolloin sain sen pahan äänen palaamaan entistä kovempana. Ajoin autoa edestakaisin ja totesin, että sitä nestettä vuotaa erityisen paljon jos paljon kääntelee. Lisäksi täyttöpurkissa oleva neste on aivan vaahtona!

Voipi tosiaan olla, että siellä on alkuperäiset nesteet ja ne on tämän kaiken takana. Mistä tuon systeemin voi tyhjentää ja paljonko sinne menee uutta nestettä? Ohjekirja ei sanonut asiasta mitään.

Siellä on nyt niin kylmä, etten lähtenyt purkamaan mitään. Pakko kait ajaa nyt vaan varanesteet mukana ja odotella kevättä. Lisäksi löysin nipun uusia murheita.
Omasta femman tehostinöljyn ulosoksennustapauksestani on jo joitain vuosia aikaa, niin en sanatarkkaan enä muista miten se menikään (ja saatan sekoittaa viime vuonna tonnariin tehdyn tehostinnesteen vaihtoproseduurin jotenkin siihen), mutta joka tapauksessa en itsekään jaksanut selvittää mistä se femman vuoto oli tullut, muistaakseni siellä sisäloksun tietämillä oli öljyä, ja kävin pesemässä konehuoneen puhtaaksi samantien, kun olin lisännyt nestettä, niin jäi mysteeriksi oliko vuotanut esim pumpulta vaiko hammastangolta tms.

Ite taisin tehdä homman niin, että ensin päästin säliön tyhjäksi paluuletkun kautta, ja sitten löin koneen tulille (siis säiliön ollessa tyhjä), ja paluuletku oli tyhjässä purnukassa, ja kääntelin ruoria kunnes öljyntulo purkkiin loppui (siis piittaamatta pumpun jurinasta). Sitten iskin kiinni paluuletkun säiliöön, ja täytin säiliön, ja annoin systeemin ilmata itsensä, eli kääntelin ohjauspyörää kunes jurina lakkasi. Sitten tulppasin pöntön paluuliitännän (sopiva letkunpätkä jossa taisi olla jokin pultti sisässä) ja laitoin paluuletkun samaiseen pönttöön, ja auton käydessä lisäsin nestettä säiliöön kunnes pönttöön tuleva neste oli ei-likaista (ja ja tässä vaiheessa sammutin auton muutamia kertoja, ja käynnistin uudelleen, ja kääntelin ruoria, jne).

Mielestäni olisi hyvä jos saisit auton johonkin lämpöiseen, josa tekisit operaation, sillä säkällä siellä jossain hammastangon tiivisteellä voi olla jotain moskaa, jäähyhmää tms välissä (tai sitten ei).
Ja nesteeksi vain Saabiin tarkoitettua sellaista, en öljyistä tajua mitään, mutta pitiköhän Saabin tehostinnesteessä olla parafiinia tms.
Itse vaihdoin tonnariin ja 99:iin Spedepartsilta (by PCS) tilatut nesteet, jotka oli tarkoitettu vuosimalleihin 1979-1997, ja kummassakin ne on pysyneet hyvin sisällä.
Kannattaa varmaan ensin kokeilla laittaa sisään uudet oikeantyyppiset öljyt, ja huuhdella tsydeemi kunnolla, ja jossei se auta, niin ehkä jopa voisi kokeilla niitä vanhemmanmallisia öljyjä, kun jotenkin uskoisin että vanhempien saabien tehostimien toleranssitkin on aika suuria, eikä ne läheskään aina vuoda edes puoli miljoonaa ajettuinakaan :)

Tuo vaahtoutuminen saattaa viitata siihen ettei ne kaatamasi öljyt oikein sovi sinne vanhojen liejujen sekaan, eli pikaiseen pois nuo blandatut kurat systeemistä, ja oikeanlaiset tilalle?

edit: siis noin ite toimisin, nesteenvaihtoon riittää 1l tehostinnestettä, ja sen hinta ei ole marmoritiskilläkään niin suuri etteikö kannattaisi ainakin koettaa jeesaako öljynvaihto mitään.
edit2: kun olet mennyt kaatamaan sinne ilmeisen vääränlaiset liemet, niin voisi olla paikallaan tehdä se huuhtelu perusteellisesti, eli esim 1,5l nestettä ostoon?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Tammi 05, 2010 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Offtopic:
Tässä kävi nyt niin, että tuota ongelmaa tutkiessa huomasin, että venakopan huohotinletku oli irti. Syynä oli periksi antanut muovinippa, joka sitä pitää kiinni. Luin täältä nyt sitten about miljoonaketjua tästä huohotin sirkuksesta enkä enää tiedä mitä pitäisi tehdä. Autoon on vaihdettu 20tkm sitten turbo (555630913) ja kuitista selviää, ettei huohottimelle ole tehty mitään. Onnea vaan Metroauto, Tampere.

Joten vikalista alkaa olla nyt sellainen, että vien tämän tuonne Länsikeskuksen autohuoltoon. Mulla on jo yksi harraste eikä tästä ollut tarkoitus tulla toista.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tuiisa kirjoitti:Offtopic:
Tässä kävi nyt niin, että tuota ongelmaa tutkiessa huomasin, että venakopan huohotinletku oli irti. Syynä oli periksi antanut muovinippa, joka sitä pitää kiinni. Luin täältä nyt sitten about miljoonaketjua tästä huohotin sirkuksesta enkä enää tiedä mitä pitäisi tehdä. Autoon on vaihdettu 20tkm sitten turbo (555630913) ja kuitista selviää, ettei huohottimelle ole tehty mitään. Onnea vaan Metroauto, Tampere.

Joten vikalista alkaa olla nyt sellainen, että vien tämän tuonne Länsikeskuksen autohuoltoon. Mulla on jo yksi harraste eikä tästä ollut tarkoitus tulla toista.
No ei nyt kannata masentua pikkuvioista :D
Tuo huohotimen ulospompahdus voi johtua myöskin siitä että se kumitiiviste on kutistunut, ja/tai ne letkut on menneet käppyrään. Oikeastaan ihan terveen koneen merkki että osasi irrottaa huohotinletkun siitä venakopalta, eikä kampikammiopaine päässyt purkautumaan esim ahtimen, tai kampiakselin päätystefojen kautta :D

Jossei siinä ole ollut muita oireita (esim öljypumppu ei ole jurnuttanut kylmänä tms), niin uusi puoli-ilmainen (kait luokkaa 50e, joka on oikeesti vähän niinkin isosta varaosamäärästä, tai siis kohtuullisesti). Ite asentaisin sen uuden huohotinvirityksen (jonka toimivuuteen en oikein luota, muttei ole omakohtaisia kokemuksiakaan) niin, että eristäisin joka ikisen putken, ja pöntönkin ennen asennusta, ja kiinnittäisin sen pöntön vain jollain nippusiteillä tms sinne imusarjan alle, että se olisi helpompi huoltaa jatkossakin.

Eikös kuitenkin kannattaisi kokeilla sitä öljynvaihtoa siihen tehostimeen, vaikka TI-hallissa tms, kun jotenkin voisi olettaa että merkkihuollosta tulisi ilmoitus että pumppu, ohjausvaihde, letkut ja nesteet vaihdettava, 2500e, kiitooos?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

ng900aero kirjoitti: No ei nyt kannata masentua pikkuvioista :D
Tuo huohotimen ulospompahdus voi johtua myöskin siitä että se kumitiiviste on kutistunut, ja/tai ne letkut on menneet käppyrään. Oikeastaan ihan terveen koneen merkki että osasi irrottaa huohotinletkun siitä venakopalta, eikä kampikammiopaine päässyt purkautumaan esim ahtimen, tai kampiakselin päätystefojen kautta :D

Jossei siinä ole ollut muita oireita (esim öljypumppu ei ole jurnuttanut kylmänä tms), niin uusi puoli-ilmainen (kait luokkaa 50e, joka on oikeesti vähän niinkin isosta varaosamäärästä, tai siis kohtuullisesti). Ite asentaisin sen uuden huohotinvirityksen (jonka toimivuuteen en oikein luota, muttei ole omakohtaisia kokemuksiakaan) niin, että eristäisin joka ikisen putken, ja pöntönkin ennen asennusta, ja kiinnittäisin sen pöntön vain jollain nippusiteillä tms sinne imusarjan alle, että se olisi helpompi huoltaa jatkossakin.

Eikös kuitenkin kannattaisi kokeilla sitä öljynvaihtoa siihen tehostimeen, vaikka TI-hallissa tms, kun jotenkin voisi olettaa että merkkihuollosta tulisi ilmoitus että pumppu, ohjausvaihde, letkut ja nesteet vaihdettava, 2500e, kiitooos?

Joo, siellä oli joku rinkula kun kurkkasi siitä venakopan reijästä sisään. Sit kattelin sitä toista päätä niin kyllä siinä oli ihan murtumisen merkit. En ymmärrä kuinka tollasia joku ees suunnittelee. Tee-se-itse-korjaus olisi vetää se sikafleksillä kiinni vaan siihen, mutta en viitsi tehdä enempää sotkua. Epäilen, että siellä on jotain virityksiä jo tehty, sillä KL-kotelossa oli yksi alipaineletkun (vai tyhjiöletkun) paikka tyhjänä, jonka veikkaan kuuluvan tähän huohotussysteemiin. Katselin noita huohotuslinkkejä ja siellä yks letku meni juurikin KL-koteloon. Näiden mahdollisten viritysten takia ajattelin, että on parempi viedä se jollekin Saabbeja ymmärtävälle (siis ei merkkihuoltoon, vaan pajalle jota täälläkin on kehuttu). Siellä varmaan osataan tehdä toi OT-öljyjen vaihto järkevässä ajassa, joka ei iteltä ehkä onnistu TI-tallissa kovin nopeasti. Lisäksi voisivat katsoa onko lootassa öljyä kun vaihteet temppuilee...

Mulla on kyllä talli, mutta se on liian pieni tolle laivalle. Lisäksi tällä viikolla on duunissa kiirettä kun ensi viikolla alkaa uusi duuni, joten en nyt millään ehdi rassaamaan.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eipä siinä ole tarvinnut kuin yhden Scantech-laatuosan, eli noi venakopan huohotusnipan lähdön kumit on aiWan onnettomia tarvikkeena, kestävät max. vuoden ja sitten murenevat osina...Orkkis kestää sentään about 10v., keskimäärin.

Suosittelen itsekin laittamaan tuon tuoreimman huohotinpäivityksen, laittelet ne tehostimen öljyt uusiksi, ja jos ei noilla (n. 80€:n) satsauksilla ryhdy futaamaan, niin eikun miettimään jatkotoimenpiteitä...Mikäs muuten oli vuosimalli, 2002:ssa vois vielä olla jatkettu huolenpito-ohjelma moottorillekin voimassa?

EDIT: allekrirjotuksessa VM -00, eli ei enään takuun piirissä. Jos voorumilla suositeltuun pajaan veit, niin tod. näk. saat ainakin suhteelisen oikean tilanneraportin autosi kunnosta ja fiksaamisen vaatimista toimenpiteistä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tuiisa kirjoitti:

Joo, siellä oli joku rinkula kun kurkkasi siitä venakopan reijästä sisään. Sit kattelin sitä toista päätä niin kyllä siinä oli ihan murtumisen merkit. En ymmärrä kuinka tollasia joku ees suunnittelee. Tee-se-itse-korjaus olisi vetää se sikafleksillä kiinni vaan siihen, mutta en viitsi tehdä enempää sotkua. Epäilen, että siellä on jotain virityksiä jo tehty, sillä KL-kotelossa oli yksi alipaineletkun (vai tyhjiöletkun) paikka tyhjänä, jonka veikkaan kuuluvan tähän huohotussysteemiin. Katselin noita huohotuslinkkejä ja siellä yks letku meni juurikin KL-koteloon. Näiden mahdollisten viritysten takia ajattelin, että on parempi viedä se jollekin Saabbeja ymmärtävälle (siis ei merkkihuoltoon, vaan pajalle jota täälläkin on kehuttu). Siellä varmaan osataan tehdä toi OT-öljyjen vaihto järkevässä ajassa, joka ei iteltä ehkä onnistu TI-tallissa kovin nopeasti. Lisäksi voisivat katsoa onko lootassa öljyä kun vaihteet temppuilee...

Mulla on kyllä talli, mutta se on liian pieni tolle laivalle. Lisäksi tällä viikolla on duunissa kiirettä kun ensi viikolla alkaa uusi duuni, joten en nyt millään ehdi rassaamaan.
No ongi pois se venakopan huohotusnipan kumiholkin sisäpuolen rengaskaulus sieltä venakopan sisältä samantien pois, ettei mene jauhautumaan öljypumpulle saakka tms.
Sikaflexi ei siellä kopalla kauaa kestäisi, oikea tapa on ostaa merkkiliikkeestä se nykyisin jotain 7e maksava tiivisterengas (joka on erittäin lujatekoinen, kestää uskomattoman paljon rasitusta ottaen huomioon olosuhteet jossa se on).

Siitä venakopan nipalta lähtee siis myös pikkuletku, jonka välissä on takaiskuventtiili, ja letku menee suoraan imusarjalle. Jos se pikkuletku on kiinni imusarjassa, niin sitten on huohotushomma oikein kondiksessa (siis jos takaiskuvena on oikeinpäin, ja huohotuspöntön putket eivät ole täynnä kondensiosta syntynyttä öljy/vesiliejua, jne) ja jossei siellä imusarjan ympärillä näy irtonaisia mustia alipaineletkuja, niin voit tulpata sen imusarjan lähdön, siitä saattaa olla vain kadonnut sellainen tulpaksi tarkoitettu "kumisukka"

No ei siihen tehostimen öljynvaihtoon tarvita kuin kouluikäisen sorminäppäryys, avaat vaan säiliölle tulevan paluuletkun irti, lyöt auton käyntiin, ja annat pumpun surrata mäkeen nesteet sieltä, ja uudet oikeanlaiset tupaan, niin tilanne olisi ainakin parempi kuin nyt? Sitähän voi sitten vaikka lisähuuhdella myöhemminkin?

No vaikee ite jymmärtää miksei jotain 30min pikkuhommaa tekisi vaikka etelänavalla, kun ite on tullut noita saabinruoskia korjattua milloin missäkin :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:
No vaikee ite jymmärtää miksei jotain 30min pikkuhommaa tekisi vaikka etelänavalla, kun ite on tullut noita saabinruoskia korjattua milloin missäkin :D
Kuvassa menossa Suomen Parhaan (oikeasti) merkkihuollon veloituksen mukaan n. 700€ remppa, eli 3.0t V6 mosan jakohihnan vaihto. Luulis että yks huohotin asentuu samaan syssyyn... :lol:
Kuva
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Tehokasta toimintaa hyvin ilmastoidussa ja tilavassa työtilassa 8O !
Itsellä samanlainen- eipä tule heti katto tai seinät tielle :lol: :lol:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Pistänpä päivitystä tähän, vaikka vähän on aikaa jo vierähtänyt. Tärkeintähän on, että perimätieto tallentuu.

Vikaa oli kahdenlaista. Edellisessä huollossa oli kytkinrempan yhteydessä tepuloitu ohjaustehostimen yhden putken kanssa niin, että se oli laitettu kulkemaan väärästä paikkaa ja kulunut hetkessä puhki. Reiän syntymiseen oli osaltaan vaikuttaneet myös vanhat tehostinnesteet, jotka kovalla pakkasella menivät kohmeeseen. Ja huoltoliikehän oli se Ulvilan autohuolto, jonka edesottamuksista olen täällä jo ennenkin avautunut.

Samassa huollossa vaihdettiin huohotinsysteemit. Kiitoksia Länsikeskuksen autohuollolle. Suosittelen.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

vanhassa transporterissani oli samaa vikaa mitään sille en tehnyt välillä se loppui ja joskus sitä vähän kuulu.... loppuuun asti se kyllä kesti kunnes tilalle tuli saabbi
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja arto »

Tilastotietoja tähänkin sarakkeeseen.

Eilen alkoi tehostimen pumppu pahasti ulvomaan. 278tkm kesti laakeri. Litkutkin oli sentään kolme vuotta sitten (140tkm) vaihdettu.
EtterociN
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 23:42
Paikkakunta: EU:n itäisin piste

Re: Ohjaustehostin antamassa periksi

Viesti Kirjoittaja EtterociN »

jos jotain kiinnostaa nuo ohjausvaihteen "simpukan" tiiivisteet:

simpukan laippaan o-rengas h.52*48*2
alempi stefa 25*38*7 (tämä jos vuotaa niin työntää suojapussin sisään nesteet)
ylempi stefa 20*30*5/6 (eli millin "paskasutilla")
stefat tilasin laakeriliikkeen kautta..

oireena oli kääntäessä tyhjenevä tehostimen nestesäiliö :lol:
"alempi" stefa oli paskana, mutta vaihdoin kaikki ettei heti tarvii jumpata..
9000cde 2.0t -96
9-5 2.3t SE -97 tomato
Vastaa Viestiin