Avain ei kierry!
Re: Avain ei kierry!
Onko tähän mitään ennaltaehkäisevää toimenpidettä,esim tuo sylinterin irroitus,puhdistus ja kasaus
Vai meneekö vanhuuttaan ts. kuluu vaan...?
Vai meneekö vanhuuttaan ts. kuluu vaan...?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Avain ei kierry!
Tuo alkupään vuosimallien linkkuveitsimallin avain ei kestä kummoistakaan vääntämistä. Siinä on metallia vain se varsinainen avain, eli suora tanko, jonka yläpäässä vieläpä reikä ja läpi menee niveltappi, loput osat on muovia. Hyvän vääntävän otteen siitä saa käsin, mutta enempää ei voinut hajottamatta vääntää ja se voima ei riittänyt. Varsinaisesta metallisesta avainosasta taasen ei mahdu vääntämään, avaimen ollessa pohjassa jää muovisen kotelon ja lukkopesän väliin vain n. 4mm. tilaa, joka ei riitä pihdeille hyvän otteen saamiseksi.
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Avain ei kierry!
Loistava voiteluaine on Wurth HHS 2000. Samalla voitelee saranat ovista jne.
Heittäkää nuo "CRC:t" (siis tarkoitan sitä irroitus öljyä, WD40 kloonia) roskiin, ei niillä saa lukkoa voidella. Pahentaa vain asian.
Heittäkää nuo "CRC:t" (siis tarkoitan sitä irroitus öljyä, WD40 kloonia) roskiin, ei niillä saa lukkoa voidella. Pahentaa vain asian.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Avain ei kierry!
mienkoiv kirjoitti:Ylempään kyssäriini loistavat ohjeet!...:
http://saabworld.net/f29/ignition-switc ... 5-a-26395/
Itse jouduin kk takaperin tekemään tuon avain homman.. tuosta kun vielä purkaa tuon lukon pois rungosta ja pyöräyttää haitat oikealle tasolle esim smirkelillä niin johan tulee hyvä..
Kulunut avain ja kuluneet haitat niin ne eivät enää painu avaimen mukana sisään vaan jäävät liian ulos eikä lukko käänny..
Opin myös sen ettei saabin virtalukkoa pidä rasvata..
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Avain ei kierry!
Kannattaa kyllä tutkia ja siirrellä haittoja jospa joku käy ilman smirklausta toiseen kohtaan.
Smirklauksessa ja sen jälkeen tapahtuvassa kulumisessa käy niin että avain tulee ulos virta päällä asennossa
Smirklauksessa ja sen jälkeen tapahtuvassa kulumisessa käy niin että avain tulee ulos virta päällä asennossa
Re: Avain ei kierry!
tämä tiedossa kyllä mutta kun se aika koittaa joskus tulevaisuudessa niin sitten korjataan uusilla haitoilla.. tämä ns. pikakorjauksena.
Voihan se olla että menee parikin vuotta koska lukko on lähtökohtaisesti nyt puhdas.
Likahan se on mikä sen syö.
Voihan se olla että menee parikin vuotta koska lukko on lähtökohtaisesti nyt puhdas.
Likahan se on mikä sen syö.
Re: Avain ei kierry!
Onnistuneesti lukkosylinteri eilen saatiin vaihdettua, uuden osan sai päivän varoitusajalla (huoltokirjan alussa on muovitaskussa luovutustodistuksen yläreunassa sarake, jossa on avainkoodi, sillä saa tilattua).
- Totaalinen jumiutuminen tapahtui, torstai aamuna soitto hoito-ohjeista Tampereen Lielahden Metroautoon ja uusi lukko tilattiin.
- Uusi osa saapui perjantai aamusta ja auto hinattiin paikanpääälle, iltapäivällä asentajalla oli aikaa painia ongelman kanssa.
- tuo aiemmin täällä postattu ohje lukkopesän irroituksesta pätee kun lukkon saa avaimella käännettyä ensin pois lukitusasennosta, vasta silloin tulee esiin lukkopesän vapauttava pieni nappi kolon kohdalle.
- Tätä tarkoitusta varten on kaikki keinot sallittu, eli paineilma, imurointi, crc-kylpy, renkkaus ja ronklaus, lievä väkivalta ja runsas uhkailu.
- kaikken kaikkiaan lukko sai 2,5h lähihoitoa, josta ammattitaitoisen asentajan käsittelyä puolisen tuntia, lopulta kuitenkin onneksemme sen verran kääntyi että virrat sai päälle ja lukkopesän irti sovinolla. Itse vaihtaminen ei juuri ole kuin käden heilautus.
- uusi lukkopesä on huomattavastit erilainen kuin alkuperäinen; avaimen kääntämiseen tarvittava voima on lähes olematon vanhaan verrattuna ja nyt on poistettu aiemmin mainitsemani ominaisuus, jossa avain piti ottaa käynnistysten välillä pois virtalukosta jos oli vääntänyt avaimen liiaksi kohti lukitusta (tämä kuulemma on ihan ominaisuus ollut aikanaan, ei vikaantumista).
- Ehjään lukkoon ei saa laittaa mitään, se ei tarvitse mitään aineita toimiakseen moitteettomasti. CRC-kylvetystä käytettiin vain jo tapahtuneen jumiutumisen lievitykseen.
- Totaalinen jumiutuminen tapahtui, torstai aamuna soitto hoito-ohjeista Tampereen Lielahden Metroautoon ja uusi lukko tilattiin.
- Uusi osa saapui perjantai aamusta ja auto hinattiin paikanpääälle, iltapäivällä asentajalla oli aikaa painia ongelman kanssa.
- tuo aiemmin täällä postattu ohje lukkopesän irroituksesta pätee kun lukkon saa avaimella käännettyä ensin pois lukitusasennosta, vasta silloin tulee esiin lukkopesän vapauttava pieni nappi kolon kohdalle.
- Tätä tarkoitusta varten on kaikki keinot sallittu, eli paineilma, imurointi, crc-kylpy, renkkaus ja ronklaus, lievä väkivalta ja runsas uhkailu.
- kaikken kaikkiaan lukko sai 2,5h lähihoitoa, josta ammattitaitoisen asentajan käsittelyä puolisen tuntia, lopulta kuitenkin onneksemme sen verran kääntyi että virrat sai päälle ja lukkopesän irti sovinolla. Itse vaihtaminen ei juuri ole kuin käden heilautus.
- uusi lukkopesä on huomattavastit erilainen kuin alkuperäinen; avaimen kääntämiseen tarvittava voima on lähes olematon vanhaan verrattuna ja nyt on poistettu aiemmin mainitsemani ominaisuus, jossa avain piti ottaa käynnistysten välillä pois virtalukosta jos oli vääntänyt avaimen liiaksi kohti lukitusta (tämä kuulemma on ihan ominaisuus ollut aikanaan, ei vikaantumista).
- Ehjään lukkoon ei saa laittaa mitään, se ei tarvitse mitään aineita toimiakseen moitteettomasti. CRC-kylvetystä käytettiin vain jo tapahtuneen jumiutumisen lievitykseen.
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Avain ei kierry!
Tuo on nimenomaan kulumisen myötä syntyvä vika, jonka pitäisi viimeistään jo hälyttää käyttäjä lukkoremonttiin.jameli kirjoitti:nyt on poistettu aiemmin mainitsemani ominaisuus, jossa avain piti ottaa käynnistysten välillä pois virtalukosta jos oli vääntänyt avaimen liiaksi kohti lukitusta (tämä kuulemma on ihan ominaisuus ollut aikanaan, ei vikaantumista).
Kuluneiden haittojen päät jäävät lukon kääntyvän keskiosan ulkopuolelle. Lukko ei siloin käänny normaalila voimalla vaan kangertelee. Haittojen päät jyystävät lukkosylinterin sisäseinämään urat, joita pitkin liukuen lukko pystyy kääntymään. Urat syntyvät kohtaan joka vastaa haittojen sijaintia lukon keskiosa yläsennossa.
Jos avain käännetään virrat päälle ja sitten nollille, mutta ei vedetä avainta ulos, lukon sisäosa on edelleen alhaalla. Haitat ei ole urien kohdalla, joten lukko ei käänny. Kun avain vedetään ulos, keskiosa nouse ylös ja haitat on jälleen urien kohdalla, lukon kääntyminen on jälleen mahdollista, ainakin muutaman kerran vielä. Kuluneet ulkonevat haitat vaikeuttavat lukkosylinterin sisäosan nousemista kun avain poistetaan.
Korjatkaa lukot ajoissa.
Re: Avain ei kierry!
kerrotko myös sen monelle niin oleellisen ja yksikäsitteisen tiedon::MITÄ MAKSOI ?
VRT. kannattaako harkita vanhan avainpesän kunnostamista uusilla haitoilla ns. "omatoimilinjalla", lukkosepän hinta lie n. 100 €....ilman avaimia ?
1. itse avainpesä vanhalle avaimelle sarjoitettuna
2. vaihtotyön kustannus tapauksessasi,... 0,5 tuntia duunia.??
käyvätkö vanhat avaimet siis edelleen?
-------------------------
VRT. kannattaako harkita vanhan avainpesän kunnostamista uusilla haitoilla ns. "omatoimilinjalla", lukkosepän hinta lie n. 100 €....ilman avaimia ?
1. itse avainpesä vanhalle avaimelle sarjoitettuna
2. vaihtotyön kustannus tapauksessasi,... 0,5 tuntia duunia.??
käyvätkö vanhat avaimet siis edelleen?
-------------------------
jameli kirjoitti: -- kaikken kaikkiaan lukko sai 2,5h lähihoitoa, josta ammattitaitoisen asentajan käsittelyä puolisen tuntia, lopulta kuitenkin onneksemme sen verran kääntyi että virrat sai päälle ja lukkopesän irti sovinolla. Itse vaihtaminen ei juuri ole kuin käden heilautus.
.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Avain ei kierry!
... "ainakin vielä muutaman kerran"... jatkui ainakin 2005-2012 jonka aikaa minä ole tuota ajanut. Huollossa muistelivat tuota ihan ominaisuudeksi vanhemmille lukoille.jus kirjoitti:Tuo on nimenomaan kulumisen myötä syntyvä vika, jonka pitäisi viimeistään jo hälyttää käyttäjä lukkoremonttiin.jameli kirjoitti:nyt on poistettu aiemmin mainitsemani ominaisuus, jossa avain piti ottaa käynnistysten välillä pois virtalukosta jos oli vääntänyt avaimen liiaksi kohti lukitusta (tämä kuulemma on ihan ominaisuus ollut aikanaan, ei vikaantumista).
Kuluneiden haittojen päät jäävät lukon kääntyvän keskiosan ulkopuolelle. Lukko ei siloin käänny normaalila voimalla vaan kangertelee. Haittojen päät jyystävät lukkosylinterin sisäseinämään urat, joita pitkin liukuen lukko pystyy kääntymään. Urat syntyvät kohtaan joka vastaa haittojen sijaintia lukon keskiosa yläsennossa.
Jos avain käännetään virrat päälle ja sitten nollille, mutta ei vedetä avainta ulos, lukon sisäosa on edelleen alhaalla. Haitat ei ole urien kohdalla, joten lukko ei käänny. Kun avain vedetään ulos, keskiosa nouse ylös ja haitat on jälleen urien kohdalla, lukon kääntyminen on jälleen mahdollista, ainakin muutaman kerran vielä. Kuluneet ulkonevat haitat vaikeuttavat lukkosylinterin sisäosan nousemista kun avain poistetaan.
Korjatkaa lukot ajoissa.
Valitettavasti en tiedä vielä hintaa, sen kuulen viikon kuluttua kun auto on menossa varsinaisesti huoltoon, tämä vaan nyt jouduttiin tekemään ennakkoon ja pistetiin samaan piikkiin.
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Avain ei kierry!
Tuli tämäkin vika tutuksi itselle viime syksynä.
Varmasti noita haittoja saa uusiakin mutta kiire ajoi tarkastelemaan omia varastoja haittojen osalta tai siis lukkojen osalta, oli pari sarjaa tonnarin lukkoja joissa sattui olemaan saman numeroisia haittoja joita omassani 95 virtalukossa oli.
Toki näistäkin haitoista oli suurin osa kulunut mutta apukuskin/ takaluukun lukoista sain kerättyä tarvittavat vähemmän käytetyt.
Varmasti noita haittoja saa uusiakin mutta kiire ajoi tarkastelemaan omia varastoja haittojen osalta tai siis lukkojen osalta, oli pari sarjaa tonnarin lukkoja joissa sattui olemaan saman numeroisia haittoja joita omassani 95 virtalukossa oli.
Toki näistäkin haitoista oli suurin osa kulunut mutta apukuskin/ takaluukun lukoista sain kerättyä tarvittavat vähemmän käytetyt.
5240
Re: Avain ei kierry!
Nyt noita taas saa ilman toimitusaikaa, 195 € oli pyynti vanhalle auton avainnumerolle sarjoitettuna, ei paha. Lukkoseppä ottaisi varmaan noin 100 € haittojen vaihdosta, mutta uusi on aina uusi ja sillä on selkeä takuu ja vanha jää vielä varaosaksi.
Mulla tuo vanhempi avain on takerrellut ja lopetti nyt toiminnan, uudemmalla vielä pelittää eli lie aika vaihtaa.
Tein vertailumittauksia noiden avainten välillä digimauserilla, mutta ei oikein mitään eroa ollut mittauksissa. Eli siitäkin voinee päätellä, jotta pienestä on kiinni, että vielä toimii.
Mulla tuo vanhempi avain on takerrellut ja lopetti nyt toiminnan, uudemmalla vielä pelittää eli lie aika vaihtaa.
Tein vertailumittauksia noiden avainten välillä digimauserilla, mutta ei oikein mitään eroa ollut mittauksissa. Eli siitäkin voinee päätellä, jotta pienestä on kiinni, että vielä toimii.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Avain ei kierry!
Lukkoseppä ottaa pari-kolmekymppiä haittojen vaihdosta kun vie valmiiksi irrotetun lukkosylinterin. Jos vie koko auton, hinta voi olla helposti moninkertainen.
Uudet haitat auttaa takelteluun ja avainta pysymään lukossa silloin kun pitää. Kulumisurat sylinterin kuoren sisäpinnassa ei haittojen vaihdolla muutu miksikään, siksi lukosta ei tule uudenveroinen. Silti huomattavasti parempi kuin se, mitä saadaan viilailemalla kuluneet haitat vielä lyhyemmiksi.
Uudet haitat auttaa takelteluun ja avainta pysymään lukossa silloin kun pitää. Kulumisurat sylinterin kuoren sisäpinnassa ei haittojen vaihdolla muutu miksikään, siksi lukosta ei tule uudenveroinen. Silti huomattavasti parempi kuin se, mitä saadaan viilailemalla kuluneet haitat vielä lyhyemmiksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Avain ei kierry!
Nyt kiertyy taas.
Koska tämän ketjun aloitin, kerron omat kokemukseni avainongelman laukeamisesta. Tilanne laukesi viikon verran iltapuhteina suoritetun lukon kolistelun, naputuksen, rasvailun, rynkytyksen ja hemputuksen jälkeen: yhden kerran avain kääntyi ja se riitti, lukon pystyi nyt purkamaan kun painoin lukitusnipukkaa!
Onneksi on harrasteautoja, joilla pystyin liikkumaan remontin ajan!
Lukon sisältä paljastui sinänsä ihmeellisen siistit haitat ja lukkosylinteri, jopa molemmat avaimetkin ovat siistin oloiset. Sylinterin lukitusuran syrjässä oli muutama selvä voimankäytöstäni johtuva purse, ne oli pakko hioa pois. Täytyy painottaa, että kääntymättömyys ilmeni vain kaksi kertaa ennen totaalijumia, (n. vuosi sitten) niinä kertoina pari uutta yritystä laukaisi tilanteen. Kyllä kai se on se lukkoon kertyvä lika, joka saa haitat jumittumaan ulkoasentoon, eikä niinkään kuluminen. Haittojen palautusjouset ovat mikroskooppisen pieniä ja heikkoja. Eikä tarvita kuin yksi haitta jumissa, niin avain ei käänny käsivoimin!
En suosittelisi ensiavuksi voimankäyttöä, se saattoi minullakin kiilata haitat tiukemmin jumiin, -voima astui välillä peliin kun hermot meni.
Jameli kirjoitteli, että avain täytyy nostaa pois ennen uutta käynnistysyritystä, näin se on ollut ainakin -02 mallissani aina. Ei se ole lukkovian oire.
Minäkin päädyin yksinkertaisimpaan remonttimalliin: leikkasin avainta ohuemmasta pellistä pari milliä avainta kapeamman tikun, jonka työnsin lukkopesään. Ilman tikkua haitathan leviävät kuin "jokisen eväät". Sitten hellästi mirkelöin haittoja sujuvammiksi! En halunnut purkaa haittoja jousineen pöydälle, siihen vaaditaan hiukan puhtaampi pöytä, kuin mitä minun autotallistani löytyy? Lopuksi liuotinta, ilmaa ja liuotinta moneen suuntaan, +kevyt öljy perään.
Avain on nyt ihan uuden tuntuinen kaikissa asennoissaan, ei ole pelkoa irtoamisesta ajon aikana ainakaan näillä kilometreillä? Ehkä tulevaisuuteen silti täytyisi varautua varalukolla.
Loppuviisastelu:
Koska lukkopesän irroitus on Niin helppo juttu, kannattaa se nostaa pois heti kun on ensimmäinen jumitus ilmennyt. Melkein se pitäisi olla vuosihuollon osa.
Koska tämän ketjun aloitin, kerron omat kokemukseni avainongelman laukeamisesta. Tilanne laukesi viikon verran iltapuhteina suoritetun lukon kolistelun, naputuksen, rasvailun, rynkytyksen ja hemputuksen jälkeen: yhden kerran avain kääntyi ja se riitti, lukon pystyi nyt purkamaan kun painoin lukitusnipukkaa!
Onneksi on harrasteautoja, joilla pystyin liikkumaan remontin ajan!
Lukon sisältä paljastui sinänsä ihmeellisen siistit haitat ja lukkosylinteri, jopa molemmat avaimetkin ovat siistin oloiset. Sylinterin lukitusuran syrjässä oli muutama selvä voimankäytöstäni johtuva purse, ne oli pakko hioa pois. Täytyy painottaa, että kääntymättömyys ilmeni vain kaksi kertaa ennen totaalijumia, (n. vuosi sitten) niinä kertoina pari uutta yritystä laukaisi tilanteen. Kyllä kai se on se lukkoon kertyvä lika, joka saa haitat jumittumaan ulkoasentoon, eikä niinkään kuluminen. Haittojen palautusjouset ovat mikroskooppisen pieniä ja heikkoja. Eikä tarvita kuin yksi haitta jumissa, niin avain ei käänny käsivoimin!
En suosittelisi ensiavuksi voimankäyttöä, se saattoi minullakin kiilata haitat tiukemmin jumiin, -voima astui välillä peliin kun hermot meni.
Jameli kirjoitteli, että avain täytyy nostaa pois ennen uutta käynnistysyritystä, näin se on ollut ainakin -02 mallissani aina. Ei se ole lukkovian oire.
Minäkin päädyin yksinkertaisimpaan remonttimalliin: leikkasin avainta ohuemmasta pellistä pari milliä avainta kapeamman tikun, jonka työnsin lukkopesään. Ilman tikkua haitathan leviävät kuin "jokisen eväät". Sitten hellästi mirkelöin haittoja sujuvammiksi! En halunnut purkaa haittoja jousineen pöydälle, siihen vaaditaan hiukan puhtaampi pöytä, kuin mitä minun autotallistani löytyy? Lopuksi liuotinta, ilmaa ja liuotinta moneen suuntaan, +kevyt öljy perään.
Avain on nyt ihan uuden tuntuinen kaikissa asennoissaan, ei ole pelkoa irtoamisesta ajon aikana ainakaan näillä kilometreillä? Ehkä tulevaisuuteen silti täytyisi varautua varalukolla.
Loppuviisastelu:
Koska lukkopesän irroitus on Niin helppo juttu, kannattaa se nostaa pois heti kun on ensimmäinen jumitus ilmennyt. Melkein se pitäisi olla vuosihuollon osa.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425