Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Miltäs tietäjien korvaan kuulostas Loctiten 574? Toimiiko tuo bensakoneessa vai onko pelkästään dieseliin tarkoitettu?
Ahdonvoimaa
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
itse laitoin muistaakseni tota http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... tyle=view0
9-3.1972
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
574 on nyt kokeilussa, eli oma projektikone on tiivistelty tuolla. Lämmönkesto 150C, eli n 50C huonompi, kuin 510, mutta kuivuu nopeammin ja täyttää isompia koloja(jos sellaisia on).
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Pääsin tuossa lopulta itsekkin netin ääreen pikaisesti piipahtamaan. Muuten lienee tosiaan lähes samanlainen aine. Hieman(25%) huonompi lämmön sieto, mutta kuivuu nopeammin ja täyttää paremmin. Molempi parempi vai peräti huonompi. Aika näyttää. Saisin tuota kaverilta niin ei tarvitsii muuta ostaa.
Voisi olettaa, jos tuo 547 joutuu kosketuksiin 150+ asteisten lämpöjen kanssa kosketuksiin niin on koneesta jotain muutakin hajalla. Lämmön kestävyys lienee siinä tilanteessa ongelmista pienin?
Voisi olettaa, jos tuo 547 joutuu kosketuksiin 150+ asteisten lämpöjen kanssa kosketuksiin niin on koneesta jotain muutakin hajalla. Lämmön kestävyys lienee siinä tilanteessa ongelmista pienin?
Ahdonvoimaa
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Onko Loctite 5188 sopiva? Mulle myytiin sellainen koska 518 loppu.
http://img88.imageshack.us/img88/757/loctitee.jpg
http://img88.imageshack.us/img88/757/loctitee.jpg
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Onko kukaan käyttänyt Scantech 4000 T tiivistettä öljypohjassa. Olis vaan tuota saatavilla, kun tuo loctite on aikas hintavaa.
http://www.scantech.tm/Finland/Varuinfo ... 0t-FIN.pdf
http://www.scantech.tm/Finland/Varuinfo ... 0t-FIN.pdf
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tulipahan avattua öljypohja jo toistamiseen. Edellisen avauksen tein turbon vaihdon yhteydessä 20 tkm sitten, jolloin sihdissä oli kaiken näköistä tavaraa ja puhdistus kannatti. Nyt etanoliin siirtymisen jälkeen avaus oli käytännössä turha, mutta ompahan varmistettu.
Kaiken maailman puristimet on kyllä turhia ainakin omassa, kun ottaa vaihteiston päädystä alhaalta "vauhtipyörän suojalevyn" pois. Ensimmäisellä kerralla en ottanut, niin teetti hiukan enempi töitä mutta levyn irroittamalla öljypohja sujahtaa kyllä helposti pois sekä takaisin paikoilleen.
2,3t -98
Kaiken maailman puristimet on kyllä turhia ainakin omassa, kun ottaa vaihteiston päädystä alhaalta "vauhtipyörän suojalevyn" pois. Ensimmäisellä kerralla en ottanut, niin teetti hiukan enempi töitä mutta levyn irroittamalla öljypohja sujahtaa kyllä helposti pois sekä takaisin paikoilleen.
2,3t -98
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:26
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Nyt olis edessä öljypojan avaaminen.
Mitä tarvitaan ? Mitä liimaa suosittelette ? Ja minkä kokoisia O-renkaita täytyisi olla ? Pitääkö O-renkaat olla jotain erikoiskamaa vai kelpaako ihan normaalit O-renkaat
Ja eihän siinä öljypohjassa mitään tiivistettä ole pelkästään vaan tolla liimalla sitten kiinni ? ? Ja saako noita liimoja ihan jostain Motonetistä etc. Ja mistä nuo O-renkaat saisi ?
Kiitos..
Mitä tarvitaan ? Mitä liimaa suosittelette ? Ja minkä kokoisia O-renkaita täytyisi olla ? Pitääkö O-renkaat olla jotain erikoiskamaa vai kelpaako ihan normaalit O-renkaat
Ja eihän siinä öljypohjassa mitään tiivistettä ole pelkästään vaan tolla liimalla sitten kiinni ? ? Ja saako noita liimoja ihan jostain Motonetistä etc. Ja mistä nuo O-renkaat saisi ?
Kiitos..
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Oletko lukenut ensimmäisen sivun ?
Helpoiten saat osat kerralla Procarserviceltä mutta mittojen avulla renkaita voi etsiskellä ja laippaliima on anaerobista tavaraa, loctite 518 lieneee samaa mitä GM:n logolla olevassa tuubissa tulee jakopään korjaussarjojen mukana mitä itse käytän
Helpoiten saat osat kerralla Procarserviceltä mutta mittojen avulla renkaita voi etsiskellä ja laippaliima on anaerobista tavaraa, loctite 518 lieneee samaa mitä GM:n logolla olevassa tuubissa tulee jakopään korjaussarjojen mukana mitä itse käytän
Viimeksi muokannut vesa67, Su Syys 02, 2012 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:26
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Joo lueskelin Halusin vain varmistuksen asioihin Kiitokset
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:26
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Nyt tuli avattua ÖP ja olihan siellä karstaa jonkin verran mutta ei nyt hirveästi, sihdissä peukalonpään kokoinen alue ja öljypohjassa jonkin verran karstaa..
Kiitokset hyvistä ohjeista ! !
Kiitokset hyvistä ohjeista ! !
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Miksi ihmeessä Viton?vesa67 kirjoitti:... mittojen avulla viton renkaita voi etsiskellä...
Jos o-rengas materiaalilla haluaa hifistellä niin HNBR on parempi valinta kuin Viton.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Poistetaanpas se vastoin parempaa tietoa sitten ohjeista. Hyvä että löytyy asiantuntijoita täydentämään tarinaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Siksi ihmettelen että en tiedä mikä on alkuperäinen materiaali ja Vitonin käyttölämpötila-alue ei oikein sovi pohjoiseen. Se kestää hyvin korkeita lämpötiloja, mutta erittäin huonosti matalia lämpötiloja... -20degC alapuolella Viton on yleensä jo hyvin haurasta ("yleensä" koska tässä on myös materiaalivalmistaja kohtaista vaihtelua).
Yleisin ja halvin o-rengasmateriaali, NBR, taas kestää matalia lämpötiloja huomattavasti paremmin, mutta korkeiden lämpötilojen kesto taas on hieman heikompi (suositus yleensä luokkaa 120-140degC)... ei kuitenkaan niin paljon heikompi että sillä autokäytössä olisi juuri merkitystä.
HNBR on sekä Vitoniin että NBR:ään verrattuna ylivoimainen, mutta kalliimpi ja hankalampi löytää.
En ihmettelisi vaikka Saab olisi itsekin käyttänyt Vitonia. NBR-Viton valinta on auton kaltaisessa kohteessa, jossa suunnittelijan tärkeimpiä valintakriteerejä on hinta, valinta kahden huonon välillä ja monesti kylmäkäynnistystilanteet tuppaavat myös unohtumaan. Suunnittelukömmähdyksiä vitonin kanssa on vuosien varrella tullut vastaan yhdessä sun toisessa paikassa (esim lentokoneissa)... yksi syy kömmähdyksiin on myös tiivistemyyntimiehet, jotka tykkäävät kaupata vitonia patenttiratkaisuna joka paikkaan missä NBR:n kanssa on ollut jokin ongelma.
Yleisin ja halvin o-rengasmateriaali, NBR, taas kestää matalia lämpötiloja huomattavasti paremmin, mutta korkeiden lämpötilojen kesto taas on hieman heikompi (suositus yleensä luokkaa 120-140degC)... ei kuitenkaan niin paljon heikompi että sillä autokäytössä olisi juuri merkitystä.
HNBR on sekä Vitoniin että NBR:ään verrattuna ylivoimainen, mutta kalliimpi ja hankalampi löytää.
En ihmettelisi vaikka Saab olisi itsekin käyttänyt Vitonia. NBR-Viton valinta on auton kaltaisessa kohteessa, jossa suunnittelijan tärkeimpiä valintakriteerejä on hinta, valinta kahden huonon välillä ja monesti kylmäkäynnistystilanteet tuppaavat myös unohtumaan. Suunnittelukömmähdyksiä vitonin kanssa on vuosien varrella tullut vastaan yhdessä sun toisessa paikassa (esim lentokoneissa)... yksi syy kömmähdyksiin on myös tiivistemyyntimiehet, jotka tykkäävät kaupata vitonia patenttiratkaisuna joka paikkaan missä NBR:n kanssa on ollut jokin ongelma.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tiivistekeskuksen suorittaman "pika-anayysin" perusteella oli öljypohjan o-renkaat vitonia. Sen perusteella tuonne on vitonisia tullut laitettua.
Miten tuo vitonin kylmänä kovettuminen tekee herkäksi hajoamaan? Muuttuuko se "lasiksi" vai miten tuo heikkenee?
Sijaintinahan nuo öljypohjan o-renkaat ovat sellaisia, ettei sinne juuri kohdistu mekaanista liike-rasitusta. Tärkeämpää on materiaalin pysyä kimmoisana lämpimänä.
Miten tuo vitonin kylmänä kovettuminen tekee herkäksi hajoamaan? Muuttuuko se "lasiksi" vai miten tuo heikkenee?
Sijaintinahan nuo öljypohjan o-renkaat ovat sellaisia, ettei sinne juuri kohdistu mekaanista liike-rasitusta. Tärkeämpää on materiaalin pysyä kimmoisana lämpimänä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.