T7 ECU

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

900S kirjoitti:^eli olin löytänyt siis jonkun väärän boxin.. Mikä se mahtaa olla? Ihan apukuskin oikean jalan vieressä verhoilun alla..
Mitkä nuo kuranlevittimet on? Kai boxi sisäkautta irroitetaan (ettei moottoritilan puolelta)?
edit. onko se estokoodi tuossa alemmassa kuvassa?
Kuranlevittimet on pyyhkijät ja se ECU on sielä akvaariokotelossa..Itte ku vaihoin poksin niin en käyttänny pyyhkiöitä pois. Joo moottoritilan puolelta
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ECU irrotetaan helpoiten niin, että vänkärin puolelta sen "akvaariokotelon" eli pyyhkijöiden alla olevan muovikotelon reunasta irrotetaan muoviruuvi ja sen alla oleva levitinnasta. Tämän jälkeen muovia voi (varoen tuulilasin alle meneviä klipsuja) kammeta ensin auton keulaa kohti ja sitten ylös niin että ne tuulilasin alla olevat klipsut vapautuu noin auton puoliväliin asti. Sitten vain taivutetaan tuo muovi konepeltiä vasten (ei katkea, taipuu kyllä) pois tieltä niin että tulee työskentelytilaa. Alla näkyy kumisuojus joka on 4 kpl 10mm kannalla olevalla mutterilla kiinni. Mutterit auki, kumisuoja pois ja edessä on T7 ECU ylhäältä päin katsottuna. Liitin lähtee ensin sanka ylös nostamalla ja sieltä liittimen alta paljastuu valkoinen tarra jossa on ajonestokoodi. Itse ECU irtoaa sen molemmilla puolilla olevat toiset 10mm kantaiset mutterit irrottamalla. Mutterit tippuu helposti hukkaan jos ei ole tarkkana tai käytä jotain apuvälineitä jos ei kädet mahdu. Taskulamppu auttaa ensimmäisellä kerralla ennenkuin on sormituntuma hommaan.

Auton sisältä ei pääse käsiksi, hanskalokeron takaa ECU:n kuoren näkee mutta siitä ei ole mitään iloa koska irrottaa sitä ei sieltä käsin pysty eikä ajonestokoodiakaan näe.

Tosiaan ajonestokoodin kurkkaus on tarpeen silloin jos ohjelmoidaan ylimääräinen ECU, alkuperäistä ohjelmoidessa sen voi lukea softastakin ja kannattaakin koska pienellä todennäköisyydellä tarrassa oleva koodi ei ole enää pätevä. Esim. jos auton avaimet joskus hukkuu ja siihen koodataan uudet, muuttuu myös ajonestokoodi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja sero »

jcarlson kirjoitti:Itse ECU irtoaa sen molemmilla puolilla olevat toiset 10mm kantaiset mutterit irrottamalla. Mutterit tippuu helposti hukkaan jos ei ole tarkkana tai käytä jotain apuvälineitä jos ei kädet mahdu. Taskulamppu auttaa ensimmäisellä kerralla ennenkuin on sormituntuma hommaan.
Oman orkkis-ECUn muttereihin oli reunoille sivelty jotain tahnaa, jotta muttereita avattaessa esim 10mm räikällä tahna pitää mutterin kiinni hylsyssä estäen mutterin katoamisen. Helpottaa irroittamista sekä kiinnilaittamista paljon.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

OT: Kylläpä taas naurattaa edellinen vastaus
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja masas »

Riittää jos hylsyn reunaan sipasee vaseliiniä tms. ja sitten mutteri hylsyyn ja kiertämään :wink:
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
joonne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 16:42

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja joonne »

Terve !

Mitä toimenpiteitä vaadittaisiin että saisin ostamani käytetyn ECUn toimimaan 9-5:ssa ? ECU on samaa vuosimallia olevasta ja samalla koneella vatustetusta autosta elikkä 9-5 2.3t vm1998. Merkkiliikkeessä sanoivat että tuon ajonestokoodin lisäksi on jotain muutakin erikoista mikä estää toiminnan mutta en oikein vielä sitä ymmärtänyt niin ajattelin kysyä tietäjiltä miten asia oikeasti on.

Kiitoksia etukäteen!
9-5 Aero '06
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Boksi paikoilleen ja ajonesto tech2:lla kohdalleen. Toinen tapa on lukea koodi alkuperäisestä boksista ja ohjelmoida uusi boksi uudelleen uudella koodilla. Ensimmäinen onnistuu merkkiliikkeessä ja molemmat valveutuneilla harrastajilla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ja paikkakuntatieto perustiedoissa auttaa löytämään lähimmän valveutuneen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
joonne
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 16:42

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja joonne »

Okei kiitos ! Ja sori tosta floodista mikä iski näköjää taaemmalle sivulle :lol:
9-5 Aero '06
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5672
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: T7 ECU

Viesti Kirjoittaja tturku »

flood tukittu :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin