ongelmia..
ongelmia..
Heip.
Osa 1
Alla on Saab 95 2.3t vuodelta -98. Tänään kun lähdin parkista kiihdyttämään kaasu jumittui hetkeksi pohjaan ja sammui samantien. Starttasin ja kävi ok. Check engine tosin syttyi ja palaa hienosti edelleen. Auton ajo muuttui siten että kierrokset putoavat hieman nopeammin alas. Ennen tosin ihmettelin kun vaihtaessa esim. 2->3:lle kierrosten ollessa noin 3000, kytkimen painalluksen jälkeen kierrokset pysyivät jonkin aikaa samassa tai sitten nousivat noin 100 krpm. Tämän jälkeen auto oli hetken parkissa ja kerkesi jähtyä. Kylmänä ei enään käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä vaan sammuikin kerran. Missä vika??
Osa 2
Öljyä katoaa..? Ei näy alla eikä juuri savuuta. Turbo vaihdettu n.20tkm sitten. Letkut ovat hieman öljyisiä sekä öljyntäyttö putken juuresta. Olisiko vikaa huohotin järjestelmässä? Tätä palstaa jo jonkin verran seuranneena kävin kyselemässä Oulun Aineelta siitä huohotin venttiilistä ja sen vaihdosta. Ei ollut tietoa koko venttiilistä.. Ja autossa täyttyi juuri tänään 130tkm. Pitäisi muka sinne viedä määräaikahuoltoon, huhhuh. Arvio huollosta oli 400€. Aika tyyris ja siihen päälle pitäisi maksaa vianetsinnästä varmaan sama mokoma. Eli apua kaivataan... Kiitokset jo etukäteen.
Osa 1
Alla on Saab 95 2.3t vuodelta -98. Tänään kun lähdin parkista kiihdyttämään kaasu jumittui hetkeksi pohjaan ja sammui samantien. Starttasin ja kävi ok. Check engine tosin syttyi ja palaa hienosti edelleen. Auton ajo muuttui siten että kierrokset putoavat hieman nopeammin alas. Ennen tosin ihmettelin kun vaihtaessa esim. 2->3:lle kierrosten ollessa noin 3000, kytkimen painalluksen jälkeen kierrokset pysyivät jonkin aikaa samassa tai sitten nousivat noin 100 krpm. Tämän jälkeen auto oli hetken parkissa ja kerkesi jähtyä. Kylmänä ei enään käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä vaan sammuikin kerran. Missä vika??
Osa 2
Öljyä katoaa..? Ei näy alla eikä juuri savuuta. Turbo vaihdettu n.20tkm sitten. Letkut ovat hieman öljyisiä sekä öljyntäyttö putken juuresta. Olisiko vikaa huohotin järjestelmässä? Tätä palstaa jo jonkin verran seuranneena kävin kyselemässä Oulun Aineelta siitä huohotin venttiilistä ja sen vaihdosta. Ei ollut tietoa koko venttiilistä.. Ja autossa täyttyi juuri tänään 130tkm. Pitäisi muka sinne viedä määräaikahuoltoon, huhhuh. Arvio huollosta oli 400€. Aika tyyris ja siihen päälle pitäisi maksaa vianetsinnästä varmaan sama mokoma. Eli apua kaivataan... Kiitokset jo etukäteen.
Mahtaako tuo eka oire johtua rikkoontuneesta läppäkotelosta. Mikä taas voi johtua siitä kun se vanha turbo päästi öljyä sinne
Hintaa tuolle läppäkotelolle en muista, mutta puhutaan sadoista euroista.
Olen jostain kuullut että, noissa alkupään 9-5:ssa on tuosta läppäkotelosta puuttuneet joitain suojauksia, joten tuo öljy on päässyt tekemään siellä tuhojaan
Öljyn häviäminen voi johtua juuri tuosta huohotinjärjestelmästä, venttiilivarren kumeista tai on taas garretti alkanut öljyä polttamaan
Huollossa näkevät aika äkkiä Techilla, että mikä sen "check engine" valon on aiheuttanut,joten tuskin niillä kauhean kauaa menee tuon vian etsimiseen. Tuo öljyn häviäminen sitten voikin olla isompi mysteeri

Hintaa tuolle läppäkotelolle en muista, mutta puhutaan sadoista euroista.
Olen jostain kuullut että, noissa alkupään 9-5:ssa on tuosta läppäkotelosta puuttuneet joitain suojauksia, joten tuo öljy on päässyt tekemään siellä tuhojaan

Öljyn häviäminen voi johtua juuri tuosta huohotinjärjestelmästä, venttiilivarren kumeista tai on taas garretti alkanut öljyä polttamaan

Huollossa näkevät aika äkkiä Techilla, että mikä sen "check engine" valon on aiheuttanut,joten tuskin niillä kauhean kauaa menee tuon vian etsimiseen. Tuo öljyn häviäminen sitten voikin olla isompi mysteeri

Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Hinta
Läppäkotelo maksoi Tampereen Metro-Autossa yli 800 euroa. Omassa 9-5:ssa vanha hajosi kaksi kertaa, mutta saatiin vielä kuntoon. Nyt sitten hajosi kuukausi takaperin lopullisesti.
Lisää oireita
Sellaista vielä tuli esiin että auto toimii kyllä muuten normaalisti, ainut on että se kylmänä käy vähän alemmilla kierroksilla. Käytin akkukaapelia irti noin 15min etä sain nollattua sen check enginen ja laitoin sitten käyntiin. Toimi OK siihen asti kun käytin vähän reilummin kaasua. Noin alle 2000 kierroksilla toimi oikein. Ennen kuin käytin kaasua, poljin tuntui karhealta ja nykivältä. Valon syttymisen jälkeen se keveni reilusti. Eli?? Kiitoksia nopeista vastauksista.
On aika vaikea alkaa tässä arvailemaan, mutta veikkaisin tuota läppäkoteloa, Tuo kaasupolkimen karheus voi johtua siitä kun menee "limp home" päälle eli kaasuläppä menee tuon vaijerin varaan, kun normaalistihan 9-5:ssa on sähköinen kaasuläppä!
Kannattaa käydä jossain merkkikorjaamossa lukemassa nuo vika koodit niin näkee mikä siellä mättää
Kannattaa käydä jossain merkkikorjaamossa lukemassa nuo vika koodit niin näkee mikä siellä mättää

Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Itse tein tuon huohotin päivityksen n.1kk sitten. Osat hain Oulun aineelta.
Käske niiden etsiä huoltoa numerolla 210-2417. Ei ollut paha homma tehdä itse. Tuolta löytyy hyvät kuvat.
http://photo.platonoff.com/Auto/2004091 ... _vent_fix/
Käske niiden etsiä huoltoa numerolla 210-2417. Ei ollut paha homma tehdä itse. Tuolta löytyy hyvät kuvat.
http://photo.platonoff.com/Auto/2004091 ... _vent_fix/
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
huh..
Käytin sabaa aineella ja se oli tosiaan siinä limb home tilassa. Päivittivät tunnin jotain ? mitä lie, mutta auttoi. Nyt ainakin toimii. Huohotin järjestelmän osia ei ollut hyllyssä mutta nekin kuulemma saa loppuviikolle. Niin ja meinasivat että se päivitys korjaa n.90% vastaavista läppäkotelo vioista. Toivottavasti.
Suuret kiitokset vastanneille.

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tommosia noi saab-ukot on, aina auttamassa 

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Läppäkotelo
Toleransseja ei pysty säätämään vanhemmissa niin kuin omassani vm-99 niin paljon/hyvin kuin uudemmissa malleissa. Vanhaläppäkotelo on siis lyhyt ikäisempi kuin uudemmanmalliset. En osaa sanoa, koska uuden malliset läppäkotelot tuli, mutta tuskin niissä on muita eroja, kuin sisäisiä.