Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Jussi »

En ihan hirveästi luottaisi myyntimiesten silmämääräisiin analyyseihin. Toki jos o-rengas on väriltään vihreä-oliivinvihreä ja kovuudeltaan 80-90Sh niin 50% mahdollisuudella se on Vitonia, mutta yhtä hyvin se voi olla jotakin muutakin elastomeeria.

Viton menee "lasiksi" kylmässä. Monet materiaalivalmistajat suosittelevat alimmaksi käyttölämpötilaksi niinkin korkeaa kuin -15degC. O-renkaan toimintaperiaate on sellainen että se liikkuu aina jonkin verran paineen vaikutuksesta, joten tiivistettävien osien välisen mekaanisen liikkeen puuttuminen ei tee siitä täysin staattista. Kuten aiemmin sanoin niin NBR-Viton valinta on usein valinta kahden pahan väliltä... toinen vanhenee nopeasti kuumassa ja toinen haurastuu kylmässä. Oma kokemukseni on että kuuman pään heikkouksien kanssa on helpompi elää koska nbr kuitenkin kestää pitkäaikaisesti yli 120degC lämpötiloja.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pistin mansikoitten kanssa pakkaseen PCS:n toimittamia renkaita ja kokeilin miten hauraita ne on suoraan sieltä otettuna. Onhan ne jähmeät mutta muokkaantuu kyllä siltikin ja lämmetessään siitä pehmenee normaaliksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*

mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Hook »

useinmiten mutterin kannat syöpyneet niin pieneksi, että edes 12mm avaimella ei saa kiinni. helpointa on mutterin särkijällä levittää/murtaa niin, että lähtee pyörimään ihan pihdeillä. tämän jälkeen kierrrpakalla jengat puhtaiksi ja uudet mutterit. poraaminen uusille pulteille on reilusti työläämpi homma auton alla putkiston paikallaan ollessa....
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

mienkoiv kirjoitti:hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*

mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
Edit: Muokattu virheellinen tieto pois.
Viimeksi muokannut raimsshi, Ma Syys 03, 2012 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Jussi »

vesa67 kirjoitti:Pistin mansikoitten kanssa pakkaseen PCS:n toimittamia renkaita ja kokeilin miten hauraita ne on suoraan sieltä otettuna. Onhan ne jähmeät mutta muokkaantuu kyllä siltikin ja lämmetessään siitä pehmenee normaaliksi.
Minkä värisiä renkaat on?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tällee värisokean spektrissä lähinnä mustaa muistuttaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

:lol:

sähköhommia vesalle :wink:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja blobbo »

mienkoiv kirjoitti:hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*

mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
Siis tarkoitatko dp:n ja putken liitosta siellä auton alla? Itse en irrottanut ollenkaan, dp:nsaa juuri ja juuri laskettua tarpeeksi alas, jotta öljypohja sujahtaa putken ja auton pohjan välistä. Putki kannattaa sitoa naruilla, ettei jousto-osa väänny liikaa. Tietysti käytännössä vaatii nosturin, pukkien päällä vähää tilaa ei kannattane tuohon uhrata.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

jos nuo yllämainitut pultit ihan paskana,onnistuuko niin et irrottaa dp:n vain ylhäältä ja laittaa roikkumaan narun varaan..

onko tilaa työskennellä,taipuu kait cähän aina tarvittaessa pois tieltä???
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

blobbo kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*

mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
Siis tarkoitatko dp:n ja putken liitosta siellä auton alla? Itse en irrottanut ollenkaan, dp:nsaa juuri ja juuri laskettua tarpeeksi alas, jotta öljypohja sujahtaa putken ja auton pohjan välistä. Putki kannattaa sitoa naruilla, ettei jousto-osa väänny liikaa. Tietysti käytännössä vaatii nosturin, pukkien päällä vähää tilaa ei kannattane tuohon uhrata.
juuri sitä!

olit nopeempi...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Hook »

raimsshi kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*

mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
Ihan normaali M8 kierre, pinnapultithan siinä on.
väittäisin että siinä laipassa on takapuolelta asennetut vaarnapultit, kuten on muttereilla olevien pyörännavoissakin. mitä olen muutamia katsonut, että takapuolella on sellainen kupu, joka estää läpimenon.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Jussi »

vesa67 kirjoitti:Tällee värisokean spektrissä lähinnä mustaa muistuttaa.
Elikkäs Vitonia ne eivät sitten ainakaan ole.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Hook »

vesa67 kirjoitti:Tällee värisokean spektrissä lähinnä mustaa muistuttaa.
Mustia on marmoriltakin ostetut. Tiivistekeskuksen vakuuttavasti asiansa osaava myyjä tutki täälläpäin alkuperäisen materiaalin kimmoisuuden sellaisella pompautuslaitteella ja totesi vitoniksi. onkos se hnbr lähempänä vitonia vai nbr:ää kimmoisuuden osalta? lähinnä että mikä on erehtymistodennäköisyys...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Aloitin oman operaation tänään; dp:n pultit lähtivät melkein sormivoimin irti. CRC sai useamman tunnin vaikuttaa eikä siis mitään vaikeuksia ollut, tuntui pikemminkin liian löysiltä.

Sitten tuli pimeys ja lampusta loppui akku eli huomenna jatkuu.
Vastaa Viestiin