jameli kirjoitti:- uusi lukkopesä on huomattavastit erilainen kuin alkuperäinen; avaimen kääntämiseen tarvittava voima on lähes olematon vanhaan verrattuna ja nyt on poistettu aiemmin mainitsemani ominaisuus, jossa avain piti ottaa käynnistysten välillä pois virtalukosta jos oli vääntänyt avaimen liiaksi kohti lukitusta (tämä kuulemma on ihan ominaisuus ollut aikanaan, ei vikaantumista).
Alkuperäinen lukko oli vuodelta 1997 ja alkuperäinen omistaja muistaa että ko. ominaisuus on ollut ihan uudesta asti, eli avaimen on joutunut käynnistysten välissä vetämään lukosta pois, jos on kääntänyt avaimen vasemmalle lukitukseen asti.
Lukkohuolto, kävin tänään teettämässä 115tkm vm.04 95:een.
Osittain tämän keskustelun innoittamana, olin kuitenkin jo aiemmin huomannut, ettei virtalukko ole uuden veroinen.
Lukkoseppä putsasi lukon, vaihtoi pari haittaa ja öljysi sen lukkoöljyllä.
Kysymykseni sepälle: sinä saat öljytä sen minä en.
Vastaus: kyllä sinunkin tulee se öljytä ehkä kerran vuoteen.
Tiputtamalla avaimeen paritippaa ja pyyhkimällä suurimmat valumat avaimesta.
Oli kyllä aika likainen. Hinta 40€
Ei paha.
Ysifemma kyseli miten lukon starttaus-asentoon kääntö nyt menee. Ihan niin kuin ennenkin, pesä laskeutuu muutaman millin kun suorittaa ensimmäisen käynnistyksen, jos ei lähde tulille on otettava uusi yritys alkuasennosta avainta hieman nostaen. Tämähän on oiva systeemi suojella startin ja starttikehän hampaita hätäisiltä avaimenkäyttäjiltä? sillä jos pystyisi starttaamaan jo käyvää autoa uudestaan lie hammaskosketus aika raju?
Pieni oikaisu on tehtävä edelliseen viestiini, ne miniatyyrijouset nimittäin Lukitsevat lukkopesän haitat lukkopesään silloin kun avain on poissa lukosta. Eli niillä on jumittumiseen johtaviin tilanteisiin aika pieni vaikutus.
Lukkopesän irroitukseen löytyy oivia linkkejä, mutta eikös se painettava nipukka ollut jossain klo 4:n maissa sylinterin kyljessä, kun katsotaan kuskinpenkillä istuen eteenpäin? Senhän voi ronklata auki esim 4mm kuusiokoloavaimella, kun avain on On asennossa... Siis ensin kiertämällä ja nostamalla tieltä pois avainpesän päällä olevan "ajonestokiekon".
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
sye kirjoitti:
Kysymykseni sepälle: sinä saat öljytä sen minä en.
Vastaus: kyllä sinunkin tulee se öljytä ehkä kerran vuoteen.
Mistä semmoinen uskomus on peräisin että lukkoa ei saisi voidella?
Kaikki mekaaniset lukot vaativat voitelua toimiakseen.
Eiköhän suurin osa lukko-ongelmista johdu voitelun puutteesta.
sye kirjoitti:
Kysymykseni sepälle: sinä saat öljytä sen minä en.
Vastaus: kyllä sinunkin tulee se öljytä ehkä kerran vuoteen.
Mistä semmoinen uskomus on peräisin että lukkoa ei saisi voidella?
Kaikki mekaaniset lukot vaativat voitelua toimiakseen.
Eiköhän suurin osa lukko-ongelmista johdu voitelun puutteesta.
Kyllähän se ihan siitä lähtee kun täälläkin puhutaan aika monesti käytetyistä autoista..
Esim omassani ei ollut todennäköisesti lukkoa voideltu ikinä (en usko että se millään merkillä kuuluu huolto ohjelmaan). Saabin lukon asento vielä herkemmin kerää paskaa kuin muut ja nyt jos sinne pannaan öljyä niin se voi jumiutua herkemmin.
Ehkäpä tästä syystä liikkuu mutu tietona tuo että virtalukkoa ei kannata mennä voitelemaan (tietenkin jos sen tekee uudesta niin ok.)
ysifemma kirjoitti:AVO96_V6 kirjoitti:
... jos ei lähde tulille on otettava uusi yritys alkuasennosta avainta hieman nostaen ...
Ymmärsinkö oikein elikkä avainta ei tarvitse enää poistaa kun tekee "uusinta" starttauksen?
Uudella lukolla ei tarvitse tehdä mitään, sen kun vääntää vaan ja käynnistää uudelleen, riippumatta kuinka paljon avainta käänsi vasemmalle sammutettaessa.
Meidän lukko toimi lähestulkoon moitteetta 1997-2008, sitten jämähti kertaalleen pohja-asentoon, josta nousi imurin avustuksella ja toimi jälleen lähes virheettä 2008-2012, kunnes totaalisesti jumiutui ja vaihdettiin uuteen.
Oli pakko juosta autolle oikein testaamaan virtalukon nykyinen toiminta.
Kyllä se niin on, että nykyisellään (hiottuna ja putsattuna) lukkopesä kääntyy uudestaan nollille ja startille ilman mitään avaimen irroituksia! Se autoni virtalukon aiempi edellytys avaimen poistosta starttausten välillä oli siis Vika!
Eipä saisi viisastella liikaa jos ei ole faktatietoa asioista.
Uskomatonta. En vain ole tullut vähään aikaan kokeilleeksi uudestaan käynnistystä, tuo kun on lähtenyt aina kerrasta käymään.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425