Radion RDS

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
hessutii
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 20:13
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Radion RDS

Viesti Kirjoittaja hessutii »

Osaan käyttää etsiä, luulen ainakin. En vain löydä tähän liittyvää...

Auto -02, sedan

Radioni tekee seuraavaa. kanavia löytyy radion haulla useita, mutta näytössä lukee vain No RDS. Sitten yht äkkiä siihen tuleekin kanavan nimi. Pitää olla vain aika pitkään sama kanava päällä. Radion kuuluvuus on myös mielestäni heikompi kuin perheemme farmarissa. Kanavat kuuluvat kaupunkialueella hyvin, mutta maantielle lähtiessä tulee välillä katkoksia kuuluvuudessa, vaikka radiosta on asetettu RDS päälle. Ainakin nuo isoimmat radiokanavat kuuluvat normaalisti läpi Suomen.

RDSsän puuttumisen huomasi myös, kun akunkenkä oli irti ja yritin saada kelloa taas automaatisesti aikaan, näyttöön tuli vain NO RDS TIME, vaikka radio NOVA musiikkia kaiuttimista pauhasi (anteeksi huono kanavamakuni).

Joku viisas sanoi, että herkistele liitännät. Sen olen tehnyt radion päästä, mutta eikös tässä ollut vahvistinkin jossain välissä. Samainen viisas taisi mainita, että jossain apukuskin suunnalla. Eli missä tarkalleen vahvistin on ?

Antenni kaiketi on takalasissa, mutta saakos sen toiminnan mitattua mitä kautta ?

Vai onkos näissä ollut ongelmaa itse radioissa ?

Kuuluuko ja toimiiko sedaninne radio moitteettomasti ympäri suomea...

Kiitos avustanne arvon Saabistit,

HT
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Radion RDS

Viesti Kirjoittaja kello »

Itekin oon huomannut että kellonajan automaattihaku ei läheskään kaikilla asemilla toimi, vaikka kyseessä olisikin joku maanlaajuinen asema. Usein ainoa jolla saa kellonajan asetettua on joku YLEn kanava, näistäkään kaikki ei pelaa.

Vahvistin on siinä apukuskin a-pilarin kohdalla aivan oven saranoiden vieressä. Kun ottaa hanskalokeron ja oven päälimmäisen kynnyslistan pois ja vääntää vähän sitä lattiamattoa sivuun niin näkyy.
Saab 9-5 Aero XWD -11
hessutii
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 20:13
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Radion RDS

Viesti Kirjoittaja hessutii »

Itse itselleni vastaten...

Fiksuna miehenä irroitin sulakkeen, radion päällä ollessa. Ei tykännyt radio enää paritella... Tech onneksi homman hoiti. Toimii taas. Samalla katsoin taajuuden voimakkuus prosentteja. Joillakin kanavilla jopa 96 %, vähän heikommilla 70-80 %. Voisi olettaa, että RDSkin toimisi. Testeri näytti RDS kellonajaksi ihan ihmeellisiä lukuja (tunnit 225 ym.) Taitaa olla mankan sisäinen vika. No ei tuo niin häiritsevä asia ole, mutta olen vähän tarkka tuon auton suhteen... Onneksi poppi kuitenkin soi ja monesti näyttää kanavankin.
Vastaa Viestiin