öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
suoabbi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 23:34

öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

Viesti Kirjoittaja suoabbi »

Eli otin äsken ahtoputken ic:tä irti ja laitoin alaspäin, no öljyähän sieltä tuli hieman :( onko se turbon laakerointi nyt sitten valmista kauraa???
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sitähän se ennustaa, eli kannattaa jo aloittaa säästäminen turboremppaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Katsoppas putket ennen IC:tä. Ettei vaan huohota sinne helvetisti öljyä sen banjoputken kautta cobraan. Kokeile kuinka väljä on turbon akseli sormella. Ainahan IC:ssä on vähän öljyä.

Minunkin pitäisi kait katella IC:n öljymäärää koska turbo kylmältä puolelta hikoillut. Toivon kuitenkin sen olevan huohotushikeä.

http://img515.imageshack.us/img515/7289/15062626.png
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
suoabbi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 23:34

Re: öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

Viesti Kirjoittaja suoabbi »

Nyt en kyllä tiedä mitä osia tarkoitat panjoputkella ja cobralla??? Uusi harrastaja nääs...
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tarkoitin putkea :arrow: Nro. 1.
http://img69.imageshack.us/img69/3470/pvcr.png

Joka menee kohtaan :arrow: Nro. 5A.
http://img818.imageshack.us/img818/5427/turbo.png

Jos on jotain vikaa huohotuksessa, niin periaatteessa se sinne voi päästä vähän reilummin tuota öljyä.

Periaatteessa jos turbo pesee öljyillä imupuolen, niin eiköhän auton pitäisi savuttaa tummaa savua? Tai edes syödä reilusti öljyä?

Pyydä kaveria kattomaan, istu autoon, ja kiihdytä reippaasti menemään. Kaveri sitten kertoo oliko savupilvee perässä. :lol:

Niin ja joo, bypass putken täytyy olla puhdas jos turpo paskoo. Eikö?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
suoabbi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 23:34

Re: öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

Viesti Kirjoittaja suoabbi »

Ei ole huohottanut öljyä tähän imukärsään. Eli ahtimelta täytynyt kai tulla, ei kyllä ole vielä kuluttanut öljyä juuri laisinkaan, kohta puran imukärsän ahtimelta ja tyyppään väljyyden akselista. Eikö se ole niin jotta jos väljän tuntee näpeissä selvästi niin on ahdin väljistynyt (1-1.5mm klappia)???
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Se minuakin kiinnostaa että minkälaisen täytyy olla hyvä ahdin? Siis mihin suuntaan saa / ei saa olla sitä liikettä? Ja kuinka paljon?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Akselin suunnassa ei saa olla välystä. Pienellä juuri havaittavissa olevalla välyksellä oleva turbo kesti vuoden ja meni täysin tohjoksi. (Gt17)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mitenkä suuri on riski että samalla menee moottori paskaksi? Kuinka yleistä on että turbo tuhoaa samalla koneen kun kuolee?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: öljyä ic:n jälkeisessä ahtoputkessa, turboko leipomassa??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rikkinäinen turbo puhaltaa nopsaan öljyt sinne ahtoputkeen ja/tai pakoputkeen. Vaarana on moottoriöljyn loppuminen koneesta, jonka seuraukset on vakavat moottorin voitelun pettämisen seurauksena. Tosin omakohtaisen kokemuksen perusteella finaalissa oleva turbo pukkaa öljyä niin paljon ahtoputkeen, että koko tienoo on savussa. Ei jää epäselväksi, että on jotakin vialla. Öljytikkua on syytä tsekkailla ahkerasti, jos turbo menee rikki. Omat enkat: Imatralta Joensuuhun matkalla hävisi koneesta litran verran öljyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin