miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
-
- "Turbo"
- Viestit: 238
- Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59
miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
En oikein ymmärrä tätä E85-polttoaineen saamaa buumia, ajatellaanpa asiaa seuraavasti:
9-5 2.0t kuluttaa 98OKT esim. 8L/100km = maksaa n. 13e
sama auto hörppää RE85:sta esim. 12L/100km = maksaa n. 13,8e
(litrahinnan ollessa 1,15e/litra)
Huom! Kulutukset arvioita, saa korjata
Kaupan päälle E85:ssa tulee öljypohjan putsailut, suuttimet tukkoon, tulpat vaihtoon, bensapumppu ja suodatin ehkä vaihtoon + käynnistysongelmat... yms. ongelmia, joita saa patti otassa rueta sitten tutkiin ja selvittään muiden tyyppivikojen ohella... Ja toki softasta myös kuluja se 100e...
Ymmärrän, että E85 antaa tehoa ja vääntöä enemmän ja on varmaankin mukavampi ajaa ja jokainen saa tehdä omalle autoilleen just mitä ite haluaa, mutta voisiko joku nyt järjellisesti perustella mitä hyötyä RE85-päivitys oikeasti antaa?
9-5 2.0t kuluttaa 98OKT esim. 8L/100km = maksaa n. 13e
sama auto hörppää RE85:sta esim. 12L/100km = maksaa n. 13,8e
(litrahinnan ollessa 1,15e/litra)
Huom! Kulutukset arvioita, saa korjata
Kaupan päälle E85:ssa tulee öljypohjan putsailut, suuttimet tukkoon, tulpat vaihtoon, bensapumppu ja suodatin ehkä vaihtoon + käynnistysongelmat... yms. ongelmia, joita saa patti otassa rueta sitten tutkiin ja selvittään muiden tyyppivikojen ohella... Ja toki softasta myös kuluja se 100e...
Ymmärrän, että E85 antaa tehoa ja vääntöä enemmän ja on varmaankin mukavampi ajaa ja jokainen saa tehdä omalle autoilleen just mitä ite haluaa, mutta voisiko joku nyt järjellisesti perustella mitä hyötyä RE85-päivitys oikeasti antaa?
-*-Elämä on-*-
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulut ja hinta...
Oma vakiomallin og9-3 T5 auto kuluttaa bensaa 8,2-8,5 litraa bensaa seka-ajossa.
E85:sta 10-11 litraa mittausvälin ja vuodenajan hetkestä riippuen.
Mitkä sinun mittausperusteesi ovat eo. kulutuslukemien osalta ?
E85:sta 10-11 litraa mittausvälin ja vuodenajan hetkestä riippuen.
Mitkä sinun mittausperusteesi ovat eo. kulutuslukemien osalta ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulut ja hinta...
Kulutus kasvaa keskimäärin noin 25%-30%, poikkeuksia tosin on, johtuuko sitten autojen vioista vai mistä, mene ja tiedä. Mutta yleisellä tasolla tuota luokkaa.
Eli tässä tapauksessa sinun autosi kuluttaisi E85:llä noin 10-10,4L/100km, jolloin hinnaksi muodostuu ST1:n hinnoilla (1.069€/L) 10,69-11,12€/100km. Tässä varmaan se tärkein perustelu miksi foorumilla pyörivät aktiiviset harrastajat haluaa ajella E85:lla.
Toki on sitten muita ei niin tärkeitä asioita, kuten oktaaniluku, nakutus taipumukset, sytytysennakot, pakolämmöt, polttoaineen kotimaisuus, ajamisen vihreys, tässä mitä äkkiä tuli mieleen, saa jatkaa listaa
Sitten on tietenkin nuo sinun mainitsemat huonot puolet. Bensapumput kestää mitä kestää ja suodattimet pitää kuitenkin aika ajoin vaihtaa, joten miksei samalla kun siirtyy E85:een. Käynnistysongelmia ei ainakaan minulla ole esiintynyt. Öljypohjan kurkkasin itse, noin 1h homma. Softan vaihdoin itse, toki pitää jotain laskea laitteille mutta ne oli hommattuna jo bensa aikoina. Suuttimet olen kerran putsannut ja se tosiaan tuntui vähän turhauttavalta, mutta tiedänpä kaataa joskus pullollisen putsausainetta tankilliseen tai ajaa bensalla välillä.
Eli kuten sanoit, jokainen saa tehdä omalle autolleen mitä haluaa ja asioiden järkevyydessä on aina niin monta puolta kun on miettijöitä. Itselleni perustelin tuon E85:n paremmin virityskäyttöön sopivana polttoaineena, sekä kotimaisuudella ja ainakin näennäesellä vihreydellä
Eli tässä tapauksessa sinun autosi kuluttaisi E85:llä noin 10-10,4L/100km, jolloin hinnaksi muodostuu ST1:n hinnoilla (1.069€/L) 10,69-11,12€/100km. Tässä varmaan se tärkein perustelu miksi foorumilla pyörivät aktiiviset harrastajat haluaa ajella E85:lla.
Toki on sitten muita ei niin tärkeitä asioita, kuten oktaaniluku, nakutus taipumukset, sytytysennakot, pakolämmöt, polttoaineen kotimaisuus, ajamisen vihreys, tässä mitä äkkiä tuli mieleen, saa jatkaa listaa
Sitten on tietenkin nuo sinun mainitsemat huonot puolet. Bensapumput kestää mitä kestää ja suodattimet pitää kuitenkin aika ajoin vaihtaa, joten miksei samalla kun siirtyy E85:een. Käynnistysongelmia ei ainakaan minulla ole esiintynyt. Öljypohjan kurkkasin itse, noin 1h homma. Softan vaihdoin itse, toki pitää jotain laskea laitteille mutta ne oli hommattuna jo bensa aikoina. Suuttimet olen kerran putsannut ja se tosiaan tuntui vähän turhauttavalta, mutta tiedänpä kaataa joskus pullollisen putsausainetta tankilliseen tai ajaa bensalla välillä.
Eli kuten sanoit, jokainen saa tehdä omalle autolleen mitä haluaa ja asioiden järkevyydessä on aina niin monta puolta kun on miettijöitä. Itselleni perustelin tuon E85:n paremmin virityskäyttöön sopivana polttoaineena, sekä kotimaisuudella ja ainakin näennäesellä vihreydellä
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Meidän 9-5 vei bensaa matka-ajossa 8 litraa satasella ja etanolia noin 10. Täällä Keski-Suomessa 98E on maksanut jo pitkään noin 1,7e/litra, tosin etanolikin on ollut aika kallista 1,185e. Noilla lukemilla homma kuitenkin kannatti taloudellisesti ja matka-ajossa saattoi tankata muualta halvempaa etanolia. Pätkäajossa hyöty oli vähäisempi, kun kulutus kasvoi etanolilla 13-14 litraan ja tankilla joutui myös käymään vähän väliä.
Etuna voi nähdä tietenkin myös sen, että ajaa 85% jätteistä tehdyllä kotimaisella polttoaineella, jonka CO2-päästöt on (ainakin laskennallisesti) noin 80% pienemmät kuin bensalla...
Eski
Etuna voi nähdä tietenkin myös sen, että ajaa 85% jätteistä tehdyllä kotimaisella polttoaineella, jonka CO2-päästöt on (ainakin laskennallisesti) noin 80% pienemmät kuin bensalla...
Eski
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Käyttämällä vääriä lukuarvoja saa lopputulokseksi ihan mitä vaan.
Oma esimerkki:
Audi A4 1.8T Quattro kulutti 98E bensaa matka-ajossa 7,5l/100km (pidemmän matkan keskiarvo).
E85 softattuna:
10l/100km (sama reissu edestakaisin 2 kertaa samassa kelissä, keskiarvo)
Kulutus nousi siis 34%. Hinta tällä hetkellä 1,089e/litra ilman ST1 korttialennusta. Ei tarvitse miettiä kahta kertaa kannattaako vai ei. Jotta pääsisi samaan, pitäisi 98E maksaa ilman alennuksia 1,459e/litra
Itse olen harkinnut SI Alcoholin käyttöä jatkuvasti pieninä pitoisuuksina. Kustannus n. 3,75c/polttoainellitra. Todennäköisesti välttää täysin suutinsakka ja polttoainepumppu-ongelmat.
Edelleen pitäisi 98E maksaa alle 1,5e/litra jotta kustannus olisi sama.
Pahimmilla pakkasilla jos ajaa pätkäajoa eikä pääse esilämmittämään, voi halpa 95E olla perusteltu valinta flexifuel-autossa.
Jostain syystä aloitusviestistä tuli mieleen tarve perustella biopower-konversion väliin jättäminen siitä syystä että välttyisi eteen tulevilta auton huolloilta jotka kyllä harrastajan näkökulmasta olisi syytä tehdä bensakäyttöiseenkin autoon.
Kuten öljypohjan puhdistus huohotinvammaisesta T7 moottorista. Tulpat ja öljynvaihtovälihän ovat samat joita asioista perillä oleva käyttää muutenkin kyseisissä autoissa. Polttoainesuodatinta en ole itse E85 konvertoiduissa autoissani vaihtanut, se on turhaa jos polttoainejärjestelmä on jo puhdas. Taaskin 9-5:t alkaa olla valtaosa siinä iässä että koska suodatinta ei ole koskaan vaihdettu, on se auton alla ruostunut lähes puhki. Ei ole ihan yksittäistapauksia joissa suodatin on alkanut vuotamaan haperouttaan polttoainetta kun sitä on alkanut käsittelemään. Jokainen voi miettiä, onko järkevää vaihtaa tällainen suodatin joka tapauksessa vai ei.
Oma esimerkki:
Audi A4 1.8T Quattro kulutti 98E bensaa matka-ajossa 7,5l/100km (pidemmän matkan keskiarvo).
E85 softattuna:
10l/100km (sama reissu edestakaisin 2 kertaa samassa kelissä, keskiarvo)
Kulutus nousi siis 34%. Hinta tällä hetkellä 1,089e/litra ilman ST1 korttialennusta. Ei tarvitse miettiä kahta kertaa kannattaako vai ei. Jotta pääsisi samaan, pitäisi 98E maksaa ilman alennuksia 1,459e/litra
Itse olen harkinnut SI Alcoholin käyttöä jatkuvasti pieninä pitoisuuksina. Kustannus n. 3,75c/polttoainellitra. Todennäköisesti välttää täysin suutinsakka ja polttoainepumppu-ongelmat.
Edelleen pitäisi 98E maksaa alle 1,5e/litra jotta kustannus olisi sama.
Pahimmilla pakkasilla jos ajaa pätkäajoa eikä pääse esilämmittämään, voi halpa 95E olla perusteltu valinta flexifuel-autossa.
Jostain syystä aloitusviestistä tuli mieleen tarve perustella biopower-konversion väliin jättäminen siitä syystä että välttyisi eteen tulevilta auton huolloilta jotka kyllä harrastajan näkökulmasta olisi syytä tehdä bensakäyttöiseenkin autoon.
Kuten öljypohjan puhdistus huohotinvammaisesta T7 moottorista. Tulpat ja öljynvaihtovälihän ovat samat joita asioista perillä oleva käyttää muutenkin kyseisissä autoissa. Polttoainesuodatinta en ole itse E85 konvertoiduissa autoissani vaihtanut, se on turhaa jos polttoainejärjestelmä on jo puhdas. Taaskin 9-5:t alkaa olla valtaosa siinä iässä että koska suodatinta ei ole koskaan vaihdettu, on se auton alla ruostunut lähes puhki. Ei ole ihan yksittäistapauksia joissa suodatin on alkanut vuotamaan haperouttaan polttoainetta kun sitä on alkanut käsittelemään. Jokainen voi miettiä, onko järkevää vaihtaa tällainen suodatin joka tapauksessa vai ei.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
hmmm, kaipaat "järjellistä perustetta".... Siihen olet ITSE paras vastaamaan, mikä se on! Ja, mikä perustelu on oikea.nittifemma kirjoitti: Ymmärrän, että E85 antaa tehoa ja vääntöä enemmän ja on varmaankin mukavampi ajaa ja jokainen saa tehdä omalle autoilleen just mitä ite haluaa, mutta voisiko joku nyt järjellisesti perustella mitä hyötyä RE85-päivitys oikeasti antaa?
Joten kerro vaikka esimerkillä mikä on "järjellinen peruste"?
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Omalla kohdalla perustelu helppo,puhdas kuukausittain polttoaineeseen/veroon/huoltokustannuksiin käytettävän rahan pienentäminen.aajule00 kirjoitti:hmmm, kaipaat "järjellistä perustetta".... Siihen olet ITSE paras vastaamaan, mikä se on! Ja, mikä perustelu on oikea.nittifemma kirjoitti: Ymmärrän, että E85 antaa tehoa ja vääntöä enemmän ja on varmaankin mukavampi ajaa ja jokainen saa tehdä omalle autoilleen just mitä ite haluaa, mutta voisiko joku nyt järjellisesti perustella mitä hyötyä RE85-päivitys oikeasti antaa?
Joten kerro vaikka esimerkillä mikä on "järjellinen peruste"?
Varmaankin dieselin kanssa samoissa ellei allekin on päässy viinalla,se riittää minulle.
Aina joku Saabbi...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Kotimaisen innovaation tukeminen ja ulkomaisten riistäjien blokkaaminen on yksi, mulle aika vahva, peruste. Samalla näytetään mallia omalle Perikunnalle, että halvin ei ole aina kokonaistaloudellisesti parasta.
Ja saapahan kahvipöytäkeskustelussa uuden kinnerin ostajat kuriin, kun luulevat ajavansa vähäpäästöisellä autolla. Niin kauan, kun ajavat bensalla, ollaan voitolla .
Ja saapahan kahvipöytäkeskustelussa uuden kinnerin ostajat kuriin, kun luulevat ajavansa vähäpäästöisellä autolla. Niin kauan, kun ajavat bensalla, ollaan voitolla .
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
ei tarvi ite juoda viinaa kun voi kaataa suoraan autoon
9-5
Ford F250
Ford F250
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Luulen kuulleeni että joku joskus sanoi että bentsiini loppuu maailmassa, ennemmin tai myöhemmin. Joku keksi että bentsiiniä voi jatkaa etanolilla
Häkäpönttöjä odotellessa...
Häkäpönttöjä odotellessa...
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Juu sen olen huomannut että aika monella on sama ongelma siis ymmärtää näitä bensa käyttöisen auton ongelmia ...nittifemma kirjoitti:En oikein ymmärä tätä ... Kaupan päälle E85:ssa tulee öljypohjan putsailut, suuttimet tukkoon, tulpat vaihtoon, bensapumppu ja suodatin ehkä vaihtoon + käynnistysongelmat... yms. ongelmia ...
Noi mainitsemasi ongelmat eivät johdu eivätkä liity millään tavalla RE85 polttoaineeseen.
Ongelmat ovat peräisin karkeasti kolmesta asiasta, jotka ovat:
1. Moottori konstruktio, T7 tapauksessa mäntien laatu ja siitä aiheutuvat huohotus ongelmat.
2. Hiilivety pohjainen polttoaine (bensa) joka "likaa" polttoainejärjestelmän ja moottorin.
3. Käyttäjä, eli auton huolto / huoltamattomuus.
Tähän kun vielä lisätään aika eli auton ikä niin "soppa" on valmis.
Toisin sanoen ne jotka vielä ajavat bensalla niin olis syytä varautua "huoltamaan" autonsa ennen kuin on myöhäistä.
Eli siis avaamaan sen öljypohjan ja vaihtamaan suodattimet jne. ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Riippuu siitä, mistä softan hakee.nittifemma kirjoitti:Ja toki softasta myös kuluja se 100e...
Eiköhän suurin hyöty ole RE85:n ja bensan tämänhetkinen suurehko hintaero. Täältä päin ei ainakaan kukaan ole muistaakseni hakenut BioPoweria muuten kuin halvemmat tankkaukset mielessä.nittifemma kirjoitti:voisiko joku nyt järjellisesti perustella mitä hyötyä RE85-päivitys oikeasti antaa?
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Säästö on kyllä aika pientä tällä hetkellä. Meilläpäin maksaa etanoli noin 1,08 €/l ja 95E 1,57 E/l. Kulutus on etanolilla noin 30-35% suurempaa. Joten säästöä tulee runsas euro sadalla. Itselle tärkeämpää on jätteen järkevä hyötykäyttö ja "imagohyöty" jonka Saabille tuosta etanolin käytöstä kahvipöytäkeskusteluissa saa. Haittana on ainakin 9-3:ssa toimintasäde joka jää kesällä runsaaseen 400 km:iin, kitkarenkailla pääsee sentään lähes 450 km.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Aikoinaan ajelin dieselillä, en Saabin, ja oli mukava käydä tankilla, kun viidelläkympillä sai tankin täyteen. Kalliimmaksihan se tuli loppupeleissä, kuin bensavehje. Kilometrejä noin kymppitonni vuoteen. Eli mukava on käydä tankilla, kun saa viinaa enempi samalla summalla ko bensaa. Kulutus on sivuseikka.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: miksi laittaa E/RE85 päivitys? kulutus ja hinta...
Fordin Henryllä oli etanolia ensimmäisten T-Fordien polttoaineena aikoinaan, joten ei ole ihan uusi juttu tämä etanolikaan ja muistaakseni idea oli se, jotta maanviljelijät pystyi tekemään polttoainetta omien peltojen yms. raaka-aineista.torque kirjoitti:Luulen kuulleeni että joku joskus sanoi että bentsiini loppuu maailmassa, ennemmin tai myöhemmin. Joku keksi että bentsiiniä voi jatkaa etanolilla
Häkäpönttöjä odotellessa...