Uusi turbo - Mikä ja mistä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Mulla oli edellisessä femmassa Biltemastä ostettu GT17 kopio jolla ajettiin yli 70 tkm. Nykyisessä on samanlainen jolla on nyt ajettu kohta 30 tkm.
Kummassakin oli stage1 softa ja nykyisessä on Biopower stage1 nykyään ja vieläkin potkii hyvin.
Tosin nykyisellä viisaudella ostaisin käytetyn Mitsun... Silti...
Kummassakin oli stage1 softa ja nykyisessä on Biopower stage1 nykyään ja vieläkin potkii hyvin.
Tosin nykyisellä viisaudella ostaisin käytetyn Mitsun... Silti...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Onko tietoa mistä ja millainen on Powertech GT17 ahdin? Tälläisen nähnyt kiinni 9-5:ssa.
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Miten voi tarkistaa käytetty Garrett ennen ostoa? Mitenkä sitä väljyyttä piti olla? Siis X ja Y akselilla, ei saa olla, mutta Z akselilla saa? Siis tarkoitan ettei ropelleri saa sivuihin käydä yhtään, mutta sisälle ulos, pikkuisen saa?
Neuvoja?
Neuvoja?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Toisinpäin eli päittäisvälystä ei saa olla juuri yhtään, kun sivuttaisvälystä on uudessa näppituntumalla havaittava määrä.
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
En oikeasti tiedä mistään mitään ja siten ajatellen tämäkin viesti olisi pitäny jättää kirjoittamatta, mutta...Shadow_Fi kirjoitti:Miten voi tarkistaa käytetty Garrett ennen ostoa? Mitenkä sitä väljyyttä piti olla? Siis X ja Y akselilla, ei saa olla, mutta Z akselilla saa? Siis tarkoitan ettei ropelleri saa sivuihin käydä yhtään, mutta sisälle ulos, pikkuisen saa?
Neuvoja?
Onkohan nyt laitaa ostaa käytettyä Garrettia? Jos tarviit matalapaineeseen uutta ahdinta, niin voisiko olla vaihtoehto käytetty Mitsu ja vaikka et haluaisi tehoja mitä se voisi tarjota, niin ne voidaan kyllä rajoittaa ja laittaa sopiva softa sille turbolle.
Vain ajatus, tämä viesti ei sisällä kritiikkiä.
-b
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
No joo, mutta tuli jo hankittua toi Garrett.
Ei ollenkaan väljystä (Kiitos anttipa kun selitit miten tarkistaa). Ei anakaan minun sormivoimin. En uskaltanut täysilä painella. Tämä sitten oli edullinen agregaatti, joten hintahan tässä ratkaisi.
Ei ollenkaan väljystä (Kiitos anttipa kun selitit miten tarkistaa). Ei anakaan minun sormivoimin. En uskaltanut täysilä painella. Tämä sitten oli edullinen agregaatti, joten hintahan tässä ratkaisi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Ite ajannu 19T:llä tuolta ostetulla jo 80tkm ei mitään ja kulkeekin ihan kohtuu jees...?mrreferee kirjoitti:Onko sulla henk.koht kokemusta kyseisestä ahtimesta? Kuinka kauan kesti? Itse hankin turboni täältä http://www.turbomeck.se/ noin vuosi sitten. Ruotsalaisfoorumilla haukuttiin täysin paskoiksi mutta päätin silti kokeilla... 20 tkm on nyt takana ja toimii, hukkaportti tosin on vaihtunut Forgen säädettävään. Kaveri on ajellut Bilteman turbolla nyt 30 tkm ilman hämminkiä, joten nämä ovat omakohtaisia kokemuksia asioista.Maximus kirjoitti:Tuo minkä mrreferee laittoi on kiinaturbo, eli älä koske siihen.
ainiin tää ei kiina...
9-3.1972
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Nyt kun kerta omistan melkein uuden garrett gt17, niin mitä kaikkea täytyy hankkia ennen asentamista`? Tiivisteet, pultit/mutterit?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Turbon ja pakosarjan välinen tiiviste. Muutamia kupariprikkoja niihin vesiputkiin ja öljylinjaan. Lisäksi uudet öljyt ja öljynsuodatin moottoriin. Pinnapultteja ja muttereita voi mennä rikki avatessa. Ehkäpä syytä olla saatavilla M8 kierretappi, kierreleuka, sopiva pora ja mahdollisesti tarvitsee uusia pinnapultteja ja muttereita. Riippuu tietenkin siitä tuleeko sen varaosaturbon mukana jo pakoputken lähtöön pinnapultit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 66
- Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Kannattaa hakea tai tilata Rikulta Pro-Carservice:ltä ahtimen tiivistesarja joka sisältää myös pinnapultit ja mutterit. Hinta noin 30 euroa. Tuli muutamassa päivässa kirjekuoressa. Itse otin samalla öljypohjan pudotuksessa vaihdettavat kolme o-rengasta.Shadow_Fi kirjoitti:Nyt kun kerta omistan melkein uuden garrett gt17, niin mitä kaikkea täytyy hankkia ennen asentamista`? Tiivisteet, pultit/mutterit?
Laitetaanpa tähän vielä tarinaa siitä kun oma Garret kosahti 160 tkm ajetusta BioPowerista varoituksetta mahtavan savun säestämänä. Kuvasta voi päätellä, että laakerin välys on tainnut mennä jonniin verran yli hyväksyttävästä.
Autolla piti ajaa jonkin matkaa, joten öljyä meni sekä pako- että imupuolelle runsaasti ja savutus oli sen mukaista. Kun öljyvalo vilkahti eka kerran oli pakko sammuttaa kone heti ja nöyryyttävästi vaimon Fiat Punton hinauksessa kotiin. Imupuolen siivoaminen oljystä ja siivenpaloista oli melko työlästä, mutta ei niitä paloja ilmeisesti imusarjaan tai palotiloihin asti päätynyt.
Tämmönen tuli tilalle:
http://www.ebay.com.au/itm/Turbocharger ... 3f1b10092b
Hinta veroineen ja tulleineen noin 700. Harmi kun en huomannut tuota Neobrothersin tarjousta, jossa olisi saanut "king cobran" mukaan pienellä lisähinnalla. Sattui olemaan tuo ilmanpuhdistimen imuputki jostain syystä jo isoin mahdollinen, vaikka auto on 2,0t Linear BioPower. Olisi tullut king cobralla imupuolikin samalla hifisteltyä.
Noista turboista sen verran, että kai tuo Kinugawa on asiallinen kun on Mitsun ja Saabin logot ja sarjanumerot? Viittiskö kukaan kiinalainen noin huolellisesti väärentää?
Asennus ei mennyt ihan heittämällä kun putket eivät osu millilleen kohdalle - tai no - nykyinen "medium" cobra ei edes sentilleen, mutta muutaman perkeleen saattamana homma kyllä onnistui. Eli täällä kerrotut Garretista Mitsuun ohjeet pitävät hyvin paikkansa. Sopivan mittaisten työkalujen ja gynekologian peruskurssin taidoista ei olisi haittaa .
Mitä raati sanoo USIT-tiivisteiden käytöstä turbon päässä? Tuli laitettua sellaiset kun tuossa PCS:n sarjassa ei ollut sopivia kuparisia kaikkin reikiin. Näyttää kuitenkin pitävän vielä vaikka Mitsu on jo pari kertaa poljettu punaiseksi.
Öljysihdistä sen verran, että puhdas oli ja oljypohjassa vain aavistuksen verran sakkaa eli sinänsä turha homma. Tosin öljypohjan pudotus on täällä esitettyä helpompi ainakin 2,0t manuaalissa. Konetta ei tarvitse siirtää vaan pohja tulee juuri ja juuri nätisti pois.
Remontin lopputuloksena oli varsin miellyttävä käyttöauto kun olin jo aikaisemmin saanut siihen päivitettyä stage 1:n SID-infolla. Varmaan tuo stage nopeutti Garretin antautumista, mutta aika normaalin ajan se taisi kestää. Mitsu on todellakin suositeltava ja tuntuu pelaavan hienosti. Kaikki SID-lukemat, mitä olen täältä selvitellyt ovat ilmeisesti normaaleja. Alakierroksilla ei huomaa mitään eroa entiseen, mutta ronskimmin polkaistaessa jokainen käytetty euro ja asennustunti tulee kyllä korkojen kanssa takaisin. Racechronolla mitatut 80 - 120 vedot menivät 4 - 4,5 sekunnin sisään eli taitaa olla suunnilleen vakio Aero kuskille arkipäivää.
Pientä viimeisteltävää toki jää esim. softan suhteen ja DP on tilauksessa...
Täytyypä varoa, ettei joudu kovin pahaan varustelukierteeseen.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Minun ratkaisu oli huollattaa vanha garretti. Kestostahan ei kukaan osaa tai uskalla sanoa mitään mutta tämä on yksi vaihtoehto.
Tekijä löytyy www.hevosvoima.com
Tekijä löytyy www.hevosvoima.com
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Mahtaneekohan esim. tämä Neo Bros:n olla Mitsubishin valmistama? Mainostavat kyllä alkuperäisenä varaosana... Hinta olisi aika kohdallaan
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
354 punnan turbo on kiinalainen
ja
474 punnan turbo on alkuperäinen. Jälkimmäisen seuraksi saa ison cobran, jolloin asennus on siisti mutta hankala, alkuperäiselläkin toimii mutta kun turbon kaula on 1.5 cm lyhyempi, niin kaikki muu onkin sitten sen verran oikealla.
ja
474 punnan turbo on alkuperäinen. Jälkimmäisen seuraksi saa ison cobran, jolloin asennus on siisti mutta hankala, alkuperäiselläkin toimii mutta kun turbon kaula on 1.5 cm lyhyempi, niin kaikki muu onkin sitten sen verran oikealla.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Ei kai *ittu taas... Käynnistin tänään auton, ja ihmettelin autossa että onpas raktorimainen käyntiääni.... Katsoin peiliin, ja valkoista savua näkyi sivupeilistä (reilusti). Auto seis. Jostain syystä kävin laittamassa lisää öljyä, ja auto takas tulille. Valkoista savua vähemmän mutta silti on.. Savu ehkä hitusen sinistä, mutta sitä ei oikein näe.. Minusta aika valkoista/harmaata.
No pyysin vaimoa kaasuttelemaan, kaikki näytti toimivan ihan hyvin.. Aina vaan kun päästi kaasun, tuli vähän valkoista. Sitten se savutus itsestään loppui.. Ajossa en heti huomaannut mitään, mutta ensimmäisissä valoissa, alkoi kierrokset "D" päällä ja auto seis, seilaa... Ja tasantuivat taas itsestään..
Ei helvetti kai sentään taas turbo.. Vaikka olihan se garretti käytetty, mutta silti.. 15tkm takana...
Niin ja silloin kun auto savutti, ihan alussa vielä kun moottori oli kylmä.. Pihalla haisi kunnon käry.. Palaneen muovin haju.
http://youtu.be/jQd38kNs7BE - Tuossa otin videon. Se on harmi vain otettu jo auton ollessaan käynnissä muutaman minuutin... Heti alussa, näkyy vähän valkoista savua.
Voiko tämä olla joku muu kuin turbo?
No pyysin vaimoa kaasuttelemaan, kaikki näytti toimivan ihan hyvin.. Aina vaan kun päästi kaasun, tuli vähän valkoista. Sitten se savutus itsestään loppui.. Ajossa en heti huomaannut mitään, mutta ensimmäisissä valoissa, alkoi kierrokset "D" päällä ja auto seis, seilaa... Ja tasantuivat taas itsestään..
Ei helvetti kai sentään taas turbo.. Vaikka olihan se garretti käytetty, mutta silti.. 15tkm takana...
Niin ja silloin kun auto savutti, ihan alussa vielä kun moottori oli kylmä.. Pihalla haisi kunnon käry.. Palaneen muovin haju.
http://youtu.be/jQd38kNs7BE - Tuossa otin videon. Se on harmi vain otettu jo auton ollessaan käynnissä muutaman minuutin... Heti alussa, näkyy vähän valkoista savua.
Voiko tämä olla joku muu kuin turbo?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866