Starttaa pitkään
Starttaa pitkään
Allekirjoituksen auto siis tekee sellaista että kun seisoo vähintään päivän ajamatta niin joutuu starttaamaan vähän normaalia pidempään mutta kuitenkin aina lähtee. Lämpimällä koneella ei ikinä mitään ongelmia käynnistyksessä. En ollut huolestunut asiasta MUTTA sitten eilen kun taas sain startata vähän pidempään, auto käynnistyi normaalisti ja kun katsoin peilistä niin pakoputkesta tuli n. 10sek todella sankkaa mustaa savua aivan hirveä määrä tyhjäkäynnillä. Kävi ja kulki kuitenkin ihan normaalisti. Ja näin on siis sattunut vain kerran. Voisiko näillä olla jokin yhteys?
Saab 9-5 2.0t -04
ex Saab 9-3 1.8t -04
ex Saab 9-5 2.3t -99
ex Saab 9000CS 2.0t -97
ex Saab 9-3 1.8t -04
ex Saab 9-5 2.3t -99
ex Saab 9000CS 2.0t -97
Re: Starttaa pitkään
Tuo pitkä starttaus voi johtua bensalinjan hitaasta tyhjenemisestä. Jos sieltä häviää paine niin startatessa joutuu aina uudestaan nostamaan paineet ennen kun auto käynnistyy.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Starttaa pitkään
Tee pieni kokeilu, joku aamu ennenkuin starttaat anna virran olla päällä 5-10 sekunttia ja sitten starttaat jos parani niin paineet katoavat johonkin, usein tällaiseen on syynä vuotavat suuttimet jotka laskevat paineet veks.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Starttaa pitkään
Bensapumppu pyörii vain pari sekuntia kun virrat laittaa päälle. Joten virrat kun laittaa päälle, niin odottaa, että pumppu lopettaa surinan, käyttää virrat pois ja tekee muutaman kerran saman uudestaan. Jos hörähtää laakista tulille, niin linjat siellä tyhjenee seisoessa.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Maalis 20, 2012 16:28
Re: Starttaa pitkään
Omalla Griffinillä samanmoiset oireet. Eli jos moottori on vuorokauden sisään ollut käynnissä -> starttaa välittömästi kun motti vähänkään pyörähtää, mutta jos päivän on ollut ajamatta niin saa sahata pidempään (~1-2s). Tänään koitin tuota bensalinjojen "paineistusta" käyttämällä ennen starttia virrat päällä-pois 3krt (ja antamalla pumpun se 2s pyörähtää), mutta mielestäni tuolla ei mitään vaikutusta startin pituuteen ollut.
9-3SS -03 2.0T Aero
9-3SC -07 2.0T
9-3SS -08 1.9Tids (ex)
95 Griffin -01 (ex)
9-3SC -07 2.0T
9-3SS -08 1.9Tids (ex)
95 Griffin -01 (ex)
Re: Starttaa pitkään
Varmaankaan vika ei ole sama, mutta itselläni on moottoripyörän kanssa vastaavia kokemuksia. Pyöränä '82 Honda CB750K.
Kymmenen kesän ajan kärsin nimittäin siitä, että jos pyörä seisoi kahden yön yli, sai konetta sahata käyntiin todella pitkään, usein jopa 5 kertaa 5-10 sekunnin starttisahauksia. Joskus kasteli sitten tulppia tai imi akun tyhjäksi ennen kuin suostui starttaamaan. Kun pitkän sahauksen jälkeen starttasi, niin ei käynyt heti kovin hyvin ja savukin oli välillä melko sankkaa.
Jos kone oli seissyt vain yhden yön yli, starttasi yleensä kuin palmun alta.
Kävin vuosien aikana läpi koneesta monia kohtia, jotka tähän voisi vaikuttaa, mutta oikein mikään ei auttanut. CB-harrastajilta opin, että vaikea kylmäkäynnistyvyys on vähän kuin tyyppivika. Erilaisia kikkavinkkejä sain, mikään ei oikein tuntunut auttavan. Kerran pyörä kävi merkkikorjaamollakin asian vuoksi, mutta mitään vikaa ei kuulemma löytynyt.
Edellisen omistajan jäljiltä koneessa oli yhden sylinterin ja kaasuttimen välillä väärän sylinterin kumikurkki (kurkut on numeroituja, koska niissä on eri sylintereissä pieni kulmaero). En ollut pitänyt tätä ongelmana, koska vääräkin kurkku näytti istuvan kaasariin ja sylinterikannen väliin hyvin. Kumikurkut on kiristetty molemmista päistä letkuklemmareilla.
No tämä väärän numeroinen kurkku meni sitten viime kesänä ranettaessa rikki, joten tilasin uuden, tällä kertaa oikean sylinterin kurkun. Uusi osa napsahti paikoilleen vanhaa paremmin, ja tämän seurauksena kaikki starttiongelmat hävisivät, ja pyörän keskikulutus laski 6,5 litrasta 5,5 litraan. Itse ajossa kone lämpimänä ei huomaa mitään eroa vanhaan, koska ennenkin kone toimi lämpimänä moitteettomasti.
Todennäköisesti tämä väärän kurkun poikkeama aiheutti sen, että koko kaasutinrivistö oli hieman vinossa, jolloin muidenkaan sylinterien liitokset eivät välttämättä olleet täysin tiiviit. Seurauksena pieniä imuvuotoja, jotka aiheuttivat kulutuksen nousua ja jostain kumman syystä vaikeaa starttaamista, kun pyörä oli seissyt vähintään kahden yön yli.
Kertomus taas siitä, miten pieni lähes huomaamaton vika voi aiheuttaa todella harmaita hiuksia.
Kymmenen kesän ajan kärsin nimittäin siitä, että jos pyörä seisoi kahden yön yli, sai konetta sahata käyntiin todella pitkään, usein jopa 5 kertaa 5-10 sekunnin starttisahauksia. Joskus kasteli sitten tulppia tai imi akun tyhjäksi ennen kuin suostui starttaamaan. Kun pitkän sahauksen jälkeen starttasi, niin ei käynyt heti kovin hyvin ja savukin oli välillä melko sankkaa.
Jos kone oli seissyt vain yhden yön yli, starttasi yleensä kuin palmun alta.
Kävin vuosien aikana läpi koneesta monia kohtia, jotka tähän voisi vaikuttaa, mutta oikein mikään ei auttanut. CB-harrastajilta opin, että vaikea kylmäkäynnistyvyys on vähän kuin tyyppivika. Erilaisia kikkavinkkejä sain, mikään ei oikein tuntunut auttavan. Kerran pyörä kävi merkkikorjaamollakin asian vuoksi, mutta mitään vikaa ei kuulemma löytynyt.
Edellisen omistajan jäljiltä koneessa oli yhden sylinterin ja kaasuttimen välillä väärän sylinterin kumikurkki (kurkut on numeroituja, koska niissä on eri sylintereissä pieni kulmaero). En ollut pitänyt tätä ongelmana, koska vääräkin kurkku näytti istuvan kaasariin ja sylinterikannen väliin hyvin. Kumikurkut on kiristetty molemmista päistä letkuklemmareilla.
No tämä väärän numeroinen kurkku meni sitten viime kesänä ranettaessa rikki, joten tilasin uuden, tällä kertaa oikean sylinterin kurkun. Uusi osa napsahti paikoilleen vanhaa paremmin, ja tämän seurauksena kaikki starttiongelmat hävisivät, ja pyörän keskikulutus laski 6,5 litrasta 5,5 litraan. Itse ajossa kone lämpimänä ei huomaa mitään eroa vanhaan, koska ennenkin kone toimi lämpimänä moitteettomasti.
Todennäköisesti tämä väärän kurkun poikkeama aiheutti sen, että koko kaasutinrivistö oli hieman vinossa, jolloin muidenkaan sylinterien liitokset eivät välttämättä olleet täysin tiiviit. Seurauksena pieniä imuvuotoja, jotka aiheuttivat kulutuksen nousua ja jostain kumman syystä vaikeaa starttaamista, kun pyörä oli seissyt vähintään kahden yön yli.
Kertomus taas siitä, miten pieni lähes huomaamaton vika voi aiheuttaa todella harmaita hiuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Starttaa pitkään
Missä polttoainejärjestelmän takaisku on? Onko se sellainen muovinen pömpeli joka painetaan pumpun koriin (siis se kulma). Vaimo alkoi valittaa että autoa pitää startilla myllyttää 5 sekunttia ennenkuin starttaa (alkoi oireilemaan heti 98 tankkauksen jälkeen... käytiin 250km reissu...).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Starttaa pitkään
Bensalinjan takaisku on tosiaan integroituna siihen muoviseen liitinkulmaan pumppuämpärin yläpuolella
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Starttaa pitkään
Kaverilla oli vastaava vika omassa ysifemmassaan. Sahuutti pitkään ja käynnistyessä kauhia savutus. Myöskin käynnistyi hieman yskien. Tässä tapauksessa jarrutehostimen kalvo oli rikki, ja sai sitä kautta liikaa ilmaa. Moottorinohjaus taas luuli että kone käy laihallaan, ja tuuppas näinollen niin rikasta seosta, että moottori meinas tukehtua.