2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ErkkaT
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 11:21
Paikkakunta: Oulu

2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja ErkkaT »

Kiihdyttelin eilen kolmosella moottoritielle, kone alkoi nykimään (~5 kertaa pätki veto) ja moottorivalo vilkkui n. 10 kertaa. Vikavalo sammui, matka jatkui, enkä sittemmin huomannut mitään poikkeavaa, en tosin enää kiihdytellytkään reilummin.
Onko ollu muilla tämmöstä ongelmaa? Sen tiedän että kytkin on aivan finaalissa mutta voiko luistava kytkin pätkiä vetoa ja sytytellä vikavaloa?

Autona 9-5 vm.2001 2.3t aj. 335 000 km.
Etanolirallia takana 6-7 tankkia.
Saab 9-5 2.3t 2001 BioPower
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja karg »

DI-kasetti lienee "valmis" ja siitä aiheutuu sytytyshäiriöitä johonkin pyttyyn. Tuosta jää vikakoodi muistiin, jotta voi lukea missä pytyssä oli ongelmaa.
ErkkaT
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 11:21
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja ErkkaT »

Voisko valmiista DI-kassusta johtua myös kylmäkäynnistyksessä tapahtuva rykiminen ts. auto käy kolmella pytyllä sen puoli sekuntia vai onko tämä etanolin tuoma ominaisuus?
Kylmänä olen päässyt tarttailemaan vasta -5:stä asteesta.
Saab 9-5 2.3t 2001 BioPower
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tuo muutaman sekunnin röpötys käynnistettäessä on ominaisuus, tuosta
nykimisestä ei itsellä ole suoranaista havaintoa, kyllä veto on hieman erilainen
lähtiessä, mutta harvoin tulee lähdettyä välittömästi startin jälkeen.
Yleensä odottelen väh 30sek , niin kerkiää kone heräämään 8)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
ErkkaT
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 11:21
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja ErkkaT »

Hyvä tietää että röpöttely kuuluu asiaan viinan kans touhutessa.
Kylmänä veto on tosiaan erilainen, heti lähdettäessä saattaa hieman nykiä jos ei malta odotella ollenkaan. Nyt kyseessä oli kuitenkin lämmin kone joka pätki.
Saab 9-5 2.3t 2001 BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Voidaan tarkistaa mahdolliset vikakoodit, mikäli tarvetta on :wink: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja kello »

Tulppien vaihdolla oman auton nykiminen asettui, se on ainakin halpa kokeilla ekana.

Tosin ei sytyttänyt vikavaloa tässä tapauksessa, en tiedä kuinka herkästi tulpat voi vikavaloa aiheuttaakkaan jos ei ihan finaalissa ole.
Saab 9-5 Aero XWD -11
ErkkaT
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 11:21
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja ErkkaT »

Tulpat vaihettu 8000 kilsaa sitten etanolipäivityksen yhteydessä, mutta voihan ne sipata kyllä millon vaan. Pitääpä koittaa onkia vikakoodi selville ja käydä vielä ulkoiluttamassa saappia jatkuuko nykiminen.
Saab 9-5 2.3t 2001 BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

DI-kasetti tai rikkinäinen ilmamassamittari todennäköisimmät syylliset. Jos SID Info löytyy, niin syytä tarkistaa mikä on täyskaasulla mAir ja Pinl jotta selviää massamittarin kunto.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Moi,

jcarlson: mitkä ne arvot pitää olla täyskaasulla? mistä voi päätellä
viallisen IMM:n? alipainevuodot? takaiskut? EVAP?

-Sauli
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Riippuu softasta mitä on mReq ja mAir.
2,0 litraisessa Pinl 2000 (1 bar) pitäisi tuottaa n. 1000 mg/C mAiria.
2,3 litraisessa Pinl 1900 (0,9 bar) pitäisi tuottaa n. 1150mg/C mAiria

Valitut arvot kuvastaa suunnilleen stage1 ahto- ja massapyyntejä vakio GT17 ahtimilla.
Massamittarin ollessa rikki Pinl on korkea mutta mAir matala. EVAP takaisku laskee sekä ahtopainetta että massaa (suhde pysyy oikeana). Ilmavuodot voi tehdä kaikkea noista, mutta yleensä laskee sekä painetta että massaa jos ja kun vuoto ahtimen jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9k CSE
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 08:33
Paikkakunta: Vörå

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja 9k CSE »

Milloin polttoainesuodatin vaihdettu, omassa teki samaa..nykii ja vikavalo vilkutteli hetken täyskaasukiihdytyksessä. Korjantui suodattimen vaidolla.
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
ErkkaT
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 11:21
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja ErkkaT »

Polttoainesuodattimen vaihdoin n. 5000 kilsaa sitten, eli se tuskin on vielä tukkeutunut.
Täytyypä katella nuo arvot mitä jcarlson mainitsi, etanolisofta on muuten saman herrasmiehen käsialaa.
Tulipa nyt mieleen polttoainepumppuvaihtoehto, vaihdoin elokuussa motonet walbro pumpun (89 €), siihen piti se 8 mm:n letku viritellä 6 mm:sen päälle, katkaisin sen uuden 8 millisen tietysti liian lyhyeksi ja siihen jäi ikävä "taitoskohta" koska kaarevuussäde jäi pienenlaiseksi. 8 mm:n upotettavaa letkua en olekkaan sittemmin löytänyt mistään, ostin sillon oulun motonetistä viimeisen. Sanovat tiskillä että Gates oli vetäny sen upotettavan letkun pois markkinoilta koska oli löytynyt jokin polttoainelaatu mitä se letku ei ollutkaan kestänyt. Loka-marraskuussa pitäisi kuulemma tulla Gatesilta uusi letku myyntiin mikä kestää kaiken mahollisen.
Saab 9-5 2.3t 2001 BioPower
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja kello »

Ite vaihdoin juuri samaisen motonetin pumpun "ennakoivana toimenpiteenä" viime talvena, se kesti kuukauden tai kaksi aluksi aiheuttaen hetikohta nykimistä ja sitten lopahti kokonaan :lol: . Piti laittaa vanha pumppu takasin siksi aikaa että sain tilattua aidon walbron, joka on nyt vajaan vuoden toiminut ongelmitta.

P.s. ennakoiva huolto motonetin osilla ei aina näytä olevan suotavaa
Saab 9-5 Aero XWD -11
ErkkaT
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 11:21
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.3t nykii kiihdytettäessä, moottorivalo vilkkuu myös.

Viesti Kirjoittaja ErkkaT »

Mulla orkkispumppu kesti 330 tuhatta, pientä sirinää piti vuoden päivät ennenkuin vaihdoin. Kuulosti ulospäin lentokoneelta mutta lentokonetehtaallahan nämä tehdäänkin.

Voisi tietty kokeilla heittää vanhan pumpun takaisin ja kokeilla jatkuuko nykiminen.
Taitaa olla taas touhukas viikonloppu tulossa taasen tämän Saab-harrastuksen parissa.
Saab 9-5 2.3t 2001 BioPower
Vastaa Viestiin