Polttoainesuutinten vaihto
Polttoainesuutinten vaihto
Ajattelin, kun tämä operaatio on monelle edessä etanoliin siirtymisen vuoksi, niiin tähän vois laittaa omia vinkkejä/kokemuksia/kuvia omasta vaihto-operaatiosta jos sen on tehnyt.
Ilmeisesti kannattaa pestä esim. bräkleenillä ja hammasharjalla tuo jakotukin seutu, puhtaus tärkeätä kyseisessä hommassa.
Itsellä WIS käytössä ja siitä tavaamalla ei ihan mahoton projekti,purkamista, mutta paikat kutakuinkin hyvin hollilla.
Pari kysymystä kuitenkin:
1) Onko itse suutinten asennuksessa mitään erikoista/hankalaa mitä pitäisi huomioida?
2) Miten vaikeaksi hommaksi tämän laittaisitte esim Haynesistä tutuilla jakoavaimilla 1-5?
muitakin kommentteja, kiitos!
Ilmeisesti kannattaa pestä esim. bräkleenillä ja hammasharjalla tuo jakotukin seutu, puhtaus tärkeätä kyseisessä hommassa.
Itsellä WIS käytössä ja siitä tavaamalla ei ihan mahoton projekti,purkamista, mutta paikat kutakuinkin hyvin hollilla.
Pari kysymystä kuitenkin:
1) Onko itse suutinten asennuksessa mitään erikoista/hankalaa mitä pitäisi huomioida?
2) Miten vaikeaksi hommaksi tämän laittaisitte esim Haynesistä tutuilla jakoavaimilla 1-5?
muitakin kommentteja, kiitos!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Polttoainesuutinten vaihto
Ei mitenkään mahdoton , mutta jos ei ole paljoa ruuvaillut , ja jos on esim isot kädet /mienkoiv kirjoitti:Ajattelin, kun tämä operaatio on monelle edessä etanoliin siirtymisen vuoksi, niiin tähän vois laittaa omia vinkkejä/kokemuksia/kuvia omasta vaihto-operaatiosta jos sen on tehnyt.
Ilmeisesti kannattaa pestä esim. bräkleenillä ja hammasharjalla tuo jakotukin seutu, puhtaus tärkeätä kyseisessä hommassa.
Itsellä WIS käytössä ja siitä tavaamalla ei ihan mahoton projekti,purkamista, mutta paikat kutakuinkin hyvin hollilla.
Pari kysymystä kuitenkin:
1) Onko itse suutinten asennuksessa mitään erikoista/hankalaa mitä pitäisi huomioida?
2) Miten vaikeaksi hommaksi tämän laittaisitte esim Haynesistä tutuilla jakoavaimilla 1-5?
muitakin kommentteja, kiitos!
paksut sormet , niin ei mikään läpihuuto juttu

Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Polttoainesuutinten vaihto
no, omaan remppahistoriaan kuuluu lähiaikoina mm. termostaatin vaihto, lämppärin hanan vaihto, kampiakselin stefan vaihto...nuo kaks ekaa oli ainakin ahtaita, jossa paras olisi olla 10-vuotias gynekologi tekijänä...
onkohan noin ahdasta...näytti ainakin olevan kaikki "päälläpäin" mitä pitää irti ronklata...
mitäköhän sudenkuoppia kys. operaatiossa on ns. mennä v**uiksi?
onkohan noin ahdasta...näytti ainakin olevan kaikki "päälläpäin" mitä pitää irti ronklata...
mitäköhän sudenkuoppia kys. operaatiossa on ns. mennä v**uiksi?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Polttoainesuutinten vaihto
Onnistuu tiputtamaan jotakin suuttimen reiästä , O-renkaat voivat pistää hanttiin kiskoa laittaessa paikoilleen , bp säätimen letku voi olla kinkkinen laittaa paikoilleen ymsmienkoiv kirjoitti:
mitäköhän sudenkuoppia kys. operaatiossa on ns. mennä v**uiksi?
Mä askartelin muistaakseni n 3 tuntia . Öljytäyttö putki kannattaa ottaa veks , helpottaa jonkun verran . Mulla ei ollu mitään opasta ( kantapään kautta )

Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Polttoainesuutinten vaihto
onneks itellä tuo WIS vähän apuna...O-renkaat voivat pistää hanttiin kiskoa laittaessa paikoilleen
siis miten nuo o-renkaat, eikö ne oo vaan suuttimissa...siinäkö ne laittaa hanttiin kun koittaa painaa ne pohjaan saakka vai sen jälkeen...
onko tuo bp letku sitä "kovaa" ja miten se on kiinnitetty, mikä tekee siitä vaikean laittaa takas?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Polttoainesuutinten vaihto
tuupaat niihi o-renkaisii crc:tä, silikofispräytä tai muuta mikä voitelee, ni menee paremmin paikalleen, eikä se vitoni itteensä ota mistään noista aineista.
9-3.1972
Re: Polttoainesuutinten vaihto
joo hapotonta vaseliinisprayta ois...
sit vielä eli onko siellä kiskon alla jotain o-renkaita?suuttimissahan on 3/kpl
ja mites tuo lähtee parhaiten se polttoaineputken liitin mikä tulee kiskon päähän?
sit vielä eli onko siellä kiskon alla jotain o-renkaita?suuttimissahan on 3/kpl
ja mites tuo lähtee parhaiten se polttoaineputken liitin mikä tulee kiskon päähän?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Polttoainesuutinten vaihto
Eikös kiskon voi kääntää sivuun? Muistelen että kansiremppaa tehdessä käänsin suuttimet tukin kera pois edestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Polttoainesuutinten vaihto
kyllä joo, kisko pöydälle ja suutinten vaihtoon ois siis takoitus...Mertmi kirjoitti:Eikös kiskon voi kääntää sivuun? Muistelen että kansiremppaa tehdessä käänsin suuttimet tukin kera pois edestä.
vielä askarruttaa tuo polttoainelinjaston putken tulo tuohon jakotukkiin, onko siinä joku kikka 3 irroituksessa/asennuksessa...Haynes kertoo ainakin "using a plastic sleeve to release securing clips..."?
EPC:ssä nimellä Holkki
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Polttoainesuutinten vaihto
Tukista kannattaa ainaskin laskea paine pois ennen suutinrumbaa. Eli bensapumpun virransyöttö pitää jollain konstilla katkaista koneen käydessä, jolloin tukkiin ei jää paineet sisään. Ite varmaan irroittaisin tukin suuttimineen ja kääntäisin sitä sivuun senverran, että saa suuttimet vaihdettua siinä moottoritilan päällä tylysti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Polttoainesuutinten vaihto
joo sulake 19 veke ja käyntiin...
joo,pitää kattoo tossa vaiheessa et ottaako tukin pois vai onnistuuko ilman säätämistä siinä paikallaan...
mutta eipä tuo tukki toss vaiheessa ole enää kiinni kun siinä bensalinjaston putkessa,että sais pois koko hoidon...
joo,pitää kattoo tossa vaiheessa et ottaako tukin pois vai onnistuuko ilman säätämistä siinä paikallaan...
mutta eipä tuo tukki toss vaiheessa ole enää kiinni kun siinä bensalinjaston putkessa,että sais pois koko hoidon...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Polttoainesuutinten vaihto
Nuo polttoaineletkut lähtee suutintukista helpoiten silikonituubin tms. kierrettävällä kartion muotoisella kärjellä. Halkaise tuo kärki pituussuunnassa kahtia ja sitten vedät sen kolmisakaraisen "suojakumin" suutin tukkiin päin niin että pääset painamaan tuubin halkaistun kärjen paksummat päät sinne liittimen sisään suutintukin puolelta ja kas, liittimet irtoaa kuin itsestään 

#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: Polttoainesuutinten vaihto
aapee73 kirjoitti:Nuo polttoaineletkut lähtee suutintukista helpoiten silikonituubin tms. kierrettävällä kartion muotoisella kärjellä. Halkaise tuo kärki pituussuunnassa kahtia ja sitten vedät sen kolmisakaraisen "suojakumin" suutin tukkiin päin niin että pääset painamaan tuubin halkaistun kärjen paksummat päät sinne liittimen sisään suutintukin puolelta ja kas, liittimet irtoaa kuin itsestään



nyt tuli sellanen MacGyver -vinkki etä oksat pois!

niin tässäpä vielä tuo itse Belsebubin keksintö:
http://www.flickr.com/photos/57491017@N ... hotostream
jos tuolla kierrekärki-jutulla aukee niin hyvä, tähän ei vissiin mitään "erikoisavainta" edes ole...?
lisäkikkoja otetaan kiitollisena vastaan...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Polttoainesuutinten vaihto
Mertmi kirjoitti:Eikös kiskon voi kääntää sivuun? Muistelen että kansiremppaa tehdessä käänsin suuttimet tukin kera pois edestä.
Näin mä tein . Millaiset ruutat meinaat laittaa ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Polttoainesuutinten vaihto
eli et ottanu irti sitä kiskoa ollenkaan vaan vaihoit siinä ne suuttimet?hyvoneju kirjoitti:Mertmi kirjoitti:Eikös kiskon voi kääntää sivuun? Muistelen että kansiremppaa tehdessä käänsin suuttimet tukin kera pois edestä.
Näin mä tein . Millaiset ruutat meinaat laittaa ?
oliko siinä enää muuta kiinni kun ne polttoainelinjaston letkut joista laitoin yllä kuvankin?
ite funtsin että helpointa ois laittaa ne suuttimet kiskoon kun se ois pöydällä...
tosin aattelin että kumpi ois parempi taktiikka, painaa suuttimet imusarjaan ekana vai kiskoon?tuntuis että hankalampi sihata kohilleen jos kiskossa jo suuttimet valmiina.en tosin tiedä onnistuuko...
siis ne punaset mitkä käy vielä tohon 2.0t vm99 tukkiin...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179