Akku tyhjenee itsestään

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Bluetooth ominaisuus kuluttaa akkua mukavasti, jos on kytketty jatkuvaan virtaan.
Eli toimiiko tuo hands free ominaisuus myös auton ollessa sammuksissa? Jos näin on kuluttaa muutamassa päivässä akun tyhjäksi.
Kokemusta Pioneer soittimen bluetooth hands free ominaisuudesta jatkuvaan virtaan kytkettynä.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Irrotitko muita sulakkeita kun sen 17?

Kun sisävalon kytkin on asennossa 0, niin DICEssä on 20 minuutin "aikavalvonta", sen ajan virrankulutus on suurempi. Entä tippuuko virrankulutus kun käännät kytkimen asentoon 2 (sisävalot sammutettu)?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

blair kirjoitti:Elikkä seuraavaa on tehty:

Handfree ottaa herätteen kojetaulun taustavaloista, tup.syt ympärillä olevasta valaistusta renkaasta. Veikkaan siis, että auto jostain syystä räpsi kojetaulun valoja...

Vaikeeksi menee, kaikki vinkit tervetulleita.
Oisko vain näin että auto ei mene "nukkumaan" tuon herätteen takia.
Siksi tuo ohjainlaite on päällä koko ajan..ts. auto ei mene lepotilaan

Etsi sille laitteelle heräte jostain mistä sen voi ottaa varmuudella. löytysköhan WIS:stä ohjeet lisälaitteiden kytkemiselle?
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja blair »

9000T&95SE kirjoitti:Irrotitko muita sulakkeita kun sen 17?

Kun sisävalon kytkin on asennossa 0, niin DICEssä on 20 minuutin "aikavalvonta", sen ajan virrankulutus on suurempi. Entä tippuuko virrankulutus kun käännät kytkimen asentoon 2 (sisävalot sammutettu)?
Aloitin sulakkeiden napsinnan ylhäältä alas ja lopetin kun 17 tärppäs. Pitäisikö vielä katsoa loputkin?

Jatkan huomenna tutkiskelua näiden vinkkien perusteella.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja blair »

TURBOapc kirjoitti:
Oisko vain näin että auto ei mene "nukkumaan" tuon herätteen takia.
Siksi tuo ohjainlaite on päällä koko ajan..ts. auto ei mene lepotilaan

Etsi sille laitteelle heräte jostain mistä sen voi ottaa varmuudella. löytysköhan WIS:stä ohjeet lisälaitteiden kytkemiselle?
Joo, voi olla että tuo viritys ei ole paras mahdollinen... Katsotaan jos keksin sille paremman paikan.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

blair kirjoitti:Aloitin sulakkeiden napsinnan ylhäältä alas ja lopetin kun 17 tärppäs. Pitäisikö vielä katsoa loputkin?
Kyllä kannattaa irroittaa muutkin sulakkeet. DICEn kautta kulkee monen muun sulakkeen suojaamat virtapiirit. Sulake 17 on itse DICEn sulake ja sen irroittaminen estää noiden muiden virtapiirien toiminnan (vika ikäänkuin katoaa).
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Itellä aikaisemmin oli akun tyhjenemis onkelmaa, joka lopulta selvisi siihen ettei akku vaan yksinkertaisesti suostunut latautumaan.

Tuollon mitailin kanssa kulutuksia ja taisin tosiaan tutkailla, että DICE jää hereille. Ja ihan käytössä huomattua, että SID jää jokskin aikaa hereille myös. Huomaa kun pitää SID infoa päällä, niin se jää ainakin pikaisen kauppareissun ajaksi hereille (dicen kautta?)
Saab 9-5 Aero automaatti -01
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja blair »

Kiitos kaikille tähän astisesta avusta, prokkis ei ole edennyt koska kuume on kaatanut sänkyyn ja kaiken lisäksi luonnon suuressa autotallissa sataa. Katsotaan jos viikonloppuna saisin jatkettua tutkimista.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja blair »

No niin,

pakkaset palasi etelään, niin ongelmat jatkuivat. eli en ole tehnyt mitään sitten viimeisen postauksen. Nyt perjantaina ajoin pätkä ajoa ja akku tyhjä.

Mittailin virrankulutusta taas kun auto sammuksissa. Vei virtaa noin 1,22A. Edellisestä startista oli noin 1-2 tuntia. Sitten mittaria tollottaessa virrankulutus yht'kkiä laski 0,09A ja pysyi siinä.

Kysymys: Onko mahdollista, että auto pitää jotain piirejä virrallisena 1-2tuntia? Olen kuullut jostain 20min ajasta, mutta tuo pari tuntia kuullostaa paljolta.

Kiitos!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

onko pelkkää akkua mitattu? plus -ja miinusjohto irti. Mittaa jännite useita kertoja esim 5 minuutin ajan. viallisen akun jännite laskee siinä ajassa voltteja. esim. jos akun jännite on 13 volttia se laskee 12 volttiin.

Toinen ois että laturin maadoitus ei toimi. mittaa jännitettä laturin johdoista maahan(runko) jos jossain johtojen välistä mittari näyttää esim. 0.5 volttia. tee uusi maadoitus laturiin.

EDIT: lyijyakusssa täysin varaustila noin 12,65 V ja tyhjän jännite on noin 11,89 V.
autonakussa täysi akku 13.9 -14.4 v
Viimeksi muokannut aajule00, Su Joulu 02, 2012 17:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

blair kirjoitti: Kysymys: Onko mahdollista, että auto pitää jotain piirejä virrallisena 1-2tuntia? Olen kuullut jostain 20min ajasta, mutta tuo pari tuntia kuullostaa paljolta.
Oliko sulla virta-avain lukossa (OFF-asennossa) kun teit mittailuja? Jos oli, niin audiojärjestelmä jää päälle tunnin ajaksi (viimeisestä näppäimen painalluksesta).

Niin ja jos avain oli pois lukosta, niin ponnahtihan se lukkosylinteri sen pari milliä ylöspäin? Muutoin DICE luulee avaimen olevan lukossa.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja blair »

akun miinus navan ja kaapelin välistä mitattu. Ei avainta lukossa, ovet kiinni jne. Lukkosylinteri pomppaa kivasti, eli ei siinäkään vikaa.

Ongelma ilmenee vain pakkasella, voisiko nyt vain olla että akku ei ota pakkasella virtaa? Kyseessä Snajder halpisakku (AGM).
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

vaihda akku...
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Se, että virtaa kuluu reilu ampeeri runsaan tunnin ajan virtojen katkaisusta, ei johdu "halvasta" akusta eikä pakkasesta. Sulakkeita irroittelemalla ongelmaa voisi rajata.

Toki huono akku purkautuu tuosta virran kulutuksesta "enemmän" ja aiheuttaa laiskaa käynnistymistä pakkasella. Toisaalta ekassa viestissä kerroit testanneesi "hyvällä" akullakin ja tulos oli sama.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

blair kirjoitti:Elikkä seuraavaa on tehty:

Irroitin akun, laitoin lataukseen. Laturi indikoi, että noin puolillaan oli akku.
Irroitin lokarin luona olevat maadoitukset jamsuihkuttelin Bilteman sähköputsi ja sähkösuoja aineet. Samat tein akunnavoille ja kengille, skrabasin ne vielä akun napaharjalla.

Täyteen ladattu (toinen) akku kiinni, 12,44v leposyke, auto käyntiin jolloin syke 14,44v. Laturi siis lataa.
Vaikeeksi menee, kaikki vinkit tervetulleita.
Kun auton akun jännite on 12.44 v, se ei ole täysi. se on tyhjä! Tämmöistä akku kun kuormittaa esim. sisätilan valolla niin sen napajännite laskee alle 12 volttia heti miten...
Auton akun napajännite täydelle akulle on 13.8 - 14.4 volttia (AGM, lyijy,...)
Onko akku varmasti AUTON akku, eikä johonkin muuhun käyttöön tarkoitettu. Autokäyttöön suunnitellun akussa esim. akun kylmäkäynnistys virta on suuri

Esim. Minulla on maastoautossa kaksi akkua rinnan kytkettynä. Kun vedän vinssillä toista autoa suosta noin 10min jännite pysyy noin 13-14 voltin tienoilla...
Vastaa Viestiin