Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Miltäs tietäjien korvaan kuulostas Loctiten 574? Toimiiko tuo bensakoneessa vai onko pelkästään dieseliin tarkoitettu?
Ahdonvoimaa
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

9-3.1972
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja G-mies »

574 on nyt kokeilussa, eli oma projektikone on tiivistelty tuolla. Lämmönkesto 150C, eli n 50C huonompi, kuin 510, mutta kuivuu nopeammin ja täyttää isompia koloja(jos sellaisia on).

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Pääsin tuossa lopulta itsekkin netin ääreen pikaisesti piipahtamaan. Muuten lienee tosiaan lähes samanlainen aine. Hieman(25%) huonompi lämmön sieto, mutta kuivuu nopeammin ja täyttää paremmin. Molempi parempi vai peräti huonompi. Aika näyttää. Saisin tuota kaverilta niin ei tarvitsii muuta ostaa.

Voisi olettaa, jos tuo 547 joutuu kosketuksiin 150+ asteisten lämpöjen kanssa kosketuksiin niin on koneesta jotain muutakin hajalla. Lämmön kestävyys lienee siinä tilanteessa ongelmista pienin?
Ahdonvoimaa
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Onko Loctite 5188 sopiva? Mulle myytiin sellainen koska 518 loppu.

http://img88.imageshack.us/img88/757/loctitee.jpg
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
pimilia
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 08:34
Paikkakunta: Nokia

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja pimilia »

Onko kukaan käyttänyt Scantech 4000 T tiivistettä öljypohjassa. Olis vaan tuota saatavilla, kun tuo loctite on aikas hintavaa.

http://www.scantech.tm/Finland/Varuinfo ... 0t-FIN.pdf
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Tulipahan avattua öljypohja jo toistamiseen. Edellisen avauksen tein turbon vaihdon yhteydessä 20 tkm sitten, jolloin sihdissä oli kaiken näköistä tavaraa ja puhdistus kannatti. Nyt etanoliin siirtymisen jälkeen avaus oli käytännössä turha, mutta ompahan varmistettu.

Kaiken maailman puristimet on kyllä turhia ainakin omassa, kun ottaa vaihteiston päädystä alhaalta "vauhtipyörän suojalevyn" pois. Ensimmäisellä kerralla en ottanut, niin teetti hiukan enempi töitä mutta levyn irroittamalla öljypohja sujahtaa kyllä helposti pois sekä takaisin paikoilleen.

2,3t -98
PorttikonkiBulttaaja
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:26

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja PorttikonkiBulttaaja »

Nyt olis edessä öljypojan avaaminen.

Mitä tarvitaan ? Mitä liimaa suosittelette ? Ja minkä kokoisia O-renkaita täytyisi olla ? Pitääkö O-renkaat olla jotain erikoiskamaa vai kelpaako ihan normaalit O-renkaat :D

Ja eihän siinä öljypohjassa mitään tiivistettä ole pelkästään vaan tolla liimalla sitten kiinni ? ? Ja saako noita liimoja ihan jostain Motonetistä etc. Ja mistä nuo O-renkaat saisi ?

Kiitos..
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Oletko lukenut ensimmäisen sivun ?

Helpoiten saat osat kerralla Procarserviceltä mutta mittojen avulla renkaita voi etsiskellä ja laippaliima on anaerobista tavaraa, loctite 518 lieneee samaa mitä GM:n logolla olevassa tuubissa tulee jakopään korjaussarjojen mukana mitä itse käytän
Viimeksi muokannut vesa67, Su Syys 02, 2012 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
PorttikonkiBulttaaja
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:26

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja PorttikonkiBulttaaja »

Joo lueskelin :) Halusin vain varmistuksen asioihin :D Kiitokset
PorttikonkiBulttaaja
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:26

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja PorttikonkiBulttaaja »

Nyt tuli avattua ÖP ja olihan siellä karstaa jonkin verran mutta ei nyt hirveästi, sihdissä peukalonpään kokoinen alue ja öljypohjassa jonkin verran karstaa..

Kiitokset hyvistä ohjeista ! !
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Jussi »

vesa67 kirjoitti:... mittojen avulla viton renkaita voi etsiskellä...
Miksi ihmeessä Viton?

Jos o-rengas materiaalilla haluaa hifistellä niin HNBR on parempi valinta kuin Viton.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Poistetaanpas se vastoin parempaa tietoa sitten ohjeista. Hyvä että löytyy asiantuntijoita täydentämään tarinaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Siksi ihmettelen että en tiedä mikä on alkuperäinen materiaali ja Vitonin käyttölämpötila-alue ei oikein sovi pohjoiseen. Se kestää hyvin korkeita lämpötiloja, mutta erittäin huonosti matalia lämpötiloja... -20degC alapuolella Viton on yleensä jo hyvin haurasta ("yleensä" koska tässä on myös materiaalivalmistaja kohtaista vaihtelua).

Yleisin ja halvin o-rengasmateriaali, NBR, taas kestää matalia lämpötiloja huomattavasti paremmin, mutta korkeiden lämpötilojen kesto taas on hieman heikompi (suositus yleensä luokkaa 120-140degC)... ei kuitenkaan niin paljon heikompi että sillä autokäytössä olisi juuri merkitystä.

HNBR on sekä Vitoniin että NBR:ään verrattuna ylivoimainen, mutta kalliimpi ja hankalampi löytää.

En ihmettelisi vaikka Saab olisi itsekin käyttänyt Vitonia. NBR-Viton valinta on auton kaltaisessa kohteessa, jossa suunnittelijan tärkeimpiä valintakriteerejä on hinta, valinta kahden huonon välillä ja monesti kylmäkäynnistystilanteet tuppaavat myös unohtumaan. Suunnittelukömmähdyksiä vitonin kanssa on vuosien varrella tullut vastaan yhdessä sun toisessa paikassa (esim lentokoneissa)... yksi syy kömmähdyksiin on myös tiivistemyyntimiehet, jotka tykkäävät kaupata vitonia patenttiratkaisuna joka paikkaan missä NBR:n kanssa on ollut jokin ongelma.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tiivistekeskuksen suorittaman "pika-anayysin" perusteella oli öljypohjan o-renkaat vitonia. Sen perusteella tuonne on vitonisia tullut laitettua.

Miten tuo vitonin kylmänä kovettuminen tekee herkäksi hajoamaan? Muuttuuko se "lasiksi" vai miten tuo heikkenee?
Sijaintinahan nuo öljypohjan o-renkaat ovat sellaisia, ettei sinne juuri kohdistu mekaanista liike-rasitusta. Tärkeämpää on materiaalin pysyä kimmoisana lämpimänä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin