Äänitehosteita

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Vaimon vm 2002 Aerossa (automaatti) on jonkin aikaa kuulunut pienillä kierroksilla (pihassa/parkkipaikalla) "kurnuttava" ääni moottorin kierrosluvun seilatessa, ilmeisesti vaihteen ollessa D:llä tai R:llä (enpä muuten ole älynnyt varmistaa). Isommilla kierroksilla ääntä ei mielestäni kuulu.

Toinen huolestuttava ääni on ainakin 40-50 km/h nopeuden tienoilla satunnaisesti sisälle kuuluva melko voimakas "sumutorven huuto". Voisi kuulua vaikka siitä, että jokin hankaisi renkaaseen, mutta äänen taajuus ei mielestäni ollut sidoksissa renkaiden pyörimisnopeuteen. Maantienopeudessa tuota ei ainakaan äskeisellä lenkillä kuulunut.

Laatikko (taas)? Ohjaustehostin? Muu, mikä? Kilometrejä mittarissa 150000 ja ääniä lukuunottamatta vehje pelaa ilmeisesti normaalisti.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja 3J »

Jos lyhyt hihna laitettu niin "kurnutus" pienillä kierroksilla voi johtua myös siitä. Kuuluu erittäin hyvin esim. parkkihallissa vekslatessa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja jmarin »

3J kirjoitti:Jos lyhyt hihna laitettu niin "kurnutus" pienillä kierroksilla voi johtua myös siitä. Kuuluu erittäin hyvin esim. parkkihallissa vekslatessa.
Tietääkseni ei, mutta en kyllä ole niin tarkkaan seurannut, mitä ne huolloissa ovat tuolle tehneet. Olisiko määräaikaishuollossa joku syy laittaa lyhyt hihna? Mistä kurnutus aiheutuu?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Kurkaapa hihnaa ylhäältä,jos tekee sukelluksen alas pikkuhihnapyörän alta siinä koneen keskikohdalla on kyseessä pitkä hihna (2613mm?)
Jos huitelee vaakatasossa on kyseessä tuo itse belsebubin meille tänne pallon päälle lähettämä vmäinen lyhyt hihna joka ääntelee
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja torque »

Toinen huolestuttava ääni on ainakin 40-50 km/h nopeuden tienoilla satunnaisesti sisälle kuuluva melko voimakas "sumutorven huuto".
Tarkista myös ohjaustehostimen öljyn nestetaso & mahdollinen vuoto. Jos öljy vähissä voi kuulua samantapainen ääni, varsinkin käännettäessä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja blair »

tere.

Mulla kanssa femma kurrnuttaa parkkiksella vekslatessa ja vähän aikaa vielä ajaessa, kunnes haviää. Olen huomannut, että ääni lakkaa heti kun kääntää flektin ja sitä kautta ACn pois päältä. Mitä lie käynnistys meteleitä.

Koklaappa tuota ja kerro jos kurnutus häviää?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Hihna pois ja pyörittele kaikki rullat läpi ja koita tuntuuko klappia
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja 3J »

jmarin kirjoitti:Olisiko määräaikaishuollossa joku syy laittaa lyhyt hihna? Mistä kurnutus aiheutuu?
Asiaa osaamattomalle huoltomiehelle lyhyen hihnan laittaminen on huomattavasti helpompaa. Sen "ylimääräisen" hihnapyörän asentaminen kun on kohtalaisen hankalaa ellei osaa jotain teippikikkoja siihen soveltaa. Lyhyt hihna oli GM:n suositus jonkin aikaa, mutta tuon jurnutuksen takia suosituksena pitäisi olla taas laittaa pitempi hihna. Silti noita lyhyempiä laitetaan joskus edelleenkin, ihan merkkihuollossakin.

Tästä kuvasta näkyy ero lyhyellä ja pitkällä hihnalla:
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/bel ... p?nsteps=3

Eli katselet sen paksun alumiinisen moottorin tuen alle taskulampulla, niin pitäisi näkyä meneekö hihna vaakatasossa vai käykö rullan alla mutkan.

Vaihtoa ajatellen tässä lisäinfoa ja se teippikikka:
http://saabworld.net/f29/saab-9-5-2-3t- ... lleys-712/

Niin ja se kurnutus aiheutuu siitä, että se lyhyt hihna kulkee tukematta sen verran pitkän matkan siinä ylhäällä, että se pääsee värähtelemään/resonoimaan ja siten ääntää. Kierroksien lisääntyessä värähtely/resonointi loppuu.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja jmarin »

3J kirjoitti:
jmarin kirjoitti:Olisiko määräaikaishuollossa joku syy laittaa lyhyt hihna? Mistä kurnutus aiheutuu?
Asiaa osaamattomalle huoltomiehelle lyhyen hihnan laittaminen on huomattavasti helpompaa. Sen "ylimääräisen" hihnapyörän asentaminen kun on kohtalaisen hankalaa ellei osaa jotain teippikikkoja siihen soveltaa. Lyhyt hihna oli GM:n suositus jonkin aikaa, mutta tuon jurnutuksen takia suosituksena pitäisi olla taas laittaa pitempi hihna. Silti noita lyhyempiä laitetaan joskus edelleenkin, ihan merkkihuollossakin.
Kiitos kaikille vastauksista. Aika fakiireja olette tässä ryhmässä, tuo lyhyt hihna -arvaus osui nimittäin oikeaan vaikka ette päässeet edes ääntä kuuntelemaan ;-) Sitä ääntä ei sitten tarvinne pelätä, vaikka inhottava ääni se silti on.

Sen sijaan ohjaustehostimen öljy lienee ok, koska purkin kannessa oleva tappi yltää öljyyn saakka. (Eikös se tehostimen öljy ole se musta purnukka lokasuojan päällä apukuskin puolella?)

Eli mikähän se huuto sitten voisi olla, ellei tehostin?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

öljysihti tukkeessa?

tuohan johtaa moottorituhoon ja on vain arvaus.
vaatis öljypohjan avaamisen ja sihdin tarkastelun ja puhdistuksen

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145
tuon näköistä hommaa, eikä sinällään turha homma tehdä/teettää ilman mitään oireitakaan
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja jmarin »

mienkoiv kirjoitti:öljysihti tukkeessa?

tuohan johtaa moottorituhoon ja on vain arvaus.
vaatis öljypohjan avaamisen ja sihdin tarkastelun ja puhdistuksen
Esiintyykö ulvonta tuossa tapauksessa tietyssä tilanteessa (heti käynnistyksen jälkeen, isoilla / pienillä kierroksilla tms)? Tämä ei kuulu käynnistyksen jälkeen vaan olen kuullut äänen pari kertaa ajossa kevyessä kiihdytyksessä sai tasakaasulla ajaessa. Ääni kestää ehkä muutaman sekunnin ja loppuu sitten.

Jos ajokki olisi omani, veisin varmaan öljysihdin tarkistukseen, mutta naisväki ei pidä huolta omaisuudestaan ollenkaan samaan malliin..
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

jmarin kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:öljysihti tukkeessa?

tuohan johtaa moottorituhoon ja on vain arvaus.
vaatis öljypohjan avaamisen ja sihdin tarkastelun ja puhdistuksen
Esiintyykö ulvonta tuossa tapauksessa tietyssä tilanteessa (heti käynnistyksen jälkeen, isoilla / pienillä kierroksilla tms)? Tämä ei kuulu käynnistyksen jälkeen vaan olen kuullut äänen pari kertaa ajossa kevyessä kiihdytyksessä sai tasakaasulla ajaessa. Ääni kestää ehkä muutaman sekunnin ja loppuu sitten.

Jos ajokki olisi omani, veisin varmaan öljysihdin tarkistukseen, mutta naisväki ei pidä huolta omaisuudestaan ollenkaan samaan malliin..
joo taitaa olla tossa tapauksessa et just kylmänä pitää ääntä ja sitten öljyjen notkistuessa tukkoinen sihti päästää vähän helpommon öljyä läpi ja ääni rauhoittuu...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Äänitehosteita

Viesti Kirjoittaja jmarin »

mienkoiv kirjoitti:joo taitaa olla tossa tapauksessa et just kylmänä pitää ääntä ja sitten öljyjen notkistuessa tukkoinen sihti päästää vähän helpommon öljyä läpi ja ääni rauhoittuu...
Kuulemma enimmäkseen ylämäessä kuuluu tuo ääni, mutta en kyllä ole 100% varma tuon havainnon paikkansapitävyydestä..
Vastaa Viestiin