10 000km öljynvaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 10 000km öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

IMO yläkautta imeminen kuulostaa huonolta idealta siksi, että sillä tavalla 100% varmuudella irronneet karstat jää öljypohjaan ja öljysihti ja öljysuodatin menee tukkoon. Eihän ne toki välttämättä tule kaikki pihalle normaalissakaan vaihdossa, mutta todennäköisyys sille on varmasti suurempi. RE85:llä ajaminen nimeomaan irrottaa karstaa koneesta.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 10 000km öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

blobbo kirjoitti:IMO yläkautta imeminen kuulostaa huonolta idealta siksi, että sillä tavalla 100% varmuudella irronneet karstat jää öljypohjaan ja öljysihti ja öljysuodatin menee tukkoon. Eihän ne toki välttämättä tule kaikki pihalle normaalissakaan vaihdossa, mutta todennäköisyys sille on varmasti suurempi. RE85:llä ajaminen nimeomaan irrottaa karstaa koneesta.
Putipuhdas koneistettu vaihtokone - ei vanhoja karstoja....
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 10 000km öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

pilkkitikka kirjoitti:
blobbo kirjoitti:IMO yläkautta imeminen kuulostaa huonolta idealta siksi, että sillä tavalla 100% varmuudella irronneet karstat jää öljypohjaan ja öljysihti ja öljysuodatin menee tukkoon. Eihän ne toki välttämättä tule kaikki pihalle normaalissakaan vaihdossa, mutta todennäköisyys sille on varmasti suurempi. RE85:llä ajaminen nimeomaan irrottaa karstaa koneesta.
Putipuhdas koneistettu vaihtokone - ei vanhoja karstoja....
sitten tuo menettely joka toisella vaihdolla lienee rutosti parempi kuin normaali 20tkm vaihtoväli. :saab:

E: Niin ja siellä öljypohjassahan on välipohja, jonka alapuolella on varsinainen öljysihti ja myös poistoproppu. Eli yläkautta ei pääse sinne välipohjan alle.

katso vaikka:

Kuva
http://3.bp.blogspot.com/_NzJGgOJk45Y/S ... G_0049.JPG
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: 10 000km öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja arilar »

Joku muistaakseni jossakin kohtaa kirjoitti, että Saab on siirtynyt 5W30 öljyyn sen takia, että kaikki ketjuhärpättimet ja muut kestää paremmin ? Motonetin GM 5W30:llä mennään, n. 5 - 10 tkm välein, aina kun vaan jaksaa vaihtaa. Välillä 5 tkm huuhteluja, on se niin halpaa.
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 10 000km öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

E: Niin ja siellä öljypohjassahan on välipohja, jonka alapuolella on varsinainen öljysihti ja myös poistoproppu. Eli yläkautta ei pääse sinne välipohjan alle.

katso vaikka:


Siltähän tuo näyttää ja sepä selittäisi. Kiitoksia kuvasta. Mutta mihinkäs kohtaa öljytikku tuota öljypohjaa oikein osuu? Kuvassa näkyy vinosti ylöspäin suuntautuva putkenpätkä pohjan oikeassa laidassa. Sinnekö mittatikku tökkää?
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 10 000km öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Kun öljypohja on irti, näkyy tikusta pitkä pätkä, ainakin 10 senttiä ihan vapaasti koneen sisällä (en tiedä koskettaako jossain kohtaa välipohjaa). Eli siis jos letku tulee samaa reittiä, se pääsee vaeltamaan koneen sisällä, kunnes osuu tuohon välipohjaan.
Vastaa Viestiin