Viritysprojektiin uusi turbo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Autona 9-5 2,0t -99 sedan ja nyt olis projektina saada tehot tuonne noin 300hv pintaan. Vaihtoon menee suuttimet, imusarja ja pensapuoli turbon lisäksi. Softan tekee klubilainen. Mikä turbo olis optimaalinen? Mitsun td04 on mielessä mut mitä eroo on noilla malleilla 15T, 19T ja mitä muita niitä nyt onkaan? Noi on vähän vielä hakusessa :/
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja NoNI »

http://www.saab-tuners.com/en/trionic-7/td04-turbo-faq


Taitaa vaatia 2,0 kyllä sen 19T mielellään jos päälle kolmensadan... ja uudet männät. Ainakin virityksen jälkeen. :D

Mitäs muuta: kytkin, IMM uusi, välijäähy, 3" putkisto?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Joo putkisto on jo 3" tavaraa. Kytkimen vaihto on mielessä kyl ollu mut tuosta IMMusta en tienny et vaatii vaihdon. Eikö pelaa sit orkkis tavaralla? Niin ei se 300hv mikään pakko ole saada mut 250-300 olis sopiva :)
Saab 9-5 2,0t -1999
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

kopote12 kirjoitti:tuosta IMMusta en tienny et vaatii vaihdon.
Ei sitä mikään pakko ole vaihtaa, luulisin että NoNI tarkoitti paremminkin sitä että jos on vielä alkuperäinen, niin olis hyvä samalla vaihtaa ettei seokset mene "persiilleen" :wink:
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Joo sitä just tarkoitin.

Kannattasko jättää tehot kuitenkin 250-260hp tuntumaan, kytkin jos on paljonkin käytetty, niin antautuu nopsasti. Ja sit riittää normi mitsu 15T.

Kato tuolta maptunin sivuilta vähän osviittaa, millaisella raudalla mitäkin vois turvallisesti ottaa ja sit klubilaiselta softa.

http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=18
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mutta jos, ja kun on kyseessä viritysprojekti...niin kytkin mahtaa mennä uusiksi joka tapauksessa.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja NoNI »

No joo toki menee tahtoi tai ei.

Mut meinasin et kannattasko jättää alle kolmensadan kaakin, jos ei halua konetta heti avata?

Toki jos haluaa yli kolmensadan, niin itse ainakin alottasin sit konerempasta. Männät kestävämmiks, takomännät tms.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kylläpä se 15T riittää 300hp nurkille re85 käytettäessä.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Eiks toi ole aito turbo --> http://www.ebay.com/itm/SAAB-9-3-9-5-4C ... 6441529%26

Jos tiiätte jotain muita paikkoja mistä löytyy aitoja kohtuulliseen hintaan ni pistäkää linkkiä.
Saab 9-5 2,0t -1999
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole aito. Huomaa teksti "This is a brand new aftermarket turbocharger."
Aftermarket = ei aito. Mainospuheilla kuten " Built to meet or exceed exact OEM specifications" ei ole mitään merkitystä.
Tekstistä tulee löytyä sanat Genuine Saab tai Genuine Mitsubishi. Aito on siis aina MHI (Mitsubishi Heavy Industries):n valmistama.

Aitoja esim.
http://www.ebay.com/itm/Turbocharger-Ge ... 1c25a88017

http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-3-9-5- ... 337b0cfc91

Molemmat on 06-> malliselle imuputkelle (king cobra tms. nimityksellä), neobrossin kitissä on tuo mukana. Noita imuputkia saa myös erikseen kohtuuhintaan. Ns. long neck on vanhempi malli.

98-00 2,0t tai 98-99 2,3t on todella kuristavalla pienellä imuputkella joten se kannattaa muutenkin vaihtaa vähintään 01-> malliin (00-05 aero) tai tuohon parhaaseen 06-> aero malliseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

aeron kytkinpaketti riittää ihan varmasti noihin tehotavotteisiin.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Jeps...kiitti vinkeistä. Nyt on tilauksessa dekan 870cc suuttimet, imusarja ja henkon pensapumppu. Turbo on päätetty.
Toi cooleri viel mietityttää...miten tuo vakio toimis vai onko jollain heittää hyvää vaihtoehtoa kehiin. Pensapaineen säädin saattas tulla kans tarpeeseen.
Saab 9-5 2,0t -1999
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mihin sitä bensapaineen säädintä tarvii ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viritysprojektiin uusi turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensansaanti lienee turvattu tuolla suuttimien suurentamisella. Turhaa sitä bensapainetta on sorkkia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin