Uudet iskarit hankintaan
Uudet iskarit hankintaan
Morjes,
Käytin auton (9-5 2.3t 2002 4D Linear) 210tkm huollossa merkkiliikkeessä ja siellä totesivat, että takaiskarit ovat vaihtokunnossa (niin kuin olen epäillyt). Alkuperäiset iskarit ovat noin 170e kipale ja jos kaikki neljä sekä puslat/laakerit yms. vaihdattaisi niin koko projektille tulisi hintaa karvan alta 2000e. Etuiskarit olivat kuulemma ihan kohtuullisessa kunnossa.
Kannattaako vaihtaa pelkästään takaiskarit vai myös eteen samalla? Auto on kuitenkin jo 10 vuotta vanha ja kilometrejäkin on jo se 210tkm. Autoon ilmeisesti saisi myös Saabin alkuperäisen tarvikealustasarjan, mutta muistan joskus kuulleeni, että tuon vuosimallin autoon ko. sarjaa ei ole saatu asennettua (jotain osaa ei ole vain saatu sopimaan paikalleen?).
Mitä arvon foorumilaiset suosittelisivat vaihtoehdoiksi tässä tilanteessa? Vaihdatanko vain taakse vai myös eteen iskarit? Alkuperäiset, saabin tarvike- vai ihan tarvikeiskarit? Mitä muuta sinne alustapuolelle kannattaa vaihtaa tässä samalla?
Kiitos etukäteen vastanneille
Käytin auton (9-5 2.3t 2002 4D Linear) 210tkm huollossa merkkiliikkeessä ja siellä totesivat, että takaiskarit ovat vaihtokunnossa (niin kuin olen epäillyt). Alkuperäiset iskarit ovat noin 170e kipale ja jos kaikki neljä sekä puslat/laakerit yms. vaihdattaisi niin koko projektille tulisi hintaa karvan alta 2000e. Etuiskarit olivat kuulemma ihan kohtuullisessa kunnossa.
Kannattaako vaihtaa pelkästään takaiskarit vai myös eteen samalla? Auto on kuitenkin jo 10 vuotta vanha ja kilometrejäkin on jo se 210tkm. Autoon ilmeisesti saisi myös Saabin alkuperäisen tarvikealustasarjan, mutta muistan joskus kuulleeni, että tuon vuosimallin autoon ko. sarjaa ei ole saatu asennettua (jotain osaa ei ole vain saatu sopimaan paikalleen?).
Mitä arvon foorumilaiset suosittelisivat vaihtoehdoiksi tässä tilanteessa? Vaihdatanko vain taakse vai myös eteen iskarit? Alkuperäiset, saabin tarvike- vai ihan tarvikeiskarit? Mitä muuta sinne alustapuolelle kannattaa vaihtaa tässä samalla?
Kiitos etukäteen vastanneille
Re: Uudet iskarit hankintaan
orggikset 170€ kipale - kuullostaa aika kalliilta. Onkohan tuo ihan järkihinta? Kohta saataneen muiden kokemuksia hintatasosta.
Toki voi vaihtaa vain taakse iskarit, mutta itse tekisin koko alustan uusiksi: Eteen ja taakse iskarit, ehkä yläpään laakeroinnit ja ainakin taakse kaikki puslat uusiksi. Eteen uudet koiraluut ja muut puslat, jotka ei vaadi apurungon pudottamista (voihan sen pudottaa jos on vehkeet ja tilat, mulla ei ole).
Toki voi vaihtaa vain taakse iskarit, mutta itse tekisin koko alustan uusiksi: Eteen ja taakse iskarit, ehkä yläpään laakeroinnit ja ainakin taakse kaikki puslat uusiksi. Eteen uudet koiraluut ja muut puslat, jotka ei vaadi apurungon pudottamista (voihan sen pudottaa jos on vehkeet ja tilat, mulla ei ole).
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Uudet iskarit hankintaan
Riippuu budjetista.
Jos työ teetetään niin halvin vaihtoehto on viedä auto jonnekin pienempään korjaamoon jossa he laittavat tarvikeiskarit paikalleen. Tähän ketjuun tulee varmasti kommentteja siitä mitä ne eivät saisi olla vaikka varmasti kaikki ehjät ovat parempia kuin rikkinäiset. Tarvikeiskarit saa siis asennettuina suunnilleen noiden alkuperäisten osahinnoilla.
Täällä on ollut kommentteja etuiskareiden pitkästä eliniästä, takaiskarit ovat kulutustavaraa. Tähän vaikuttaa osaltaan ilmeisesti takapuslien kunto joten niidenkin kuntoa kannattaisi tutkia. Etupään iskareita ei siis välttämättä tarvitse vaihtaa ellei ne ole rikki. Itse vaihdoin jouset ja iskarit kaikkiin kulmiin koska laitoin kuormajouset taakse ja etupää tuntui hieman löysältä.
Mieluiten ottaisin tehtaan Sport-sarjan sillä noin 500€ hinnalla ja asennuttaisin sen. Siihen kuuluu 4 iskaria, jouset ja kallistuksenvakaajat. Pienkorjaamo pyysi reilut 300 asennuksesta (referenssiksi, merkkiliike pyytää enemmän).
Joka tapauksessa suosittelen laajempaa remonttia halvemmassa liikkeessä jos rahan käytöllä on yläraja.
Mitä teetkin niin aurauskulmien säätö on teetettävä asennuksien jälkeen.
Jos työ teetetään niin halvin vaihtoehto on viedä auto jonnekin pienempään korjaamoon jossa he laittavat tarvikeiskarit paikalleen. Tähän ketjuun tulee varmasti kommentteja siitä mitä ne eivät saisi olla vaikka varmasti kaikki ehjät ovat parempia kuin rikkinäiset. Tarvikeiskarit saa siis asennettuina suunnilleen noiden alkuperäisten osahinnoilla.
Täällä on ollut kommentteja etuiskareiden pitkästä eliniästä, takaiskarit ovat kulutustavaraa. Tähän vaikuttaa osaltaan ilmeisesti takapuslien kunto joten niidenkin kuntoa kannattaisi tutkia. Etupään iskareita ei siis välttämättä tarvitse vaihtaa ellei ne ole rikki. Itse vaihdoin jouset ja iskarit kaikkiin kulmiin koska laitoin kuormajouset taakse ja etupää tuntui hieman löysältä.
Mieluiten ottaisin tehtaan Sport-sarjan sillä noin 500€ hinnalla ja asennuttaisin sen. Siihen kuuluu 4 iskaria, jouset ja kallistuksenvakaajat. Pienkorjaamo pyysi reilut 300 asennuksesta (referenssiksi, merkkiliike pyytää enemmän).
Joka tapauksessa suosittelen laajempaa remonttia halvemmassa liikkeessä jos rahan käytöllä on yläraja.
Mitä teetkin niin aurauskulmien säätö on teetettävä asennuksien jälkeen.
Re: Uudet iskarit hankintaan
Hyvä vastaus ojulta, kannatetaan hänen ehdotusta myös täältä.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Uudet iskarit hankintaan
Mä laitoin wagoniin vuosi sitten sen kampanjatarjouksen sporttialustan, asennus taisi olla merkkiliikkeessä n 300€ hujakoilla.
Lopulta asensin itse, työläshän se kotipihalla oli tehdä...
Vaikein oli etuapurungon avaaminen takakiinnikkeistään ja pieni raotus jotta kallistuksenvakaajan pysyi vaihtamaan. Takavakaaja taisi tulla pois kun tarpeeksi kiemurteli sen kanssa.
Lisäksi 3 pulttia 4:stä etuvakaajan puslien kiinnikkeistä hajosi, hakkasin vastamutterit irti ja läpipultilla kiinni. Hyvin on pysyny.
lopputuloksena aivan mahtavat ajo-ominaisuudet verrattuna vanhaan 370tkm ajettuihin palikoihin!
Lopulta asensin itse, työläshän se kotipihalla oli tehdä...
Vaikein oli etuapurungon avaaminen takakiinnikkeistään ja pieni raotus jotta kallistuksenvakaajan pysyi vaihtamaan. Takavakaaja taisi tulla pois kun tarpeeksi kiemurteli sen kanssa.
Lisäksi 3 pulttia 4:stä etuvakaajan puslien kiinnikkeistä hajosi, hakkasin vastamutterit irti ja läpipultilla kiinni. Hyvin on pysyny.
lopputuloksena aivan mahtavat ajo-ominaisuudet verrattuna vanhaan 370tkm ajettuihin palikoihin!
9-5 Sedan SE 2.3tA MY00
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)
Re: Uudet iskarit hankintaan
Bilsteinin iskarit saa 400€ kierros ja on ainakin omasta mielestä hyvät. Siis ne normaalia vastaavat mustat ei sportit. Vaikka jämäköiltä noikin tuntuu hr:n jousien kans, mukavuudesta kuitenkaan tinkimättä.
Re: Uudet iskarit hankintaan
Juuri vaihdoin aeron sportalustaan Motonetin takaiskarit, 59,90 euroa kappale.
Alkperäiset varaosat Ruotsista tilaten olisi ollut yli kolmesataa kappale.
Nuo samat iskari käy myös sinulle.
Ulkoisesti ja toiminnaltaan ne on ihan saman näköiset ja kokoiset kuin saman valmistajan eli Sachsin saabille tekemät alkuperäisosat. Ja vaihto on helpompaa kuin heinän teko ja onnistuu vaikka Motonetin parkkiksella.
Alkperäiset varaosat Ruotsista tilaten olisi ollut yli kolmesataa kappale.
Nuo samat iskari käy myös sinulle.
Ulkoisesti ja toiminnaltaan ne on ihan saman näköiset ja kokoiset kuin saman valmistajan eli Sachsin saabille tekemät alkuperäisosat. Ja vaihto on helpompaa kuin heinän teko ja onnistuu vaikka Motonetin parkkiksella.
Re: Uudet iskarit hankintaan
Morjens
Mulla taas olis tarvetta etuiskareille , nimittäin suojatien korokkeissa tuntuu pohjaavaan jos vähän vauhdikkaammin menee ja reilummassa kiihdytyksessä ,kiitos jcarlssonin softan, nokka nousee reippaasti. Kysyin iskareita Länsi-autosta kerrottin että 400 egee kappale asennus n.kaksataa. Elikkä tonni huh huh. Mitä suositellaan .
Mulla taas olis tarvetta etuiskareille , nimittäin suojatien korokkeissa tuntuu pohjaavaan jos vähän vauhdikkaammin menee ja reilummassa kiihdytyksessä ,kiitos jcarlssonin softan, nokka nousee reippaasti. Kysyin iskareita Länsi-autosta kerrottin että 400 egee kappale asennus n.kaksataa. Elikkä tonni huh huh. Mitä suositellaan .
# 4407
Saab 9-5 2.0t Wagon -03 Biopower
MB W124 300TE-24
Saab 9-5 2.0t Wagon -03 Biopower
MB W124 300TE-24
Re: Uudet iskarit hankintaan
bilsteinin sportteja voin omasta kokemuksesta suositella. 75tkm alustalla rullattu ja alkuperäisen aero-alustan päihittää kyllä helposti vielä. Kalliithan ne on 700-800 kierros + asennus. Ei toki paha rasti asentaa itsekään
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Re: Uudet iskarit hankintaan
Kiitos vastanneille! Onkos kenelläkään kokemuksia tuosta Konin FSD-sarjasta?
Re: Uudet iskarit hankintaan
neolta sais tosiaan tuon bilsteinin B4 sarjan tosiaan äkkiseltään laskettuna postikuluineen kotio asti n. 333€:lla. eli kun lisäät sen alennuskoodin, minkä löydät jäsenetusivuilta ja toimit sen mukaan
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... ofl4gv0ft4
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... ofl4gv0ft4
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Uudet iskarit hankintaan
Lankomiehen femmassa on FSD iskarit alla. Jämäkkä mutta mukava, olisin ottanut omaan kolkkiin jos olisi saanut.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Uudet iskarit hankintaan
Monroen Reflexit toimii hienosti vakiojousien kanssa, jos hakusessa ei ole madallusta tai muuten alkuperäistä jäykempää alustaa.
-98 femmaan eteen 260 euroa pari, taakse abaut 100 euroa kipaleelta.
-98 femmaan eteen 260 euroa pari, taakse abaut 100 euroa kipaleelta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Uudet iskarit hankintaan
Itsellä Bilstein pro-kit B 12 Eicbachin jousilla ja voi jessus ku on mukava alusta! Tilasin Saksasta koko setti etee ja taakse 718 ekee kotiin toimitettuna!
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: Uudet iskarit hankintaan
Juurikin nuo Bilsteinin B4 iskarit maksaa suomessakin ainoastaan 400€ kierros.