Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Hain vanhoista jutuista em. kiristysjärjestystä, yksi linkki löytyi mutta oli "vanhuuttaan" poistunut.
Siis jos jollain löytyy moinen kuva niin olen ylen tyytyväinen ja saa siihen laittaa myös tuon kiristysmomentin.
Käyn sylinterikannen pulttien kireyden lävitse ja samalla tarkista tuon kopan ne kahdet pikkupillit että varmaan on auki jollei..... niin kovaa krassausta ym.
Samalla uusin venttiilikopan tiivisteet ja tietysti orkkis laatua oikein kaksin kappalein!
Jos jollain on jotain hyviä vinkkejä pillien putsaukseen ja muuhunkin niin otan kiitollisuudella vastaan. Kiitos!
Siis jos jollain löytyy moinen kuva niin olen ylen tyytyväinen ja saa siihen laittaa myös tuon kiristysmomentin.
Käyn sylinterikannen pulttien kireyden lävitse ja samalla tarkista tuon kopan ne kahdet pikkupillit että varmaan on auki jollei..... niin kovaa krassausta ym.
Samalla uusin venttiilikopan tiivisteet ja tietysti orkkis laatua oikein kaksin kappalein!
Jos jollain on jotain hyviä vinkkejä pillien putsaukseen ja muuhunkin niin otan kiitollisuudella vastaan. Kiitos!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
15 Nm.
http://www.saabwiki.info/images/thumb/d ... 3_VC_8.gif
http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... ver_Gasket
Pilleille bensaa, aikaa ja paineilmaa.
http://www.saabwiki.info/images/thumb/d ... 3_VC_8.gif
http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... ver_Gasket
Pilleille bensaa, aikaa ja paineilmaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Jollei ascii-grafiikka haittaa, niin tämä on Haynesin ohjeen mukainen (vasemmalla siis jakoketjun pää)
4
-------5----------6----------7
------------13---------14----8
3-----12
------------16---------15----1
------ 10---------9----------2
11
Momentiksi annettu 15 Nm
Pillien rassaukseen käytin itse niinkin eksoottista metodia kuin teräsvaijerin pätkää laitettuna akkuporakoneeseen ja sillä rassailin läpi. Jos mekaanisesti meinaa puhdistaa, niin jokin tuollainen taipuisa systeemi on hyvä. Taisin lisäksi käyttää jotain liuotinta vielä apuna. Jollain muulla on varmaan paljon tieteellisempi ja Saabin virallisesti hyväksymä metodi. Paineilmakin on kiva, jos sitä on käytettävissä.
Kannattaa muuten tarkistaa, ettei se "jakajan" reiän (paikka on tuossakin koneessa vaikkei jakajaa olekaan) muovitulppa vuoda öljyä. Samalla kun venttiilikoppa on auki, niin tuon tiivistää aika pienellä lisävaivalla verrattuna erillisharjoitukseen. Parista yksilöstä olen tuon joutunut tekemään.
Hermojen säästämiseksi kannattaa keksiä joku metodi, millä saa tiivisteet pysymään kopassa kiinni, kun sovittelet sitä kantta paikoilleen. Pieni tilkka jotain hiukan liimaavaa ainetta, niin elämä hymyilee, kun tiiviste ei koko ajan tipahda paikaltaan pois.
E
4
-------5----------6----------7
------------13---------14----8
3-----12
------------16---------15----1
------ 10---------9----------2
11
Momentiksi annettu 15 Nm
Pillien rassaukseen käytin itse niinkin eksoottista metodia kuin teräsvaijerin pätkää laitettuna akkuporakoneeseen ja sillä rassailin läpi. Jos mekaanisesti meinaa puhdistaa, niin jokin tuollainen taipuisa systeemi on hyvä. Taisin lisäksi käyttää jotain liuotinta vielä apuna. Jollain muulla on varmaan paljon tieteellisempi ja Saabin virallisesti hyväksymä metodi. Paineilmakin on kiva, jos sitä on käytettävissä.
Kannattaa muuten tarkistaa, ettei se "jakajan" reiän (paikka on tuossakin koneessa vaikkei jakajaa olekaan) muovitulppa vuoda öljyä. Samalla kun venttiilikoppa on auki, niin tuon tiivistää aika pienellä lisävaivalla verrattuna erillisharjoitukseen. Parista yksilöstä olen tuon joutunut tekemään.
Hermojen säästämiseksi kannattaa keksiä joku metodi, millä saa tiivisteet pysymään kopassa kiinni, kun sovittelet sitä kantta paikoilleen. Pieni tilkka jotain hiukan liimaavaa ainetta, niin elämä hymyilee, kun tiiviste ei koko ajan tipahda paikaltaan pois.
E
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Kiitos!
Sieltähän ne löytyi tarvittavat tiedot.
Sieltähän ne löytyi tarvittavat tiedot.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Hermojen säästämiseksi kannattaa keksiä joku metodi, millä saa tiivisteet pysymään kopassa kiinni, kun sovittelet sitä kantta paikoilleen. Pieni tilkka jotain hiukan liimaavaa ainetta, niin elämä hymyilee, kun tiiviste ei koko ajan tipahda paikaltaan pois.
Vaseliiniä, sillähän tiivisteet on "liimattu" jo aikoja sitten.
Vaseliiniä, sillähän tiivisteet on "liimattu" jo aikoja sitten.
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Mitäs virkaa niillä pilleillä muuten yleensä on? Omassakin on tukossa mutta paineilma tuntuu suhisevan läpi sieltä kotelon sivuaukosta kun kumitulpan kautta pössäyttää.
Ja toinen juttu, huohotinpäivitystä ei ole laitettu, kylmänä savuttaa aika rumasti sinistä ja coolerista lorahti vähän öljyä kun otin putken irti, onko automaattisesti turbo viimesillään vai voiko huohotusjutut tehdä niin ison paineen väärään paikkaan että sen takia työntää turbon läpi öljyä?
Ja kannenpultitkin oli löysällä, kannattaa näköjään näissä aina tarkistaa kun venttiilikopan aukaisee.
Auto on 95 2,0t -99 ajettu 160000
Ja toinen juttu, huohotinpäivitystä ei ole laitettu, kylmänä savuttaa aika rumasti sinistä ja coolerista lorahti vähän öljyä kun otin putken irti, onko automaattisesti turbo viimesillään vai voiko huohotusjutut tehdä niin ison paineen väärään paikkaan että sen takia työntää turbon läpi öljyä?
Ja kannenpultitkin oli löysällä, kannattaa näköjään näissä aina tarkistaa kun venttiilikopan aukaisee.
Auto on 95 2,0t -99 ajettu 160000
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Tuli noista kannen pulteista mieleen, että jos ne on löysällä, niin pitäiskö ne uusia vai voiko vetää vanhat oikeaan kireyteen?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Ei välttämätön uusia. Itellä kolkista kiritty samoilla pulteilla parikin kertaa.9000 automaatilla kirjoitti:Tuli noista kannen pulteista mieleen, että jos ne on löysällä, niin pitäiskö ne uusia vai voiko vetää vanhat oikeaan kireyteen?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Eikö kukaan tiedä pillien tarkotusta?
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Pultit käyty läpi, eivät olleet mitenkään löysässä. Nyt ainakin oikeassa momentissa.
Mutta tuo kahden pillin funktio muakin askarruttaa siis pillit venttiilikopan sisällä jotka sopivasti käyrät ettei toiseen saa edes kunnolla puhalluspilliä sopimaan?! Ja vielä niitatussa kannessa , mitähän "jännää" siellä kannen alla on?
Tuohon huohotukseen ja todennäköisesti saasteiden vähentämiseen ne johtaa......siis sylttytehtaalle. Omassa krassasin, liotin fortessa ym. liuotinaineissa, puhalsin paineilmalla jolloin toisesta tuli musta noin 25mm pitkä paskapötkylä ulos!
Harjoja oli aikamoinen reperttuaari: tiskiharja, kahdet pulloharjat, wc harja ja tietysti juuriharja. Ja kaikki harjat aloittaessa tietysti uusia! Putkien liotus "hoito" fortella kävi muoviletkuun yhdistetyllä suppilolla, turautti silloin tällöin ainetta suppiloon ja viimeiksi painepesu siitä suppilon kautta viimeisteli koko homman.
Kaiken tämän jälkeen sai moottori forte pesun ja muuten meni kaikki hyvin mutta yksi venttiikopan pultti putosi "sinne" moottoritilaan ja ei löytynyt joten jos joltain löytyy ylimääräinen niin yv:tä tulemaan.
Mielestäni tämä pillien tarkistus/ puhdistus operaatio pitäisi suorittaa jokaiseen femmaan voi tukkeentuessa aiheuttaa pahankin loven tuohon "massiin".
Mutta tuo kahden pillin funktio muakin askarruttaa siis pillit venttiilikopan sisällä jotka sopivasti käyrät ettei toiseen saa edes kunnolla puhalluspilliä sopimaan?! Ja vielä niitatussa kannessa , mitähän "jännää" siellä kannen alla on?
Tuohon huohotukseen ja todennäköisesti saasteiden vähentämiseen ne johtaa......siis sylttytehtaalle. Omassa krassasin, liotin fortessa ym. liuotinaineissa, puhalsin paineilmalla jolloin toisesta tuli musta noin 25mm pitkä paskapötkylä ulos!
Harjoja oli aikamoinen reperttuaari: tiskiharja, kahdet pulloharjat, wc harja ja tietysti juuriharja. Ja kaikki harjat aloittaessa tietysti uusia! Putkien liotus "hoito" fortella kävi muoviletkuun yhdistetyllä suppilolla, turautti silloin tällöin ainetta suppiloon ja viimeiksi painepesu siitä suppilon kautta viimeisteli koko homman.
Kaiken tämän jälkeen sai moottori forte pesun ja muuten meni kaikki hyvin mutta yksi venttiikopan pultti putosi "sinne" moottoritilaan ja ei löytynyt joten jos joltain löytyy ylimääräinen niin yv:tä tulemaan.
Mielestäni tämä pillien tarkistus/ puhdistus operaatio pitäisi suorittaa jokaiseen femmaan voi tukkeentuessa aiheuttaa pahankin loven tuohon "massiin".
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Ei niillä pilleillä ja sillä kotelolla sen mystisempää tarkoitusta ole kuin ihan ensisijaisesti erotella pahimmat öljypisarat ja sakeimmat huurut huohotuskaasuista.
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Ehkä tyhmä kysymys mutta meneekö homma jotenkin näin? Jos kummatkin pillit tukossa niin kylmäkäynnistyksessä pölläyttää usein käynnistyssavut.Minuteman kirjoitti:Ei niillä pilleillä ja sillä kotelolla sen mystisempää tarkoitusta ole kuin ihan ensisijaisesti erotella pahimmat öljypisarat ja sakeimmat huurut huohotuskaasuista.
Jos pillit täysin auki niin palotilassa mahdollisesti oleva hyvin pienikin öljymäärä pääse pillien ja letkun kautta läppäkoteloon siitä venttiilikopan sivu nipasta ja sitäkautta "polttoon" jolloin ei sinistä savupilveä näy?
Itsellä ei ole enää minkäänmoista kylmäsavua näkynyt joten tästä syystä kyselen.
Eihän tässä ehkä mitään suurempaa järkeä ole mutta jostahan tuo savutus/ ja nyt savuttomuus johtuu- viisaammat voi selittää.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Mitä tiivisteainetta olette tuohon virranjakajan reikään käyttäneet? Pitäisi perjantaina ryhtyä venttiilikopan tiivisteen vaihto-operaatioon. Orkkistiivisteen (vai oliko niitä kaksi?) hain jo PCS:ltä klubialennuksella hintaan 27€.eeskola kirjoitti:Kannattaa muuten tarkistaa, ettei se "jakajan" reiän (paikka on tuossakin koneessa vaikkei jakajaa olekaan) muovitulppa vuoda öljyä. Samalla kun venttiilikoppa on auki, niin tuon tiivistää aika pienellä lisävaivalla verrattuna erillisharjoitukseen. Parista yksilöstä olen tuon joutunut tekemään.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Tiivisteenä uusi tulppa PCS myi mielellään.Juspu kirjoitti:
Mitä tiivisteainetta olette tuohon virranjakajan reikään käyttäneet? Pitäisi perjantaina ryhtyä venttiilikopan tiivisteen vaihto-operaatioon. Orkkistiivisteen (vai oliko niitä kaksi?) hain jo PCS:ltä klubialennuksella hintaan 27€.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Venttiilikopan pultien kiristysjärjestys T7.
Jaa, minulle Riku sanoi, että kannattaa tiivistää tuo virranjakajan paikka jollain tiivistemassalla. Ei puhunut uudesta tulpasta mitään.
Ilmeisesti tuohon käy joku anaerobinen tiivistemassa eli jotain samaa kuin on käytetty öljypohjan tiivistämiseen. Pitää käydä Motonetissa / Biltemassa katsomassa tarjontaa. Vai osaako joku neuvoa paremman kaupan?
Ilmeisesti tuohon käy joku anaerobinen tiivistemassa eli jotain samaa kuin on käytetty öljypohjan tiivistämiseen. Pitää käydä Motonetissa / Biltemassa katsomassa tarjontaa. Vai osaako joku neuvoa paremman kaupan?
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90