Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Kiitoksia vastauksista. Tässä tulikin paljon hyvää tietoa ja täytyy perehtyä tuohon WISsiin kunhan sen saan käsiini.
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Hyvää taustatietoa taas, jcarlson! Kiitos siitä.
Itsekin mietin automaatin rajojen vastaantulemista Mitsun turbon + sopivan RE85-softan kanssa, mutta enpä eppäile enää. Tänään kun pääsi heittämään ekan koelenkin ahtimen vaihdon jälkeen totesin että vaihtotapahtuma ja auton koko toiminta on muuttunut terveempään suuntaan. Jo Garretille optimoidun RE85-softan kanssa laatikko vaihtaa nimittäin perstuntumalla pehmeämmin ja vaivattomammin, varsinkin ohituskiihdytyksissä alaspäin. Vanhalla turbolla meno oli Sport-asennolla repivämpää ja perusasennolla raskaampaa. Uskoisin että sellainen meno käy enemmän automaatin päälle.
Itsekin mietin automaatin rajojen vastaantulemista Mitsun turbon + sopivan RE85-softan kanssa, mutta enpä eppäile enää. Tänään kun pääsi heittämään ekan koelenkin ahtimen vaihdon jälkeen totesin että vaihtotapahtuma ja auton koko toiminta on muuttunut terveempään suuntaan. Jo Garretille optimoidun RE85-softan kanssa laatikko vaihtaa nimittäin perstuntumalla pehmeämmin ja vaivattomammin, varsinkin ohituskiihdytyksissä alaspäin. Vanhalla turbolla meno oli Sport-asennolla repivämpää ja perusasennolla raskaampaa. Uskoisin että sellainen meno käy enemmän automaatin päälle.
_____________________________
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Erittäin hyödyllistä tietoa tosiaan. Nyt mennään vielä 330Nm väännöillä kun tukikumi(t) lodjusta ihan loppu, nytkähtää pari-kolme kertaa ihan kunnolla kun vaihtaa moottorijarrun ja kaasun välillä.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Kuinka tämä temppu näppärimmin tehdään? En pienellä etsimisellä löytänyt aiheesta täältä juttua.jcarlson kirjoitti:Vakiosuuttimilla voi polttoainepainetta nostamalla nostaa rajoja suunnilleen aeron vakioturbon maksimiin asti.
Jos Aerosta haluaa täydet tehot etanolilla, toinen vaihtoehto olisi 875cc suuttimien vaihtaminen. Kumpi kannattaa tehdä, suutinten vaihto vai paineen nostaminen? Olettaen siis että tähtäin ei ole 300+ hv tehoissa.
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Helpoin tee-se-itse miehen temppu on ottaa paineensäädin irti ja puristaa viilapenkissä siitä se keskellä oleva rypistys esim. hylsyllä vielä syvemmäksi. Tällä säätimen jousen esijännitys nousee ja sitä kautta säädetty polttoainepaine. Hyvä olisi vielä sitten tarkistaa painemittarilla että mihin asti paine nousi. Tai sitten ostaa AMW:lta säätökansi jonka asentaa nykyiseen säätimeen ja säätää haluamansa paineen.
Helpoin tapa on vain ostaa valmis esim. 3,8 bar paineensäädin kaupasta. Yleinen Boschin malli joten muunmerkkisistä löytyy sopivia ja taisi Speedpartsikin sellaista kaupata muiden muuassa.
3,5 barin peruspaineella saa Aerosta etanolilla 250-260hv. 3,8 barilla 260-270hv.
875cc suuttimilla tms. saa n. 300hv
Helpoin tapa on vain ostaa valmis esim. 3,8 bar paineensäädin kaupasta. Yleinen Boschin malli joten muunmerkkisistä löytyy sopivia ja taisi Speedpartsikin sellaista kaupata muiden muuassa.
3,5 barin peruspaineella saa Aerosta etanolilla 250-260hv. 3,8 barilla 260-270hv.
875cc suuttimilla tms. saa n. 300hv
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Kiitos vastauksesta. Kumpi on suositeltavampi lähestymistapa? Onko vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet siis jotain seuraavaa?
Paineen nosto:
+ Halpaa (60€), ranettamalla jopa ilmaista
+ Perussuuttimet toimivat arkiajossa hyvin
- Tehoa ei irtoa niin paljoa
- Bensapumppu porsii herkemmin?
Suutinten (Siemens Deka 875cc) vaihto
+ Enemmän tehoa
- Kalliimpi vaihtoehto (250€)
- Polttoainetaloudellisuus?
- Toiminta osakuormilla?
Paineen nosto:
+ Halpaa (60€), ranettamalla jopa ilmaista
+ Perussuuttimet toimivat arkiajossa hyvin
- Tehoa ei irtoa niin paljoa
- Bensapumppu porsii herkemmin?
Suutinten (Siemens Deka 875cc) vaihto
+ Enemmän tehoa
- Kalliimpi vaihtoehto (250€)
- Polttoainetaloudellisuus?
- Toiminta osakuormilla?
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Joo, paineen noston kohdalla tosin en sanoisi että pumppu porsii merkittävästi aiemmin. Etuna tosiaan todennäköisesti nätimpi toimivuus etenkin kylmänä koska sumu on parempi kuin isoista suuttimista.
Polttoainetaloudessa ei juuri pitäisi olla havaittavaa eroa ellei pätkäajoa ole paljon. Osakuormilla noi 875 dekat toimii kyllä ihan hyvin, toki kylmästartin jälkeen saattaa esiintyä jotain pientä epämääräisyyttä joskus vrt. vakiot mutta ei mitään maailmaa kaatavaa.
Polttoainetaloudessa ei juuri pitäisi olla havaittavaa eroa ellei pätkäajoa ole paljon. Osakuormilla noi 875 dekat toimii kyllä ihan hyvin, toki kylmästartin jälkeen saattaa esiintyä jotain pientä epämääräisyyttä joskus vrt. vakiot mutta ei mitään maailmaa kaatavaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Samalla softalla mennään molemmissa tapauksissa?jcarlson kirjoitti:3,5 barin peruspaineella saa Aerosta etanolilla 250-260hv. 3,8 barilla 260-270hv.
875cc suuttimilla tms. saa n. 300hv
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Eri softa aina kun suutinten kapasiteetti muuttuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Vilkaiskaa ihan mielenkiinnosta tuon linkin videoleike:
http://www.youtube.com/watch?v=yU3GcElSQn0
Videoleikkeen lopussa näkyy dynovedossa saadut suoritusarvot.
Ko. autossahan on 4-vaihteinen automaattiaski.
http://www.youtube.com/watch?v=yU3GcElSQn0
Videoleikkeen lopussa näkyy dynovedossa saadut suoritusarvot.
Ko. autossahan on 4-vaihteinen automaattiaski.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Siis saako tosiaan vakio Aerosta pelkällä softan ja 875cc suutinten vaihdolla 300 pollea Re85:lla? Paljonko 3" DP toisi lisää?jcarlson kirjoitti:GT17 turbo mainittu jo aiemmin, 9-3/9-5 Aero tai 2,3T 220hv vakioturbo TD04HL-15T#5 n. 280hv bensa ja 300hv etanoli.
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Jep, 290hv penkitetty -06 Aerosta pelkällä softalla ja 870cc suuttimilla E85:lla. 3" DP:llä voisi päästä sen 300 rajan yli.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Ok. -06 Aerossa on tietysti se kuningaskobra eli vanhemmat kotterot jäävät vielä vähän kauemmaksi 300hv rajasta.
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Jep, tosin ero vanhempaan aeron imuputkeen ei ole niin suuri, ehkä muutaman hevosvoiman.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Eikös vääntö ja teho mene käsi kädessä kierrosluvun kanssa? Eli jos Aerosta saisi puristettua isommilla suuttimilla ja 3" DP + 2,5" pakoputkella reilu 300 heppaa @ 5500 rpm, niin väännöt olis tuolloinkin luokkaa 400 Nm.jcarlson kirjoitti: Noin pienillä teholukemilla ei ole mitään pelkoa että väännön rajoitus leikkaisi tai siirtäisti tehoa ylöspäin, noilla pienillä vakioahtimilla ja vakionokilla teho tulee muutenkin jo turhankin matalalla (n. 5100rpm 2-litraisissa ja n. 4800rpm 2,3-litraisissa melko tyypillisiä).
Väännön rajoitus ei tarkoita muuta kuin että ahtopainetta (ilmamassaa) ei pyydetä keskikierroksilla sen enempää kuin mitä haluttuun vääntömomenttiin tarvitaan. Esim. 2-litraisessa 400Nm on etanolilla n. 1,2 bar ja 2,3-litraisessa n. 0,9 bar. Yläkierroksilla vääntö tippuu hengityksen loputtua jo muutenkin ja ei mene "yli" vaikka puristaisia liki kaiken mitä irti lähtee. Molemmissa tapauksissa saa kyllä ainakin GT17 ahtimen ulosmitattua, ja käytännössä 15T:nkin. Toisinsanoen, vääntö huipputehon kohdalla on kyllä liki aina alle 400Nm eli rajoittaminen ei vaikuta sen sijaintiin, tätä varmaankin kysyit.
305 heppanen Hirsch taitaa tuottaa tuon tehon jossain 5500 rpm:n paikkeilla ja tehothan on siinä rajattu maksimissaan 420 Nm:iin manuaalilla ja 400 Nm automaatilla.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero