etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
nyt monessa ketjussa irrallaan on kyselty tätä asiaa ja olisikohan järkevää jo etsi-toiminnon kannalta laittaa kaikki kustannukset ja niistä kyselyt tähän ketjuun?
itse olen harkinnut, tosin tällä suunnalla lientä ei vielä saa.vuosittaiset polttoainesäästöt laskin itselle n. 700€. itselle tulisi seuraavaa:
-uudet tehokkaammat suuttimet vihreiden tilalle, hinta? mikä on työaika vaihtaen?onnistuuko hyvin itse vaihto?
- uusi polttoainepumppu, joka kestää etanolia, jos vielä uusi kimppatilaus ~ 70€?
vaihtotyö tähän ei kummoisempi,menisi pajaukolle sorvattavaksi.
- öljypohjan putsinki vähänaikaa etanolilla ajettuani, tämän teen itse
-softamuutos, ~200€
eli 200+70+suuttimet ja niiden vaihtotyö+bensapumpun vaihtotyö
hintoja kiitos!
itse olen harkinnut, tosin tällä suunnalla lientä ei vielä saa.vuosittaiset polttoainesäästöt laskin itselle n. 700€. itselle tulisi seuraavaa:
-uudet tehokkaammat suuttimet vihreiden tilalle, hinta? mikä on työaika vaihtaen?onnistuuko hyvin itse vaihto?
- uusi polttoainepumppu, joka kestää etanolia, jos vielä uusi kimppatilaus ~ 70€?
vaihtotyö tähän ei kummoisempi,menisi pajaukolle sorvattavaksi.
- öljypohjan putsinki vähänaikaa etanolilla ajettuani, tämän teen itse
-softamuutos, ~200€
eli 200+70+suuttimet ja niiden vaihtotyö+bensapumpun vaihtotyö
hintoja kiitos!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
Hintoja en laita mutta pystyy tuon tekemään enemmän budjetilla ja pienemmällä vaivalla ilman suuttimien ja pumpun vaihtoa. Esim. Bosch 3.8bar fpr (100e) (jopa minä pystyn vaihtamaan sen helposti:)) ja orkkis walbron pumppu, sekä 15T pitäisi saada kunnon softalla 270-290hv ulos ja vääntöä sen 450nm. Tämmöinen setti mulla ja kulkee ok.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
Ei pysty tekeen kovinkaan kummoista softaa vihreille pikkusuuttimille.
Mut pumpun vaihto ole pakollinen, vakio kestää sen mitä kestää.
Mut pumpun vaihto ole pakollinen, vakio kestää sen mitä kestää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
n. 170hv saa vihreillä suuttimilla etanolilla ja TDI vääntökäyrän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
satasella ovat kaupanneet noita punasia suuttimia, ovat kyllä jokasen euron arvoiset. Melkein sekunnilla parani 80-120 aika jos vertaa vanhaan stage ykköseen bensalla ja vihreillä suuttimilla. vaihto on ihan perus huttuu, pari tuntii/kuus kaljaa. Motonetista hain uuden bensapumpun varoiks, kun vanha kuulosti jo ihan sirkkeliltä ja hyvin kulkee!
#3272
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
Kokonaiskuluista kun puhutaan, niin niihin laskisin vielä öljypohjan pudottamisen yhteydessä tehtävän Forte pesun väliöljyineen ja suodattimineen. Samalla yläkerta auki pillien putsaamista / tarkistamista varten. Tarkoittaa uutta tiivistettä ja pientä lisäkulua.
Sekä tietysti se polttoainesuodatin ja tulpat.
Näistä kertynee vähän tarvikkeesta riippuen semmoinen parin satasen paukku, ehkä vähän yli. Ilman työlle laskettua osuutta luontevasti
.
Olisko karkeasti ilmaistuna niin, että 300 - 500 euroa + softaus riittää, vähän vuosimallista riippuen? Totta kai omalla riskillä voi jättää osan tekemättä ja kantaa siitä sitten oman vastuun
. Ja tämä siis vanhalla bensapumpulla.
Sekä tietysti se polttoainesuodatin ja tulpat.
Näistä kertynee vähän tarvikkeesta riippuen semmoinen parin satasen paukku, ehkä vähän yli. Ilman työlle laskettua osuutta luontevasti
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Olisko karkeasti ilmaistuna niin, että 300 - 500 euroa + softaus riittää, vähän vuosimallista riippuen? Totta kai omalla riskillä voi jättää osan tekemättä ja kantaa siitä sitten oman vastuun
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
noniin tässä aletann päästä siihen,että millä kilsoilla on maksanu ittensä takas koko pasha...9000 automaatilla kirjoitti:Kokonaiskuluista kun puhutaan, niin niihin laskisin vielä öljypohjan pudottamisen yhteydessä tehtävän Forte pesun väliöljyineen ja suodattimineen. Samalla yläkerta auki pillien putsaamista / tarkistamista varten. Tarkoittaa uutta tiivistettä ja pientä lisäkulua.
Sekä tietysti se polttoainesuodatin ja tulpat.
Näistä kertynee vähän tarvikkeesta riippuen semmoinen parin satasen paukku, ehkä vähän yli. Ilman työlle laskettua osuutta luontevasti.
Olisko karkeasti ilmaistuna niin, että 300 - 500 euroa + softaus riittää, vähän vuosimallista riippuen? Totta kai omalla riskillä voi jättää osan tekemättä ja kantaa siitä sitten oman vastuun. Ja tämä siis vanhalla bensapumpulla.
ja onkohan etanolin hinta 2v päästä jo ykkösellä alkava
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
Juu, näin juuri. Mutta sisäinen Kukkahattutäti kiittää jo ensi tankillisellamienkoiv kirjoitti:noniin tässä aletann päästä siihen,että millä kilsoilla on maksanu ittensä takas koko pasha...
ja onkohan etanolin hinta 2v päästä jo ykkösellä alkava
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
9000 automaatilla kirjoitti:Juu, näin juuri. Mutta sisäinen Kukkahattutäti kiittää jo ensi tankillisellamienkoiv kirjoitti:noniin tässä aletann päästä siihen,että millä kilsoilla on maksanu ittensä takas koko pasha...
ja onkohan etanolin hinta 2v päästä jo ykkösellä alkava![]()
.
osmo soinivaara tulee ja ejakuloi saabisi konepellille...onko sitten kiva,ONKO?
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
Nuohan on ihan normaaleja toimenpiteitä jotka on hyvä tehdä vaikkei vaihda polttoainettakaan. En sanois lisäkuluiksi.9000 automaatilla kirjoitti:Kokonaiskuluista kun puhutaan, niin niihin laskisin vielä öljypohjan pudottamisen yhteydessä tehtävän Forte pesun väliöljyineen ja suodattimineen. Samalla yläkerta auki pillien putsaamista / tarkistamista varten. Tarkoittaa uutta tiivistettä ja pientä lisäkulua.
Sekä tietysti se polttoainesuodatin ja tulpat.
Näistä kertynee vähän tarvikkeesta riippuen semmoinen parin satasen paukku, ehkä vähän yli. Ilman työlle laskettua osuutta luontevasti.
Olisko karkeasti ilmaistuna niin, että 300 - 500 euroa + softaus riittää, vähän vuosimallista riippuen? Totta kai omalla riskillä voi jättää osan tekemättä ja kantaa siitä sitten oman vastuun. Ja tämä siis vanhalla bensapumpulla.
#3272
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
Itse aloitin punaisilla suuttimilla (kiitos melberi) ja BioPower softalla (kiitos vesa67). Tulpat vaihdoin pykälää kylmempiin. Edelleen ajelen bensalla, koska lähin "viinakauppa" n. 80 kilometrin päässä.
Tällä muutoksella tuli noin 50-70 hevosvoimaa lisää? Mutta VÄÄNTÖ on se mikä jyllää, voimaa on PALJON enemmän. Kiihtyvyys parani takapuolituntumalla mitattuna rajusti ja silti kulutuslukemat pysyivät samana tai jopa vähän pienenivät. Vähemälläkin varmaan kulkisi, mutta on niin kiva välillä vähän polkaista, ihan vaan omaksi iloksi.
Jatkossa viinan saannin helpottuessa suunnitelmissa myöskin Forte tms. pesu, öljysihdin puhdistus, polttoainesuodattimen vaihto ja uusi bensapumppu. Mutta jo nykyinen suuttimet ja softa konversio on tehnyt ajamisesta paljon nautittavampaa. Tällaisena Saabin olisi pitänyt lähteä jo tehtaalta. Suosittelen.
Tällä muutoksella tuli noin 50-70 hevosvoimaa lisää? Mutta VÄÄNTÖ on se mikä jyllää, voimaa on PALJON enemmän. Kiihtyvyys parani takapuolituntumalla mitattuna rajusti ja silti kulutuslukemat pysyivät samana tai jopa vähän pienenivät. Vähemälläkin varmaan kulkisi, mutta on niin kiva välillä vähän polkaista, ihan vaan omaksi iloksi.
Jatkossa viinan saannin helpottuessa suunnitelmissa myöskin Forte tms. pesu, öljysihdin puhdistus, polttoainesuodattimen vaihto ja uusi bensapumppu. Mutta jo nykyinen suuttimet ja softa konversio on tehnyt ajamisesta paljon nautittavampaa. Tällaisena Saabin olisi pitänyt lähteä jo tehtaalta. Suosittelen.
uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
kuulostaa nannalta...itsellä vihreät suuttimet jcarlsonin softalla, tehot 200hv/350vääntö...mihinkäd taivaaseen tolla biopowersoftalla ja punaisilla pääsee,arvoja kiitos!9-5 kirjoitti:Itse aloitin punaisilla suuttimilla (kiitos melberi) ja BioPower softalla (kiitos vesa67). Tulpat vaihdoin pykälää kylmempiin. Edelleen ajelen bensalla, koska lähin "viinakauppa" n. 80 kilometrin päässä.
Tällä muutoksella tuli noin 50-70 hevosvoimaa lisää? Mutta VÄÄNTÖ on se mikä jyllää, voimaa on PALJON enemmän. Kiihtyvyys parani takapuolituntumalla mitattuna rajusti ja silti kulutuslukemat pysyivät samana tai jopa vähän pienenivät. Vähemälläkin varmaan kulkisi, mutta on niin kiva välillä vähän polkaista, ihan vaan omaksi iloksi.
Jatkossa viinan saannin helpottuessa suunnitelmissa myöskin Forte tms. pesu, öljysihdin puhdistus, polttoainesuodattimen vaihto ja uusi bensapumppu. Mutta jo nykyinen suuttimet ja softa konversio on tehnyt ajamisesta paljon nautittavampaa. Tällaisena Saabin olisi pitänyt lähteä jo tehtaalta. Suosittelen.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
Punaisten suutinten etu tulee huipputehossa. Vääntöä etanoli tuo lisää suutinkoosta riippumatta, vihreillä vääntö loppuu 4000rpm kohdalle.
Molemmilla suuttimilla 2-litraisesta voi irrottaa n. 360-380Nm etanolilla (maun mukaan).
Huipputehot etanolilla rajoittuu n. 170-180hv vihreillä suuttimilla, punaisilla n. 230-240hv (GT17 rajoittaa). Bensalla vihreillä n. 200hv, punaisilla n. 220hv.
Molemmilla suuttimilla 2-litraisesta voi irrottaa n. 360-380Nm etanolilla (maun mukaan).
Huipputehot etanolilla rajoittuu n. 170-180hv vihreillä suuttimilla, punaisilla n. 230-240hv (GT17 rajoittaa). Bensalla vihreillä n. 200hv, punaisilla n. 220hv.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset
Enemmän säästät kun tankkaat Venäjällä.mienkoiv kirjoitti:
itse olen harkinnut, tosin tällä suunnalla lientä ei vielä saa.vuosittaiset polttoainesäästöt laskin itselle n. 700€. itselle tulisi seuraavaa:
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero