v6 nykii ja savuttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

Hyvä jos sait kuntoon! Lambda-anturi hmmm..... miten Saab käyttää tuota tietoa? Eikö lambda-anturin vian pitäisi normaalisti Saabissakin sytyttää heti "check engine" -valo?
Syttyhän se ce-valo. Jos oli vikamuistista nollattu, niin syttyi n.20km ajon jälkeen.

Eiköhän se "haistele" putkesta palamisen tulosta. Kun ei mitään infoa tullut niin luuli seosta laihaksi ja lisäsi bensan syöttöä. Näin se meikäläisen päässä maalaisjärjellä menee, joku asiantuntija voi varmaankin oikaista tai selostaa paremmin.

Lambda oli muuten ihan rutussa ja vääntynyt! Varmaankin kivi osunut, renkaasta kimmonnut tai jotain sellaista. Vieläkin ihmettelen merkkihuollon toimintaa. Pitää ihan piruillessaan reklamoida.
3.0 v6 -99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos lambda-anturin signaalijännite on 0 volttia (tai lähelle) niin ECU tulkitsee sen laihaksi seokseksi ja rikastaa maksimiinsa asti jonka jälkeen syntyy vikakoodi. Eli ihan oikein ajateltu.

Mitä tulee lambda-anturien diagnostiikkaan niin se on melko vaikea aihe ja useimmat 2000-luvun alkupuolenkaan ECU:t (muissa merkeissä käytännössä Boschin järjestelmät ja Saabissa Trionic) eivät kovin luotettavasti osaa tunnistaa viallista anturia ellei se mene hyvin helpolla tavalla rikki. Yleensä vaan se menee vaikeammin tunnistettavalla tavalla rikki eikä vikakoodia synny ennenkuin anturi on jo todella huonona. Esim. signaalijännitteen nousu nollista lämpeämisen jälkeen hidastuu, matalan jännitteen puolella pysyttely pitenee eikä jännite nouse enää niin suureksi kuin pitäisi. Oskilloskoopilla ihmiselle suhteellisen helppoa huomata jos osaa katsoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

[quote][Mitä tulee lambda-anturien diagnostiikkaan niin se on melko vaikea aihe ja useimmat 2000-luvun alkupuolenkaan ECU:t (muissa merkeissä käytännössä Boschin järjestelmät ja Saabissa Trionic) eivät kovin luotettavasti osaa tunnistaa viallista anturia ellei se mene hyvin helpolla tavalla rikki./quote]

Kyllä teboilin huoltomies löysi sen todella helposti ja vieläpä autocomin yleistesterillä. Ensin katsoi ilmamassamittarin, se näytti mittaavan, selaili muita valikoita ja huomasi ettei lambda-anturilta tule mitään jännitettä. Vaikka nosti kierroksia ym. Liekkö sitten riittävän "yksinkertainen" autocomi verrattuna techiin. Tiedä hänestä mutta puoleen tuntiin löytyi vika.

Ecun vikakoodi ei tosiaankaan "osoittanut" viallista lambda-anturia. Mutta merkkihuollon ammattitaidostahan minä taisin purnata.

Pääasia että saabi vie taas paikasta a paikkaan b - mukavasti ja turvallisesti :D
3.0 v6 -99
pejus
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 21:57

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja pejus »

laitoithan boschin anturin etkä mitään (yleis)lambdaa.itse saman asian kanssa tuskaillut ja silloinkin merkkiliikkeessä vaihdettiin läppäkoteloa ja immua mut ei toiminut.motonetin yleis lambda sisään ja ajoon.kulutus ei ollut kaupunkiajossa mielestäni oikeilla lukemilla mutta maantieajossa se oli normaali kunnes noin 3kk päästä rupesi vikavalo palamaan satunnaisesti(jälkeenpäin aattelin asiaa ja se syttyi aina silloin kun ajelin paljon kaupungissa matalilla kierroksilla)vikakoodeja ei pystynyt lukemaan koska aina kun menin pajalle(ei merkkiliike) valo sammui matkalla kun antoi vähän happea koneelle eikä muistista löytynyt mitään.vihdoin saatiin vika kiinni valon palaessa ja syyksi ilmeni lambda.asentajalle tietysti kiljumaan että ei voi olla kun on uusi motonetin anturi johon asentaja kertoi tarinan elävästä elämästä miten hänen asentama yleis lambda meinasi hajoittaa alfan koneen.toi anturi mikä oli paikallaan ei toiminut kunnolla alle 2000rpm.nyt on toiminut siitä saakka ja kulutus on kohillaan(kaikki menee mitä tankkiin laitat) 8)
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

laitoithan boschin anturin etkä mitään (yleis)lambdaa.
Jeps, boschilainen tuli autoon. Kulutus tippui jopa alemmaksi kuin ennen, liekö ollut jotain häikkää aikaisemminkin. Mut nyt toimii :saab: :D .
nyt on toiminut siitä saakka ja kulutus on kohillaan(kaikki menee mitä tankkiin laitat)
Kaiken se syö tämäkin keksintö, mutta kun tankkaa aina 50 eurolla niin hintakin on aina sama. :?: heh.
3.0 v6 -99
Jemppu
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 13:19

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja Jemppu »

Nonniin.. nyt on itselläni 9-5 -99 V6 Saabissa samanlaiset oireet kuin ketjun aloittajalla. Nykii, savuttaa mustaa, bensankulutus n.17L/100km ja check engine palaa. Hyvin todennäköinen vikakohde voisi olla juurikin tuo lambda-anturi.

Merkkikorjaamon mukaan pakoputkessa on kaksi anturia, joten kumpikohan olisi todennäköisemmin rikki? Hintaakon anturilla on merkkikorjaamon mukaan ihan mukavasti, etummainen n.350€ ja takimmainen yli 1000€. 8O

Löytyisiköhän mistään halvemmalla? Motonetti tosiaan myy tarvikeantureita mutta voiko niiden laatuun luottaa? Mistä olette hankkineet uudet lambdat autoonne?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja karg »

Hakeudu johonkin testerin ääreen (esim. Tech2), niin tuota voi koittaa selvittää tarkemmin.
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

Jemppu kirjoitti:Merkkikorjaamon mukaan pakoputkessa on kaksi anturia, joten kumpikohan olisi todennäköisemmin rikki? Hintaakon anturilla on merkkikorjaamon mukaan ihan mukavasti, etummainen n.350€ ja takimmainen yli 1000€.
Ei siellä oo -99 mallissa kuin yksi anturi. Paikka toiselle on mutta se on tyhjä. En nyt muista kumpi se on siellä autossa, mutta pitäis varaosaliikkeen se koneelta nähdä. 110 maksoi mulle fixus-ketjun varaosaliikkeestä, erona orkkis osaan ettei siinä ole "töpseli" liitintä toisessa päässä, mut mukana tulee liitin osa jolla homma kyl onnistuu. Ja ehdottomasti boschin anturi, muut ei sinne käy.
3.0 v6 -99
Jemppu
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 13:19

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja Jemppu »

Yksi siellä tosiaan oli kun itse pakoputken tarkistin, joten se siitä merkkiliikkeen ammattitaidosta. :evil:

Ostin itse NTK:n anturin ja oikea liitin oli jo valmiiksi johdon päässä. Ainakin koeajon tuntui toimivan moitteettomasti. Katsotaan miten kauan kestää. :roll:
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

NTK:n lambaada on laadukas ja kestävä, alkuperäistä vastaava = Hyvä ostos :D
Vastaa Viestiin