Stage 1 yms. asennuksen sopeutus?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Stage 1 yms. asennuksen sopeutus?
Tervehdys!
Lähdin tuossa lopulta uteliaisuuttani leikkimään tuon Maptunerin kanssa ja latasin 2,3t 185hp automaattiin Stage 1-ohjelman. Maptunerin mukaan kaikki meni ihan oikein eikä herjoja/vikakoodeja ole päällä SIDin eikä Maptunerin mukaan. SID info ei ole aktivoitu joten en osaa kertoa aktivoidun infon lukemia.
Koeajolla ajelin rauhallisesti maksimikierrokset varmaan 3000-3500 ja valitettavasti auto tuntuu ihan samalta kuin ennen latausta. Ahtopaine nousee vastuksessa samaan kohtaan oranssin ja punaisen rajoille kuin ennenkin.
Odotin luvatun väännön kasvun tuntuvan selkänojassa, mutta mutta...ääni sentään muuttui pakoputken päästä kuunneltuna tasaisesta pussutuksesta rytmikkääksi.
WISin mukaan ohjainyksikön muutosten jälkeen pitäisi käynnistyksestä 10min aikana sopeuttaa autoa rasittamalla sitä vedoilla 3500-5000. Tämän luin sitten äsken kun lähdin sisälle WISin ääreen pohtimaan vaatimatonta tulosta.
Onko tämä sopeuttaminen vaadittava toimenpide ja missä kohdilla suunnilleen Teillä stage1-kerholaisilla se ahtopainemittarin neula käy ylimmillään?
Jos ei seuraavallakaan ajolla tunnu niin sitten uusi lataus ja sopeuttamista 10min sisällä...tuolla automaatilla se on kai tehtävä kiinteällä 3:lla.
Kyllä minä jo jutustelin puhelimitse sinne Maptunen suuntaan ja kuulemma ajamista ja siten sopeuttamista se kuulemma nyt vielä vaatii.
Aikaisemmin tekemäni muutokset ovat olleet rautaan kohdistuvia muutoksia ja tämä on ensimmäinen softaan kohdistuva yritys lisätä voimaa. Tunnustan siis olevani uuno. Niin, että mielipiteet kiinnostavat.
Terveisin matula
Lähdin tuossa lopulta uteliaisuuttani leikkimään tuon Maptunerin kanssa ja latasin 2,3t 185hp automaattiin Stage 1-ohjelman. Maptunerin mukaan kaikki meni ihan oikein eikä herjoja/vikakoodeja ole päällä SIDin eikä Maptunerin mukaan. SID info ei ole aktivoitu joten en osaa kertoa aktivoidun infon lukemia.
Koeajolla ajelin rauhallisesti maksimikierrokset varmaan 3000-3500 ja valitettavasti auto tuntuu ihan samalta kuin ennen latausta. Ahtopaine nousee vastuksessa samaan kohtaan oranssin ja punaisen rajoille kuin ennenkin.
Odotin luvatun väännön kasvun tuntuvan selkänojassa, mutta mutta...ääni sentään muuttui pakoputken päästä kuunneltuna tasaisesta pussutuksesta rytmikkääksi.
WISin mukaan ohjainyksikön muutosten jälkeen pitäisi käynnistyksestä 10min aikana sopeuttaa autoa rasittamalla sitä vedoilla 3500-5000. Tämän luin sitten äsken kun lähdin sisälle WISin ääreen pohtimaan vaatimatonta tulosta.
Onko tämä sopeuttaminen vaadittava toimenpide ja missä kohdilla suunnilleen Teillä stage1-kerholaisilla se ahtopainemittarin neula käy ylimmillään?
Jos ei seuraavallakaan ajolla tunnu niin sitten uusi lataus ja sopeuttamista 10min sisällä...tuolla automaatilla se on kai tehtävä kiinteällä 3:lla.
Kyllä minä jo jutustelin puhelimitse sinne Maptunen suuntaan ja kuulemma ajamista ja siten sopeuttamista se kuulemma nyt vielä vaatii.
Aikaisemmin tekemäni muutokset ovat olleet rautaan kohdistuvia muutoksia ja tämä on ensimmäinen softaan kohdistuva yritys lisätä voimaa. Tunnustan siis olevani uuno. Niin, että mielipiteet kiinnostavat.
Terveisin matula
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
Re: Stage 1 yms. asennuksen sopeutus?
Sopeutus on melko turha toimenpide sinänsä, koska trionic sopeutuu ajaessa joka tapauksessa. Virisoftan pitäisi tuntua ensimmäisestä vedosta lähtien.
Ahtopainemittariahan näissä autoissa ei ole, vaan se on turbomittari, joka kertoo suunnilleen sen hetkisen väännön. Sähköisenä se voidaan kalibroida näyttämään melkeinpä mitä halutaan.
Joko softaus ei onnistunut, autossa on vikaa tai sinulla oli virisofta jo ennestään.
SID info kertoisi paljon enemmän.
-Sami
Ahtopainemittariahan näissä autoissa ei ole, vaan se on turbomittari, joka kertoo suunnilleen sen hetkisen väännön. Sähköisenä se voidaan kalibroida näyttämään melkeinpä mitä halutaan.
Joko softaus ei onnistunut, autossa on vikaa tai sinulla oli virisofta jo ennestään.
SID info kertoisi paljon enemmän.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Stage 1 yms. asennuksen sopeutus?
Ahtopaineita voi koittaa seurailla paremman puuttuessa OBD-portista jollain lukulaitteella. Täältä päin löytyy myös TECH2, jos kiinnostaa tarkemmat tutkimukset.
Re: Stage 1 yms. asennuksen sopeutus?
kannattanee puristella läpi pienet alipaineletkut ja testata EVAP toiminta takaiskuineen
etsillä lisää
etsillä lisää
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: Stage 1 yms. asennuksen sopeutus?
Kiitos vastauksista. Kuvaako auton oman mittariston turbo-mittari ahtopainetta vai onko se pelkkä elektroninen yksikkö. Sen neulan liike on sellaista, että kyse voi olla mekaanisesta ahtopainemittarista???
Autossa ei ollut 70v ensiomistajan jäljiltä viriohjelmaa. Ilmavuotoja en löytänyt.
Miten ylös Stage1 vireessä yleesä neulat nousevat? Onhan ahtopaine noussut sentään Stage1 myötä n.0,5 tasosta noin 1,0 bar tasoon...
Autossa oli 3tkm ajetut 6 lämpöarvon tulpat ja kärkivälit oli 1,2-1,3mm luokkaa. Nyt vaihdoin uudet 7 lämpöarvon tulpat 1,05 kärkivälillä. En vielä ehtinyt ajaa autolla sen jälkeen. Pitää kaivaa jostakin vanha 99 Turbon Boschin ahtopainemittari ja katsoa oikea nykyinen noin-ahtopaine. Siis liikutaanko 0,5 vai 1,0-tasolla.
Ja kargille kiitokset tarjouksesta. Jos ratkaisua ei ala löytyä otan yhteyttä sinne Hämeenlinnan suuntaan.
Autossa ei ollut 70v ensiomistajan jäljiltä viriohjelmaa. Ilmavuotoja en löytänyt.
Miten ylös Stage1 vireessä yleesä neulat nousevat? Onhan ahtopaine noussut sentään Stage1 myötä n.0,5 tasosta noin 1,0 bar tasoon...
Autossa oli 3tkm ajetut 6 lämpöarvon tulpat ja kärkivälit oli 1,2-1,3mm luokkaa. Nyt vaihdoin uudet 7 lämpöarvon tulpat 1,05 kärkivälillä. En vielä ehtinyt ajaa autolla sen jälkeen. Pitää kaivaa jostakin vanha 99 Turbon Boschin ahtopainemittari ja katsoa oikea nykyinen noin-ahtopaine. Siis liikutaanko 0,5 vai 1,0-tasolla.
Ja kargille kiitokset tarjouksesta. Jos ratkaisua ei ala löytyä otan yhteyttä sinne Hämeenlinnan suuntaan.
Viimeksi muokannut matula, Ke Kesä 06, 2012 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
Re: Stage 1 yms. asennuksen sopeutus?
Mittari on elektroninen eikä edes mittaa ahtopainetta vaan on suhteessa ilmamassamittarin mittaamaan ilmamäärään (vapaasti kalibroitavissa eri softissa lisäksi).
Ei voi sanoa yleispätevää, siitä turbomittarista ei kauheasti kannata piitata ennenkuin tietää miten sen kuuluu käyttäytyä ko. softalla. Voi mennä punarajalle tai sitten punaiselle pitkälti.
Stage1 softalla ahtopaine pitäisi olla hieman yli 1 bar ainakin.
Mielestäni on karhunpalvelus asiakkalle kun "isot virifirmat" eivät enabloi SID Infoa vaikka se olisi hyvin helppoa.
Ei voi sanoa yleispätevää, siitä turbomittarista ei kauheasti kannata piitata ennenkuin tietää miten sen kuuluu käyttäytyä ko. softalla. Voi mennä punarajalle tai sitten punaiselle pitkälti.
Stage1 softalla ahtopaine pitäisi olla hieman yli 1 bar ainakin.
Mielestäni on karhunpalvelus asiakkalle kun "isot virifirmat" eivät enabloi SID Infoa vaikka se olisi hyvin helppoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: Stage 1 yms. asennuksen sopeutus?
Kiitos vastauksesta. Nyt oli kyse kotiasennuksesta joten "iso virifirma" ei saanut enabloitua SID infoa. Joo jos auton oma ahtomittari kuvaa ilmamassamittarin läpi mennyttä ilmaa ja nk. virisoftan olisi tarkoitus lisätä ilmansyöttöäkin niin pitäisihän sen neulan nousta ylemmäs.jcarlson kirjoitti:Mittari on elektroninen eikä edes mittaa ahtopainetta vaan on suhteessa ilmamassamittarin mittaamaan ilmamäärään (vapaasti kalibroitavissa eri softissa lisäksi).
Ei voi sanoa yleispätevää, siitä turbomittarista ei kauheasti kannata piitata ennenkuin tietää miten sen kuuluu käyttäytyä ko. softalla. Voi mennä punarajalle tai sitten punaiselle pitkälti.
Stage1 softalla ahtopaine pitäisi olla hieman yli 1 bar ainakin.
Mielestäni on karhunpalvelus asiakkalle kun "isot virifirmat" eivät enabloi SID Infoa vaikka se olisi hyvin helppoa.
Kiitos carlsonille, joka aihepiirin viesteistä päätellen tietää aiheesta enemmän kuin muut...
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
Re: Stage 1 yms. asennuksen sopeutus?
Niin se SID infon enablointi on ihan siinä Trionicin softassa, ei vaadi muita toimenpiteitä.
Periaatteessa joo, neula nousee mutta koska softassa voi kalibroida myös sen että mikä viisarin asento on mikäkin ilmamassa niin yleispätevästi on huono vertailla eri softia keskenään.
Periaatteessa joo, neula nousee mutta koska softassa voi kalibroida myös sen että mikä viisarin asento on mikäkin ilmamassa niin yleispätevästi on huono vertailla eri softia keskenään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com