Voi varmasti ottaa, itse en viime talvena ottanut kun kävin parin kuukauden välein käyttämässä moottoria jotta öljyt kiertäisi moottorissa ja vaihteistossa sekä samalla myös ilmastoinnin kompura pyörisi. Silti tuli yksi murhe seisonnasta kun lämmityslaitteen hana alkoi vuotaa autoa "kesäautokäyttöön" otettaessa. No, uusi hana ja taas on auto kunnossa.
Mopoilijat talvisäilyttää akkua pakastimessa. Ensin hidas lataus varmasti täydeksi. Sitten akku muovin sisään ja talveksi pakastimen uumeniin. Joku sen jopa hyvin perusteli miksi säilyy niin jopa paremmin kin tasalämpöisessä autotallissa. Ei pysty muistaa mikä oli perustelu.
Vastataan nyt ns. motoristinkin näkökulmasta.
* Perinteisesti: akku irti, ladataan akku täyteen ja laitetaan
johonkin sopivaan tasalämpöiseen/viileään varastotilaan, ei nyt kuitenkaan pakastimeen (mieluummin viileä tila kuin pakastin, perusteluna akun hitaampi itsepurkautuminen viileässä/kylmässä).
* Nykyisin: asennetaan johtosarja jossa ns. ylläpitolaturin plugi.
Ajojen loputtua ja talviseisonnan koittaessa vain ylläpitolaturi kiinni ja
keväällä irti ja baanalle, thats it.
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)