Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja YoC »

Moroo!

Ruotsista tilaamassa kyseiseen autoon uutta moottoria ja ruotsin pojat ei suostu myymään 2004 -> moottoria mulle ku ei kuulemma sovi...

Onko moottorissa oikeesti jotain eroa muuta kuin huohotinjärjestelmä ja eikö uudempi moottori muka oikeasti käy kyseiseen autoon?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se käy, sano niille että turpa kiinni ja myykää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja YoC »

Haha, mahtavuutta. Näin se on tehtävä :D
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eihän ne erot ole todellakaan showstoppereita. Jos käyttää pelkän lohko+kansi+huohotinkomponentit niin vanhan auton johtosarja sopii kunhan läppäkotelon/imusarjan, paineputken ja apulaitteet käyttää vanhasta tarvittaessa.
Vielä jää askarreltavaksi huohottimen liityntä läppäkoteloon ja turbon imuputkeen jos on vanhempaa läppismallia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja YoC »

Jep, kyllä se Ruotsalainen ymmärtää ärräpäitä...moottori lähti postiin.

Kiitosta jcarlsonille kannustuksesta...
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mistä moottorin ostit ja paljonko maksoi?
Saako muuten moottorin nostettua pois yläkautta vai pitääkö tehdä WIS:n ohjeiden mukaan apurunko alas jne.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saa nostettua yläkautta mutta aika urheilua se on, btdt. Jos vain suinkin mahdollista niin alas pudotus apurunkoineen on suositeltavampi tapa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ok, tuossa jo erään täällä hyvin tunnetun säätäjän kanssa viritellään vaihtoproggista. :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jlatomaa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Loka 03, 2006 08:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jlatomaa »

Jos yläkautta vaihtaa on nosturissa oltava kallistettava nosto-osa, sen koneen joutuu taittamaan aika vinoon että mahtuu pois... 2 kertaa tehneenä kolmas vois mennä jo helpommin.

Kannattaa suojata sisälokaria esim alumiinilevyllä kampiakselin naarmuilta ja vaihdelaatikon ja apurungon väliin kans jotain suojaa... Ne raapii ja kolhii ikävästi kun nitkuttelee konetta.

alakautta otettaessa tarvii nostaa auto niin ylös että olis tarvinnu sellasen keinutunkin, vesa67 niitä kuviakin jossain ketjussa jakeli. Tai oikean korjaamonosturin...
9-5 Sedan SE 2.3tA MY00
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja mikan »

Sellainen keinutunkki varmaan tarvis ostaa. Vaikuttaa aika näppärältä vehkeeltä noin hintaisekseen.

t. Mika
Viimeksi muokannut mikan, La Loka 06, 2012 19:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Joo ne vaan on kuulemma loppu kun sieltä olen vaihtoyksilöä odottanut.

Tuon keinutunkin kanssa kannattaa välttää tilannetta jossa lattianrajasta nostaa keulan konepaketteineen (apurungon kun laskee tollaselle lavetille niin silloin ollaan todella matalalla). Siinä on hirveä vääntö kulmavaihteille ennenkuin kolmiorakenne alkaa nousemaan pystyyn. Paras auttaa hallitunkilla keulapisteestä ekat 20-30 cm ettei keinutunkin käyttöikä lyhene merkittävästi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja YoC »

Juu eli itse olen normaalisti vaihtanut moottori alakautta.
Tällä kertaa tosin nostin koneen pois ku oli jo niin valmiksi purettu jossain korjaamolla vianmäärityksen yhteydessä. Konepelti pois niin nousi konehuoneen kautta, perkeleen ahdasta kyllä oli :)

Moottorit olen ostanut tuolta http://www.atracco.se/?id=11404
Eli kolme moottoria ja yhden vaihteiston olen samasta paikasta tilannut. Aina ollut sitä mitä pitääkin, toimitus n.3 pv ja alle 150tkm ajetut moottorit on pyörinyt siinä 10000-15000sekissä rahteineen ilman alvia. Rahti yleensä n. 1000sekkiä.
Vastaa Viestiin