9-5 2,3 T kytkinakselin puhdistus ja kevyt öljyäminen -99

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

9-5 2,3 T kytkinakselin puhdistus ja kevyt öljyäminen -99

Viesti Kirjoittaja jouscar »

onnistuuko ilman laatikon irrottamista? Narahtaa pakkia päälle laittaessa.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 2,3 T kytkinakselin puhdistus ja kevyt öljyäminen -99

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

En ota kantaa putsaamiseen tai öljyämiseen, mutta veikkaan että on täysin turha työ. Ennemmin vika lienee vaihdelaatikossa, sillä pakinhan pitäisi olla synkronoitu. Omassa -98 mallissa alkuperäinen laatikko oli versio B01. Pakki ei rusahdellut, mutta varsinkin pakkasilla kylmiltään pakki saattoi jäädä menemättä silmään, vaikka miten hämmensi keppiä.

Vaihdoin tilalle uudemman, B05 version, jossa pakki toimii kyllä paremmin, mutta tässä versiossa taas rusahtaa jos ei käytä jollain muulla vaihteella ennen pakin kytkemistä tai odottele hetkeä kytkin pohjassa. Kytkinkin vaihdettiin samaan syssyyn, joten akselin jumittamisesta ei pitäisi olla kyse.

Jos pakki kytkeytyy niin, että käyttää toisen vaihteen kautta, niin suosittelen sellaisen tavan opettelua :D . Itsellekin on jo tullut tapa käyttää kakkosvaihteen kautta aina ennen pakin kytkemistä. Tulee sitten tehtyä myös muilla autoilla sama rutiini :D .
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: 9-5 2,3 T kytkinakselin puhdistus ja kevyt öljyäminen -99

Viesti Kirjoittaja jouscar »

raimsshi kirjoitti:En ota kantaa putsaamiseen tai öljyämiseen, mutta veikkaan että on täysin turha työ. Ennemmin vika lienee vaihdelaatikossa, sillä pakinhan pitäisi olla synkronoitu. Omassa -98 mallissa alkuperäinen laatikko oli versio B01. Pakki ei rusahdellut, mutta varsinkin pakkasilla kylmiltään pakki saattoi jäädä menemättä silmään, vaikka miten hämmensi keppiä.

Vaihdoin tilalle uudemman, B05 version, jossa pakki toimii kyllä paremmin, mutta tässä versiossa taas rusahtaa jos ei käytä jollain muulla vaihteella ennen pakin kytkemistä tai odottele hetkeä kytkin pohjassa. Kytkinkin vaihdettiin samaan syssyyn, joten akselin jumittamisesta ei pitäisi olla kyse.

Jos pakki kytkeytyy niin, että käyttää toisen vaihteen kautta, niin suosittelen sellaisen tavan opettelua :D . Itsellekin on jo tullut tapa käyttää kakkosvaihteen kautta aina ennen pakin kytkemistä. Tulee sitten tehtyä myös muilla autoilla sama rutiini :D .
Aikoinaan -87 900 oli sama vaiva ja kytkinakseli oli ruosteessa ja jumitti levyä. Ajattelin olevan samanlainen systeemi.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3 T kytkinakselin puhdistus ja kevyt öljyäminen -99

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Synkro siitä pakista vissiin menee. Meillä on tultu huonon pakin synkron kanssa jo yli 100tkm toimeen. Nytkäyttää autoa ykkösellä vähän eteenpäin jos pakki ei suostu menemään päälle
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: 9-5 2,3 T kytkinakselin puhdistus ja kevyt öljyäminen -99

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Sopisko saman otsikon alle kun -02 Femmassa kytkinpolkimessa tuntuu pieni nypytys. Ei tunnu pohjassa eikä ylhäällä mutta siinä jossain puolivälissä. Kytkin menossa?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2,3 T kytkinakselin puhdistus ja kevyt öljyäminen -99

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Veikaisin painelaakeria, mutta siinä kun alkaa tuota pakettia aukomaan niin femmassa varsinkin kannattaa laittaa kerralla kykä+paineasetelma ja työsylinteri painelaakereineen samantien uusiksi kunnon osilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3 T kytkinakselin puhdistus ja kevyt öljyäminen -99

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On tosiaan kauhusavotta ottaa tuo auki. Sinne menee jo samantien kaikki rojut uutta. Vaihteiston irroitus vaatii apurungon irroituksen. Tein tuon viimekesänä. On vielä tuoreessa muistissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: 9-5 2,3 T kytkinakselin puhdistus ja kevyt öljyäminen -99

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Kylläpä hieman tuntuu että olisi lyönyt kätensä pskaan jos vielä kytkinkin täytyy uusia kaikkine hiluineen. Noh, ei kai se auta. Pitää toivoa että tuo kestää kohtuudella ensi kevääseen kunhan saa kesäauton taas ajolleen. Ääntä ei nimittäin kuulu eikä kytkin luista tms.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3 T kytkinakselin puhdistus ja kevyt öljyäminen -99

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Melkoisen pitkäikäinen vempele se kytkin sentäs on. Omassakin oli hyvin todennäköisesti alkuperäinen kytkin, kun tein tuon remontin. On kuitenkin 300tkm menny jo rikki. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin