Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
muistatteko pojat sen ajan jolloin öpohjaan laitettiin orenkaiksi ihan vain sinne mitoiltaan sopivia ja ajettiin kovaa ajoa
oi niitä aikoja!
...tais olla joskus niinistön aikana....
oi niitä aikoja!
...tais olla joskus niinistön aikana....
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Nyt kävi itselle ajatusvirhe, ajattelin koko ajan turbon päätä . Eli eihän siellä mitään pinnapultteja ole. Tosiaan taitaa olla noin kuten kerroit. Ainakin omassa rälläkällä poikki, alkuperäiset tapit hakaten pois ja normaalit pultit tilalle.Hook kirjoitti:väittäisin että siinä laipassa on takapuolelta asennetut vaarnapultit, kuten on muttereilla olevien pyörännavoissakin. mitä olen muutamia katsonut, että takapuolella on sellainen kupu, joka estää läpimenon.raimsshi kirjoitti:Ihan normaali M8 kierre, pinnapultithan siinä on.mienkoiv kirjoitti:hiukan hirvittää tuo dp:n irrotus tuosta pakoputken päästä..on pultit sennäkösessä kunnossa että kuulen jo korvissani *naps*
mites kannattaa tohon varautua,millä tiedoilla marssin etukäteen pulttikauppaan,mitat,kierrekoot ym...pinnapulttejako?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Joo... taisi erehtymistodennäköisyys olla likimain 100%Hook kirjoitti:Mustia on marmoriltakin ostetut. Tiivistekeskuksen vakuuttavasti asiansa osaava myyjä tutki täälläpäin alkuperäisen materiaalin kimmoisuuden sellaisella pompautuslaitteella ja totesi vitoniksi. onkos se hnbr lähempänä vitonia vai nbr:ää kimmoisuuden osalta? lähinnä että mikä on erehtymistodennäköisyys...
Sillä "pompautuskoneella" saa selville kovuuden ja kimmoisuuden, mutta kone on olemassa lähinnä asiakkaiden kummastuttamiseksi ja viihdyttämiseksi koska kummoista kokemusta ei tarvitse että osaa erottaa yleisimmät kovuudet toisistaan ihan näppituntumallakin ja kimmoisuuden selvittäminen käytetystä elastomeerista ei taas kerro mitään uuden vastaavan ominaisuuksista (ei sillä että kovuuskaan uudessa ja vanhassa vastaisivat toisiaan edes likimäärin).
Kovuus ja kimmoisuus taas eivät juuri kerro elastomeerilaadusta yhtikäs mitään. Viton on kovuudelta noin 80...90 Shorea ja tuohon haarukkaan osuu n+1 muutakin elastomeeria. Tässäkin tapauksessa Tiivistekeskuksen myyntihenkilö tod.näk. sekoitti 90 Shoren NBR:n Vitoniin... myös Vesa67:n pakastintestin tulos viittaisi tähän.
Viton o-renkaita tulee joskus harvoin vastaan myös mustana, mutta niissä on ulkokehällä selkeästi näkyvä vihreä raita erottaamaan ne NBR:stä... erottuminen kun on tärkeä turvallisuusasia koska Viton sopii puhtaalle hapelle ja NBR taas saattaa syttyä puhtaan hapen kanssa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Sen verran vielä että jos koneeseen on mennyt Viton o-renkaat niin ei kannata menettää yöuniaan. On aika pieni todennäköisyys että o-renkaat paukkuvat rikki yht'äkkiä ja yllättäen ensimmäisen kunnon pakkasen sattuessa kohdalle.
... mutta siis IMHO vitonia olisi kuitenkin parempi olla käyttämättä.
... mutta siis IMHO vitonia olisi kuitenkin parempi olla käyttämättä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tarkennus. Vantaan Tiivistekeskuksen öljypohjan ja öljypumpun koon viton o-renkaat ovat mustia. (Eikä ole vihreää raitaa) Kun taas samasta paikasta ostettu t5 läppärunko-imusarja viton on vihreä, eli on tukku toimittajasta kiinni.
Verrokkina oli "mittauksissa" marmorilta haettu uusi musta, eli ei verrattu 10v käytettyyn. Käyttökohteen perusteella suositus oli viton, eli en nyt ihan osaisi karttaakkaan vitonia noissa kohteissa, kun öljy pyörii parhaimmillaan siinä 120c+... liene tärkeintä tuossa kumminkin että vanhan korpuksi muuttunutta ei tule takisin laitettua irroituksen yhteydessä, kun se ei mitä todennäisimmin pidä irroituksen jälkeen senkään vertaa.
Verrokkina oli "mittauksissa" marmorilta haettu uusi musta, eli ei verrattu 10v käytettyyn. Käyttökohteen perusteella suositus oli viton, eli en nyt ihan osaisi karttaakkaan vitonia noissa kohteissa, kun öljy pyörii parhaimmillaan siinä 120c+... liene tärkeintä tuossa kumminkin että vanhan korpuksi muuttunutta ei tule takisin laitettua irroituksen yhteydessä, kun se ei mitä todennäisimmin pidä irroituksen jälkeen senkään vertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Mitähän sulle loppujen lopuksi onkaan myyty...Hook kirjoitti:Tarkennus. Vantaan Tiivistekeskuksen öljypohjan ja öljypumpun koon viton o-renkaat ovat mustia. (Eikä ole vihreää raitaa) Kun taas samasta paikasta ostettu t5 läppärunko-imusarja viton on vihreä, eli on tukku toimittajasta kiinni.
Käyttökohteen perusteella FKM on huono suositus koska käyttölämpötila-alue mahtuu sallittuun väliin NBR:llä, mutta ei FKM:llä. Ja edelleen olen sitä mitä mieltä että melkoinen ihmemies saa Tiivistekeskuksen myyjä olla jos erottaa värikoodaamattoman FKM:n NBR:stä.Hook kirjoitti:Käyttökohteen perusteella suositus oli viton, eli en nyt ihan osaisi karttaakkaan vitonia noissa kohteissa, kun öljy pyörii parhaimmillaan siinä 120c+...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Jaha, normaali tarina omassa kulkineessa, eli sihti tukossa.
Huomenna uudet tiivisteet marmorilta ja varmaankin Hylomar blue -tiivisteliimaa kun en Motonetista muuta löytänyt. Vielä pitäisi löytää tuollainen nostopalkki kuten aloitusviestissä näkyy... Motonetissa oli eioota eli pitää kysellä muualta.
Aika helposti ne töhnät lähtivät jarrupuhdistusaineella eli kenties koneella on vielä toivoa. Metallia ei löytynyt paitsi pari pientä lastua joiden arvelen irronneen pulttien mukana. Ehkäpä jo huomenna selviää miten käy.
Kumarrus ketjun aloittajan ja foorumin suuntaan hyvistä ohjeista.
Edit: tuossa vielä huonohko kuva omasta tilanteesta:
Huomenna uudet tiivisteet marmorilta ja varmaankin Hylomar blue -tiivisteliimaa kun en Motonetista muuta löytänyt. Vielä pitäisi löytää tuollainen nostopalkki kuten aloitusviestissä näkyy... Motonetissa oli eioota eli pitää kysellä muualta.
Aika helposti ne töhnät lähtivät jarrupuhdistusaineella eli kenties koneella on vielä toivoa. Metallia ei löytynyt paitsi pari pientä lastua joiden arvelen irronneen pulttien mukana. Ehkäpä jo huomenna selviää miten käy.
Kumarrus ketjun aloittajan ja foorumin suuntaan hyvistä ohjeista.
Edit: tuossa vielä huonohko kuva omasta tilanteesta:
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Valmista tuli, käy nätisti eikä ulise startissa kuten viimeiset pari viikkoa. Öljyvalokaan ei syttynyt puolen tunnin testiajolla.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
...vielä tuosta kannatinpalkista. ei ole millään lailla välttämätön. riittää että löysää sentin apumiehrnpuolen apurungon pultteja ja öljypohja mahtuu tulemaan konetta nostamatta.
pikkasen joutuu tässäkin menetelmässä kampeamaan sorkkaraudalla konetta hihnapyörän päästä kuskin suuntaan.
pikkasen joutuu tässäkin menetelmässä kampeamaan sorkkaraudalla konetta hihnapyörän päästä kuskin suuntaan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
jaksaako kuroa konetta ylöspäin sitten lopuksi pelkällä pulttien kiristyksellä ???Hook kirjoitti:...vielä tuosta kannatinpalkista. ei ole millään lailla välttämätön. riittää että löysää sentin apumiehrnpuolen apurungon pultteja ja öljypohja mahtuu tulemaan konetta nostamatta.
pikkasen joutuu tässäkin menetelmässä kampeamaan sorkkaraudalla konetta hihnapyörän päästä kuskin suuntaan.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Ei kone makaa apurungon varassa vaan roikkuu yläkiinnikkeessä. Tämä on ihan hyvä vaihtoehto kyllä jos tuota kannatinta ei ole. Apurungon pultit sitten vaan muistaa vetää kireälle ja sorkkaraudalla ei saa painaa hihnapyörän kehästä vaan keskeltä. Tai sitten käyttää sitä ruuvipuristinta kuten alkuperäisessä ohjeessa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
... ja sivuriirtoa helpottaa, kun löysää apumiehen puolen länkimallisen moottorikorvakon mutterin keskeltä, joka siinä lokarin päällä. Pääsee hieman helpommin liikkumaan sen muutaman millin kuskin suuntaan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
no voi hitto,kännipäissäni aattelin mielessäni juuri tota moottorin ylätukea..kävi vähän ihmetyttämäänvesa67 kirjoitti:Ei kone makaa apurungon varassa vaan roikkuu yläkiinnikkeessä. Tämä on ihan hyvä vaihtoehto kyllä jos tuota kannatinta ei ole. Apurungon pultit sitten vaan muistaa vetää kireälle ja sorkkaraudalla ei saa painaa hihnapyörän kehästä vaan keskeltä. Tai sitten käyttää sitä ruuvipuristinta kuten alkuperäisessä ohjeessa
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Kiitos "anttipa" avusta. On se hienoa että on olemassa näin mukavia ja auttavia ihmisiä! Saatiin eilen auto kuntoon. Puhdistettiin öljypohja, kiristettiin torxit, vaihdettiin moniurahihna, ja turbo!
En pystynyt ottaa montaa kuvaa, kun akku oli melkein tyhjä kännykässä. Kuitenkin öljypohjasta kerkesin ottaa muutaman kuvan.
En pystynyt ottaa montaa kuvaa, kun akku oli melkein tyhjä kännykässä. Kuitenkin öljypohjasta kerkesin ottaa muutaman kuvan.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Hienoa että sait homman hoidettua kuntoon, nyt sitten kelpaa tulla
potkiskelemaankin kun turbo ja öljypohja kiiltää
Oliko sihdissä isojakin murusia ? tuosta kuvasta katsottuna ei näyttäisi siltä...
potkiskelemaankin kun turbo ja öljypohja kiiltää
Oliko sihdissä isojakin murusia ? tuosta kuvasta katsottuna ei näyttäisi siltä...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC