Femman talviseisonta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Femman talviseisonta?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moe :wink:

Tommost oisin kyselly, että voepiko akun ottaa irti pitemmäksikin aikaa(talveksi) aiheuttamatta femman elektroniikkaan yms, mitään häiriöitä?

Tänks!
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Femman talviseisonta?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Voi ottaa irti, ei aiheuta mitään häiriöitä. Taidetaan ohjekirjassakin neuvoa tämä :wink:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Femman talviseisonta?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

kannattaa se akku viedä jonnekkin sisätiloihin tasalämpöiseen paikkaan
niin pysyy hyvänä
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Femman talviseisonta?

Viesti Kirjoittaja tosu »

Voi varmasti ottaa, itse en viime talvena ottanut kun kävin parin kuukauden välein käyttämässä moottoria jotta öljyt kiertäisi moottorissa ja vaihteistossa sekä samalla myös ilmastoinnin kompura pyörisi. Silti tuli yksi murhe seisonnasta kun lämmityslaitteen hana alkoi vuotaa autoa "kesäautokäyttöön" otettaessa. No, uusi hana ja taas on auto kunnossa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Femman talviseisonta?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Eikä akkuakaan tarvitse lämpimään viedä, kunhan sen lataa ensin täyteen.
#3272
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Femman talviseisonta?

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mopoilijat talvisäilyttää akkua pakastimessa. Ensin hidas lataus varmasti täydeksi. Sitten akku muovin sisään ja talveksi pakastimen uumeniin. Joku sen jopa hyvin perusteli miksi säilyy niin jopa paremmin kin tasalämpöisessä autotallissa. Ei pysty muistaa mikä oli perustelu.
Ahdonvoimaa
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Femman talviseisonta?

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Vastataan nyt ns. motoristinkin näkökulmasta.
* Perinteisesti: akku irti, ladataan akku täyteen ja laitetaan
johonkin sopivaan tasalämpöiseen/viileään varastotilaan, ei nyt kuitenkaan pakastimeen (mieluummin viileä tila kuin pakastin, perusteluna akun hitaampi itsepurkautuminen viileässä/kylmässä).
* Nykyisin: asennetaan johtosarja jossa ns. ylläpitolaturin plugi.
Ajojen loputtua ja talviseisonnan koittaessa vain ylläpitolaturi kiinni ja
keväällä irti ja baanalle, thats it.
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Vastaa Viestiin