Akku tyhjenee itsestään
Akku tyhjenee itsestään
Moi,
Oireet seuraavat:
Lyhyessä ajossa akku tyhjenee ja ei meinaa jaksaa käynnistyä. Kojetaulussa saattaa vilahtaa luistonestonvalo startin jälkeen vaikka auto vielä paikallaan. Laturin valo käyttäytyy normisti. Kokeiltu kahdella akulla, joista toinen vielä tarkistettu motonetin possin testerillä ja ajettu lisäksi rasitustesti, ok oli.
Apua....
Oireet seuraavat:
Lyhyessä ajossa akku tyhjenee ja ei meinaa jaksaa käynnistyä. Kojetaulussa saattaa vilahtaa luistonestonvalo startin jälkeen vaikka auto vielä paikallaan. Laturin valo käyttäytyy normisti. Kokeiltu kahdella akulla, joista toinen vielä tarkistettu motonetin possin testerillä ja ajettu lisäksi rasitustesti, ok oli.
Apua....
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Akku tyhjenee itsestään
Monologia:
Etsin jostain ohjeet, miten tarkistaa auton sähkönkulutus sammuksissa.
Samoin etsin jostain jotain ohjetta miten tarkistaa laturin kunto...
Mitähän muuta... Voiko auton maadoituksissa ollamsellaista häikkää joka aiheuttaisi tämän?
Eli ongelma tulee kun ajelen parimkolme kilsan vetoa. Kun ajaa vaikka 20km lenkkiä niin ei ongelmaa.
Etsin jostain ohjeet, miten tarkistaa auton sähkönkulutus sammuksissa.
Samoin etsin jostain jotain ohjetta miten tarkistaa laturin kunto...
Mitähän muuta... Voiko auton maadoituksissa ollamsellaista häikkää joka aiheuttaisi tämän?
Eli ongelma tulee kun ajelen parimkolme kilsan vetoa. Kun ajaa vaikka 20km lenkkiä niin ei ongelmaa.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Akku tyhjenee itsestään
Mielestäni laturin latausjännitettä pitäisi auton oman järjestelmän valvoa ja sytyttää varoitusvalo kojetauluun mikäli latausjännite on alhainen.
Tuon voi itsekin tietysti tarkistaa mittarin kanssa. Eli volttimittarilla akun navoista auton käydessä ja auton ollessa sammuksissa. Nyt menee pahasti muistin varaan, mutta auton käydessä pitäsi akun navoista saada, n.1,5-2 volttia isompi jännite kuin auton ollessa sammuksissa.
Mikäli olisi maadoitusvikaa, niin akun pitäisi purkautua myös silloin kun auto köllöttää parkissa. Saattaa tosin olla joku sähkölaitteista, joka purkaa akkua vain ajon aikana, koska ei saa virtaa kuin juuri auton käydessä.
Lähtisin itse tuosta latausjännitteen mittauksesta liikkeelle, sen jälkeen voisi käydä maadotukset kyllä varmuuden vuoksi lävitse ja jos ei helpota, niin oma sormi menisi suuhun ja soitto autosähköliikkeeseen olisi ajankohtainen..![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Tuon voi itsekin tietysti tarkistaa mittarin kanssa. Eli volttimittarilla akun navoista auton käydessä ja auton ollessa sammuksissa. Nyt menee pahasti muistin varaan, mutta auton käydessä pitäsi akun navoista saada, n.1,5-2 volttia isompi jännite kuin auton ollessa sammuksissa.
Mikäli olisi maadoitusvikaa, niin akun pitäisi purkautua myös silloin kun auto köllöttää parkissa. Saattaa tosin olla joku sähkölaitteista, joka purkaa akkua vain ajon aikana, koska ei saa virtaa kuin juuri auton käydessä.
Lähtisin itse tuosta latausjännitteen mittauksesta liikkeelle, sen jälkeen voisi käydä maadotukset kyllä varmuuden vuoksi lävitse ja jos ei helpota, niin oma sormi menisi suuhun ja soitto autosähköliikkeeseen olisi ajankohtainen..
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Saab 9-5 Aero
Re: Akku tyhjenee itsestään
Elikkä seuraavaa on tehty:
Irroitin akun, laitoin lataukseen. Laturi indikoi, että noin puolillaan oli akku.
Irroitin lokarin luona olevat maadoitukset jamsuihkuttelin Bilteman sähköputsi ja sähkösuoja aineet. Samat tein akunnavoille ja kengille, skrabasin ne vielä akun napaharjalla.
Täyteen ladattu (toinen) akku kiinni, 12,44v leposyke, auto käyntiin jolloin syke 14,44v. Laturi siis lataa.
Joku nyt ilmeisesti syö virtaa kovasti, enemmän kuin auto jaksaa ladata pienessä ajossa. Yks juttu tuli mieleen, mulla on itseasennettu Nokian ck-200 handfree, joka tuossa yks päivä sekoili oikein kunnolla virrat-päälle-pois-päälle-pois jumppaa, en kyllä ymmärrä miten se hänskäri voisi niin paljon viedä virtaa, vaikka siellä olisi jotain hullusti. Handfree ottaa herätteen kojetaulun taustavaloista, tup.syt ympärillä olevasta valaistusta renkaasta. Veikkaan siis, että auto jostain syystä räpsi kojetaulun valoja...
Vaikeeksi menee, kaikki vinkit tervetulleita.
Irroitin akun, laitoin lataukseen. Laturi indikoi, että noin puolillaan oli akku.
Irroitin lokarin luona olevat maadoitukset jamsuihkuttelin Bilteman sähköputsi ja sähkösuoja aineet. Samat tein akunnavoille ja kengille, skrabasin ne vielä akun napaharjalla.
Täyteen ladattu (toinen) akku kiinni, 12,44v leposyke, auto käyntiin jolloin syke 14,44v. Laturi siis lataa.
Joku nyt ilmeisesti syö virtaa kovasti, enemmän kuin auto jaksaa ladata pienessä ajossa. Yks juttu tuli mieleen, mulla on itseasennettu Nokian ck-200 handfree, joka tuossa yks päivä sekoili oikein kunnolla virrat-päälle-pois-päälle-pois jumppaa, en kyllä ymmärrä miten se hänskäri voisi niin paljon viedä virtaa, vaikka siellä olisi jotain hullusti. Handfree ottaa herätteen kojetaulun taustavaloista, tup.syt ympärillä olevasta valaistusta renkaasta. Veikkaan siis, että auto jostain syystä räpsi kojetaulun valoja...
Vaikeeksi menee, kaikki vinkit tervetulleita.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Akku tyhjenee itsestään
Rupesin mittaamaan ampeereja akun navan negatiivisesta johtimesta. Auto sammuksissa vie reilu 1A, jossa noin 1A liikaa. Laitoin mittarin pysyvästi kiinni akun navan ja kengän välille, kun vetää sulakkeen 17 pois niin yleismittari tippuu nollaan.
Mitään vinkkejä mitä tuon sulakkeen takana on ja mistä lähteä setvimään tilannetta?
Kiitti!
Kai se sulakkeen numero on se mikä on siellä sulaketaulun pohjassa sulakkeen alla?
Mitään vinkkejä mitä tuon sulakkeen takana on ja mistä lähteä setvimään tilannetta?
Kiitti!
Kai se sulakkeen numero on se mikä on siellä sulaketaulun pohjassa sulakkeen alla?
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Akku tyhjenee itsestään
Juu, kyllä se sulakkeen numero on siellä pohjassa.
Kummasta otit nr 17 sulakkeen irti? Moottoritilan puolelta vai kojetaulun sulake keskuksesta?
Moottoritilan nr 17 on 15 A sulake ja sen takana on äänitorvi
Kojetaulun nr 17 on 20A sulake ja sen takana on MIU, Dice/Twice ja Trionic.
Kyseinen sähkö ongelma siis tuossa sun sigun 07:ssa?
Kummasta otit nr 17 sulakkeen irti? Moottoritilan puolelta vai kojetaulun sulake keskuksesta?
Moottoritilan nr 17 on 15 A sulake ja sen takana on äänitorvi
Kojetaulun nr 17 on 20A sulake ja sen takana on MIU, Dice/Twice ja Trionic.
Kyseinen sähkö ongelma siis tuossa sun sigun 07:ssa?
Saab 9-5 Aero
Re: Akku tyhjenee itsestään
Joo,
Eli kojetaulun sulakkeesta kyse. Otin radion jne. irti ja tarkistin, että kaikki handfree piuhat kunnossa, löytyi yksi kojetaulun löysähkö maadoitus, jonka kiristin. Ei tainut olla vaikutusta.
Sigun femma potilaana.
Eli kojetaulun sulakkeesta kyse. Otin radion jne. irti ja tarkistin, että kaikki handfree piuhat kunnossa, löytyi yksi kojetaulun löysähkö maadoitus, jonka kiristin. Ei tainut olla vaikutusta.
Sigun femma potilaana.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Akku tyhjenee itsestään
Ei kait sulla ollut jokin auton ovi auki ja siten sisävalo palanut, kun mittasit virrankulutusta? Sulake 17 syöttää mm. DICEä ja sen kautta taas menee mm. sisävalojen ohjaukset.blair kirjoitti:Auto sammuksissa vie reilu 1A, jossa noin 1A liikaa.
Mitään vinkkejä mitä tuon sulakkeen takana on ja mistä lähteä setvimään tilannetta?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Akku tyhjenee itsestään
Mulla oli sellainen puristin painamassa oven katkaisijaa kun oli autossa sisällä/ovi auki. Hmmm... Vai että menee sisävalot tota kautta... Voisko olla hanskiksen ta kontin valo joka jää palamaan...
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Akku tyhjenee itsestään
Dicen maadoituskohta (G40) on kojetaulun sisällä, suurinpiirtein samalla kohdalla kuin on tuo sulaketaulu.
Twicen taas (G14) kuskinpenkin alla. Pituus suunnassa keskellä penkin alla ja sivu suunnassa lähempänä keskikonsolia kuin auton ovea.
Trionicin maadoituskohta (G7)on konepellin alla. Jarrunestesäiliöstä 10-15 cm kohti kaasuläppä koteloa ja siitä sitten kohti maata. Pitäisi tuolta väliltä löytyä...
Viittaus löytyy myöskin maadoituskohta (G5) joka löytyy kuskinpuolelta takapenkin selkänojan korkeudelta auton kyljestä.
Miu taas löytyy aika monesta kohdasta...
G30 moottoritilan sivupellistä (akun puolivälin nurkilla pyöräkotelon edessä)
G40 Katso yllä Dice
G41 Käytännössä radion voluuminapin takana kojetaulun sisällä.
G42 toisella puolella autoa kuin G40 ja samassa kohdassa
Tuossapa noita maapisteitä tarkistettavaksi. Tämän jälkeen oma sormi on jo aika syvällä suussa ja puhelin etsii autosähköliikettä..![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Niin tuo MIU on se päämittaristo ja sen toiminnot.
Twicen taas (G14) kuskinpenkin alla. Pituus suunnassa keskellä penkin alla ja sivu suunnassa lähempänä keskikonsolia kuin auton ovea.
Trionicin maadoituskohta (G7)on konepellin alla. Jarrunestesäiliöstä 10-15 cm kohti kaasuläppä koteloa ja siitä sitten kohti maata. Pitäisi tuolta väliltä löytyä...
Viittaus löytyy myöskin maadoituskohta (G5) joka löytyy kuskinpuolelta takapenkin selkänojan korkeudelta auton kyljestä.
Miu taas löytyy aika monesta kohdasta...
G30 moottoritilan sivupellistä (akun puolivälin nurkilla pyöräkotelon edessä)
G40 Katso yllä Dice
G41 Käytännössä radion voluuminapin takana kojetaulun sisällä.
G42 toisella puolella autoa kuin G40 ja samassa kohdassa
Tuossapa noita maapisteitä tarkistettavaksi. Tämän jälkeen oma sormi on jo aika syvällä suussa ja puhelin etsii autosähköliikettä..
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Niin tuo MIU on se päämittaristo ja sen toiminnot.
Saab 9-5 Aero
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Akku tyhjenee itsestään
DICE vain ohjaa muita virtapiirejä. Sisävalot, ovivalot, takakontin ja hanskalokeron valoilla on omat sulakkeet.blair kirjoitti:Hmmm... Vai että menee sisävalot tota kautta... Voisko olla hanskiksen ta kontin valo joka jää palamaan...
Itse katsoisin minkä muun sulakkeen irrottaminen tiputtaa virrankulutuksen normaaliksi. Noin 1A kulutus voisi hyvinkin viitata 10W sisävaloon. Toisaalta kyllähän näet palaako jokin lamppu.
Nouseeko virtalukko yläasentoonsa kun poistat virta-avaimen?
Maadoitusvikoihin en usko, sellainen aiheuttaa yleensä kaikenlaista hölmöä, tyyliin jarrua painaessa syttyy kaikki takavalot ja vilkut.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Akku tyhjenee itsestään
Virtalukko poksahtaa nätisti ylös... Onko näissä jotain piirejä mitkä jää päälle joksikin aikaa kun auton sammuttaa?
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Akku tyhjenee itsestään
Onko OBD2-mittaria kiinni? mulla syö akun loppuun parissa päivässä jos unohtuu kiinni, varsinkin talvella..
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Akku tyhjenee itsestään
Ei ole... Open sid käytössä muuten, ei vikakoodeja.edix kirjoitti:Onko OBD2-mittaria kiinni? mulla syö akun loppuun parissa päivässä jos unohtuu kiinni, varsinkin talvella..
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987