2.2 TiD vai bensiini? *Aerohan sieltä sitten tuli*

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
samputin
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 16:21
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 2.2 TiD *Nyt Aero kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja samputin »

toni1976 kirjoitti:Autokuume vaivaa taas kerran ja se diesel-Saab on edelleen kokematta :?
Perheen ykkösautona vuoden verran virkaa toimittanut Peugeot 406 HDi on toiminut erittäin hyvin ja luotettavasti, mutta ei se tunnu "siltä oikealta" :wink: Tuohon vaimokkeen ysikolmoseen kun istahtaa, niin silloin olo on kotoisa. Jokohan se nyt on tullut aika hommata toinen Saab taloon?
Pientä kädenvääntöä olis meneillään yhdestä 9-5 2.2 TiD Vectorista, vm 2003. Tarkalleen ottaen tästä: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/4679127
Mittarissa noin 250 tkm ja ainakin myyjän puheiden mukaan auto on erittäin hieno ja hyvin huollettu.
Ongelmana tietenkin on, kun auto on 750 km:n päässä, niin eihän tuota viitsisi ihan vaan vilkaisemaan lähteä.
Onko nuo 9-5 2.2 TiD:t olleet luotettavia? Itselläni ei ole edes ajokokemuksia tuollaisista diesel-käyttöisistä Saabeista. Ainakin isäukon vm -98 2.3t on ollut kaikin puolin erittäin kestävä ja miellyttävä auto, mutta se taas onkin bensavehje...
Tuo nykyinen Pösö kulkee maantiellä noin 5 litran kulutuksella ja nurkka-ajossakaan ei tahdo päästä yli 6,5 litran lukemiin. Mitenkäs on tuollaisen Saabin laita, onko minkälaisia kulutuslukemia noissa?

Mitähän foorumin raati on mieltä, uskaltaisikohan tuosta kaupat tehdä? Onko kukaan mahdollisesti käynyt tutkimassa ko kulkinetta? Ainahan käytetty auto on riski, mutta eihän sitä ainakaan vasiten viitsisi mitään p*skaa ostaa :lol:
Aika jännä homma sinänsä että huomasin sun postauksen ja kaivelin googlen välimuistilla mikä 2.2tid Saab sulla oli kiikarissa niin huomasin että kyseessä oli minun nykyinen auto :D Eli voin vastata kyllä uskalsi kaupat tehdä. Ajelin 730km junalla ja autolla takas :wink: Oli kyllä sen verta halpa ja kehtasin vielä tingata hintaa että itteäkin hirvitti mikä pommi siellä odottaa mutta tosi siisti ja toimiva peli on ollut.
Saab 9-5 2.2tid -03 Nakuttaja
Volvo V70 T5 -01 Rattori
KTM SuperEnduro 950 -08 Isojen poikien leikkikalu
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: 9-5 2.2 TiD *Nyt Aero kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Hienoa, että kaupat meni putkeen ja auto oli hyvä. Onnea hankinnallesi! :)

Itse sain myyjältä niin epämääräisiä vastauksia autosta, että päätin jättää matkan tekemättä. Myyjäliike mainosti vain kuinka hieno ja hyvin huollettu Saabi heillä on, mutta sen tarkempia lisätietoja en autosta saanut irti vaikka kuinka yritin lypsää... Autollahan hintakin putosi jo alle 5000 euron loppuajasta ja melkeimpä heti sitten meni kaupaksi. Varmasti hinta-laatusuhde kohillaan tuossa autossa.
Ostohalujani kyseistä autoa kohtaan hillitsi myös se, että kyseinen TiD oli manuaalivaihteinen :(
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
samputin
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 16:21
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 2.2 TiD *Nyt Aero kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja samputin »

Juu kiitti kiitti. Mä nimenomaan halusin manuaalin, toinen pirssin on kilpailevan ruotsalaisen firman ja se on automaatti V70 T5. Aikahan tuo näyttää onko tuo toimiva vekotin mutta ainakin nyt se pelaa ja on koriltaan hyvä...magneetti pysy ovissa ja lokasuojien kaarissa :lol: Tuossa tuli 17" ja 16" aluvanteet. Meneeköhön tuohon 15" vanteet jarrulevyjen puolesta kun olisi uudet kesä ja talvirenkaat tuota kokoa tallissa...eihän ne varmaan nätit ole paikallaan mutta haluttaisi ajaa ne pois. :roll:
Saab 9-5 2.2tid -03 Nakuttaja
Volvo V70 T5 -01 Rattori
KTM SuperEnduro 950 -08 Isojen poikien leikkikalu
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-5 2.2 TiD *Nyt Aero kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Vakio jarruilla pitäisi sopia, mutta voi olla jotakin vannemalleja, jotka eivät sovi pyörimään.

En tiedä varmaksi onko tähän malliin ollut tilattavissa isompia jarruja tai onko joku vaihtanut ne jälkikäteen, siinä tapauksessa 16 on pienin vannekoko.

Kokeilemalla selviää.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
samputin
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 16:21
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 2.2 TiD *Nyt Aero kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja samputin »

Ajatuksena olisi laitta originaali valssit jotka olisi 15" ja tämän näköiset:
Kuva

Täytynee vaan tilata nuo ja toivoa et mahtuu pyörimään 8O
Tämä ois eka Saabi mulle joten eipä noista tietoa ole hirveesti.
Saab 9-5 2.2tid -03 Nakuttaja
Volvo V70 T5 -01 Rattori
KTM SuperEnduro 950 -08 Isojen poikien leikkikalu
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: 9-5 2.2 TiD *Nyt Aero kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Ei kai kuitenkaan noita kuvassa olevia :o. 4-pulttiset.
Saabin kampanjassa näkyy olevan vastaavat 5-pulttiset 39,98 € / kpl
EAC:n kertomaa:
"Article : Kevytmetallivanne
PartNo : 400111340
Usage : (ALU 31)
Sopii autoihin, joissa on 15" jarrut, ks. EPC "Etupyörän jarrut"
Sopii autoihin, joiden suurin akselimassa on 1150 kg, ks. auton alustanumerokilpeä.
Order Quantity : 1"


Wis:in mukaan 2,2:set on ollut 15":n jarruilla vakiona. 3,0 Tid 16":n.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
samputin
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 16:21
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 2.2 TiD *Nyt Aero kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja samputin »

:D. Pulttimäärä pitänee saada täsmäämään, aattelin juuri niitä kampanjan valsseja kun niillä ei juuri hintaa jää ja mulla ois uudet renkaat valmiina. Eli nuo kåy minulle.Kiitti infosta
Saab 9-5 2.2tid -03 Nakuttaja
Volvo V70 T5 -01 Rattori
KTM SuperEnduro 950 -08 Isojen poikien leikkikalu
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: 9-5 2.2 TiD vai bensiini ostopähkäilyjä

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/48991 ... om_kokkola

Nyt tuollainen ehdokas... Ihan asiallinen kuvissa ja myyjäliikkeenkin mukaan siisti ja hyväkuntoinen auto. Kohtuu kilometrein oleva diesel-automaatti. Katsomaan en ole vielä vaivautunut :wink:
Onkohan jonkun foorumilaisen entinen auto kyseessä? Kuulemma Ranskasta tuotu 2010... Onko tuollaisessa Ranskan-mallissa jotain eroavaisuuksia vastaavaan Suomi-autoon? Polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ilmoituksessa ei mainita - liekö hajonnut vai onko sitä ollenkaan?
Mitenkähän tuossa tuo hinta? Vuosimalli on 2005, joten mietityttää minkälaista hintaa tuollaisista kannattaisi ruveta maksamaan? Eivät välttämättä ole helpoimpia myytäviä nuo 2.2 TiD:t :?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 2.2 TiD vai bensiini? *taas yks TiD kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itellä on vuonna 2010 Belgiasta tuotu vm -05 farkku 2.2tid ja suomiversioon verrattuna tuosta puuttuu perseenlämmittimet, ajovalopesurit ja tuo Eberi.

Minun mielestäni tuossa hinnassa pitäisi kyllä olla jonkin verran ilmaa. Itelle tuli pari vuotta sitten tuo oma farkku 170tkm ajettuna kustantamaan n. 9k€ veroineen..

Nyt on yli 260tkm mittarissa ja ei ole kyllä näin luotettavaa autoa vielä kohdalla osunut, tankilla käy n. 1000km välein, ei muuta. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: 2.2 TiD vai bensiini? *taas yks TiD kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Frostgrey kirjoitti:Itellä on vuonna 2010 Belgiasta tuotu vm -05 farkku 2.2tid ja suomiversioon verrattuna tuosta puuttuu perseenlämmittimet, ajovalopesurit ja tuo Eberi.
Juu, penkinlämmittimet tuossa näytti olevan, mutta eberiä sit tuskin on kun siitä ei ole mitään mainintaa...
Enpäs tiiä kävisikö tuota ens viikolla ihan seku vain kattomassa ja kokeilemassa. Ja tottakai myyjääkin täytynee vähän huudattaa ;)
Onko tuolla eberin puuttumisella vaikutusta tuon auton talviominaisuuksiin? Riittääkö lämpö ilmankin?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: 2.2 TiD vai bensiini? *taas yks TiD kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja K95 »

Sisäkuvassa ei kyllä näy penkinlämmittimen namiskuukkeleita?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 2.2 TiD vai bensiini? *taas yks TiD kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

toni1976 kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Itellä on vuonna 2010 Belgiasta tuotu vm -05 farkku 2.2tid ja suomiversioon verrattuna tuosta puuttuu perseenlämmittimet, ajovalopesurit ja tuo Eberi.
Juu, penkinlämmittimet tuossa näytti olevan, mutta eberiä sit tuskin on kun siitä ei ole mitään mainintaa...
Enpäs tiiä kävisikö tuota ens viikolla ihan seku vain kattomassa ja kokeilemassa. Ja tottakai myyjääkin täytynee vähän huudattaa ;)
Onko tuolla eberin puuttumisella vaikutusta tuon auton talviominaisuuksiin? Riittääkö lämpö ilmankin?

Kyllä tuolla talvella ajaessa tarkenee, Kovilla pakkasilla(<-20C) kone lämpenee kyllä aika hitaasti ja rauhallisessa matka-ajossa hieman koneen lämmöt roikkuu. Tuohon voisi maskipeitto auttaa. Perseen lämmittimiä ja lamppujen painepesureita en ole kyllä yhtään kaivannut. Itsellä on eberi hommattuna, odottaa vain motivaatiota asennukseen..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: 2.2 TiD vai bensiini? *taas yks TiD kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tässä nyt on melkoinen ongelma tän autonhankinnan kanssa... Tuo TiD kiinnostaisi järkisyihin vedoten, kun taas toisaalta tunnepuoli tahtois sen Aeron :lol:
Kyseessä siis kaksi täysin erilaista autoa... TiD:llä varmaankin pysyis kulut kurissa selkeästi paremmin ja ainakin aiempien kokemuksien perusteella dieselvehkeet ovat olleet toimintavarmempia ja huolettomampia. Onhan se tietenkin laiskansitkeä eikä moottorin äänikään kaunis ole, mutta on siinä kuitenkin :saab: -merkki keulalla :wink:
Ja onhan tuo vaimon ysikolmonen sitte tuossa jos bensavehkeellä haluaa leikkiä vaikkei se Aero olekaan...
Aiemmin en ole diesel-Saabia omistanut, joten niistä nyt on vaikea mennä puhumaan mitään. Ilmeisesti tuo 2.2 TiD-moottori on ollut kuitenkin kestävä.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: 2.2 TiD vai bensiini? *taas yks TiD kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja K95 »

Nyt se tunnepuoli peliin ja hommaat sen Aeron. :D
Sulla on jo se yksi puutarhajyrsin ja tiedän kokemuksesta että sen ajo-ominaisuudet peittoaa saabin vastaavan mennen tullen.
samputin
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 16:21
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.2 TiD vai bensiini? *taas yks TiD kiikarissa*

Viesti Kirjoittaja samputin »

Juu ilman muuta tunnepuoli peliin ja myyt sen 9-3:n pois ja ostat Aeron ja 2.2tid:n :lol: :lol:
Saab 9-5 2.2tid -03 Nakuttaja
Volvo V70 T5 -01 Rattori
KTM SuperEnduro 950 -08 Isojen poikien leikkikalu
Vastaa Viestiin