Uusi turbo - Mikä ja mistä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mulla oli edellisessä femmassa Biltemastä ostettu GT17 kopio jolla ajettiin yli 70 tkm. Nykyisessä on samanlainen jolla on nyt ajettu kohta 30 tkm.
Kummassakin oli stage1 softa ja nykyisessä on Biopower stage1 nykyään ja vieläkin potkii hyvin.
Tosin nykyisellä viisaudella ostaisin käytetyn Mitsun... Silti...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Onko tietoa mistä ja millainen on Powertech GT17 ahdin? Tälläisen nähnyt kiinni 9-5:ssa.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Miten voi tarkistaa käytetty Garrett ennen ostoa? Mitenkä sitä väljyyttä piti olla? Siis X ja Y akselilla, ei saa olla, mutta Z akselilla saa? Siis tarkoitan ettei ropelleri saa sivuihin käydä yhtään, mutta sisälle ulos, pikkuisen saa?

Neuvoja?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja melberi »

Toisinpäin eli päittäisvälystä ei saa olla juuri yhtään, kun sivuttaisvälystä on uudessa näppituntumalla havaittava määrä.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja blair »

Shadow_Fi kirjoitti:Miten voi tarkistaa käytetty Garrett ennen ostoa? Mitenkä sitä väljyyttä piti olla? Siis X ja Y akselilla, ei saa olla, mutta Z akselilla saa? Siis tarkoitan ettei ropelleri saa sivuihin käydä yhtään, mutta sisälle ulos, pikkuisen saa?

Neuvoja?
En oikeasti tiedä mistään mitään ja siten ajatellen tämäkin viesti olisi pitäny jättää kirjoittamatta, mutta...

Onkohan nyt laitaa ostaa käytettyä Garrettia? Jos tarviit matalapaineeseen uutta ahdinta, niin voisiko olla vaihtoehto käytetty Mitsu ja vaikka et haluaisi tehoja mitä se voisi tarjota, niin ne voidaan kyllä rajoittaa ja laittaa sopiva softa sille turbolle.

Vain ajatus, tämä viesti ei sisällä kritiikkiä.

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No joo, mutta tuli jo hankittua toi Garrett.

Ei ollenkaan väljystä (Kiitos anttipa kun selitit miten tarkistaa). Ei anakaan minun sormivoimin. En uskaltanut täysilä painella. Tämä sitten oli edullinen agregaatti, joten hintahan tässä ratkaisi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

mrreferee kirjoitti:
Maximus kirjoitti:Tuo minkä mrreferee laittoi on kiinaturbo, eli älä koske siihen.
Onko sulla henk.koht kokemusta kyseisestä ahtimesta? Kuinka kauan kesti? Itse hankin turboni täältä http://www.turbomeck.se/ noin vuosi sitten. Ruotsalaisfoorumilla haukuttiin täysin paskoiksi mutta päätin silti kokeilla... 20 tkm on nyt takana ja toimii, hukkaportti tosin on vaihtunut Forgen säädettävään. Kaveri on ajellut Bilteman turbolla nyt 30 tkm ilman hämminkiä, joten nämä ovat omakohtaisia kokemuksia asioista.
Ite ajannu 19T:llä tuolta ostetulla jo 80tkm ei mitään ja kulkeekin ihan kohtuu jees...?

ainiin tää ei kiina...
9-3.1972
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Nyt kun kerta omistan melkein uuden garrett gt17, niin mitä kaikkea täytyy hankkia ennen asentamista`? Tiivisteet, pultit/mutterit?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbon ja pakosarjan välinen tiiviste. Muutamia kupariprikkoja niihin vesiputkiin ja öljylinjaan. Lisäksi uudet öljyt ja öljynsuodatin moottoriin. Pinnapultteja ja muttereita voi mennä rikki avatessa. Ehkäpä syytä olla saatavilla M8 kierretappi, kierreleuka, sopiva pora ja mahdollisesti tarvitsee uusia pinnapultteja ja muttereita. Riippuu tietenkin siitä tuleeko sen varaosaturbon mukana jo pakoputken lähtöön pinnapultit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Shadow_Fi kirjoitti:Nyt kun kerta omistan melkein uuden garrett gt17, niin mitä kaikkea täytyy hankkia ennen asentamista`? Tiivisteet, pultit/mutterit?
Kannattaa hakea tai tilata Rikulta Pro-Carservice:ltä ahtimen tiivistesarja joka sisältää myös pinnapultit ja mutterit. Hinta noin 30 euroa. Tuli muutamassa päivässa kirjekuoressa. Itse otin samalla öljypohjan pudotuksessa vaihdettavat kolme o-rengasta.

Laitetaanpa tähän vielä tarinaa siitä kun oma Garret kosahti 160 tkm ajetusta BioPowerista varoituksetta mahtavan savun säestämänä. Kuvasta voi päätellä, että laakerin välys on tainnut mennä jonniin verran yli hyväksyttävästä.

Kuva

Autolla piti ajaa jonkin matkaa, joten öljyä meni sekä pako- että imupuolelle runsaasti ja savutus oli sen mukaista. Kun öljyvalo vilkahti eka kerran oli pakko sammuttaa kone heti ja nöyryyttävästi vaimon Fiat Punton hinauksessa kotiin. Imupuolen siivoaminen oljystä ja siivenpaloista oli melko työlästä, mutta ei niitä paloja ilmeisesti imusarjaan tai palotiloihin asti päätynyt.

Tämmönen tuli tilalle:
http://www.ebay.com.au/itm/Turbocharger ... 3f1b10092b

Hinta veroineen ja tulleineen noin 700. Harmi kun en huomannut tuota Neobrothersin tarjousta, jossa olisi saanut "king cobran" mukaan pienellä lisähinnalla. Sattui olemaan tuo ilmanpuhdistimen imuputki jostain syystä jo isoin mahdollinen, vaikka auto on 2,0t Linear BioPower. Olisi tullut king cobralla imupuolikin samalla hifisteltyä.

Noista turboista sen verran, että kai tuo Kinugawa on asiallinen kun on Mitsun ja Saabin logot ja sarjanumerot? Viittiskö kukaan kiinalainen noin huolellisesti väärentää?

Asennus ei mennyt ihan heittämällä kun putket eivät osu millilleen kohdalle - tai no - nykyinen "medium" cobra ei edes sentilleen, mutta muutaman perkeleen saattamana homma kyllä onnistui. Eli täällä kerrotut Garretista Mitsuun ohjeet pitävät hyvin paikkansa. Sopivan mittaisten työkalujen ja gynekologian peruskurssin taidoista ei olisi haittaa :wink: .

Mitä raati sanoo USIT-tiivisteiden käytöstä turbon päässä? Tuli laitettua sellaiset kun tuossa PCS:n sarjassa ei ollut sopivia kuparisia kaikkin reikiin. Näyttää kuitenkin pitävän vielä vaikka Mitsu on jo pari kertaa poljettu punaiseksi.

Öljysihdistä sen verran, että puhdas oli ja oljypohjassa vain aavistuksen verran sakkaa eli sinänsä turha homma. Tosin öljypohjan pudotus on täällä esitettyä helpompi ainakin 2,0t manuaalissa. Konetta ei tarvitse siirtää vaan pohja tulee juuri ja juuri nätisti pois.

Remontin lopputuloksena oli varsin miellyttävä käyttöauto kun olin jo aikaisemmin saanut siihen päivitettyä stage 1:n SID-infolla. Varmaan tuo stage nopeutti Garretin antautumista, mutta aika normaalin ajan se taisi kestää. Mitsu on todellakin suositeltava ja tuntuu pelaavan hienosti. Kaikki SID-lukemat, mitä olen täältä selvitellyt ovat ilmeisesti normaaleja. Alakierroksilla ei huomaa mitään eroa entiseen, mutta ronskimmin polkaistaessa jokainen käytetty euro ja asennustunti tulee kyllä korkojen kanssa takaisin. Racechronolla mitatut 80 - 120 vedot menivät 4 - 4,5 sekunnin sisään eli taitaa olla suunnilleen vakio Aero kuskille arkipäivää.

Pientä viimeisteltävää toki jää esim. softan suhteen ja DP on tilauksessa...

Täytyypä varoa, ettei joudu kovin pahaan varustelukierteeseen.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja ilra »

Minun ratkaisu oli huollattaa vanha garretti. Kestostahan ei kukaan osaa tai uskalla sanoa mitään mutta tämä on yksi vaihtoehto.

Tekijä löytyy www.hevosvoima.com
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mahtaneekohan esim. tämä Neo Bros:n olla Mitsubishin valmistama? Mainostavat kyllä alkuperäisenä varaosana... Hinta olisi aika kohdallaan
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja koistha »

354 punnan turbo on kiinalainen
ja
474 punnan turbo on alkuperäinen. Jälkimmäisen seuraksi saa ison cobran, jolloin asennus on siisti mutta hankala, alkuperäiselläkin toimii mutta kun turbon kaula on 1.5 cm lyhyempi, niin kaikki muu onkin sitten sen verran oikealla.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ei kai *ittu taas... Käynnistin tänään auton, ja ihmettelin autossa että onpas raktorimainen käyntiääni.... Katsoin peiliin, ja valkoista savua näkyi sivupeilistä (reilusti). Auto seis. Jostain syystä kävin laittamassa lisää öljyä, ja auto takas tulille. Valkoista savua vähemmän mutta silti on.. Savu ehkä hitusen sinistä, mutta sitä ei oikein näe.. Minusta aika valkoista/harmaata.

No pyysin vaimoa kaasuttelemaan, kaikki näytti toimivan ihan hyvin.. Aina vaan kun päästi kaasun, tuli vähän valkoista. Sitten se savutus itsestään loppui.. Ajossa en heti huomaannut mitään, mutta ensimmäisissä valoissa, alkoi kierrokset "D" päällä ja auto seis, seilaa... Ja tasantuivat taas itsestään..

Ei helvetti kai sentään taas turbo.. Vaikka olihan se garretti käytetty, mutta silti.. 15tkm takana...

Niin ja silloin kun auto savutti, ihan alussa vielä kun moottori oli kylmä.. Pihalla haisi kunnon käry.. Palaneen muovin haju.

http://youtu.be/jQd38kNs7BE - Tuossa otin videon. Se on harmi vain otettu jo auton ollessaan käynnissä muutaman minuutin... Heti alussa, näkyy vähän valkoista savua.

Voiko tämä olla joku muu kuin turbo?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mikäli ostaa halvan ja hyvän, täytyy ostaa kaksi. :D
9-5 Aero - 00
Vastaa Viestiin