Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja pjv »

KN/Lieto kirjoitti:Aiheeseen hiukan liittyen, mikä tilanne nykyään on huohotus-päivityksen suhteen? Omaan autooni vaihdoin joku vuosi takaperin letkut yms., ja nyt pitäisi vaihtaa siskon ostamaan 9-3 -02 autoon. Onko enää mitään muutoksia keksitty?
Eipä kai siihen enää ole muutoksia tullut tuon 2006 julkaistun kitin (55561200) jälkeen. Sitä ainakin näkyy olevan edelleen myynnissä.

Neobrothersilla on näköjään myös laajempia sarjoja, joissa on muutama muu letku tuon peruskitin lisäksi.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2236

Onko tuo sopivaa öljypohjan tiivistämiseen?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Eipä ollukkaan mikään vaikea duuni tuo öljypohjan tsekkaus. Aikaahan siinä meni ensikertalaiselta rauhallisella tahdilla kuusi tuntia. Sihti oli aikalailla puhdas, pari pientä nokaretta vain löytyi. Öljypohjassa oli jonkunverran karstalietettä. Ja itsehän en moottoria nostanut/kammennut sivulle vaan tunkilla nostin vaihteistoa hieman ylöspäin niin sujahti öljypohja hyvin pois ja paikalleen. Ilman tuota laatikon nostamista ei öp suostunut tulemaan pois. Näin siis -00 Aerossa (automaatti)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Busse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 04:19
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Busse »

Vielä tuosta tiivistämisestä, onko tuo Loctite 574 kelpo kamaa, sellaista kun olis tarjolla "kohtuu hintaa"
-to beer or not two beer- (Shakesbeer)
saab 9-5 wagon vm2000
suzuki hayabusa 1441cc k4
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja G-mies »

On se ihan riittävän pätevää.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Sillä laitoin ja toistaseks on kestäny. Olisko 5tkm takana et ei sitä vielä ihan kestotestiks voi sanoa.
Jos halvalla saat ni sitä kannattaa laittaa :) Samasta syystä sitä itekki käytin. Kuukkelilla löydät hyvän sivun missä voit vertailla eri numeroisia massoja.
Ahdonvoimaa
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mikä tahansa anaerobisesti tiivistävä massa jossa käyttölämpötilaa luvataan olevan n. 120 c saakka kuten yleisesti on, toimii kohteessa reilulla marginaalilla. Jos kampikammion ja voiteluöljyn lämpötila saavuttaisi tai jopa ylittäisi tuon niin varsinaiset murheet olisivat jo aivan muualla kuin lohkon ja öljypohjan välisessä tiivistyksessä.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Itseasiassa se saabinkin karkki jota anaerobiseksi kehutaan, kovettuu jos sitä jää palko tiivistepintojen ulkopuolelle.

Ei siis sitäkään kannata turhaan liikaa laittaa, kun pienemmälläkin määrällä pitää :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Hook »

En tiedä mitä Neobrossilta saataviin tehdas uusiin moottoreihin laitetaan päätykopan väliin, mutta kyllä niillä purseilla olen onnistunut sotkemaan t-paitani punaiseksi vielä jokusen viikon suomessa seisottuaankin.. ja tiedä sitten kauanko siitä, kun sitä on sinne väliin laitettu. Vuosiluku jotain väliltä 07 vai 12 kannen valuista päätellen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ehkä se sitten kovettuu vaan väärän merkkisessä koneessa :D. Oli maamoottorin öljysuodatinjalka laitettu saapin karkilla ja sisäpuolella öljyn seassa ollut tahna oli kovettunut.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
icekad
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 18:44

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja icekad »

Mitä mieltä porukka on kannattaako käyttää öljypohja nyt uudestaan auki kun on siirtynyt ajamaan etanolilla?

Kesällä tehty autoon huohotinpäivitys (255tkm ja ei koskaan päivitetty) ja käytetty öljypohja pois ja ei ollut kovin pahassa kunnossa.

Nyt 1.5 tankillista etanolia ajettuna.

Onko tuo etanoli kova irrottamaan tuota karstaan?
9-5 Aero -00
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Itse puhdistin öljypohjan ennen etanolilla ajamista. Puhdas oli jo silloin. Sitten ajoin 4 tankillista pelkästään etanolilla ja tuli venttiili vika. Avasin koneen ja samalla tietysti myös öljypohjan ja puhdasta oli niin ku uudessa autossa. En tiedä voiko yleistää mutta näin minulla.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oliko se puhtaampi, kuin ennen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Mertmi kirjoitti:Oliko se puhtaampi, kuin ennen?

Mielestäni ei olisi ollut mitään eroa jos olisi ajanut bensalla. Eli "kirkas" öljy ja ei mitään röppöä. En tiedä olisiko ollut vaikutusta kun ennen ensimmäistä puhdistusta huuhtelin kaksi purkkia Fortea järjestelmään.

öljypohja ennen re85

http://aijaa.com/eMPjLY


sihti

http://aijaa.com/0KyjaE
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
mt9-5
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 16:12

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mt9-5 »

Homma tehty ja nyt muistista jotain puran..

9-5 2.0t SE v.2000 110kw manuaali vakio ajettu 372000km, Garrett ajettu n.120tkm.

Auto ylös tunkeilla/pukeilla. Öljyt pois ja suodatin uus. Se ohivirtausputki + lämpösuoja pois ja lambadan johto irti, pakoputki irti turbosta, kannattimista ja ne syöpyneet ruuvit aukeaa hyvällä listalla 13mm + crc.

Öljypohja pultit pois, pohja tippuu venkslaamatta ja sit putsaukset ja o-renkaat, sihti täysin ummessa ja paskanen kone. Tiivisteliimaa jotain punasta hyvin kevyesti ja pohja takasin venkslaamatta meni. Osat takas paikoilleen.

Kampuran pultti irti iskevallä. Hihna löysälle 1/2" jatkovarrella räikkä päässä pänninkiin purkin varaan tulipellin päälle(turha irrottaa mitään), nitkuttamalla hihnapyörä pois, sokka(hyvät pihdit= easy) Stefa ja o- ja ruuviit irti ja lukitteella kiinni ja osat takas, hihna vaikka narun pätkällä nostaa takas ja pänninki off. Sormet ristiin, öljyt koneeseen tai maahan ja kone käyntiin.


Öljypumpun o-rengas 110x3 3€ ja Stefa oli Peyenin musta 48x66,5x8 9€ (saa nähdä pitääkö. Jätin millin kaks etten pohjaan painanu)
Tiivisteliima punanen, ei pitäs kovettua 12€
Muut o- renkaat, kato eka sivu.
Viimeksi muokannut mt9-5, Ke Tammi 23, 2013 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 SE 2.0T 2000
Vastaa Viestiin