Vuosi ilman ja taas SaaB!
Vuosi ilman ja taas SaaB!
No nyt tuli sit hommatttua se saab.
Olinkin yli vuoden ilman 9-5:sta ja järjettömät vierotusoireet. Sain auton perjantaina ja tarkastelin yleisimmmät vikakohdat joita näissä nyt voi olla ja totesin mielessäni että kaikki osathan ovat vaihdettavisssa mut todennäköisyys isompaan poksahteluun vähäinen. Tuttuun tapaan on jo ahdin vaihdettu 185tkm:ssä ja yllärinä ei tullut sekään kun moottori nakutteli autoliikkeen pihassa....ostin siis kuitenkin.
Kotona tarkistin moottoriöljyn määrän ja aikalailla kuivanlainen tikku...Öljyn lisäys ja nakutus loppui siihen. Samaa vaivaa oli 2001 vuosimallin 2.3t saabissa ja lisäämällä öljyä lakkasi nakuttelemasta.
Jotenkin tuntuu ettei ole kuitenkaan aivan kaikki tehot tallella vai onko se nyt niin että pitää vain rankaista pienempää pykälään kun meinaa kiihytellä maantieajossa? Laiskahko kun vertaa siihen miten 2.0t automaatti (150hp) kiihtyi kun polkas. Tässä pitäis kuitenkin olla se 185hp. Toki voi olla että muistelen sitä yksilöä joka mulla oli talvella koeajossa ja sulalla asfaltilla n230hp tuntui mukavalta. Tällaista autoa olin kuitenkin hakenut ja väri sekä varustelu miellytti sekä minua että vaimoa joten tappeluhan tästä tulee kumpi ajaa työmatkansa. Nyt on testi ajoakin takana n 250 km ja hyvin pelaa.
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/4980936
Olinkin yli vuoden ilman 9-5:sta ja järjettömät vierotusoireet. Sain auton perjantaina ja tarkastelin yleisimmmät vikakohdat joita näissä nyt voi olla ja totesin mielessäni että kaikki osathan ovat vaihdettavisssa mut todennäköisyys isompaan poksahteluun vähäinen. Tuttuun tapaan on jo ahdin vaihdettu 185tkm:ssä ja yllärinä ei tullut sekään kun moottori nakutteli autoliikkeen pihassa....ostin siis kuitenkin.
Kotona tarkistin moottoriöljyn määrän ja aikalailla kuivanlainen tikku...Öljyn lisäys ja nakutus loppui siihen. Samaa vaivaa oli 2001 vuosimallin 2.3t saabissa ja lisäämällä öljyä lakkasi nakuttelemasta.
Jotenkin tuntuu ettei ole kuitenkaan aivan kaikki tehot tallella vai onko se nyt niin että pitää vain rankaista pienempää pykälään kun meinaa kiihytellä maantieajossa? Laiskahko kun vertaa siihen miten 2.0t automaatti (150hp) kiihtyi kun polkas. Tässä pitäis kuitenkin olla se 185hp. Toki voi olla että muistelen sitä yksilöä joka mulla oli talvella koeajossa ja sulalla asfaltilla n230hp tuntui mukavalta. Tällaista autoa olin kuitenkin hakenut ja väri sekä varustelu miellytti sekä minua että vaimoa joten tappeluhan tästä tulee kumpi ajaa työmatkansa. Nyt on testi ajoakin takana n 250 km ja hyvin pelaa.
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/4980936
Re: Vuosi ilman ja taas SaaB!
ehkä lähtisin ensimmäisenä evap:sta liikenteeseen tehojen etsimisen suhteen. haulla löytyy tietoa kom tyyppiviasta.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Vuosi ilman ja taas SaaB!
Eiköhän siellä ole männänrenkaat jumissa/kuoleentuneet kerta on öljytilavuuden imaissut melkein tyhjäksi. Kuulostaa vaan aika hirvittävälle, kerta on päässyt öljyt niin vähiin, että on ruvennut kalkattamaan.
Re: Vuosi ilman ja taas SaaB!
tuossa tärkein: "yllärinä ei tullut sekään kun moottori nakutteli autoliikkeen pihassa."
Kannattaa nyt tietysti tarkkailla autoa ja eikun liikkeeseen jos öljyt katoaa. Kannattaa infota liikettä jo heti, että öljyt olivat kateissa ja tuntuu että tehot myös..
Aika outoa muuten, ettei liikkeeessä ole edes vaivauduttu öljyä lisäämään, ei ole vissiin tutkittu autoa ensinkään. Jakohihnakin juuri vaihdettu..
Muttta tervetuloa Saabistiksi takaisin, toivotaan että ei kuitenkaan isompaa vauriota ole päässyt tapahtumaan ja tehotkin löytyy.
Kannattaa nyt tietysti tarkkailla autoa ja eikun liikkeeseen jos öljyt katoaa. Kannattaa infota liikettä jo heti, että öljyt olivat kateissa ja tuntuu että tehot myös..
Aika outoa muuten, ettei liikkeeessä ole edes vaivauduttu öljyä lisäämään, ei ole vissiin tutkittu autoa ensinkään. Jakohihnakin juuri vaihdettu..

Muttta tervetuloa Saabistiksi takaisin, toivotaan että ei kuitenkaan isompaa vauriota ole päässyt tapahtumaan ja tehotkin löytyy.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Vuosi ilman ja taas SaaB!
= Tiesin jo ostaessani, että autossa on vikaa ja vapautan täten Rinta-Joupin autoliikkeen vastuusta.NoNI kirjoitti:tuossa tärkein: "yllärinä ei tullut sekään kun moottori nakutteli autoliikkeen pihassa."
Kannattaa nyt tietysti tarkkailla autoa ja eikun liikkeeseen jos öljyt katoaa. Kannattaa infota liikettä jo heti, että öljyt olivat kateissa ja tuntuu että tehot myös..
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=v ... _aT44G3pbgKuluttajavirasto kirjoitti: Koeajo ja ostajan havainnot
Virheen arviointiin vaikuttavat kuluttajan omat havainnot auton kunnosta. Ostaja ei voi vedota virheenä sellaiseen vikaan tai puutteeseen, josta hänen voi olettaa tienneen kauppaa tehtäessä.
Re: Vuosi ilman ja taas SaaB!
Jeps, oikeassa olet.
Eli parempi jos "Pyy" ei ole maininnut liikkeelle huomanneensa öljyn vähyyttä ennen ostoa ja mainitsee että vasta kotona huomasi tämän.
Eli parempi jos "Pyy" ei ole maininnut liikkeelle huomanneensa öljyn vähyyttä ennen ostoa ja mainitsee että vasta kotona huomasi tämän.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Vuosi ilman ja taas SaaB!
Paitsi jos on tuon seikan perusteella veivattu hintaa kohdalleen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Vuosi ilman ja taas SaaB!
Ensimmäisenä tehon puutteeseen tulee mieleen keli +24 sekä kosteus ja mitä todennäköisemmin on tankattu 95:sta. Auto ei muuten oireile mitenkään ja tuo öljyn vähyys ei aiheuttanut kalkatusta vaan pientä nakutusta joka viittais venttilinvarsien nostajiin. Oliskin kiva jos vois ajaa vastaavaa vakio vehettä niin vois verrata. Korvien välissä on todennäköisesti enemmän vikaa kuin autossa ja pers tuntumakin on kateissa. Odotukset tietysti on kanssa olleet aika kovat tehojen suhteen ja noin isossa autossa ei tuo vauhtikaan tunnu. Nyt tolla autolla on puoli vuotta aikaa hajota ja myyjäliikkeellä on vastuu moottori ja voimansiirosta.
Re: Vuosi ilman ja taas SaaB!
EVAP nyt on ainakin todella helppo tulpata ja laittaa siten pois pelistä yhtenä oireiden aiheuttajana...
lisäksi peruskauraa on alipaineletkujen puristelu ja näin kunnon toteaminen...
lisäksi peruskauraa on alipaineletkujen puristelu ja näin kunnon toteaminen...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Vuosi ilman ja taas SaaB!
Ellei myyjä ole erityistä takuuta antanut, niin ei taida 213 tkm ajetussa autossa olla:Pyy kirjoitti:Nyt tolla autolla on puoli vuotta aikaa hajota ja myyjäliikkeellä on vastuu moottori ja voimansiirosta.
kuluttajavirasto kirjoitti:Esimerkkejä käytetyn auton kaupassa esiintyvistä virhetilanteista
50 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyttövirheestä tai muusta vastavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää. Jos sama vika ilmenee 200 000 kilometriä ajetussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle.
Re: Vuosi ilman ja taas SaaB!
No tuoltahan nuo lainaukset löytyvät....ei tässä ostettu sen takia että heti menen takaisin naukumaan ja korjauttamaan vikoja. Mutta se siitä.
Kuinka se evap tulpataan? Käytin etsiä ja joku kuva olisi hyvä konehuoneen puolelta. Ilmeisesti joku T-kappale auki ja letkuun 10mm pultti mutta siis miksi ja miten se tosiaan tehdään? Alipaineletkuistakaan en osaa mitään oikein kertoa. Yksi letku oli haperon oloinen ja se mikä menee tossa kuvassa punaisella
http://www.smellycat.org/G2/v/Oddsnsods ... s.JPG.html
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf
Kuinka se evap tulpataan? Käytin etsiä ja joku kuva olisi hyvä konehuoneen puolelta. Ilmeisesti joku T-kappale auki ja letkuun 10mm pultti mutta siis miksi ja miten se tosiaan tehdään? Alipaineletkuistakaan en osaa mitään oikein kertoa. Yksi letku oli haperon oloinen ja se mikä menee tossa kuvassa punaisella
http://www.smellycat.org/G2/v/Oddsnsods ... s.JPG.html
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf