Kuranlevittimet on pyyhkijät ja se ECU on sielä akvaariokotelossa..Itte ku vaihoin poksin niin en käyttänny pyyhkiöitä pois. Joo moottoritilan puolelta900S kirjoitti:^eli olin löytänyt siis jonkun väärän boxin.. Mikä se mahtaa olla? Ihan apukuskin oikean jalan vieressä verhoilun alla..
Mitkä nuo kuranlevittimet on? Kai boxi sisäkautta irroitetaan (ettei moottoritilan puolelta)?
edit. onko se estokoodi tuossa alemmassa kuvassa?
T7 ECU
Re: T7 ECU
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: T7 ECU
ECU irrotetaan helpoiten niin, että vänkärin puolelta sen "akvaariokotelon" eli pyyhkijöiden alla olevan muovikotelon reunasta irrotetaan muoviruuvi ja sen alla oleva levitinnasta. Tämän jälkeen muovia voi (varoen tuulilasin alle meneviä klipsuja) kammeta ensin auton keulaa kohti ja sitten ylös niin että ne tuulilasin alla olevat klipsut vapautuu noin auton puoliväliin asti. Sitten vain taivutetaan tuo muovi konepeltiä vasten (ei katkea, taipuu kyllä) pois tieltä niin että tulee työskentelytilaa. Alla näkyy kumisuojus joka on 4 kpl 10mm kannalla olevalla mutterilla kiinni. Mutterit auki, kumisuoja pois ja edessä on T7 ECU ylhäältä päin katsottuna. Liitin lähtee ensin sanka ylös nostamalla ja sieltä liittimen alta paljastuu valkoinen tarra jossa on ajonestokoodi. Itse ECU irtoaa sen molemmilla puolilla olevat toiset 10mm kantaiset mutterit irrottamalla. Mutterit tippuu helposti hukkaan jos ei ole tarkkana tai käytä jotain apuvälineitä jos ei kädet mahdu. Taskulamppu auttaa ensimmäisellä kerralla ennenkuin on sormituntuma hommaan.
Auton sisältä ei pääse käsiksi, hanskalokeron takaa ECU:n kuoren näkee mutta siitä ei ole mitään iloa koska irrottaa sitä ei sieltä käsin pysty eikä ajonestokoodiakaan näe.
Tosiaan ajonestokoodin kurkkaus on tarpeen silloin jos ohjelmoidaan ylimääräinen ECU, alkuperäistä ohjelmoidessa sen voi lukea softastakin ja kannattaakin koska pienellä todennäköisyydellä tarrassa oleva koodi ei ole enää pätevä. Esim. jos auton avaimet joskus hukkuu ja siihen koodataan uudet, muuttuu myös ajonestokoodi.
Auton sisältä ei pääse käsiksi, hanskalokeron takaa ECU:n kuoren näkee mutta siitä ei ole mitään iloa koska irrottaa sitä ei sieltä käsin pysty eikä ajonestokoodiakaan näe.
Tosiaan ajonestokoodin kurkkaus on tarpeen silloin jos ohjelmoidaan ylimääräinen ECU, alkuperäistä ohjelmoidessa sen voi lukea softastakin ja kannattaakin koska pienellä todennäköisyydellä tarrassa oleva koodi ei ole enää pätevä. Esim. jos auton avaimet joskus hukkuu ja siihen koodataan uudet, muuttuu myös ajonestokoodi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T7 ECU
Oman orkkis-ECUn muttereihin oli reunoille sivelty jotain tahnaa, jotta muttereita avattaessa esim 10mm räikällä tahna pitää mutterin kiinni hylsyssä estäen mutterin katoamisen. Helpottaa irroittamista sekä kiinnilaittamista paljon.jcarlson kirjoitti:Itse ECU irtoaa sen molemmilla puolilla olevat toiset 10mm kantaiset mutterit irrottamalla. Mutterit tippuu helposti hukkaan jos ei ole tarkkana tai käytä jotain apuvälineitä jos ei kädet mahdu. Taskulamppu auttaa ensimmäisellä kerralla ennenkuin on sormituntuma hommaan.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: T7 ECU
OT: Kylläpä taas naurattaa edellinen vastaus
Re: T7 ECU
Riittää jos hylsyn reunaan sipasee vaseliiniä tms. ja sitten mutteri hylsyyn ja kiertämään ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: T7 ECU
Terve !
Mitä toimenpiteitä vaadittaisiin että saisin ostamani käytetyn ECUn toimimaan 9-5:ssa ? ECU on samaa vuosimallia olevasta ja samalla koneella vatustetusta autosta elikkä 9-5 2.3t vm1998. Merkkiliikkeessä sanoivat että tuon ajonestokoodin lisäksi on jotain muutakin erikoista mikä estää toiminnan mutta en oikein vielä sitä ymmärtänyt niin ajattelin kysyä tietäjiltä miten asia oikeasti on.
Kiitoksia etukäteen!
Mitä toimenpiteitä vaadittaisiin että saisin ostamani käytetyn ECUn toimimaan 9-5:ssa ? ECU on samaa vuosimallia olevasta ja samalla koneella vatustetusta autosta elikkä 9-5 2.3t vm1998. Merkkiliikkeessä sanoivat että tuon ajonestokoodin lisäksi on jotain muutakin erikoista mikä estää toiminnan mutta en oikein vielä sitä ymmärtänyt niin ajattelin kysyä tietäjiltä miten asia oikeasti on.
Kiitoksia etukäteen!
9-5 Aero '06
Re: T7 ECU
Boksi paikoilleen ja ajonesto tech2:lla kohdalleen. Toinen tapa on lukea koodi alkuperäisestä boksista ja ohjelmoida uusi boksi uudelleen uudella koodilla. Ensimmäinen onnistuu merkkiliikkeessä ja molemmat valveutuneilla harrastajilla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: T7 ECU
Ja paikkakuntatieto perustiedoissa auttaa löytämään lähimmän valveutuneen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: T7 ECU
flood tukittu ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96