Konehuoneen pesuvinkkejä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"

Konehuoneen pesuvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin,

Taas uusi topikki. En löytänyt kovin helpolla hyviä ja selviä vastauksia, joten kysymys kuuluu..

Miten te pesette omat moottorinne? Mitä peitätte? Mitä pesuaineita uskaltaa laittaa? Kuinka kylmän täytyy olla moottorin? Kannattaako käyttää painepesuria? Jne, jne.

Kerta kun mulla öljyä siellä sun täällä. Haluan pesasta vähän paikkoja (onhan se muutenkin niin mukavaa kun konehuone on siisti, eikö?).

Kuva

Kuva
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
blair
"Viggen"

Re: Konehuoneen pesuvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja blair »

No, pieniä tuommossii öljysii paikkoja olen putsannut näin: Kylmä kone, sumuta moottorinpesuainetta ja paineilmaa perään. Kivasti lähtee.

Mutta sulla varmaan mielessä enemmän koko mosan pesu...
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Shadow_Fi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

blair kirjoitti:No, pieniä tuommossii öljysii paikkoja olen putsannut näin: Kylmä kone, sumuta moottorinpesuainetta ja paineilmaa perään. Kivasti lähtee.

Mutta sulla varmaan mielessä enemmän koko mosan pesu...
No joo, on mulla sellainen tapa, edes kerran pestä konehuone kun ostan uuden auton. Tämän SAABin omistan vain 6kk, joten on uusi ajoneuvo minulle. En tykkää katella jonku muun omistajan sotkuja. :lol:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa muistaa että esim. suuttimien Bosch-tyyppisten liittimien tiivisteet ovat vain roiskevesisuojattuja, eivät painevesisuojattuja. Myös jarrunestesäiliön ilmareikä, sekä ohjaustehostinnesteen säiliön vastaava kannattaa tukkia, vaikkapa väliaikaisesti jesusteipillä, teki pesun sitten millä tyylillä tahansa.

Kasetin irrotus ja tulpansijojen syvennysten kuivaus lienee itsestäänselvää jälkitoimintaa.. käynnistyksen ja säikähdyksen jälkeen ainakin.
mikan
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikan »

Bilteman joku mikälie ekoliuotin ensin kylmään moottoriin ja sitten painepesurin "sumusuuttimella" perään. Mitään vahinkoa ainakaan omaan moottoriin ei tullut, puhdasta sen sijaan.
Vielä kun sais auton niin ylös, että pääsis hyvin pesemään moottorin/vaihdelaatikon altapäin.

t. Mika
Viimeksi muokannut mikan, Su Heinä 15, 2012 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
tosu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja tosu »

Noin olen itsekin tehnyt, vielä kun muistaa että ei edes sitä "sumusuutinta" ihan lähellä pestävää pintaa pidä niin hyvä tulee. Liuottimen ansiosta kun lika irtoaa melko pienelläkin vedenpaineella.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
9000T&95SE
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Shadow_Fi kirjoitti: Miten te pesette omat moottorinne? Mitä peitätte? Mitä pesuaineita uskaltaa laittaa? Kuinka kylmän täytyy olla moottorin? Kannattaako käyttää painepesuria? Jne, jne.
Minulla ei ole koskaan esiintynyt mitään ongelmia vaikka pesen Saabin koneen 1...2 kertaa vuodessa painepesurilla. Muutaman tunnin jäähdyttelen kuumaa konetta ennen pesua. Mitään en peitä. Yleensä leveä painesuihku poistaa pienet öljyt ilman liuotintakin.

Vanhoissa virranjakajallisissa Saabeissa piti joskus jakajan kansi ja pyörijä kuivata.

Leveällä suihullla voi aika surutta pestä kunhan ei suoraan sähköliittimiin tai haperoihin alipaineletkuihin ruiskuttele kauan. Pistesuihkua ei pidä käyttää mihinkään kumiosiin, sillä pestään vaan ne hankalat kolot. Sytkäkasettia en ole koskaan joutunut kuivaamaan.

Pesun jälkeen kone hetkeksi käyntiin, niin se kuivattelee itsensä hetkessä.

En pidä Saabin konetta herkkänä kosteudelle ja sen vuoksi sen pesua ei tarvitse välttää.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Pola
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Pola »

Juurikin näin. Vielä jos saa kuumaa vettä pesurista niin kyllä tulee puhdasta.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joo, näin olen minäkin menetellyt sekä pojan kolkin että oman ja nuoremman pojan femmojen kanssa. Ei ole edes kakistellut mikään noista, vaan ovat olleet heti valmiina palvelukseen.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin