9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Elikkäs 9-5 2002 3.0 V6 turbodieselistä vaihdoin kansipahvit, nyt moottori onnellisesti kasassa lähtee jo käyntiinkin vaan ei käy kunnolla? Kauanko noita joutuu yleensä ilmaamaan? Eli kaikki pytyt ei käy tosin yksi kerrallaan niitä on siellä alkanut enempi pelaamaan, parhaimmillaan vaikutti jo että 5 pyttyä olisi käynyt kaikki 6 eivät kuitenkaan missään vaiheessa vielä eli sikäli kun voisi jo kuvitella sen ilmautuneen käytetty yli 10min kuitenkin yhteensä, ja otin jokaisen suuttimen juntturin auki todetakseni että dieselit on kyllä nyt ainakin perillä, mitä häikkää tuossa voisi olla? Luonnollisesti kun ei käy kunnolla heittelee harmaata melko komeasti putkesta....
Itse en purkanut konetta joten hieman on kysyttävää, laitoin jaon paikoilleen ohjeen mukaan eli pumpun käyttöakselin rattaan ja nokkien merkit kohdilleen. Mitenkäs se kampuran moniurahihnan siivan merkki? Pitääkö senkin täsmätä? Jos näin on niin jokuhan on silloin sotkenut sen jaon jos on ollut ropaamassa sisempää välitystä (tuossa rojektissa ei avattu) ja ohjeessa jauhetaan tosiaan "vain" noista kolmesta rattaasta eli oletus on että jako olis myös kampparia kohden silloin paikallaan vai pitääkö täsmätä nokat sen kampparin siivapyörän merkin mukaan? Kone näyttää kaikesta päätellen olleen ainakin pari kertaa auki tosin ennen kansipahvin menoa on ilmeisesti toiminut muuten ihan ok, itse en siis purkanut tuota kokoan vain...
Näillä alkuun kiitän jo etukäteen...
Itse en purkanut konetta joten hieman on kysyttävää, laitoin jaon paikoilleen ohjeen mukaan eli pumpun käyttöakselin rattaan ja nokkien merkit kohdilleen. Mitenkäs se kampuran moniurahihnan siivan merkki? Pitääkö senkin täsmätä? Jos näin on niin jokuhan on silloin sotkenut sen jaon jos on ollut ropaamassa sisempää välitystä (tuossa rojektissa ei avattu) ja ohjeessa jauhetaan tosiaan "vain" noista kolmesta rattaasta eli oletus on että jako olis myös kampparia kohden silloin paikallaan vai pitääkö täsmätä nokat sen kampparin siivapyörän merkin mukaan? Kone näyttää kaikesta päätellen olleen ainakin pari kertaa auki tosin ennen kansipahvin menoa on ilmeisesti toiminut muuten ihan ok, itse en siis purkanut tuota kokoan vain...
Näillä alkuun kiitän jo etukäteen...
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Kyllä kampiakselin merkit pitää täsmätä nokka-akselin merkkien kanssa,jako on muuten pielessä.
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Wis:ssis ei ole edes mainintaa koko kampparin merkistä liittyen ajoitukseen... Samoin kuin kuvissa on "vain" noi kolme ratasta.
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Nyt starttailin itse sitä ja huomasin että käydessä moottorin häiriövalo palaa...
Ja nyt taas ei palakkaan...
Ja nyt taas ei palakkaan...
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Omaan saabiin vaihdoin vesipumpun(kaikkien jakopään hammaspyörien takana)ihan vittumainen homma.siinä olis kyllä saanu jakopään sekaisin,
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Sitä kanssa tuumailin, kun tuo moottori on kaikesta päätellen ollut parikin kertaa auki ja mittarissa yli 300tkm, et jos vesipumppu olisi vaihdettu eikä olisi piitattu rattaiden ajotuksista jolloin diesel pumpun pyörän merkki ei tietäisi mistään mitään vaan ajoitus olisi katsottava kampiakselin päästä, kun en ole tuota purkanut en tiedä mihin merkit olisis ajoittunut siksi olisi kiva tietää miten ajoittaa moottori kampiakselista katsomalla.
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Sitä kanssa tuumailin, kun tuo moottori on kaikesta päätellen ollut parikin kertaa auki ja mittarissa yli 300tkm, et jos vesipumppu olisi vaihdettu eikä olisi piitattu rattaiden ajotuksista jolloin diesel pumpun pyörän merkki ei tietäisi mistään mitään vaan ajoitus olisi katsottava kampiakselin päästä, kun en ole tuota purkanut en tiedä mihin merkit olisis ajoittunut siksi olisi kiva tietää miten ajoittaa moottori kampiakselista katsomalla.
WIS ei moista hienoutta kerro, lähtee varmaan siitä oletuksesta että rattaat on ajoitettu...
WIS ei moista hienoutta kerro, lähtee varmaan siitä oletuksesta että rattaat on ajoitettu...
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Kyllä siellä kampiakselin hammaspyörällä ajotusmerkit on, pitää vaan purkaa moniurahihna,kampiakselinpyörä ja rullat pois tieltä ja ottaa kansi pois.niin saa hammaspyörät näkyviin, olisko ollut neljä hammaspyörää.pienet pistemerkit löytyy.
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Juup, WIS:in mukaan siel tosiaan on semmoiset. Ei vaan just kiinnostais hirveeste purkaa koko hommelia näkyviin. Kampparis on yks ajotus merkki noin kello kympin kohdalla ja siivassa muhkura myös siihen kun laittaa heittää naftapumpun pyörä about puoltoist senttiä merkistään ja ainakaan tasan sillä kohdalla ei nokkaremmiä saa paikoilleen noin puolen hampaan ero joka on kampparilla ainakin sentin heitto suuntaan tai toiseen että remmin sais sovitettua... Vaan jos ei ala muuten käymään kun kaikki vaikuttaa sillain olevan ok, niin pakkohan se on auki purkaa kun siinä koneessa on muutenkin vähän näköjään oikaistu laitettaessa.
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Hetkinen, ei kai pumpussa kuulu mitään ajoitusmerkkejä olla. Common rail moottorissa ei korkeapainepumpulla ole mitään ajoitusta vrt. kampiakseli, sen enempää kuin vesipumpullakaan.. Pumppu vain paineistaa railin ja ruiskutuksen ajoitus ohjataan suuttimen solenoidilla (tai pietsolla).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
On siinä merkki jonka mukaan WIS käskee ajoituksen tekemään. Tosin se merkki toimii vain ja ainoastaan jos sen kopan sisällä olevat rattaat on laitettu oikein, ei rail pumpussa ole ajoitusta vaan tuo merkki on ikäänkuin apumerkki siksi kaipailenkin sen kampuran ajoitusta WIS ei mainitse sitä missään kohtaa eikä ole ajoitus kuvissakaan ainoastaa nuo kolme yläpään ratasta. Mites tuo diesel muuten oireilee jos kampparin asentotunnistin on sökö? Täältä vaan lueskellut että on kovasti yleinen ongelma kun mikäänhän ei sano että se jako ois persiillää mutta haluan sen tarkistaa ennenkuin alkaa muuta ihmettelemään...
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
CR moottori tuskin lähtee käyntiin jos ei kampiakselin asentoanturilta signaalia tule. Tietysti jos signaali pätkii niin voi käyntikin pätkiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Vähän auton valmistajasta riippuen osa esim. bensakoneista lähtee käyntiin vaikka ois asentotunnistimen johto irti, käynti on vaan hieman erikoista kun pyörintä nopeus tieto tulee vain nokalta...
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Joo voihan sitä nokka-akselin asentoa käyttää limppumoodina hätätilassa. Samoin jakajapumppudieselit voi käydä ilman kampiakselin asentotietoa.. WIS kertonee mikä on strategia jos kampiakselin asentotieto puuttuu. Vikakoodihan tuosta pitäisi kuitenkin tulla jos signaali on kokonaan hukassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2002 farkku 3.0 V6 turbodiesel ei käy kunnolla???
Ja niide lukeminen alkaa vaikuttaa aiheelliselta jollei mitään järkevää ala löytymään...