ostamassa 9-5 3.0 saabia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
eeTee
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Elo 05, 2012 11:51

ostamassa 9-5 3.0 saabia

Viesti Kirjoittaja eeTee »

Terve mieheen :D ja tietysti naiseen myös :wink: Olen ostamassa ehkä 9-5 3.0 tdi saabia ja kiva olis saada vinkkejä ko. autosta ostamisen ja omistamisen suhteen. Eli miten pannu kestää ja onko tyyppi vikoja sekä mitä lie käyttövoima vero ja yleensä kaikki maan taivaan väliltä. Olen vannoutunut tiisseli mies ja nyt olis tarkoitus vihdoin viimein toteuttaa haave saabista. olen siis sairastunut. Ja nyt jään odottelee vinkkejä... Kiitos kaikille jo etukäteen :)
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: ostamassa 9-5 3.0 saabia

Viesti Kirjoittaja tosu »

eeTee kirjoitti:miten pannu kestää ja onko tyyppi vikoja
Ei välttämättä hyvin kestä koska typpivika on. Sylinteriputket vajoaa ja moottori on sitä myöten entinen. Riski siis on mutta suuruudesta en ota kantaa. Juttua on tällä foorumilla ollut useasti.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
eeTee
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Elo 05, 2012 11:51

Re: ostamassa 9-5 3.0 saabia

Viesti Kirjoittaja eeTee »

eli olisko saabi toisella moottorilla ehkä sittenkin parempi?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: ostamassa 9-5 3.0 saabia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

no lue noita 3.0 kokemuksia niin luultavasti mieli muuttuu :wink:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: ostamassa 9-5 3.0 saabia

Viesti Kirjoittaja tosu »

Aloita vaikka tuosta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... teriputket
ja muitakin juttuja löytyy kyllä.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: ostamassa 9-5 3.0 saabia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

eeTee kirjoitti:Terve mieheen :D ja tietysti naiseen myös :wink: Olen ostamassa ehkä 9-5 3.0 tdi saabia ja kiva olis saada vinkkejä ko. autosta ostamisen ja omistamisen suhteen. Eli miten pannu kestää ja onko tyyppi vikoja sekä mitä lie käyttövoima vero ja yleensä kaikki maan taivaan väliltä. Olen vannoutunut tiisseli mies ja nyt olis tarkoitus vihdoin viimein toteuttaa haave saabista. olen siis sairastunut. Ja nyt jään odottelee vinkkejä... Kiitos kaikille jo etukäteen :)
vannoutunut tiisselimies vois harkita aeroa ja siihen e85 konversiota,säästyis rahaakin :wink:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Re: ostamassa 9-5 3.0 saabia

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Eikös tuo sylinteriputkiongelma korjattu 2004 malliin?
9-3 SC 1.8t -06
teleslice
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Loka 10, 2011 16:39
Paikkakunta: Turku

Re: ostamassa 9-5 3.0 saabia

Viesti Kirjoittaja teleslice »

Voin kertoa omakohtaista kokemuksesta 3.0 Tidistä, joka on vieläkin itsellä päivittäisessä ajossa: Junamaista kyytiä, ja enemmän kulkupuolta kuin paperilla 177hv/350Nm antavat ymmärtää. Erittäin miellyttävä matka-auto, moottorista ei lopu puhti. Ohitukset hoituu 5. vaihteella jo pienellä "pintakaasulla" kaikista yli seitsemänkympin nopeuksista ja nelosella se vasta sitten kiihtyykin.

Keskikulutus 5,5 litraa, kaupunkiajoa ehkä 30%. Ajoin valehtelematta toissa keväänä talvirenkailla Turusta Kilpisjärvelle yhdellä tankillisella! Tyhjäkäynti on traktorimaista, mutta vauhdissa ei edes huomaa että kone on käynnissä verrattuna neloskoneisiin. Käynnistyi työpaikan ainoana autona omin avuin viime talvena lapissa yli 40 asteen pakkasilla. Lämpöä riittää kajuutassa ja eberihän on vakiona.

Takuuvaihtomoottori oli minunkin Saabbaassa kun sen ostin, ja mitään moottoriin liittyvää ongelmaa ei yhteisen taipaleemme (100tkm) varrella ole ollut. Eikun yksi lämpötila-anturi on vaihdettu, kun liitin oli viallinen.

Toi putkien tippumisjuttu on ihan fakta, mutta ei varmaan loppuen lopuksi läheskään niin laajalti kuin pelotellaan. Kyllä täällä foorumilla näyttää noita bensakoneitakin jonkun verran paukahdelleen. Täytyy myöntää, että aluksi toi sylinterijuttu kyllä kummitteli mullakin takaraivossa varsinkin kun täältä oli lueskellut vähän juttuja. Osta sellanen yksilö jossa on takuuseen vaihdettu uusi kone. Todennäköistä on että putket on jo vaihtokoneessa lämpösovitetut.

Huoltokuluista öljyt maksaa eniten, mahtuu muuten paljon. Käyttövoimavero + ajoneuvovero tänä vuonna 660€.
9-5
Vastaa Viestiin