Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
Tuulettimen moottori lienee hajoamassa. Välillä käynnistyy, välillä ei. Oletteko saaneet korjattua noita esim. hiilet vaihtamalla? Uusi näyttäisi Motonetissa maksavan 155 EUR. Vaihtohomma näyttää olevan suht työläs, joten lienee järkevintä vaihtaa koko moottori?
Tuossa pätkää vaihtotyöstä, vian syynä saattaa olla myös kontrolleri:
http://www.youtube.com/watch?v=LUA5kzB87Qs
Tuossa pätkää vaihtotyöstä, vian syynä saattaa olla myös kontrolleri:
http://www.youtube.com/watch?v=LUA5kzB87Qs
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
Vaihdoin hiilet tohon omaan vuosia sitten. Hyvin se on pelannut. Nyt viimeaikoina on alkanut pitää vähän enemmän ääntä. Lähinnä huomaa hitaassa vauhdissa ja kuvittelee moottorissa olevan jotain vialla. Sit kun pistää acc:n off paljastuu puhaltimeksi. Vissiin menee laakerit väljäksi kun tulee ikää tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
Itsellä kun pätki, niin vikana oli juuri nop. säädin. Varaosa löytyi Mäntykorvelta. Viime keväänä oli merkkiliikkeessä huono tilanne, liekö nykyisin jo parempi.eklunto1 kirjoitti: vian syynä saattaa olla myös kontrolleri
Kannattaa antaa suoraa sähköä puhaltimelle, jotta saa paikallistettua kummassa vika.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
Tuo omakin oireili satunnaisena käynnistymisenä. Oli muuten aika lämmintä autossa kesähelteellä kun puhallin lopetti toiminnan. Ajoviima ei pihalla juuri yhtään..
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8099
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
Itse totesin taannoisen femman puhalluksen ryydyttyä wanhan puhaltimen liukupinnat niin kuluneeksi, että en lähtenyt edes harkitsemaan pelkkää hiilien vaihtoa. Yllättävän helppo se puhallin on sinne vaihtaa, ulosvedin vaan pyyhkimen varsille ja loppu on heleppoo ku heinän teko helmikuussa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
Tosiaan kunnon ohjeilla eiikään paha homma.on pirun tiukassa kyllä jompikumpi pyyhkijän varsi ainakin.
Itse kohonkin ketjuun joskus selitin omaa tarinaa vaihdosta ja vinkeistä.
Rohkeasti kimppuun vaan,ekana kunnon ohjeet kerraten!
Itse kohonkin ketjuun joskus selitin omaa tarinaa vaihdosta ja vinkeistä.
Rohkeasti kimppuun vaan,ekana kunnon ohjeet kerraten!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
Kiitos kommenteista. Minun tuurilla tietenkin tuo ohjainyksikkö/kontrolleri on rikki
Ohjainyksikön vian diagnosointi ilman että saa suljettua tuon moottorin vian lienee mahdotonta? Tuossa Youtube ohjeessa ei näy miten tuon ohjainyksikön piuhan saa vaihdettua.
No, tuo 155 EUR ei ole niin paha summa moottorista. Pitää käydä hakemassa uusi moottori ja alkaa vaihtopuuhiin.

Ohjainyksikön vian diagnosointi ilman että saa suljettua tuon moottorin vian lienee mahdotonta? Tuossa Youtube ohjeessa ei näy miten tuon ohjainyksikön piuhan saa vaihdettua.
No, tuo 155 EUR ei ole niin paha summa moottorista. Pitää käydä hakemassa uusi moottori ja alkaa vaihtopuuhiin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
onko tuossa motonetin hinnassa se propeliosa...sitä ei kai tarttis uusia..wanha istuu hyvin
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
Tossa joku sanokin jo että antaa suoraan puhaltimelle virtaa niin näkee toimiiko se, jos ei toimi niin sitten voisin veikata että nopeudensäädin on viallinen. Käsittääkseni kovin montaa muuta todennäköstä vikakohtaa tossa systeemissä ei ole kun puhallin ja nopeudensäädin.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Sisätilatuulettimen korjaus/vaihto
Uusi moottori paikalla. Vanhassa hiilet loppu ja ankkurin akselin liuskoissa niin paljon kulumaa, että pelkät uudet hiilet ei olisi pitkään auttanut. Ihme että toimi edes satunnaisesti. Vaihto oli helppo homma. Samalla tuli imuroitua roskat ja voideltua pyyhkijöiden koneisto. Ulosvetäjä on tarpeellinen pyyhkijöiden varsien irroittamiseen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96