Sopivalta etäisyydeltä letku poikki ja tulppaksi pultti (väliin liimaa ja ympärille letkukiristin, jos pelkää lisävuotoa (itsellä ensimmäinen pultti lensi testiajossa pois)).jykä66 kirjoitti:Sopiva pultti: )mienkoiv kirjoitti: mikäs tohon läppäkotelon takanippaan ois paras kestävä ratkaisu?
saako tonne taakse väännettyä mitään?
Evap sarja?
Re: Evap sarja?
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Evap sarja?
okjameli kirjoitti:Sopivalta etäisyydeltä letku poikki ja tulppaksi pultti (väliin liimaa ja ympärille letkukiristin, jos pelkää lisävuotoa (itsellä ensimmäinen pultti lensi testiajossa pois)).jykä66 kirjoitti:Sopiva pultti: )mienkoiv kirjoitti: mikäs tohon läppäkotelon takanippaan ois paras kestävä ratkaisu?
saako tonne taakse väännettyä mitään?
tuota vaan fundeerasin,että ku oon jo mankkuvenalta tulpannu niin eikö se oo pois pelistä,tietty sitä letkua pitkin tulee vielä tulppaukselle asti...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Evap sarja?
Kattelin tos muuten äsken tota biopowerini evapsysteemiä.
Eli mankkuvenalta ylintä letkua lähdin seuraamaan 15- 20 cm imukobralle päin ja oletin löytäväni t-haaran, mutta letku meni suoraan imukobralla olevaan nippaan. Ei yhteyttä mihinkään.
Tätäkö tarkoitti tuo aiemmin biopowerin ja normin eroista ruotsin sivuilta löytynyt teksti:"likaså tror jag att man plockat EVAP systemet från dessa modeller. Detta är för att tåla inblandning av etanol i högre andel än 10% och samtidigt ge låga evaporativa utsläpp (blandtankning kan höja bränslets ångtryck"
Kuka osaisi kääntää mitä tuo jälkimmäinen lause tarkalleen tarkoittaa? "Siksi että kestäisi suurempaa kuin 10% sekoitusta etanolia ja samanaikaisesti muodostaa vähäisiä päästöjä. Sekatankkaus voi kohottaa polttoaineen höyryjä. Menikö osapuilleen näin.
Eli siis pitäisikö jälkikäteen konvertoiduissakin poistaa siis evap käytöstä?
Eli mankkuvenalta ylintä letkua lähdin seuraamaan 15- 20 cm imukobralle päin ja oletin löytäväni t-haaran, mutta letku meni suoraan imukobralla olevaan nippaan. Ei yhteyttä mihinkään.
Tätäkö tarkoitti tuo aiemmin biopowerin ja normin eroista ruotsin sivuilta löytynyt teksti:"likaså tror jag att man plockat EVAP systemet från dessa modeller. Detta är för att tåla inblandning av etanol i högre andel än 10% och samtidigt ge låga evaporativa utsläpp (blandtankning kan höja bränslets ångtryck"
Kuka osaisi kääntää mitä tuo jälkimmäinen lause tarkalleen tarkoittaa? "Siksi että kestäisi suurempaa kuin 10% sekoitusta etanolia ja samanaikaisesti muodostaa vähäisiä päästöjä. Sekatankkaus voi kohottaa polttoaineen höyryjä. Menikö osapuilleen näin.
Eli siis pitäisikö jälkikäteen konvertoiduissakin poistaa siis evap käytöstä?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Evap sarja?
itellä ennen vain mankkuvenen ylin letku tulpattuna..no eilen tulppasin sen kaasuläppäkotelon takaletkun,niin huomasin vaan testilenkin jälkeen että oli antanut 8 mifiä..di kassu on viikon vanha marmorilta...
onko huolta,miksiköhän näin?
onko huolta,miksiköhän näin?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Evap sarja?
Ångtryck on höyrypaine ja se kertoo kuinka helposti aine haihtuu/höyrystyy. Sekatankkaus voi em. kirjoituksen mukaan nostaa höyrypainetta eli tietyssä lämpötilassa ainetta joko haihtuu enemmän kuin bensaa tai sitten tankissa pitää olla korkeampi paine jotta tasapaino saavutettaisiin ja haihtuminen vähentyisi.NoNI kirjoitti:Sekatankkaus voi kohottaa polttoaineen höyryjä. Menikö osapuilleen näin.
Siihen en ota kantaa, tuon mukaan Saab on poistanut systeemin biopowereista.NoNI kirjoitti:Eli siis pitäisikö jälkikäteen konvertoiduissakin poistaa siis evap käytöstä?
Sopii havaintoosi ja on sinänsä mielenkiintoista koska silloin läppäkotelolta tulppaaminen poistaisi vain osan ongelmasta.
Onko tuosta biopowerin systeemistä kuvaa?
Verrokkina alkuperäinen systeemi:
http://media.photobucket.com/image/saab ... iagram.jpg
Re: Evap sarja?
Mulla siis se ylin letku mankkuvenalta menee suoraan imukobraan.
Läppäkotelon takaa lähtevä letku tulee ohjaustehostimen säiliön alta, sen jälkeen on musta takaisku, tästä immun seutuun, jossa joku venttiili jossa myös sähköliitin, sen jälkeen tiukka u-käännös takaisin ja matkalla oli jonkinlainen liitin ja huoltoliittimen jälkeen ohjaustehostimen säiliön alta rintapellin alle,ilmeisesti tankkiin. Eli toi ELCD-letkusto (onkohan oikea termi) ei ole yhteydessä tuohon mankkuvenan letkuun mitenkään.
Eli mulla siis vain yksi takaisku letkustossa. Toisella foorumilla väitettiin, että samanlain on 2005> jälkeisissä bensamalleissakin, mutta täytyisi päästä oikein vertaamaan. WISsiä tutkailin, niin siellä ainakin kuvan mukaan yhteys on aina mankkuvenan r-letkuun, biosta en löytänyt kuvaa.
Eli jonkinlainen letkusto on, mutta jotenkin mielestäni erilainen. Voi olla että muisti pettää tietysti. Taidan poiketa autoliikkeeseen vertaamaan, oli tos Treella yks 2007 9-5 myynnissä näköjään.
Läppäkotelon takaa lähtevä letku tulee ohjaustehostimen säiliön alta, sen jälkeen on musta takaisku, tästä immun seutuun, jossa joku venttiili jossa myös sähköliitin, sen jälkeen tiukka u-käännös takaisin ja matkalla oli jonkinlainen liitin ja huoltoliittimen jälkeen ohjaustehostimen säiliön alta rintapellin alle,ilmeisesti tankkiin. Eli toi ELCD-letkusto (onkohan oikea termi) ei ole yhteydessä tuohon mankkuvenan letkuun mitenkään.
Eli mulla siis vain yksi takaisku letkustossa. Toisella foorumilla väitettiin, että samanlain on 2005> jälkeisissä bensamalleissakin, mutta täytyisi päästä oikein vertaamaan. WISsiä tutkailin, niin siellä ainakin kuvan mukaan yhteys on aina mankkuvenan r-letkuun, biosta en löytänyt kuvaa.
Eli jonkinlainen letkusto on, mutta jotenkin mielestäni erilainen. Voi olla että muisti pettää tietysti. Taidan poiketa autoliikkeeseen vertaamaan, oli tos Treella yks 2007 9-5 myynnissä näköjään.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Evap sarja?
Kyllä siltä näyttää, että tuo ruotsin teksti oli höpöpuhetta. Kiitoksia vaan toiselle foorumille.
Ilmeisesti tuo evap-letkusto on muutettu myös bensamalleihin 2005> siten, että tuossa oju:n linkissä näkyvään kuvaan eroten poistettu kuvassa näkyvät molemmat t-haarat. (ja niiden välinen letku one-way venttiileineen)
Eli läppäkotelolta letku menee yhden one-way venttiilin kautta suoraan huohotusventtiiliin. Ja mankkuvelta letku suoraan imukobraan. Eli läppäkotelo vetää höyryt yksinään.
Uudemmissa ei siis minun ymmärryksen mukaan auta r-letkun tulppaaminen, kun se ei ole edes yhteydessä evap-letkustoon. Tietysti jos tuo ainut one-way on hajalla, niin sitten voi vaihtaa sen, tai katkaista läppäkotelon takaa letkun ja tulpata molemmat päät.
Ilmeisesti tuo evap-letkusto on muutettu myös bensamalleihin 2005> siten, että tuossa oju:n linkissä näkyvään kuvaan eroten poistettu kuvassa näkyvät molemmat t-haarat. (ja niiden välinen letku one-way venttiileineen)
Eli läppäkotelolta letku menee yhden one-way venttiilin kautta suoraan huohotusventtiiliin. Ja mankkuvelta letku suoraan imukobraan. Eli läppäkotelo vetää höyryt yksinään.
Uudemmissa ei siis minun ymmärryksen mukaan auta r-letkun tulppaaminen, kun se ei ole edes yhteydessä evap-letkustoon. Tietysti jos tuo ainut one-way on hajalla, niin sitten voi vaihtaa sen, tai katkaista läppäkotelon takaa letkun ja tulpata molemmat päät.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero