Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
En ihan hirveästi luottaisi myyntimiesten silmämääräisiin analyyseihin. Toki jos o-rengas on väriltään vihreä-oliivinvihreä ja kovuudeltaan 80-90Sh niin 50% mahdollisuudella se on Vitonia, mutta yhtä hyvin se voi olla jotakin muutakin elastomeeria.
Viton menee "lasiksi" kylmässä. Monet materiaalivalmistajat suosittelevat alimmaksi käyttölämpötilaksi niinkin korkeaa kuin -15degC. O-renkaan toimintaperiaate on sellainen että se liikkuu aina jonkin verran paineen vaikutuksesta, joten tiivistettävien osien välisen mekaanisen liikkeen puuttuminen ei tee siitä täysin staattista. Kuten aiemmin sanoin niin NBR-Viton valinta on usein valinta kahden pahan väliltä... toinen vanhenee nopeasti kuumassa ja toinen haurastuu kylmässä. Oma kokemukseni on että kuuman pään heikkouksien kanssa on helpompi elää koska nbr kuitenkin kestää pitkäaikaisesti yli 120degC lämpötiloja.
Viton menee "lasiksi" kylmässä. Monet materiaalivalmistajat suosittelevat alimmaksi käyttölämpötilaksi niinkin korkeaa kuin -15degC. O-renkaan toimintaperiaate on sellainen että se liikkuu aina jonkin verran paineen vaikutuksesta, joten tiivistettävien osien välisen mekaanisen liikkeen puuttuminen ei tee siitä täysin staattista. Kuten aiemmin sanoin niin NBR-Viton valinta on usein valinta kahden pahan väliltä... toinen vanhenee nopeasti kuumassa ja toinen haurastuu kylmässä. Oma kokemukseni on että kuuman pään heikkouksien kanssa on helpompi elää koska nbr kuitenkin kestää pitkäaikaisesti yli 120degC lämpötiloja.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Pistin mansikoitten kanssa pakkaseen PCS:n toimittamia renkaita ja kokeilin miten hauraita ne on suoraan sieltä otettuna. Onhan ne jähmeät mutta muokkaantuu kyllä siltikin ja lämmetessään siitä pehmenee normaaliksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*
mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
useinmiten mutterin kannat syöpyneet niin pieneksi, että edes 12mm avaimella ei saa kiinni. helpointa on mutterin särkijällä levittää/murtaa niin, että lähtee pyörimään ihan pihdeillä. tämän jälkeen kierrrpakalla jengat puhtaiksi ja uudet mutterit. poraaminen uusille pulteille on reilusti työläämpi homma auton alla putkiston paikallaan ollessa....
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Edit: Muokattu virheellinen tieto pois.mienkoiv kirjoitti:hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*
mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
Viimeksi muokannut raimsshi, Ma Syys 03, 2012 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Minkä värisiä renkaat on?vesa67 kirjoitti:Pistin mansikoitten kanssa pakkaseen PCS:n toimittamia renkaita ja kokeilin miten hauraita ne on suoraan sieltä otettuna. Onhan ne jähmeät mutta muokkaantuu kyllä siltikin ja lämmetessään siitä pehmenee normaaliksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tällee värisokean spektrissä lähinnä mustaa muistuttaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
sähköhommia vesalle
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Siis tarkoitatko dp:n ja putken liitosta siellä auton alla? Itse en irrottanut ollenkaan, dp:nsaa juuri ja juuri laskettua tarpeeksi alas, jotta öljypohja sujahtaa putken ja auton pohjan välistä. Putki kannattaa sitoa naruilla, ettei jousto-osa väänny liikaa. Tietysti käytännössä vaatii nosturin, pukkien päällä vähää tilaa ei kannattane tuohon uhrata.mienkoiv kirjoitti:hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*
mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
jos nuo yllämainitut pultit ihan paskana,onnistuuko niin et irrottaa dp:n vain ylhäältä ja laittaa roikkumaan narun varaan..
onko tilaa työskennellä,taipuu kait cähän aina tarvittaessa pois tieltä???
onko tilaa työskennellä,taipuu kait cähän aina tarvittaessa pois tieltä???
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
juuri sitä!blobbo kirjoitti:Siis tarkoitatko dp:n ja putken liitosta siellä auton alla? Itse en irrottanut ollenkaan, dp:nsaa juuri ja juuri laskettua tarpeeksi alas, jotta öljypohja sujahtaa putken ja auton pohjan välistä. Putki kannattaa sitoa naruilla, ettei jousto-osa väänny liikaa. Tietysti käytännössä vaatii nosturin, pukkien päällä vähää tilaa ei kannattane tuohon uhrata.mienkoiv kirjoitti:hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*
mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
olit nopeempi...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
väittäisin että siinä laipassa on takapuolelta asennetut vaarnapultit, kuten on muttereilla olevien pyörännavoissakin. mitä olen muutamia katsonut, että takapuolella on sellainen kupu, joka estää läpimenon.raimsshi kirjoitti:Ihan normaali M8 kierre, pinnapultithan siinä on.mienkoiv kirjoitti:hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*
mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Elikkäs Vitonia ne eivät sitten ainakaan ole.vesa67 kirjoitti:Tällee värisokean spektrissä lähinnä mustaa muistuttaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Mustia on marmoriltakin ostetut. Tiivistekeskuksen vakuuttavasti asiansa osaava myyjä tutki täälläpäin alkuperäisen materiaalin kimmoisuuden sellaisella pompautuslaitteella ja totesi vitoniksi. onkos se hnbr lähempänä vitonia vai nbr:ää kimmoisuuden osalta? lähinnä että mikä on erehtymistodennäköisyys...vesa67 kirjoitti:Tällee värisokean spektrissä lähinnä mustaa muistuttaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Aloitin oman operaation tänään; dp:n pultit lähtivät melkein sormivoimin irti. CRC sai useamman tunnin vaikuttaa eikä siis mitään vaikeuksia ollut, tuntui pikemminkin liian löysiltä.
Sitten tuli pimeys ja lampusta loppui akku eli huomenna jatkuu.
Sitten tuli pimeys ja lampusta loppui akku eli huomenna jatkuu.