9-5 farkku kakkosautoksi?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Muutimme kaupungista maaseudulle, ja joudumme tästä johtuen hankkimaan perheeseen kakkos auton. Sen täytyy olla automaattivaihteinen, bensakoneinen, ja farmarikorinen. Tilaa täytyy olla siis sen verran että tarvittaessa lapset & kamat sopivat kyytiin vaikka vähän pidemmälläkin reissulla. Ja hintaluokka olisi n.5k€.

Ekana vaihtoehtona tuli mieleen saksalaiset, mutta sekä vanhemmasta Audista että Bemusta on omia kokemuksia sen suhteen että ovat melko kalliita ylläpitää, eli korjailuja on suht paljon ja ne on monesti kalliita (itse en paljoa aio korjailla, ehkä jotain pientä toki...). Volvo ei oikein nappaa, kun tuon ikäluokan pelit on semmoisia kantikkaita losseja. Japsit olisivat tietysti halpoja ylläpitää, mutta jotenkin se muovinen natina ja rengasmelu ei oikein kiinnosta.

Niinpä vaihtoehdoksi nousikin vanha kunnon Saapas! :=) Itsellä on kokemusta muutamasta ysitonnisesta, ja ainakin ne olivat kunnon pelejä. Noh, pari syttyboksia piti toki vaihtaa, mutta onneksi ne olivat halpaa kuin saippua.

Eli; kaipaisin teiltä asiaa paremmin tuntevilta kommentteja 9-5:n suhteen:
- Mitäs olette mieltä ko. pelin ylläpitokuluista keskimäärin ottaen, suhteessa esim. saman ikä/hintaluokan japsit tai sakemannit?
- Onko ko. asian suhteen suurta eroa eri vuosimallien, moottorien tms. suhteen? Onko esim. jotain malleja joita kannattaa välttää? Aerojakin saa jo melkein tuossa hintaluokassa, mutta liekkö sitten paljon kalliimpi huollettava?
- Onkos kellään kokemusta tällaisen tuomisesta esim. Saksasta tai Ruotsista? Voisiko saada säästöä, tai paremman yksilön samalla hintaa?

Toki ajatukset muista hyvistä kriteereihin osuvista ajopeleistä ovat tervetulleita. Kiitos!
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hei !

Itsellä on tuo allekirjoituksen saabikas ollut ajossa nyt noin 2,5 vuotta.
Isoin remontti on ollut turbo, jonka vaihdoin itse käytettyyn (lue halpaan) samanlaiseen ja vielä pelittää.

Tällä vehkeellä on mukava päästellä ja omasta mielestäni ajettavuus hakkaa vieläkin useita nykypirssejäkin.

Tuo tyyppivika homma on aika monimutkainen , riippuu paljonkin kilometreistä , auton huoltohistoriasta jne..

Lähtökohtana voidaan pitää, että auto olisi valmistettu aikaisintaa 2004, silloin voisi olla mahdollista että autosi ei ole kärsiny huohotinvammaisuudesta, toki jos auto on huollettu säännöllisesti ja öljyt jopa vaihdettu tiheämmin kuin 20tkm vanhemmallakin pärjää...

Typpivikoja:

Turbo (ei koske airoja, niissä mitsu, noissa porsivissa garret)
Huohotinvaivat (2004 alaspäin)
DI-kasetti
Bensapumppu 200tkm - 300tkm (itsellä alkuperäinen mittarissa 205tkm)
Kampiakselin asentotunnistin
Ilmamäärämittattari ( IMMU)
Alustan puslat ( näiltä ei taida välttyä nykyään millään merkkillä)
Jakopäänketju saatta mennä jo yllättävän aikaisin...
Valojen ohjausrele
Automaatissa vaihteenvalintatunnistin ( muistinkohan oikein)
Haprastuvat takaluukun johtosarjat jotka aiheuttavat ihme valojen toimintaa...

Ja lisää löytyy kun alkaa selaamaan tätä OG 9-5 palstaa ihan tuolta ensimmäisistä kirjoituksista asti, kuten itse tein ennen saab kaupoille lähtöä :lol:

Ja kohta joku lisää ja poistaa ja tarkentaa tuota alun listaa...

Parasta minusta tässä autossa on se että täältä voorumilta löytyy paljon mukavia saabisteja jotka antavat neuvoja ja jos lenkkiavain yhtään pysyy kädessä paljon on tehtävissä itse , ilman rahansiirtoja kalliille korjaamoille...

Ruotsista tuontia ei taida kurssi kauheesti tällähetkellä suosia, toki vaihtoehtoja on enemmän ruotsissa jos hinnalla ei niin väliä...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Kiitokset Fakiiri kommenteista!

Tuota vikalistaa kun lukee, niin tuota DI-kasettia lukuunottamatta tulee deja-vu- tunne elosta näiden sakemannien kanssa ;=) Eli melko samoja osia tuntuu menevän kaikissa premium vehkeissä.

Lähinnä mietiskelin sitä että:
a) meneekö noita Saabissa ehkä vähemmän/yhtä paljon/enemmän kuin Saksalaisissa?
b) maksaako osat & työt per vika vähemmän/yhtä paljon/enemmän kuin Saksalaisissa?

Ja ymmärrän toki että aina on kysymys yksilöistä eikä mitään voi yleistää näin suoraviivaisesti, ja mitä vaan voi aina sattua. Mutta jos ajatellaan että autolla ajaisi seuraavan 5 vuoden aikana mittariin 200tkm -> 300tkm, onko oletettavaa että Saabilla voisi päästä halvemmalla kuin jollain Audilla tai Bemulla keskimäärin?
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ei näihin taida olla suoraviivaisia vastauksia, mutta jos lähtökohta on se että osaa ja jaksaa räpeltää itse näiden vehkeiden kanssa , voisi jopa väittää että saab tulee halvemmaksi jo pelkästään sillä että täältä voorumilta löytyy paljon vastauksia ja kysymyksiin vastataan, joten netistä halvat osat ja ranettaa itse niin halvemmaksi ei juuri voi enää tulla, toki taas tullaan siihen pieneen säkä kertoimeen, että mitä autostasi sattuu paukahtamaan tuolla 200-300tkm välillä...

Jos hifistellä haluaa, niin jotkut osat ehkä kantsii vaihtaa jo ennakoiden , kuten tuo kampuran asentoanturi ja polttoainepumppu jos ei ole jo vaihdettu.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

A) Samaa luokkaa saksalaisten kanssa vikaantuminen
B) Mutta korjaus on halvempaa
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Asuinpaikasta riippuen vielä etanolilla ajo, niin pysyy polttoainekulut kurissa. Ja maailma pelastuu :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
kendall
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Touko 31, 2012 14:12
Paikkakunta: West side Finland

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja kendall »

Mulla olis 04vm 9-5 farkku automaatilla myytävänä...... :wink: ja kaikki yllä mainitut huollot tehtynä,mutta ei mahdu kyllä 5000€ haarukkaan.....silti olisko vieläkin suomen halvin pyynniltään (04) :!: :wink:
Saab antaa kaiken elämänsisällön armottomasta v*tutuksesta orgasmeihin.
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Ok, kiitoksia vastauksista!

Osaakos joku sanoa että onko noiden eri mallien/vuosimallien välillä huomattavaa eroa tämän asian suhteen? Vai olisiko sinällään ihan sama minkä ottaa?
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja arilar »

Olihan tuolla eroista jo listattuna aiemmin. Osta 2004 ylöspäin.

Ruotsista halvimmillaan vajaa 4 kiloa, Saksasta joku +3 kiloa halvimmat. Verot karkeasti pari tonnia 2 litrasella ja kolme isommalla koneella. Saa siinä ilmaisen kesälomareissun oheisena, jos Suomessa joutuu maksamaan jopa +8 tonnia vastaavista kaksi litraisista. Jää vielä remonttirahaakin, sitä tulee kyllä jossakin välissä kulumaan, se on fakta.
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Mobile.de:stä pikaiselti tsekkasin, ja -04 uudempien hinnat alkaa saksassa 5500€:sta, + verot päälle. Eli ei kyllä mitenkään mene tähän 5k€ budjettiin.
Viimeksi muokannut tturku, La Heinä 07, 2012 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: poistettu turha lainaus, kerratkaa lainaus ohjeet säännöistä!
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

http://www.blocket.se/stockholm/bilar?q ... 1&sp=1&w=1

Siitäpä voi Ruotsin puolelta katsella.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
kendall
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Touko 31, 2012 14:12
Paikkakunta: West side Finland

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja kendall »

arilar kirjoitti:Olihan tuolla eroista jo listattuna aiemmin. Osta 2004 ylöspäin.

Ruotsista halvimmillaan vajaa 4 kiloa, Saksasta joku +3 kiloa halvimmat. Verot karkeasti pari tonnia 2 litrasella ja kolme isommalla koneella. Saa siinä ilmaisen kesälomareissun oheisena, jos Suomessa joutuu maksamaan jopa +8 tonnia vastaavista kaksi litraisista. Jää vielä remonttirahaakin, sitä tulee kyllä jossakin välissä kulumaan, se on fakta.
Mulla on 8900€ vastaava kaikkilla rempoilla(kuitit on)suomi-auto myytävänä ja käteisellä kun ostaa saa vielä alennustakin...joten kannattaako,jos ei ole halvan huoran perään :lol: :lol:
Saab antaa kaiken elämänsisällön armottomasta v*tutuksesta orgasmeihin.
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Koska tosiaan -04 ja uudemmat ei oikein taida osua budjettiin, niin onkos noissa aiemmissa malleissa jotain oleellisia vuosimallieroja jotka kannattaisi huomioida??
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Ostin huhtikuussa -99 mallin 2.0t Se automaatti femman 340tkm ajettuna pikku epäilyjä oli autosta luotettavuuden suhteen...mut hyvin on pelittänyt, itse olen laitellut sidin ja ilmastoinnin näytöt kuntoon ja kesälomalla laittelin kampuran stefan ja ö-pumpun tiivisteen ja pikku ruostesuojausta koteloihin...niin ja noi hihnapyörät uusin.
jos oikeen hakemalla haetaan niin Ainut huonopuoli on penkeissä, tuntuvat pienemmiltä kuin satkussa ja tonnarissa(istuinosa) :wink:

Että semmosta...niin ja noi tyyppi viat oli huoltokirjan mukaan korjattu.
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: 9-5 farkku kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

AlliumPorrum kirjoitti:Japsit olisivat tietysti halpoja ylläpitää, mutta jotenkin se muovinen natina ja rengasmelu ei oikein kiinnosta.
Muovisen natinan suhteen femma ei kyllä ole paras mahdollinen valinta. Sisustan materiaalivalinnat ovat paikoin aika sopimattomia (joustamatonta muovia) ja sovitukset epätarkkoja (esim. nahkapenkit hankaa nahkaista käsinojaa vasten), mikä nimenomaan aiheuttaa erilaisia ääniä varsinkin epätasaisella pinnalla. Huomattava ero saksalaisiin verrattuna, ero toki korostuu loppupään femmassa (06-), joka oli jo tuolloin suhteellisen iäkäs verrattuna kilpailijoihinsa.
Vastaa Viestiin