Apua kaivataan!
Apua kaivataan!
Eli meikäläiseltä löytyy vm01 9-5 aero, ja nyt on ongelmana kolina joka tulee kuskinpuolelta takaa. Takaiskarit on vaihdettu keväällä, ja ne puslat siittä pyörän takaa on vaihdettu juuri (päälekkäiset). Mutta kolina ei loppunut!!! vielä en ole tutustunut tarkemmin sinne, koska alkaa mielenkiinto loppua kun mikään ei tunnu auttavan. Joten olisiko heittää mitään viiltävää analyysiä/tietoa mistä ihmeestä se ääni kantautuu?!
Kiitos ja kumarrus!!!
Kiitos ja kumarrus!!!
9-5 Aero Stw 2.3T -00
Re: Apua kaivataan!
Onhan siellä vielä iso kasa puslia sitten vaihtamatta. Ne pitkittäistukivarsien etupuslat on suunnilleen kertakäyttökamaa ja osaahan ne vakaajan kumitkin hapertua ja sitten alkaa kolina.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Apua kaivataan!
Autolla on ajettu 184tkm ja todennäköisesti kaikki vielä alkuperäistä..
Auto on ollut Trollhätanin tehtaan TJ:n auto...
Auto on ollut Trollhätanin tehtaan TJ:n auto...
9-5 Aero Stw 2.3T -00
Re: Apua kaivataan!
Sitä suuremmalla syyllä loputkin puslat vaihtoon. Ainakin ne pitkittäistukivarsien etupuslat ja vakaajan kumit.
Jos kolina ei lakkaa, niin vielä jää 6kpl vaihtoehtoja.
-Sami
Jos kolina ei lakkaa, niin vielä jää 6kpl vaihtoehtoja.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Apua kaivataan!
kaikki kerralla!!!
kerran siinä tuhertaa niin kaikki vaan..ja kunnon laatua
kerran siinä tuhertaa niin kaikki vaan..ja kunnon laatua
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 66
- Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Apua kaivataan!
Joo - varmaan tulee hyvä noin, mutta jos siellä on 16 puslaa perässä (jos EPC:stä oikein laskin) niin tuhertamista löytyy ja osatkin maksaa jotain. Keulassa on melkein saman verran tavaraa, jos kaikki nivelet lasketaan.mienkoiv kirjoitti:kaikki kerralla!!!
kerran siinä tuhertaa niin kaikki vaan..ja kunnon laatua
Itse olisin ainakin tyytyväinen jonkinlaiseen luokitteluun, esim. mitä alustasta ei todennäköisesti kannata vaihtaa esim. alle 200 tkm ajetussa vaikkapa 10 vuoden ikäisessä ja mikä on selkeästi vaihtokunnossa, jos ei ole aikaisemmin vaihdettu. Kesto riippuu tietenkin paljon ajotavasta ja olosuhteista, mutta kai täällä on porukalle jotain kokemusta kertynyt. Esim. tonnarissa ei n. 360 tkm ajettuna ollut vielä kovin monta puslaa vaihdettu. Olihan se alusta jo vähän löysä, mutta katsastuksissa ei yleensä tullut siitä huomautettavaa. 9-3 SS:ssa ei 200 tkm mennessä tarvinnut vaihtaa kuin bumerangit - heh, kahdesti.
Nykyisessä 160 tkm ajetussa 2005 Wagonissani ainakin nuo poikittaistukien puslat on vaihdettava seuraavan katsastukseen ja samalla toki kannattaa varautua muutamiin muihinkin, mutta käyttöautossa ei mielestäni noin täydelliseen peruskorjaukseen.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Re: Apua kaivataan!
etsillä löytyy hyvä puslaketju...takana tais olla 6 kriittistä,osa näistäkin 9-5:ssä ihan kertakäyttökamaa/tyyppivikaa...ja edessä 4...pohojalainen kirjoitti:Joo - varmaan tulee hyvä noin, mutta jos siellä on 16 puslaa perässä (jos EPC:stä oikein laskin) niin tuhertamista löytyy ja osatkin maksaa jotain. Keulassa on melkein saman verran tavaraa, jos kaikki nivelet lasketaan.mienkoiv kirjoitti:kaikki kerralla!!!
kerran siinä tuhertaa niin kaikki vaan..ja kunnon laatua
Itse olisin ainakin tyytyväinen jonkinlaiseen luokitteluun, esim. mitä alustasta ei todennäköisesti kannata vaihtaa esim. alle 200 tkm ajetussa vaikkapa 10 vuoden ikäisessä ja mikä on selkeästi vaihtokunnossa, jos ei ole aikaisemmin vaihdettu. Kesto riippuu tietenkin paljon ajotavasta ja olosuhteista, mutta kai täällä on porukalle jotain kokemusta kertynyt. Esim. tonnarissa ei n. 360 tkm ajettuna ollut vielä kovin monta puslaa vaihdettu. Olihan se alusta jo vähän löysä, mutta katsastuksissa ei yleensä tullut siitä huomautettavaa. 9-3 SS:ssa ei 200 tkm mennessä tarvinnut vaihtaa kuin bumerangit - heh, kahdesti.
Nykyisessä 160 tkm ajetussa 2005 Wagonissani ainakin nuo poikittaistukien puslat on vaihdettava seuraavan katsastukseen ja samalla toki kannattaa varautua muutamiin muihinkin, mutta käyttöautossa ei mielestäni noin täydelliseen peruskorjaukseen.
itse köyhdyin osista 150€ ja töistä toisen mokoman...ajotuntuma parani enemmän kuin 300€n edestä
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
niin ja turha ostaa mitään motonet laatua ja itkeä sitten 1,5 v päästä...esim. lemförder on aika kova sana...
toinen vaihtoehto toki on säästää ja vaihtaa pusla kerrallaan ja itkeä lullaa alustaa,mutta säästyipähän rahaa vaimon lahjoihin!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Apua kaivataan!
Joo itellä hyvä tilanne, kun varaosaliikkeessä töissä.
Mutta kun ei osaa yhtään kuvitella mitä vaihtaisi. Tunkin varassa kun ei kuitenkaan kaikkeen pysty.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5 Aero Stw 2.3T -00
Re: Apua kaivataan!
Ne pitkittäistukivarren isot etupuslat vaihtas alkuun kun ne on lähes aina pors.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Apua kaivataan!
Nonii kolinan syy selvisi, ja oli niinkin eksoottinen paikka ku takaluukun kansi sieltä yläreunasta takalasin alta... En olis uskonu että olis tosissaa ollu se... ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
9-5 Aero Stw 2.3T -00