Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja tosu »

Ok, mutta ei kai sentään niin että vaihtaa "epäherkemmin" pienemmälle? Tuossa omassa 9-3:ssa ainakin Sport vaikuttaa siten että vaihtokohdat on luokkaa 1000 r/min korkemmalla. Eli mennään lähes kolmeen tuhanteen tasakaasullakin ennenkuin vaihtaa isommalle. Enpä ole sitäkään kyllä kuin pari kertaa tullut kokeiltua, koska normaaliajossa tuo ei tunnu järkevältä. Radalla lienee toisin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Toi vanhempi 4-lovinen automaatti on kai jossain määrin kestävämpi? Näin olen ainakin jostain ollut lukevinani...

(Miten niin :saab: -kuumetta pukkaa... :oops: )
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

voihan matka-ajossa "lukita" 5 vaihteen päälle man-asennolla. Tällöin ei kaasun käyttö alemmissakaan nopeuksissa heitä pienemmälle vaihteelle ja bensaa säästyy.
Hanaa hillitysti!
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

fbl364 kirjoitti:voihan matka-ajossa "lukita" 5 vaihteen päälle man-asennolla. Tällöin ei kaasun käyttö alemmissakaan nopeuksissa heitä pienemmälle vaihteelle ja bensaa säästyy.
En ole kokeillut toimiiko, en käytä manuaaliasentoa oikeastaan koskaan. Mutta vaikka toimisi, noin ei kuitenkaan pitäisi joutua tekemään, vaan automaattilootan ja moottorin pitäisi toimia paremmin yhteen ilman kikkailuja.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja blobbo »

sport-nappi ei ainakaan vaikuta mitenkään 2003 vuosimallissa, vaan vaihtaa esim. vakkari päällä alaspäin yhtään isommassa mäessä. Veikkaisin, että manuaalilla toimii ihan samalla lailla.
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja hma »

blobbo kirjoitti:sport-nappi ei ainakaan vaikuta mitenkään 2003 vuosimallissa, vaan vaihtaa esim. vakkari päällä alaspäin yhtään isommassa mäessä. Veikkaisin, että manuaalilla toimii ihan samalla lailla.
Mutta ei toimi. Sentronic-asennossa ei vaihda yhtä herkästi pois valitulta vaihteelta. Käytännössä vakionopeudensäätimellä ajellessa pakollinen vähänkään mäkisessä maastossa, ikävä kyllä.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Taitaa kyllä riippua laatikon softaversiostakin (ja mitättömästä sopeuttamisestakin).

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itse ajelin vm. -05 Volvolla tolla vaihteistolla 225tkm, ei ollut mitään ongelmia vaihteiston kanssa. Öljyt vaihdoin 75tkm välein, eli just ehdin vaihtaa ennenku meni vaihtoon, ja vaihdon jälkeen toimi taas kuin unelma :)

Vm. 01 Volvosta sama vaihteisto puolestaan laukes jo n. 40 tkm jälkeen. Täyskiihdytys kostealla pinnalla, ja siinä 5 tonnin kohdilla alko sutasemaan(ei luistonestoa), jonka jälkeen ehti hakata pari kertaa rajottajaan, ja sen jälkeen alko vaihteisto lukittamaan. 2->3->2 vaihdot tökkäs silleen, että koko auto heilahti. Eli aika helposti meni...

XC90:ssä (vm. -03) vaihteisto kesti 150tkm ilman öljynvaihtoja. Ei ollut mitään nykimisiä vaihdoissa, vaikka öljyjä ei oltu vaihdettukaan.


Ainakin Volvossa toi vaihteisto oppii hyvin. Jos ajaa hetken rauhallisemmin, niin osaa hienosti käyttää moottorin vääntöä hyväkseen. Jos taas polkee hetken, niin alkaa vaihtamaan hyvin herkästi pienempää pesään.
Volvossa ei mitään s-nappia ole, pelkkä Winter-ohjelma normaalin lisäksi.

Jos öljyt on vaihdettu ja ei ole ihan ensimmäistä vuosikertaa, niin enpä ainakaan vaihteiston takia jättäs autoa ostamatta.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Rommitommi kirjoitti:Ainakin Volvossa toi vaihteisto oppii hyvin. Jos ajaa hetken rauhallisemmin, niin osaa hienosti käyttää moottorin vääntöä hyväkseen. Jos taas polkee hetken, niin alkaa vaihtamaan hyvin herkästi pienempää pesään.
Volvossa ei mitään s-nappia ole, pelkkä Winter-ohjelma normaalin lisäksi.
Ilmeisesti en osannut opettaa, koska mun Volvossa vaihteisto vempautti aina vitosen päälle jo 50 km/hssa ja vekslaili sitten alaspäin ja kohta taas ylöspäin. Muutenki tuntui, että se ei oikein osaa päättää ajetaanko kaupungissa nelosella vai vitosella.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Tobbana kirjoitti:Taitaa kyllä riippua laatikon softaversiostakin (ja mitättömästä sopeuttamisestakin).

-Sami
Miten tuo sopeuttaminen sitten pitäisi tehdä, ei kai siihen mitään muuta kuin raakaa ajoa pitäisi vaatia? Itselläni -06 auto ja varmasti softa sen mukainen, käsittääkseni paljoa uudempaa softaa ei ole olemassakaan (taitaa -08 jostain löytyä, erot lienevät minimaalisia).
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

kooamas kirjoitti:Miten tuo sopeuttaminen sitten pitäisi tehdä, ei kai siihen mitään muuta kuin raakaa ajoa pitäisi vaatia? Itselläni -06 auto ja varmasti softa sen mukainen, käsittääkseni paljoa uudempaa softaa ei ole olemassakaan (taitaa -08 jostain löytyä, erot lienevät minimaalisia).
Nimenomaan tuo askin ohjaus on niin tyhmä, ettei se ajaessa opi, vaan siihen tulee tehdä tech2:lla nollaus ja sitten sopeutus. Oli sen verran monisanaiset nuo ohjeet, että tulostelen paremmalla aikaa pdf:t näkysälle. Tai jos joku kerkee, niin naputelkoon ohjehia, wis:stä nuo ohjeet joka tapauksessa löytyvät.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henke kirjoitti:
Ilmeisesti en osannut opettaa, koska mun Volvossa vaihteisto vempautti aina vitosen päälle jo 50 km/hssa ja vekslaili sitten alaspäin ja kohta taas ylöspäin. Muutenki tuntui, että se ei oikein osaa päättää ajetaanko kaupungissa nelosella vai vitosella.
Itsellä riitti se, että ajoi esim. Tuusulasta Helsinkiin, ja laittoi geartronicista pakkovitosen päälle ja polki kaasua pohjaan pari kertaa motarilla. Tämän jälkeen kun laittoi takaisin automaatille, niin vaihteisto ei vaihtanut kovin herkästi vitoselta alaspäin. Tietysti tota manuaalipuolta ei tarvinnut käyttää, vaan riitti, että omalla kaasunkäytöllä opetti vaihteisto vaihtamaan halutusti.

S60:ssä ei vaihteisto vaihtanut 5:sta sisään ennen 80kmh mittarinopeutta, jonka jälkeen vaihteisto myös lukitti vaihteen samantien. Kaupungissa mentiin kolmosella ja nelossa, nelosella lukitti vaihteen(yli 55kmh mittarinopeudella) mutta kolmosella ei (ellei käyttänyt pakkovaihteita). Harvemmin vaihtoi alaspäin vaan enemmänkin luistatti nelosella....
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Henke »

Rommitommi kirjoitti:Itsellä riitti se, että ajoi esim. Tuusulasta Helsinkiin, ja laittoi geartronicista pakkovitosen päälle ja polki kaasua pohjaan pari kertaa motarilla. Tämän jälkeen kun laittoi takaisin automaatille, niin vaihteisto ei vaihtanut kovin herkästi vitoselta alaspäin. Tietysti tota manuaalipuolta ei tarvinnut käyttää, vaan riitti, että omalla kaasunkäytöllä opetti vaihteisto vaihtamaan halutusti.
Mun vanhassa rassissa olikin se ensimmäisen polven automaatti, ilman manuaalitoimintoa. Jotenkin nykyiseen nelivaihteiseen Aeroon verrattuna sillä oli aivan oma elämänsä. Tosin se venttiilikoneisto taisi olla muutenkin jo ehtoopuolella. :roll:
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saban automaatissa samoja ominaisuuksia kuin Volvossa?

Viesti Kirjoittaja hma »

Mahtaa se olla kuvitelmaa, että nämä ko. laatikot mitään ajotavoista oppisivat. Niin Volvoissa kuin Saabeissa...

Se mitä ne "oppii" ja sopeutuu on nuo mekaaniset vaihtotapahtumat itsessään osien kuluessa jne.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Vastaa Viestiin