Starttaa pitkään

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
TurboOnly
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2010 18:06
Paikkakunta: Tampere

Starttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja TurboOnly »

Allekirjoituksen auto siis tekee sellaista että kun seisoo vähintään päivän ajamatta niin joutuu starttaamaan vähän normaalia pidempään mutta kuitenkin aina lähtee. Lämpimällä koneella ei ikinä mitään ongelmia käynnistyksessä. En ollut huolestunut asiasta MUTTA sitten eilen kun taas sain startata vähän pidempään, auto käynnistyi normaalisti ja kun katsoin peilistä niin pakoputkesta tuli n. 10sek todella sankkaa mustaa savua aivan hirveä määrä tyhjäkäynnillä. Kävi ja kulki kuitenkin ihan normaalisti. Ja näin on siis sattunut vain kerran. Voisiko näillä olla jokin yhteys?
Saab 9-5 2.0t -04
ex Saab 9-3 1.8t -04
ex Saab 9-5 2.3t -99
ex Saab 9000CS 2.0t -97
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Starttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja kello »

Tuo pitkä starttaus voi johtua bensalinjan hitaasta tyhjenemisestä. Jos sieltä häviää paine niin startatessa joutuu aina uudestaan nostamaan paineet ennen kun auto käynnistyy.
Saab 9-5 Aero XWD -11
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Starttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tee pieni kokeilu, joku aamu ennenkuin starttaat anna virran olla päällä 5-10 sekunttia ja sitten starttaat jos parani niin paineet katoavat johonkin, usein tällaiseen on syynä vuotavat suuttimet jotka laskevat paineet veks.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Starttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Bensapumppu pyörii vain pari sekuntia kun virrat laittaa päälle. Joten virrat kun laittaa päälle, niin odottaa, että pumppu lopettaa surinan, käyttää virrat pois ja tekee muutaman kerran saman uudestaan. Jos hörähtää laakista tulille, niin linjat siellä tyhjenee seisoessa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aylaoutinen
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2012 16:28

Re: Starttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja aylaoutinen »

Omalla Griffinillä samanmoiset oireet. Eli jos moottori on vuorokauden sisään ollut käynnissä -> starttaa välittömästi kun motti vähänkään pyörähtää, mutta jos päivän on ollut ajamatta niin saa sahata pidempään (~1-2s). Tänään koitin tuota bensalinjojen "paineistusta" käyttämällä ennen starttia virrat päällä-pois 3krt (ja antamalla pumpun se 2s pyörähtää), mutta mielestäni tuolla ei mitään vaikutusta startin pituuteen ollut.
9-3SS -03 2.0T Aero
9-3SC -07 2.0T
9-3SS -08 1.9Tids (ex)
95 Griffin -01 (ex)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Starttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja AZP »

Varmaankaan vika ei ole sama, mutta itselläni on moottoripyörän kanssa vastaavia kokemuksia. Pyöränä '82 Honda CB750K.

Kymmenen kesän ajan kärsin nimittäin siitä, että jos pyörä seisoi kahden yön yli, sai konetta sahata käyntiin todella pitkään, usein jopa 5 kertaa 5-10 sekunnin starttisahauksia. Joskus kasteli sitten tulppia tai imi akun tyhjäksi ennen kuin suostui starttaamaan. Kun pitkän sahauksen jälkeen starttasi, niin ei käynyt heti kovin hyvin ja savukin oli välillä melko sankkaa.

Jos kone oli seissyt vain yhden yön yli, starttasi yleensä kuin palmun alta.

Kävin vuosien aikana läpi koneesta monia kohtia, jotka tähän voisi vaikuttaa, mutta oikein mikään ei auttanut. CB-harrastajilta opin, että vaikea kylmäkäynnistyvyys on vähän kuin tyyppivika. Erilaisia kikkavinkkejä sain, mikään ei oikein tuntunut auttavan. Kerran pyörä kävi merkkikorjaamollakin asian vuoksi, mutta mitään vikaa ei kuulemma löytynyt.

Edellisen omistajan jäljiltä koneessa oli yhden sylinterin ja kaasuttimen välillä väärän sylinterin kumikurkki (kurkut on numeroituja, koska niissä on eri sylintereissä pieni kulmaero). En ollut pitänyt tätä ongelmana, koska vääräkin kurkku näytti istuvan kaasariin ja sylinterikannen väliin hyvin. Kumikurkut on kiristetty molemmista päistä letkuklemmareilla.

No tämä väärän numeroinen kurkku meni sitten viime kesänä ranettaessa rikki, joten tilasin uuden, tällä kertaa oikean sylinterin kurkun. Uusi osa napsahti paikoilleen vanhaa paremmin, ja tämän seurauksena kaikki starttiongelmat hävisivät, ja pyörän keskikulutus laski 6,5 litrasta 5,5 litraan. Itse ajossa kone lämpimänä ei huomaa mitään eroa vanhaan, koska ennenkin kone toimi lämpimänä moitteettomasti.

Todennäköisesti tämä väärän kurkun poikkeama aiheutti sen, että koko kaasutinrivistö oli hieman vinossa, jolloin muidenkaan sylinterien liitokset eivät välttämättä olleet täysin tiiviit. Seurauksena pieniä imuvuotoja, jotka aiheuttivat kulutuksen nousua ja jostain kumman syystä vaikeaa starttaamista, kun pyörä oli seissyt vähintään kahden yön yli.

Kertomus taas siitä, miten pieni lähes huomaamaton vika voi aiheuttaa todella harmaita hiuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Starttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Missä polttoainejärjestelmän takaisku on? Onko se sellainen muovinen pömpeli joka painetaan pumpun koriin (siis se kulma). Vaimo alkoi valittaa että autoa pitää startilla myllyttää 5 sekunttia ennenkuin starttaa (alkoi oireilemaan heti 98 tankkauksen jälkeen... käytiin 250km reissu...).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Starttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Bensalinjan takaisku on tosiaan integroituna siihen muoviseen liitinkulmaan pumppuämpärin yläpuolella
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Starttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Kaverilla oli vastaava vika omassa ysifemmassaan. Sahuutti pitkään ja käynnistyessä kauhia savutus. Myöskin käynnistyi hieman yskien. Tässä tapauksessa jarrutehostimen kalvo oli rikki, ja sai sitä kautta liikaa ilmaa. Moottorinohjaus taas luuli että kone käy laihallaan, ja tuuppas näinollen niin rikasta seosta, että moottori meinas tukehtua.
Vastaa Viestiin