Milloin ö-pohja alas (E85)
Milloin ö-pohja alas (E85)
eli tähän voisi laittaa omaa tietoa ja mielipidettä kuinka monta kilometriä kannattaa ja toisaalta uskaltaa ajaa ekan e85 tankkauksen jälkeen..
ok,tähän vaikuttaa eniten vuosimalli ja ajetut kilometrit,itsellä siis -99 ja 230 000
kohtapuoliin itellä eka tankkaus edessä ja ajattelin sen 100-200 km ajaa,onhan tuota kertynyt paskaa jo ton ikäseen varmaan.
pelko persiissä tietysti ja tarkasti kuunnellen koneen ääniä
ok,tähän vaikuttaa eniten vuosimalli ja ajetut kilometrit,itsellä siis -99 ja 230 000
kohtapuoliin itellä eka tankkaus edessä ja ajattelin sen 100-200 km ajaa,onhan tuota kertynyt paskaa jo ton ikäseen varmaan.
pelko persiissä tietysti ja tarkasti kuunnellen koneen ääniä
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
Pesuvaikutus näkyy jo toisen tankillisen aikana, riskiryhmälle suosittelen ennen toisen tankin tyhjenemistä koska jokunen sihti on mennyt tukkoon jo silloin. Tosin koneet oli todella sotkuisia sisältä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
Oma mielipiteeni on heti auton ostamisen jälkeen polttoaineesta riippumatta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
Oma 2004 vm Aero öljypohja avattu kahden etanolitankillisen jälkeen 105tkm:n kohdalla. Eikä mitään ongelmia ollut näkyvissä.
Mielenrauhan tuo avaaminen ainakin antoi!
Mielenrauhan tuo avaaminen ainakin antoi!
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
Tarkentava kysymys samasta aiheesta: Kuinka moni on huomannut että homma ei olisi vaivan arvoinen? Voiko saman asian hoitaa esim. moottorin huuhtelukäsittelyllä ja öljynvaihdolla ennen "etanolihuuhtelua"?
Oma Femma kun on juuri alkoholisoitumassa ja reissua kun pukkaa päälle niin tietäisi kuinka kauan voi venyttää ja mihin väliin koittaa homman saada. Jos siis tekee ollenkaan...?
Oma Femma kun on juuri alkoholisoitumassa ja reissua kun pukkaa päälle niin tietäisi kuinka kauan voi venyttää ja mihin väliin koittaa homman saada. Jos siis tekee ollenkaan...?
_____________________________
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
Sitä ei kukaan osanne sanoa. Tuossa ylenpänä Risto Veen -04 Aero oli siisti ja puhdas, mutta taannoin samanvuotisen (eli jo toimivalla huohottimellakin varustettu) ison T:n öljypohjan putsaus ei todellakaan mennyt hukkaan, oli nimittäin melekonen keko möyhyä sihdin alla...VP95t kirjoitti:Kuinka moni on huomannut että homma ei olisi vaivan arvoinen? Voiko saman asian hoitaa esim. moottorin huuhtelukäsittelyllä ja öljynvaihdolla ennen "etanolihuuhtelua"?
No omallesihan voit tehdä niin kuin haluatVP95t kirjoitti:Oma Femma kun on juuri alkoholisoitumassa ja reissua kun pukkaa päälle niin tietäisi kuinka kauan voi venyttää ja mihin väliin koittaa homman saada. Jos siis tekee ollenkaan...?
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
Itse ajoin noin 5tkm etanolikonversion jälkeen og9-3 aerolla ja öp:sta löytyi avauksen yhteydessä vain muutama pieni kokkare. Eli oli miltei puhdas. Huohotinpäivityksen asennusajankohdasta ei mitään tietoa, eikä tarkkaa tietoa öljyjen vaihtovälistä. Huoltokirja kuitenkin kohtuuaukoton. Mittarissa noin 145tkm kun konversio tehtiin. Autolla ei siis mitään hirveitä kilometrejä ole ajettu vuosittain. Jos haluaa mielenrauhan niin tekisin sen heti. Voihan se olla jo todella tukossa vaikka etanolilla ei olisi ajanutkaan metriäkään. Kait se on kiinni juuri ajotyylistä, öljyistä, ajotyypistä (matka, kaupunki, paljon kylmäkäynnistyksiä jne) miten sitä mujua kertyy. Hyvän mielenrauhan sen jälkeen kyllä saa kun kurkkaa sinne ja puhdistaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
Ko. operaatio vaikka teetätettynä ei ole niin kallis, etteikö se kannattaisi. Kun näitä ketjuja lukee, niin melko rohkea ja varakas pitää olla, jos meinaa T7 koneen jättää avaamatta moottorihuuhtelun / etanolikonversion jälkeen.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
n. 500€
kallis on suhteellinen käsite...
kallis on suhteellinen käsite...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
Riippuu myös missä teettää... Itsekin osaavien kavereiden kanssa voi tehdä. Saabismia parhaimmillaan!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
Jos on kurkannut venttiilikopan sisään ennen konversiota, voi päätellä lähtötilannetta. Jos siellä on kovin turskaista, niin kannattaa putsata vaikka sen 2 tankillisen jälkeen. Itselläni oli puhdasta, en tehnyt mitään. Ei tullut vaihdettua bensansuodatintakaan kun oli juuri vaihdettu uusi ennen konversiota.
Eli kun laskee faktoista todennäköisyyden, niin sen jälkeen enään kysytäänkin että kuinka paksu se niskanahka oli? ^^
Eli kun laskee faktoista todennäköisyyden, niin sen jälkeen enään kysytäänkin että kuinka paksu se niskanahka oli? ^^
99T-museopeli
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
näin juuri...tuo hinta esim. oli vaan erään liikkeen tarjous minulle...9000 automaatilla kirjoitti:Riippuu myös missä teettää... Itsekin osaavien kavereiden kanssa voi tehdä. Saabismia parhaimmillaan!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
No niin, laitetaanpa omakohtaiset kokemukset nyt aiheesta kun kerran aikaisemmin samassa ketjussa hieman haastoin asiaa. Nyt kyllä uskon että kannattaa katsoa heti kun käytetyn Saabin ostaa...
Eli, lähtötilanne n. kuukausi sitten hankittu 2.3t vm. 2002, ml. ostohetkellä 152 tkm. Huoltokirjan mukaan ollut aikaisemmin säntillisellä harrastajalla joka tehnyt tarpeellisia asioita kuten huohotinpäivitykset, kampiakselin stefan vaihdot ym. ilmeisesti itse. Eli ns. "paperit kunnossa."
RE85-softa sisään hieman yli viikko sitten ja sen jälkeen kaksi tankkausta ko. polttoaineella. Ensimmäinen seos 52 % ja tämä toinen RE85-tankkaus tuotti 71 % seoksen. Toinen tankillinen nyt puolivälissä.
Tämän päivän status: Aamulla lähtiessäni viemään Saabia ö-pohjan + imusihdin puhdistukseen sekä polttoaine-suodattimen vaihtoon paikalliselle pajalle, yhtäkkiä kesken ajon järkyttävä savuverho ja vedot hevosvoimien taivaaseen. Diagnoosi: Garretista akseli poikki ja kone sisältä niin paksussa karstassa että imusihtiä ei saa enää puhdistettua kunnolla, vaan sekin menee vaihtoon.
Summa summarum: Jälkiviisaasti voisin todeta että meitsin olisi kannattanut tiputtaa öljypohja HETI auton oston jälkeen. Moinen karstamäärä öljypohjassa olisi joka tapauksessa varmaankin aiheuttanut turbolle voitelukatkoksen jossain kohtaa. Mikään oire vain ei viitannut tähän suuntaan ennen kuin oli myöhäistä.
Nyt voikin sitten laskea rauhassa mitä uusi turbo + muut palikat kustantavat...
Eli, lähtötilanne n. kuukausi sitten hankittu 2.3t vm. 2002, ml. ostohetkellä 152 tkm. Huoltokirjan mukaan ollut aikaisemmin säntillisellä harrastajalla joka tehnyt tarpeellisia asioita kuten huohotinpäivitykset, kampiakselin stefan vaihdot ym. ilmeisesti itse. Eli ns. "paperit kunnossa."
RE85-softa sisään hieman yli viikko sitten ja sen jälkeen kaksi tankkausta ko. polttoaineella. Ensimmäinen seos 52 % ja tämä toinen RE85-tankkaus tuotti 71 % seoksen. Toinen tankillinen nyt puolivälissä.
Tämän päivän status: Aamulla lähtiessäni viemään Saabia ö-pohjan + imusihdin puhdistukseen sekä polttoaine-suodattimen vaihtoon paikalliselle pajalle, yhtäkkiä kesken ajon järkyttävä savuverho ja vedot hevosvoimien taivaaseen. Diagnoosi: Garretista akseli poikki ja kone sisältä niin paksussa karstassa että imusihtiä ei saa enää puhdistettua kunnolla, vaan sekin menee vaihtoon.
Summa summarum: Jälkiviisaasti voisin todeta että meitsin olisi kannattanut tiputtaa öljypohja HETI auton oston jälkeen. Moinen karstamäärä öljypohjassa olisi joka tapauksessa varmaankin aiheuttanut turbolle voitelukatkoksen jossain kohtaa. Mikään oire vain ei viitannut tähän suuntaan ennen kuin oli myöhäistä.
Nyt voikin sitten laskea rauhassa mitä uusi turbo + muut palikat kustantavat...
_____________________________
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
240tkm mittarissa, kokolailla vuosi (vajaa 25tkm) takana etanolia. Eikä mitään tehty muutako öljyä vaihdettu. Toki pensapumppu vaihtu dw300 ja ahdinkin tuossa välillä päivitty 15T malliin. Öljyt vaihtunu viimesen 50tkm aikan noin 8tkm välein. Kurkkasin snake kameralla öljypohjan sisään ja näytti ihan ku just tehtaalta tulleella joten ei aiheuta toimenpiteitä.
En usko että kyse on tuurista vaan siitä että öljyt on vaihdettu riittävän usein ja oma ajo on semmoista että moottori kerkiää lämpeneen kunnolla ( työmatka n 20km/sivu).
15tkm öljynvaihtoväleillä ja paljolla lyhyellä kaupunkiajolla tilanne olisi luultavasti paljon huonompi.
En usko että kyse on tuurista vaan siitä että öljyt on vaihdettu riittävän usein ja oma ajo on semmoista että moottori kerkiää lämpeneen kunnolla ( työmatka n 20km/sivu).
15tkm öljynvaihtoväleillä ja paljolla lyhyellä kaupunkiajolla tilanne olisi luultavasti paljon huonompi.
Re: Milloin ö-pohja alas (E85)
Ihan on alkuperäinen huohotin vuodelta 08/2001 autolla ajettu 323 000+ rapiat. 118 tkm oli ajettu kun liisarina ostin, sen jälkeen max 15 tkm ja öljyt +sudari, väliin on menny 5tkm ja öljyt vaihtoon. kerran olen "pessyt" öljy/nafta seoksella moottori käydessä, jonka jälkeen,5 litraa naftaa koneeseen ja trukilla "höskyttelyä" jonkun aikaa... tuhannen kilsaa ja ölkit ja sudari vaihtoon.
Kovin isoja korjauksia en viitsi tehdä.. A, niistä ei makseta vaihdossa mitn. B, jos "p**ka laukee, niin tattikselle
Vuos sitten lupailivat "hövelisti" 3000€ vaihto-auto hallissa oleviin "ritsoihin" ja 500 enempi esittelyautoon.
Ai niin, etanolla on ajettu viimekesä 2011 ja kesä 12 talvet olen menny bensalla e10:llä
Kovin isoja korjauksia en viitsi tehdä.. A, niistä ei makseta vaihdossa mitn. B, jos "p**ka laukee, niin tattikselle
Vuos sitten lupailivat "hövelisti" 3000€ vaihto-auto hallissa oleviin "ritsoihin" ja 500 enempi esittelyautoon.
Ai niin, etanolla on ajettu viimekesä 2011 ja kesä 12 talvet olen menny bensalla e10:llä
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839