Kytkin luistaa ja spekulointia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

ysifemma kirjoitti:Niin sillä ns. "viggenin" eli aeron kytkimellä rajat tulee vastaan n. 450Nm hujakoilla eli sehän on "normi" Biopowerin luokkaa ... ja jos sit haluu niin kuin :saab: :n padasta tehoja lypsää laittaa vaan sinne sit sen "oikean" kytkimen heti kerralla ... Niin onhan siinä se tilaisuus että tekee sen useamman kerran niin siitähän tulee vielä parmpi :!:

:mrgreen:
nyt äkkiä tähän "oikean kytkimen" merkki,osanumero,väri,muoto kun tietoa on..ihan helvetillinen riski että ketju käy muuten muistuttamaan teinisubaru ketjuja...

asiaa,kiitos
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Neobrothers original työsylinteripaketti 81€. On alkuperäisosa, ainakin ulkoapäin ihan samannäköinen kuin original, GM leimat ja muut humpat.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ysifemma kirjoitti:Niin sillä ns. "viggenin" eli aeron kytkimellä rajat tulee vastaan n. 450Nm hujakoilla eli sehän on "normi" Biopowerin luokkaa ... ja jos sit haluu niin kuin :saab: :n padasta tehoja lypsää laittaa vaan sinne sit sen "oikean" kytkimen heti kerralla ... Niin onhan siinä se tilaisuus että tekee sen useamman kerran niin siitähän tulee vielä parmpi :!:

:mrgreen:
Viggen ja Aero kytkimet on eri. T5 9-3 "Aeron" (B204R) kytkimellä ponnistettu 450Nm ja ei luistoa vaikka oli paljon ajettu paketti jo. Viggen kytkimellä 470Nm ja ei luistoa myöskään. 2-litraisessa en näe tarvetta Viggen-kytkintä järeämmälle kun ei lähdetä vakavammin virittämään.

Pikemminkin 2,3:ssa on 2,3 Aeron kytkin suhteessa kovemmilla koska 500 alkaa olla sille jo liikaa, ja 450Nm tulee etanolilla "heittämällä".
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noo tähän meidän pirssiin softattiin vain aeron tehot joten aeron kytkimen pitäisi kestää tuo leikki. Tehtiin jopa tehojen alennus e85:lle (taisi olla niin että ahtoja rajoitettu). Käytännössä eroa ei edes huomaa kumpaa on tankissa. Ehkä aavistuksen parempi vääntö on 1200-1700rpm välillä ja haisoo viina kun starttaa.

Sylinteri on arvoitus maanantaihin asti ainakin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pienestä se on kiinni, kun tänäaamuna kävin koejolla ja kytkin ei luistanut vaikka kuinka vedättelin eri vaihteilla. No, eipä ole niin paniikkia tuon laitolla, jos yksin ajaessa vielä pitää repimälläkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kytkinsylkkä haettu matkahuollosta. Tämmösen PCS lähetti:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

ps. tuli justiin tekstari Motonetistä että kytkinpaketti on saapunut. Käyn huomenissa sen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

onko siis niin, että sylkässä ehdottomasti originaali, mites tuon paketin laita nyt sitten, luottaako motonetista saatavaan vai pcs vai neo vai onko kaikki samaa kamaa?

tuo mertmin sylkkähän on originaali ilmiselvästi
paljon muuten oli hinta?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, listahinnan kerroin tuossa aiemmin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Motonetin myymä aeron kytkin on Sachs, niinkuin oli jo ounasteltu. Mikä parasta, kun esitin kanta-asiakaskortin kassalla, niin avulias myyjä ehdotti että käytän 10% liittymisalennukseni tälläkertaa. Eipä tuota olisi parempaan aikaan voinut muistuttaa. Kytkinpaketti jäi maksamaan 179,10€. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Mertmi kirjoitti:Motonetin myymä aeron kytkin on Sachs, niinkuin oli jo ounasteltu. Mikä parasta, kun esitin kanta-asiakaskortin kassalla, niin avulias myyjä ehdotti että käytän 10% liittymisalennukseni tälläkertaa. Eipä tuota olisi parempaan aikaan voinut muistuttaa. Kytkinpaketti jäi maksamaan 179,10€. 8)
Mulla meni homma ihan samalla tavalla viime syksynä :)

Ja pitänyt on :D
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Onko perus 9-5:sen ja Aeron työsylinterin välillä paljon eroa, vai onko ollenkaan?

Hinnassa meinaan on, kun tuollainen vihreä maksoi n.300€ ja toinen mustan värinen oli n.250€, kun paikallisesta osapuljusta kävin kysymässä...

En hae halvinta, vaan toimivinta. :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole eroa Aero vs. muut mallit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Melko mielenkiintoista tuo hinnoittelu sitten, kun yleensä osat on olleet halvempia tai ainakin samassa hintaluokassa, kuin muualta kysyttynä...
Myös ne laadukkaammat osat.

Toki tietoja haettiin Aeron tiedoilla, niin olisiko sama osa ollut perus- mallina haettuna halvempi, niin sitä voi vain arvailla tässä välissä, mutta suunnittelu jatkuu...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Juhaska kirjoitti:Onko perus 9-5:sen ja Aeron työsylinterin välillä paljon eroa, vai onko ollenkaan?

Hinnassa meinaan on, kun tuollainen vihreä maksoi n.300€ ja toinen mustan värinen oli n.250€, kun paikallisesta osapuljusta kävin kysymässä...

En hae halvinta, vaan toimivinta. :)
No tommosta summaa siitä ei siltikään kannata maksaa. Aleineen pcs:ltäkin irtosi toimitettuna alle 180euron. Neobron hinta on kyllä silti ylivoimaisesti edullisin originaaliosalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkin luistaa ja spekulointia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt tiedän vastauksen spekulaatiooni. Levy oli loppu. Urituksen tasolle asti oli kulunut jo. Vauhtipyörän syvennyksessä oli hillitön määrä pölyä, joka saattoi osaltaan aiheuttaa luistamisen. Ehkäpä luistavan kytkimen tapauksessa kokeilemisen arvoinen juttu olisi puhaltaa paineilmalla tonne kytkimeen. Tiedä vaikka alkaisi pitämään. Painelaakeri oli vielä ihan ok, mutta selvästi kuitenkin oireita kuluneisuudesta. Olihan tuossa punnertelua, vaikka pääsinkin tekemään hommaa mukavasti autonosturilla ja pinkkari oli käytössä apurungon ja vaihdelaatikon nostelussa. Isäukko oli jonkin aikaa vänkärinä. Wis:n ohjeen mukaan laitoin ohjuritapit yläpulttien kierteisiin. Ne minä tein kahdesta pidemmästä pultista, jossa on sileää pintaa. Laatikko oli kohtuullisen helppo asentaa takaisin, kun se ohjautui noiden tappien mukaan. Kytkinsylinteri ilmattiin wis:n ohjetta soveltaen apteekista hommatulla isolla ruiskulla ja letkun pätkällä. Homma oli helppo tehdä, kun vaihteisto oli vielä irrallaan. Varsinainen kytkimen ilmaus asennuksen lopussa oli läpihuutojuttu, kun sylinteri oli jo täytetty nesteellä.

Samalla kun joutui ilmaamaan kytkimen, imaisin jarrutehostimen säiliön tyhjäksi ja laitoin uudet nesteet ja vaihtelin ne jarrujen puolelle. Innostuksen puuskassa herkistelin takajarrut, kun oli sisemmät jarrupalat vähän jumitelleen katsastuksessa. Samalla kun renkaat oli irti, niin tein rengastöitä ja vaihdoin vielä taakse varastostani löytyvät paremmalla urasyvyydellä olevat renkaat ja tasapainotin kaikki kiekot. Öljyt ja suttari tuli kanssa vaihdettua.

Jotta ei kuulostaisi liian hyvältä, niin autonosturilta peruuttaessani tarttui oikean puolen etupyörän muovilokari jotenkin ihmeellisellä konstilla ajosiltaan ja katkesi. Join sen hemmetin muovin yli vielä kaupan päälle. Tuo pitää varmaan käydä hommaamassa klubitoverin laanilta. Jos sattuis olemaan ehjänä yhessä mällätyssä femmassa.

Kytkimestähän tuli oikein hyvä. Alempaa se nyt ottaakin ja kevyemmin poljinkin toimii, mitä ennen. Nyt vaan odottelenkin milloin Joensuun E85-tankkauspiste avautuu. aiheesta lisää täällä
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin