Calix-lohkolämppärin asennus - vaikeaako?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Calix-lohkolämppärin asennus - vaikeaako?

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Autooni on asennettu kolmeen kertaan Calixin ruuvattava lohkolämmitin. Sitä ei ole saatu Fixus-liikkeen toimesta vielä kertaakaan täysin pitäväksi. Toisella kertaa myönsivät, että asennus oli suoritettu virheellisesti (vastus oli vinossa) mutta näyttää tämä kolmaskin kerta olevan ryssitty. Kiristystä en ole vielä koittanut. Ei myöskään ole todettu vastuksia asennettaessa, että itse lohkossa olisi mitään vikaa. En millään haluaisi alkaa vaihtamaan koko tsydeemiä Defaan, joka käsittääkseni on lyötävä malli. Miten teillä muilla on vastukset pysyneet kiinni?
Voisihan tuohon juureen vetää jotain massaa tms. Onko suosituksia?
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Calix-lohkolämppärin asennus - vaikeaako?

Viesti Kirjoittaja arto »

Itse vastuksen laitto on mielestäni helppoa, mutta jos on ryssitty pakkasproppua irrottaessa... kolhittu lohkoa siitä aukkojen reunoista tms. niin saattaa olla vaikea saada pitämään.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Calix-lohkolämppärin asennus - vaikeaako?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Taitaa olla valitettavasti olla calixin ominaisuus tai ainakin herkkä asennukselle. Itselläkin vuotaa silloin tällöin, ainakin pientä "punasta" näkyy kuivuneena.

Calixiin voi koittaa uusia o-renkaita, jotka voidellaan kevyesti öljyllä, ainakin ohjeen mukaan. Kiinnitysmutterin kiristys on vain 3,5Nm..

Ilmeisesti vastus siis calix RE196, siihen sopivat o-renkaat:
930-2110243
930-2110225

esim. tuolta:

http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autol ... /o-renkaat
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Calix-lohkolämppärin asennus - vaikeaako?

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Tämän ketjun lopussa on kuva Defan vastuksesta:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13&t=51689

Kovasti saman näköisen laitoin viime talvena 9-5:een, mutteria kiristämällä tuo tanko liikkuu ulospäin ja levittää siivet lohkoa vasten. Aika pieni oli ohjeessa annettu momentti johon kiristin eikä nähdäkseni vuoda.

Edellinen Defa taisi kestää muutaman vuoden, vastus meni rikki mutta sekään ei vuotanut (molemmat olen itse asentanut).
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: Calix-lohkolämppärin asennus - vaikeaako?

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Defa on vastaavanlainen ruuvaamalla kiristettävä, ei lyötävä. Toyotalla ollessani oli "talon suositus" laittaa noihin ruuvattaviin vastuksiin o-renkaaseen suositellun vaseliinin sijasta moottorisilikonia lisätiivisteeksi ympäri asti.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Vastaa Viestiin