No niin, laitetaanpa omakohtaiset kokemukset nyt aiheesta kun kerran aikaisemmin samassa ketjussa hieman haastoin asiaa. Nyt kyllä uskon että kannattaa katsoa heti kun käytetyn Saabin ostaa...
Eli, lähtötilanne n. kuukausi sitten hankittu 2.3t vm. 2002, ml. ostohetkellä 152 tkm. Huoltokirjan mukaan ollut aikaisemmin säntillisellä harrastajalla joka tehnyt tarpeellisia asioita kuten huohotinpäivitykset, kampiakselin stefan vaihdot ym. ilmeisesti itse. Eli ns. "paperit kunnossa."
RE85-softa sisään hieman yli viikko sitten ja sen jälkeen kaksi tankkausta ko. polttoaineella. Ensimmäinen seos 52 % ja tämä toinen RE85-tankkaus tuotti 71 % seoksen. Toinen tankillinen nyt puolivälissä.
Tämän päivän status: Aamulla lähtiessäni viemään Saabia ö-pohjan + imusihdin puhdistukseen sekä polttoaine-suodattimen vaihtoon paikalliselle pajalle, yhtäkkiä kesken ajon järkyttävä savuverho ja vedot hevosvoimien taivaaseen. Diagnoosi: Garretista akseli poikki ja kone sisältä niin paksussa karstassa että imusihtiä ei saa enää puhdistettua kunnolla, vaan sekin menee vaihtoon.
Summa summarum: Jälkiviisaasti voisin todeta että meitsin olisi kannattanut tiputtaa öljypohja HETI auton oston jälkeen. Moinen karstamäärä öljypohjassa olisi joka tapauksessa varmaankin aiheuttanut turbolle voitelukatkoksen jossain kohtaa. Mikään oire vain ei viitannut tähän suuntaan ennen kuin oli myöhäistä.
Nyt voikin sitten laskea rauhassa mitä uusi turbo + muut palikat kustantavat...
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)